Jag är ganska likgiltig inför kramar, vi hälsningskramar i släkten, kan nästan tycka det är mer ok än att ta i hand, blir ju inte så mycket hudkontakt när man bara lägger en arm över axlarna lite snabbt.

Minns knappt senast jag kramade någon "riktigt" med liksom längre tid/båda armarna/hårt. Det är inget jag saknar och kan inte tänka mig någon det skulle kännas naturligt med 😅
 
Är numera rätt fysisk av mig som person, tar gärna på andra människor som också gillar det, tex de flesta av mina kollegor. En hand på axeln eller en kram, tex vid tunga situationer eller som en uppmuntran (arbetar inom sjukvården). Men det är med människor jag känner väl efter att arbetat ihop i många år, med nykomlingar är jag betydligt mer restriktiv. Tycker om att kramas, speciellt med nära vänner och barn (mina egna och andras). Är inte uppfostrad så, inom min släkt är det väldigt stela kramar, om de ens existerar. Både jag och mina syskon har dock gått från det och är numera tvärtom. Men skulle aldrig tvinga mig på en främling med en kram, det känns inte rätt. Då funkar väl en handskakning (innan Covid19)?
 
Är numera rätt fysisk av mig som person, tar gärna på andra människor som också gillar det, tex de flesta av mina kollegor. En hand på axeln eller en kram, tex vid tunga situationer eller som en uppmuntran (arbetar inom sjukvården). Men det är med människor jag känner väl efter att arbetat ihop i många år, med nykomlingar är jag betydligt mer restriktiv. Tycker om att kramas, speciellt med nära vänner och barn (mina egna och andras). Är inte uppfostrad så, inom min släkt är det väldigt stela kramar, om de ens existerar. Både jag och mina syskon har dock gått från det och är numera tvärtom. Men skulle aldrig tvinga mig på en främling med en kram, det känns inte rätt. Då funkar väl en handskakning (innan Covid19)?

Bra gjort! Livet blir bättre om man är fysisk!
 
Jag är lite överraskad av att läsa hur många som ogillar hälsningskramarna, tycker att det ständigt ska kramas hitan och ditan. Är vi helt enkelt egentligen ett gäng ickekramare som tror att vi tar seden dit vi kommer och pinar oss igenom att krama varandra helt i onödan? 😳
 
Oj. För vem då, och på vilket sätt?

För alla inblandade då fysisk beröring får oss att slappna av och må bra.

Tyvärr lever vi i en kultur där fysisk beröring i många sammanhang ses som något positivt. Precis som @Alandia behöver vi göra resan mot att bli mer fysiska mot varandra.
 
För alla inblandade då fysisk beröring får oss att slappna av och må bra.

Tyvärr lever vi i en kultur där fysisk beröring i många sammanhang ses som något positivt. Precis som Alandia behöver vi göra resan mot att bli mer fysiska mot varandra.
Det kanske stämmer för dig, men långt ifrån för alla människor. Läser du inte vad folk skriver? Hur många som kan slappna av och uppskattar att kontakt vid hälsning (till exempel) inte tas för given i rådande pandemi till exempel?
Jag känner absolut inte något behov av att göra någon resa mot mer kroppskontakt.
 
Det kanske stämmer för dig, men långt ifrån för alla människor. Läser du inte vad folk skriver? Hur många som kan slappna av och uppskattar att kontakt vid hälsning (till exempel) inte tas för given i rådande pandemi till exempel?
Jag känner absolut inte något behov av att göra någon resa mot mer kroppskontakt.

Att du inte vill utveckla din person är egentligen irrelevant. Människor mår bättre av fysisk beröring och de som väljer bort det lägger bara ett onödigt minus på sitt välmående-konto.
 
Att du inte vill utveckla din person är egentligen irrelevant. Människor mår bättre av fysisk beröring och de som väljer bort det lägger bara ett onödigt minus på sitt välmående-konto.
Vi kan inte skriva annat än utifrån vår egen upplevelse. Du gör uppenbarligen det, så varför är min mindre värd än din? Alla människor fungerar inte på samma sätt, det finns andra sätt att umgås och må bra på än att ta på varandra.
 
Vi kan inte skriva annat än utifrån vår egen upplevelse. Du gör uppenbarligen det, så varför är min mindre värd än din? Alla människor fungerar inte på samma sätt, det finns andra sätt att umgås och må bra på än att ta på varandra.

Jag pratar inte utifrån min upplevelse utan utifrån vad vi vet genom forskning.
 
Jag är lite överraskad av att läsa hur många som ogillar hälsningskramarna, tycker att det ständigt ska kramas hitan och ditan. Är vi helt enkelt egentligen ett gäng ickekramare som tror att vi tar seden dit vi kommer och pinar oss igenom att krama varandra helt i onödan? 😳
Nä, det tycker jag inte. Tycker iofs inte heller det ständigt ska kramas hitan och ditan, har bara fåtalet vänner som vill kramas när man möts osv. Har för den skull inget emot det som företeelse.
 
Nä, det tycker jag inte. Tycker iofs inte heller det ständigt ska kramas hitan och ditan, har bara fåtalet vänner som vill kramas när man möts osv. Har för den skull inget emot det som företeelse.
Jag upplever hälsningskramen som mer eller mindre obligatorisk även vid mindre nära bekantskaper, men det är definitivt skillnad på Sverige och här. Betydligt mer kramigt i Skottland.
 
Om någon äldre släkting kramas kan jag stå kvar. Är det någon som min pappa backar jag undan redan innan. Brukar även stå på tillräckligt (och coronasäkert, redan innan) långt avstånd för att folk inte ska försöka gå nära. Ser ingen mening med att kramas och tycker bara att det är obehagligt med folk nära (räcker med att de står inom 1,5 meters avstånd där det inte är nödvändigt).
Kramar aldrig någon på eget iniatsitiv.
 
Det är betydligt mer komplicerat än ett så enkelt påstående som att alla människor skulle må bättre av fysisk beröring, eller att pressa sig själva till att ge eller tolerera mer än de är bekväma med. I synnerhet vuxna människor.

Rent fysiologiskt är det så enkelt. Om man har psykiska besvär som gör att kroppen inte kan användas som den är avsedd för, då jobbar man på det psykiska.

Styrka och självförtroende kommer av att möta rädslor och att övervinna dessa.

David Goggins har oerhört inspirerande tankar i ämnet.

 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag är ny här så vet inte om det är rätt underkategori. Men till min fråga/mitt problem. Jag har otroligt dålig balans, jag...
Svar
7
· Visningar
600
Senast: Elo
·
Övr. Barn Precis varit hos barnpsykolog och pratat om sonens sömn. Hon tycker att vi ska lära honom att somna själv. Vi kan sitta bredvid...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
4 966
Senast: CaisaCax
·
L
  • Artikel
Dagbok Idag fyller min älskade under bara fantastiska Voffi ett år 💙💙💙 Jag kan inte ens tänka hur det skulle vara om jag inte hade haft min...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 112
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp