kraschad harddisk, incl. alla mina bilder.

karindk60

Trådstartare
Min dator gick sönder.
Det visade sig att vara harddisken som är kraschad. Jag bytade ut harddisken med en annan och instalerade XP igen.
MEN alla mina bilder är ju på den kraschade harddisk, därför koblade jag den som extern disk.
Tyvärr kunde jag inte läsa den alls, den visades som en tom harddisk.
Med ett program som heter "PC Inspector File Recocery" hittar jag filerna, men jag kan inte öppna dom.:cry::crazy:
Vad ska jag göra?

Sv: kraschad harddisk, incl. alla mina bilder.

Med ett program som heter "PC Inspector File Recocery" hittar jag filerna, men jag kan inte öppna dom.:cry::crazy:
Vad ska jag göra?
Om du vet, eller har anledning att tro, att disken är fysiskt skadad (till skillnad från att bara windowsinstallationen blivit korrupt) så skall du inte göra någonting alls. Inte upprepa försöken att läsa på disken, och absolut inte försöka laga den med något verktygsprogram.
Orsaken är att försöken mycket lätt kan förvärra skadorna, och omintetgöra ett seriöst försök att återskapa filerna. Om disken är precis på väg att totalhaverera så vill du inte putta den över gränsen.
Låt istället en expert på hårddiskräddning använda särskild hård- och mjukvara, så är chansen betydligt större att dina bilder kan räddas.
Du har PM.

Tack för svaret.
Jag har googlat efter "experthjälp", men allt jag hittade var inte inom min ekonomiska möjlighet.
Det är därför jag valte att prova själv.
Jag får väl leta mera noga.;)

Jag räddade filer från ett USB-minne som tappat styrfilerna förra veckan. Det enda som hände så snart man försökte öppna minnet vara att datorn ville formatera det.

Hittade ett program som heter EASEUS Data Recovery Wizard. Med hjälp av det lyckades jag hitta alla filer på minnet. Nackdelen var väl att den inte räddade mappar utan alla filer döptes till fil0001, fil0002 osv. efter filnamn.

Det är ju ett stort jobb att sortera alla bilder, men det gör jag gärna om inte jag riskerar att förlora allt.
Vet du om progammat också kan rädda filer från hårddisk?

Som jag fattade det är det det programmet är gjort för. Googla lite.

Det var den första jag provade den hittade inget alls.
Kanske det är jag som inte gjorde rätt.:confused:

Ok, då borde det ju funka.
Jag är lite räd för att förstöra mera, så jag jet inte om jag vågar.:crazy:

Jo det är ju alltid problemet i sådana här fall.

Bilderna som jag räddade på USB-minnet var kompisens bilder, och ca 300 av 1200 fanns inte någonannans stans då bilderna flyttades över till USB-minnet då datorn skulla formateras om.

Hon konstaterade krasst att bilderna var borta och att hon fick skylla sig själv.
Men jag, jag är envis som en blå gris, så jag satt halva natten och letade och provade program. Hittade flera som var betalprogram som hittade filerna men som inte "kunde" rädda dom förrän programmet var betalt. Fortsatte leta tills jag hittade ovanstående. Kopplade inte ur minnet eller stängde av datorn förrän jag räddat infon.

Antingen vågar du chansa eller så får du helt enkelt spara HD:n tills du har råd att lämna bort den.

Jag var säker på att jag skulle ta dit råd, men snubbelfot fick mig att tveka.
Det är iallafall sent att börja på det nu.
Så jag tar beslutet imorgon.

Det är stor skillnad mellan ett USB-minne och en hårddisk ifråga om vad man riskerar att förstöra genom att prova själv.
Om, till exempel, somliga delar av disken har blivit oläsbara på grund av ett havererat läshuvud/arm eller på grund av att skivans lagring skadats, så finns det stor risk att upprepade läs- och reparationsförsök skadar även skivans övriga delar rent fysiskt. Är man väldigt rädd om innehållet på en skadad disk vill man inte att skivan skall rotera ett enda varv för mycket i onödan.
En kunnig dataräddningsexpert kan med särskild hård- och mjukvara ta ett helt transparent "avtryck" av hela eller delar av disken och kopiera till en annan frisk disk för att sedan kunna jobba vidare med filåterskapandet från kopian - istället för att slita vidare på den skadade disken som kanske bara har någon minuts ytterligare drifttid, eller som självdestruktivt kan skadas bortom alla räddningsmöjligheter. Är ett läshuvud eller en arm skadad kan en duktig tekniker antingen byta läshuvudet för att tillfälligt kunna läsa på disken, eller flytta skivorna till ett annat hårddiskchassi.

På ett USB-minne hade jag också försökt själv. Men en skadad hårddisk med viktigt material - nej, utifrån det jag vet hade jag inte chansat.
Det behöver inte vara oöverstigligt dyrt att ta hjälp av ett dataräddningsföretag, även om det kan vara det. Somliga jobbar med differentierad prissättning mot företagskunder och privatkunder, det kostar inget att fråga!

Jag kollade på EASEUS hemsida. Programmet är inte gratis längre.
Jag är ju också räd att förstöra mera, så nu ligger hårddisken och väntar på en ekonomisk möjlighet.

Liknande trådar

IT & mobiler Kan nån hjälpa mig?! Jag vill föra över mina bilder och filmer som jag har på telefonen (nokia 5230) till datorn. Jag var tvungen...
Svar
8
· Visningar
1 838
Senast: lisa412
·
IT & mobiler Det är nu över 2 år sedan jag uppdaterade min hemsida och jag är trött på all inaktuell information som finns där, så nu när jag lyckats...
Svar
7
· Visningar
1 374
Senast: meodeo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Ung kille
  • Tittar in i ditt kök del 27

Hund, Katt, Andra Djur