Krav på långårmat?

Problematisk

Trådstartare
Nu när sommaren är på ingång kom jag att tänka på en diskussion som dök upp på en tävling förra året.
Frågan gäller regionalt när det inte är kavajtvång, dvs ryttare med säkerhetsväst samt om ÖD ger tillåtelse att rida utan kavaj.
Måste då skjortan/tröjan ha lång ärm?
Dagen då frågan kom upp var en av förra sommarens många stekheta dagar, och många ryttare var upprörda över ÖDs beslut. Undrar därför hur ni tolkar TR/om ni vet vad som gäller?
 
Även i dressyren kan ÖD bestämma att klädkoden kan frångås. Många tävlingar i mitt närområde under den väldigt varma sommaren förra året gav OK till att rida i tävlingstop/skjorta med kort ärm, så länge den täckte axlarna.
 
I hoppning och terräng finns inga sådana krav. Bara i dressyr.

Dressyr har inte heller något regel om ärm, men täckt axel är väl kutym i alla grenarna?

Moment 210:
"1.2. Vid dåligt väder kan överdomaren ge ryttarna tillstånd att tävla i regnrock/regnställ och vid varmt väder kan överdomaren tillåta ryttarna att tävla utan ridkavaj eller ridfrack."
 
Så kortärmad skjorta är alltså okej?
Just den här tävlingen valde ÖD att inte tillåta att rida utan kavaj, för att hen ansåg det vara för stor skaderisk om man åkte av på det underlaget (typ grus) med kort ärm. Rätt eller fel resonerat tycker säkert alla olika, men att många hade ridit i kort ärm hade alltså varit ett rimligt antagande?
 
Så kortärmad skjorta är alltså okej?
Just den här tävlingen valde ÖD att inte tillåta att rida utan kavaj, för att hen ansåg det vara för stor skaderisk om man åkte av på det underlaget (typ grus) med kort ärm. Rätt eller fel resonerat tycker säkert alla olika, men att många hade ridit i kort ärm hade alltså varit ett rimligt antagande?

Moment 305 Klädsel
1. Ryttarens klädsel
Klädsel ska under tävlingsritten och vid prisutdelning vara:
1.1. Ridkavaj från och med regionala tävlingar. Vid lokala tävlingar och lägre kan ridkavaj bytas ut mot fritidsjacka/långärmad tröja eller skjorta.
1.2. Ridbyxor.
1.3. Polotröja eller skjorta med ärm.
16
1.4. Ridstövlar eller jodphursskor med shortchaps utan fransar.1.5. Vid dåligt väder får överdomare ge ryttarna rätt att rida i regnrock eller regnställ.
Överdomaren får även medge att ryttarna tar av ridkavajen/jack- an då vädret ger anledning till det.

Jag tolkar TRIII som att kortärmad skjorta är okej (men inte ärmlöst då).
 
Jag har diskuterat med en ÖD som inte ville låta oss hoppa fram utan kavaj.
Trots att jag påpekade att TR endast reglerar klädsel på banan och vid prisutdelning. (Undantag de som måste ha väst förstås).
Blir så trött när de ska hitta på egna regler.
 
Aha jag trodde dressyren krävde lång ärm. Har för mig Jag läste det.

Det kan ha varit så innan. Jag vet att jag skickat in TR-förslag för ett par år sedan om någonting med skjortärmen i TRII men jag minns inte längre vad det var...
 
Moment 305 Klädsel
1. Ryttarens klädsel
Klädsel ska under tävlingsritten och vid prisutdelning vara:
1.1. Ridkavaj från och med regionala tävlingar. Vid lokala tävlingar och lägre kan ridkavaj bytas ut mot fritidsjacka/långärmad tröja eller skjorta.
1.2. Ridbyxor.
1.3. Polotröja eller skjorta med ärm.
16
1.4. Ridstövlar eller jodphursskor med shortchaps utan fransar.1.5. Vid dåligt väder får överdomare ge ryttarna rätt att rida i regnrock eller regnställ.
Överdomaren får även medge att ryttarna tar av ridkavajen/jack- an då vädret ger anledning till det.

Jag tolkar TRIII som att kortärmad skjorta är okej (men inte ärmlöst då).

Fast jag tolkar det som att "långärmad" hör till både tröja och skjorta.
 
Men då borde det stå lång ärm. En kort ärm är fortfarande en ärm.

Ja men det står - enligt citatet - jacka /långärmad tröja eller skjorta.

Jag läster det som "långärmad tröjaellerskjorta" inte "långärmad tröja" eller "skjorta".

Lite knäppt med citattecknen men jag tror du förstår hur jag menar.

Behöver tydligen förtydligas hur de formulerat i TR eftersom båda tolkningarna är fullt möjliga.
Konstigt om tröjan måste vara långärmad men inte skjortan.
 
Men då borde det stå lång ärm. En kort ärm är fortfarande en ärm.

Ja men stycket om "polotröja eller skjorta med ärm" står i en annan punkt än kavaj (med alternativ långärmad tröja eller skjorta).
Det vill säga under ytterplagget ska man ha en polotröja eller skjorta med ärm.
 
Ja men det står - enligt citatet - jacka /långärmad tröja eller skjorta.

Jag läster det som "långärmad tröjaellerskjorta" inte "långärmad tröja" eller "skjorta".

Lite knäppt med citattecknen men jag tror du förstår hur jag menar.

Behöver tydligen förtydligas hur de formulerat i TR eftersom båda tolkningarna är fullt möjliga.
Konstigt om tröjan måste vara långärmad men inte skjortan.

Jag gör tolkningen att det är långärmat som "ytterplagg" och sen skjorta/polotröja med kort eller lång ärm under. Just eftersom det inte är specificerat.
 
Ja men stycket om "polotröja eller skjorta med ärm" står i en annan punkt än kavaj (med alternativ långärmad tröja eller skjorta).
Det vill säga under ytterplagget ska man ha en polotröja eller skjorta med ärm.
Fast det är ju den punkten som är relevant. Den första handlar ju om när man rider men något annat istället för kavaj.
Frågan handlar ju om man får ha kortärmat när man slipper kavajen, och då räcker med ärm.
 
Fast det är ju den punkten som är relevant. Den första handlar ju om när man rider men något annat istället för kavaj.
Frågan handlar ju om man får ha kortärmat när man slipper kavajen, och då räcker med ärm.

Ah.
Jag läste "slipper kavaj" som "får ha något annat än kavaj".
Men om frågan är "när man får ta av sig ytterplagget" så håller jag med om tolkningen att kortärmat måste vara OK.
 
Nu när sommaren är på ingång kom jag att tänka på en diskussion som dök upp på en tävling förra året.
Frågan gäller regionalt när det inte är kavajtvång, dvs ryttare med säkerhetsväst samt om ÖD ger tillåtelse att rida utan kavaj.
Måste då skjortan/tröjan ha lång ärm?
Dagen då frågan kom upp var en av förra sommarens många stekheta dagar, och många ryttare var upprörda över ÖDs beslut. Undrar därför hur ni tolkar TR/om ni vet vad som gäller?
Om ÖD inte har givit tillåtelse att rida utan jacka/kavaj så krävs långärmat.

Om ÖD vill ge tillåtelse att rida utan jacka/kavaj så finns det inget stöd i TR för hen att villkora det genom att kräva långärmat.

Mvh,
Lady_S
 

Liknande trådar

Tjatter Goda roller: Bagaren - När hen blir uppäten så orkar inte ulvarna äta nästa natt, det vill säga ingen dör. Byfånen - Som byns fåne har...
41 42 43
Svar
853
· Visningar
22 708
Senast: Kilauea
·
Hoppning (Och en utrustningsfråga för tävling) Att man får starta 2 klasser per dag är jag medveten om. Gäller det även meeting? Alltså, får man...
Svar
2
· Visningar
2 241
Senast: Lady_S
·
Träning Min 3-åring är alltid lugnet själv,JÄTTEsnäll i alla situationer,och inridningen har gått hur bra som helst. Dock så har han alltid...
2
Svar
34
· Visningar
4 827
Senast: Fibusen
·
Hästvård Jag köpte en unghäst,islandshäst, i mars förra året och han visade fram mot vårkanten lite hingstbeteende. Jag tänkte lite smått på om...
Svar
1
· Visningar
1 171
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp