Bukefalos 28 år!

Krav på samling förstör tölten?

Sv: Krav på samling förstör tölten?

moccis skrev:
:bow: Tack Anette för ditt kloka och utförliga svar som i mycket överensstämmer hur jag själv tänker.
Att vara häst hos dig kan inte vara annat än att ha ett bra hästliv!
Jag tänker fortsätta hos min dressyrtränare som jag tycker har mycket att ge både för hästens och min egen del.
Mvh
Moccis

:bow: Tackar! Alltid skönt med själsfränder! Jag gör mitt bästa för sköta och rida mina hästar men fullärd och perfekt blir man aldrg och tid samt pengar är alltid en bristfaktor. Jag tänker som så att om jag slutar lyssna på andra så stagnerar jag och det gäller även en nybörjare, dvs de kan ha något nytt att lära ut därför att de ser något ur ett helt annat perspektiv! Däremot lyssnar jag inte på någon som själv slutat lyssna för är man inte öppen för nya saker, tankar och idéer så utvecklas man inte och utvecklas man inte så har man inte så mycket att lära ut. det skall vara en dialog inte en monolog mellan lärare och elev!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

OlleAtlas skrev:
Åh, vad glad jag är att debatten kom upp. Jag blev så förundrad över artikeln. När Unn skrivit i Islandshästen tänkte jag att jag nog missuppfattat, att hon menade lite annorlunda än det framkom, men efter Stallmagasinet så...

Tidigare red jag för en mer "traditionell" isländsk tränare. Vi skulle hålla stenhård kontakt med munnen på hästen för att den "skulle ge sig själv eftergift". Så skulle vi skänkla, skänkla, skänkla för att lagra energin framtill. Sen tölta varv, efter varv, efter varv. Min pålle var genomsvettig, löddrande och helt andfådd. Jag tyckte att eftergiften bara var en knyck på nacken. Usch, jag mådde pyton. Min pålle visade vad han tyckte genom att inte komma i hagen. Men visst, tölt fick vi.

Sedan dess rider jag enligt AR men både töltar och galopperar på skogs- och grusvägar. Vi klättrar och klafsar. Ganska ofta tränar vi från marken, kan gå skolor och börjar även få till trav.

Jag tycker inte alls att tölten blivit förstörd, den har däremot förbättrats. Pålle kommer glatt knatande i hagen och stoppar ner huvudet i grimman.

Förra veckan hade vi en massör till stallet. Hon berömde hästarna (flera i stallet tränar enligt akademiska principer), ingen häst hade låsningar, alla hade rejäla men mjuka muskler utan knutor och hästarna satt i stort sett inte fast någonstans. Min pålle fick ocks mycket beröm för sin överlinje.

Intressant tycker jag är att diskutera töltformen. Tycker att många nu väljer att dra ner hästen i en falsk form, det ser man ofta på både träningar och tävlingar. Undrar ifall det kan vara det Unn är emot? Hr fått för mig att hon jämför med dressyren hon red på 80-talet, som åtminstone inte jag tycker har mycket gemensamt med akademisk eller klassisk ridning. Jag tror att tölten ska vara i en ganska så "fri" form, lite som en piaff från en riktigt stark häst, den verkligen lyfter fram. Inte genom att man drar upp den, utan för att den är rejält stark bak.

Så till en liten fråga. Så länge jag rider i paddocken så går min häst fint på en mjuk tygelkontakt. Han lyssnar på sätet och vikten. Men så när vi kommer ut, speciellt om vi är flera så kan jag inte rida så mjukt längre. Han blir okoncenterad och inte alls lätt att kommunicera med. Hur gör du Anette, för att bibehålla den fina ridningen ute? Ni andra med, för den delen.

Svamligt inlägg, men har gått och funderat sedan Stallmagasinet damp ned i brevlådan förra veckan.

OlleAtlas

:bow: Ännu en själsfrände! Tänk jag tror du har fattat mer av vad AR är än Unn gjort och jag misstänker att hon jämför med engelsk skolridning med mycket i handen och mycket skänkel.

Ofta är ju hästarna pigga och glada när de skall ut på ridtur och lite mer okoncentrerade, om de mest rids i paddock. Jag vänjer mina hästar vid att rida ut och träna och jobba. Faktum är att mina blir mer okoncentrerade i paddocken, beroende på att de inte är så vana vid det för jag avskyr paddocken minst lika mycket som hästarna... De tycker det är utråkigt och irriterande därför att jag inte jobbar så mycket där och undrar varför jag tvingar dem gå varv på varv på samma ställe. Jag borde faktiskt träna lite mer i paddock egentligen...

Jag har en riktigt svår dam som är som en fullblodgaloppör. På henne får jag samla energin med hjälp av sätet och jobba så hon lyfter uppåt istället för att rusa framåt. Det resulterar i att jag är lika svettig som hon efter ett ridpass! Jag försöker samtidigt att själv slappna av och vara lugn i min kropp och överföra det till hästen. Låt det aldrig bli en kamp, ta lugnande mjuka tag, håll dig själv lugn och avslappnad, andas in naturens frid, uppfylls av den och överför din livsglädje och avslappnad till hästen! Jag styr hästens takt, steglängd och hastighet med mitt säte och korta förhållningar som jag kan göra mjukt lugnande på en häst som behöver det, eller kort, snabbt tillrättavisande på 1 s om det behövs. Men en förhållning, korrigering eller tillrättavisning skall inte vara mer än en 1 s, sedan skall man lugnt slappna av igen och överföra lugn till hästen.

Många ggr ser jag ryttare bli hängande i munnen 2-3 s el mer. Det blir bara stressande och hästen håller emot och styvar sig. Jag tar först och provar ett kort, mjukt och lätt tygeltag, samtidigt som jag säger neeeeej! Om det inte hjälper blir nästa tygeltag lika kort men betydligt kraftgare och ett NEJ! Men sedan kommer en omdelbar eftergift och ett braaa när jag får respons. Jag väntar inte heller med att få kontakt med hästen utan jag vill att den lyssnar från det att jag suttit upp. Konsekvens hela tiden, jag bestämmer takt, steglängd, hasighet och hästen får beröm, ett djupt lugnande braaaa när den gör rätt.

Jag pratar mycket med mina hästar, dränker dem i rösten när de behöver moraliskt stöd för att fortsätta göra rätt, tex fortsätta gå framåt fast något de möter oroar dem. Varje steg i rätt riktning belönas. Och så säter jag mig aldrig spänt med kort tygel om jag möter något som jag vet kan skrämma hästen. Jag ger lite eftergift och slappnar av hela jag, låter hästen stanna och titta och pratar högt med den med djup och lugn stämma.

Hässtar gillar rutiner och även om jag varierar mycket så är ridvägarna på olika sträckor mer lämpade för viss sotrs träning. Därför rider jag mycket efter terrängen och de olika ridrundorna har sina ställen där hästen skall jobba och där hästen skall slappna av. Ofta tar mina ridpass 1½-2 timmar. Den sociala och avslappnande delen läggs in automatiskt där det passar, att sträcka ut i full galopp där det passar och samlingsträningen där det passar och vissa sträckor gör vi alltsammans bara för att hästen skall lära sig att lyssna och växla mellan frihet och arbete.

Jag tror det är en träningssak. Rider man ut mycket och tränar så vänjer den sig att koncentrera sig ute, men samtidigt är det ju så att i paddocken dyker det inte hela tiden upp en massa nytt som kräver uppmärksamhet, för det kan ju vara ett rovdjur, och det gör det när man rider ut. Där får vi nog också lära oss respektera att vi sitter på ett flyktdjur! Mina hästar är inte så vana vid banor och de reagerar när vi åker på kurs och skall gå på bana och blir inte alls så koncentrerrade som när jag rider ut hemma. Det är en vanesak och sedan att man själv inte får låsa sig och spänna sig. Märker jag att det håller på att bli en kamp mellan mig och hästen och den stressar upp sig mer och mer samtidigt som den tänkande hjärnhalvan alltmer upphör att fungera, då gör jag halt. Och så står vi där stilla, med slak tygel, jag tar långa djupa andetag, tänker på att sänka axlarna och slappna av, bli mjuk och följsam och hästen får stilla sig, mjukna och börja tänka, och så försöker vi igen. Då brukar det gå mycket bättre!

Jag ger inte efter för hästens lust att sätta fart utan då får den stå stilla, eller gå runt i en cirkel tills den stannar. Det brukar få dem att lyssna. Kanske får jag upprepa det några ggr så den förstår att jag kräver att den skall lyssna. En häst väljer den enklaste och behagligaste vägen. Det gäller att göra de vägar man inte vill den skall välja, mer arbetsamma och obekväma! Samtidigt är det a och o att aldrig brusa upp och fastna i ilska. En tillrättavisning skall vara bestämd, kort och konsekvent! Sedan skall hästen ha beröm för minsta steg i rätt riktning och jag måste lära mig släppa irritationen på sekunden och bli avslappnad i kroppen.

Så jag rider med hela min kropp och mitt kroppsspråk + min röst. Hästen skall uppfyllas av mig och vad jag gör och vill. Det lyckas enbart om jag själv är lugn och koncentrerad. Jag vetinte om jag lyckades förmedla det jag ville men jag tror att de flesta ryttare är mer lugna och avslappnade i paddocken medan de blir lite mer "pigga" av att rida ut, och det påverkar hästen!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Jag har varken ridbana eller ridhus, och har ridit in mina hästar hemmavid och på grusvägen så gott det går. Jobbar även dem där, på fälten när det är tillåtet. Någon gång kan jag åka till ridhus eller bana o "jösses vad kuuul vad ska vi göra hääär" säger en av mina hästar, som alltså inte är van vid dylikt. För honom är just det spännande, och det krävs lite för att han ska koncenterra sej. Ofta finns det andra hästar runt om o annat som är mer intressant.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

josse skrev:
Otroligt bra skrivet :bow: :bow: :bow:

Min häst töltar inte med stöd i tygeln, det går inte blir bara grisepass, tyvärr har jag ridit för flera tränare som försökt få mej (och även försökt själv)att driva driva driva och hålla emot med tygeln, resultat=grisepass, och sur och grinig häst.

De tävlingar jag varit med i tölt så har hon fått gå i fri form, och får alltid kommentaren lång och fri form, trots att takten är ren...det kan jag köpa eftersom hon inte är tillräckligt stark för att gå i högre resning(än!!!), men hästar som går med sänkt rygg och hög hållning får bättre poäng, det är däremot lite störande, och ger fel signaler.

Jag ska inte påstå att jag rider akademiskt, men sedan jag börjat rida med mindre i handen och mer med sätet, korta pass i paddock, mkt ridning i fri from, med mkt energi framåt, omväxlande med långsam skritt, steg för steg, öpnna sluta......nu har hon blivit bättre i samtliga gångarter, och är mkt mer positivt inställd till abrete i paddock.

Hon har också hittat sin balans själv på ett bättre sätt än tidigare, nu kan hon tölta när jag joggar brevid, förut föll hon alltid ned i trav...hållningen i frihet tyckr jag också blivit bättre, hon är inte lika framtung som tidigare (eller är det inbillning?)

För att återgå till artikeln så kan jag hålla med om Unn just om den fria formen, det där att huvudet ska hänga löst på ryggraden....men akademisk ridning rätt utförd handlar väl just om det :smirk: att inte tvinga in hästens huvud i ett visst läge, utan rida hästen bakifrån och fram, utan att hålla fast huvudet därframme.

jag har Kyra K träningsvideo och tyckte att hon beskrev from och samling på ett bra sätt, är det ngn annan som sett den

:bow: Så skönt att det är så många här som tänker i samma banor! Det gör att man blir riktigt glad faktiskt. Du har också fattat det här med AR och vitsen med det hela. Jag tycker det låter som om här är jättemånga duktiga ryttare som vet hur de skall göra och som jobbar alldeles rätt och kommer framåt med sina hästar! Det som förvånar mig är att så många går till instruktörer och betalar för att konstatera att de faktiskt inte har någon nytta av lektionen utan hittar hur de skall rida sin häst bäst själv! Man måste våga prova själv och tro på sig själv! Man kan ta till sig tips som stämmer med den egna kommunikationen men låt bli att lyssna på det som strider mot er egen natur!

Ni som rider er häst "dagligen" vet bäst hur ni kommunicerar med den, ni känner er häst bäst, ni känner när den jobbar lätt och villigt och när allt går emot. Ridning skall INTE vara en kamp, utan en pardans. Om den ena partner kan dansen men den andra är nybörjare, så får den kunnige beväpna sig med tålamod tills nybörjaren lärt sig och hittat rätta muskler mm och inte söka genvägar för att tvinga sin partner! Och ibland lär man sig tillsammans.

Jag har sagt det många ggr och säger det igen: Vi skall vara ledare men inte slavdrivare och ridning är ingen kampsport utan ett samarbete med en partner. Det tar tid att bli ett med sin partner och det tar tid att bygga upp muskler och kanske tom bygga om en felriden häst. Låt det ta tid! Genvägar är ändå bara senvägar!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Något jag noterade var att hon utgår från att akademisk ridning ska ridas med stöd på bettet, och att det inte går att kombineras med att tölt måste ridas i fri form. Jag uppfattar akademisk ridning som att man absolut INTE vill att hästen ska ta STÖD på bettet, utan man vill att hästen ska SÖKA sej fram till bettet, framför allt bettets yttersida. I den moderna ridning vi ofta ser överallt rider man med att hästen ska ta stöd på bettet och då ser man också att hela hästen blir mer låst längs hela ryggraden, man ser tydligt att halsen hålls helt fixerad. En häst som rids i friare form (western och barock för att generalisera) guppar hela tiden med hals och rumpa, då den är helt avslappnad i rörelsen. I form!
Klart hon misslyckas om hon rider hästen spänd med stöd på bettet?!
Hon verkar rätt ensam i striden för sin åsikt? Jag blev faktiskt förvånad över att Stallmagasinet svalde resonemanget och tog med artikeln! Men bra, förstås, att det kom upp!
Förresten - varifrån kommer uppfattningen att huvudet ska hållas högt i tölten???
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

:confused: Jag tror faktiskt aldrig att rätt riden dressyr kan skada hästen å dess gångarter.
Hon kanske tycker det är för svårt att rida välutbildade hästar då? :smirk:
Som sagt så är inte islandshästen annorlunda än andra hästar förutom endel är 4 eller 5 gångare.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

knasan skrev:
Något jag noterade var att hon utgår från att akademisk ridning ska ridas med stöd på bettet,
Hon verkar rätt ensam i striden för sin åsikt? Jag blev faktiskt förvånad över att Stallmagasinet svalde resonemanget och tog med artikeln! Men bra, förstås, att det kom upp!
QUOTE]

Ja tror oxå att Unn helt enkelt inte förstått vad vad vi AR ryttare egentligen sysslar med och jag tror i såna fall inte att hon heller gett AR en chans. Då skulle hon inte komma med dessa felaktiga påståenden. Men jag kan ha fel.

Bara för att Stallmagasinet publicerade texten innebär det inte att tidningen håller med i resonemanget. Huruvida detta gäller artikelförfattaren, det var jag dock inte.

Sen tror jag att det var lite motvikt till mina artiklar om Akademiska Ridkonstens skola med Katrin Wallberg. Unn har ju starkt reagerat på Katrins sätt att arbeta hästar, och i ett fritt land så är hon ju välkommen att göra det. Liksom alla andra.

Det är viktigt att inte bara läsa en artikel och sedan tro att det verkligen är så enkelt och att det är lösningen på allt.
Vi kommer aldrig ifrån att vi själva måste hitta ett eget sätt att träna hästar som både passar en själv och hästen/hästarna.

Förhoppningsvis så kan man bli klokare och få inspiration från olika artiklar men lika många kanske man inte får nån inspriation ifrån men man kanske i alla fall får tänka till varför man inte tycker samma sak.

Blev lite virrigt men hoppas ni förstår...

/T
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krav på samling förstör tölten?

knasan skrev:
Något jag noterade var att hon utgår från att akademisk ridning ska ridas med stöd på bettet, och att det inte går att kombineras med att tölt måste ridas i fri form. Jag uppfattar akademisk ridning som att man absolut INTE vill att hästen ska ta STÖD på bettet, utan man vill att hästen ska SÖKA sej fram till bettet, framför allt bettets yttersida. I den moderna ridning vi ofta ser överallt rider man med att hästen ska ta stöd på bettet och då ser man också att hela hästen blir mer låst längs hela ryggraden, man ser tydligt att halsen hålls helt fixerad. En häst som rids i friare form (western och barock för att generalisera) guppar hela tiden med hals och rumpa, då den är helt avslappnad i rörelsen. I form!
Klart hon misslyckas om hon rider hästen spänd med stöd på bettet?!
Hon verkar rätt ensam i striden för sin åsikt? Jag blev faktiskt förvånad över att Stallmagasinet svalde resonemanget och tog med artikeln! Men bra, förstås, att det kom upp!
Förresten - varifrån kommer uppfattningen att huvudet ska hållas högt i tölten???

Ja jag håller helt med dig! Hon verkar har missuppfattat alltsammans och förväxlat det med vad jag kallar engelsk skolridning med mycket stöd och skänkel. Jag minns att ridläraren alltid tyckte att jag skulle korta tygeln mer och pressa mer med skänkeln. Sedan satt man där med 100 kg i handen och kramp i vaderna! Själv var man styv och spänd och hästen likadan! När jag sedan försiktigt försökte ge efter och sökte få en mjukare kontakt och kände att hästen blev behaglig och lätt i munnen samt hela kontakten mjukare, ja då skrek ridläraren igen! Suck! Tänk om man fått lära sig rida med säte och små hjälper från början! Undra på att ridskolehästarna var så bedövade!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

tottenham skrev:
knasan skrev:
Något jag noterade var att hon utgår från att akademisk ridning ska ridas med stöd på bettet,
Hon verkar rätt ensam i striden för sin åsikt? Jag blev faktiskt förvånad över att Stallmagasinet svalde resonemanget och tog med artikeln! Men bra, förstås, att det kom upp!
QUOTE]

Ja tror oxå att Unn helt enkelt inte förstått vad vad vi AR ryttare egentligen sysslar med och jag tror i såna fall inte att hon heller gett AR en chans. Då skulle hon inte komma med dessa felaktiga påståenden. Men jag kan ha fel.

Bara för att Stallmagasinet publicerade texten innebär det inte att tidningen håller med i resonemanget. Huruvida detta gäller artikelförfattaren, det var jag dock inte.

Sen tror jag att det var lite motvikt till mina artiklar om Akademiska Ridkonstens skola med Katrin Wallberg. Unn har ju starkt reagerat på Katrins sätt att arbeta hästar, och i ett fritt land så är hon ju välkommen att göra det. Liksom alla andra.

Det är viktigt att inte bara läsa en artikel och sedan tro att det verkligen är så enkelt och att det är lösningen på allt.
Vi kommer aldrig ifrån att vi själva måste hitta ett eget sätt att träna hästar som både passar en själv och hästen/hästarna.

Förhoppningsvis så kan man bli klokare och få inspiration från olika artiklar men lika många kanske man inte får nån inspriation ifrån men man kanske i alla fall får tänka till varför man inte tycker samma sak.

Blev lite virrigt men hoppas ni förstår...

/T


:bow: Exakt! Varje ekipage måste hitta sin kommunikation, dvs ryttaren måste hitta varje häst och det sätt som fungerar för honom/henne för att få en mjuk och behaglig kommunikation. Att få hästen att gå i form tar tid och man måste låta det komma bit för bit "frivilligt" dvs man kan tex inte börja med att dra in en häst till lodplanet och be den jobba så i trav tex utan det viktiga är att känna att hästen arbetar rätt och så får man ta det steg för steg att tänja överlinjen, utan att tappa den mjuka munnen och utan att hästen lägger sig i handen. Börjar man med att tvinga in nacken som så många gör så får man en hästen som lär sig lägga sig i handen och blir framtung, eller en häst som går bakom handen. Ingendera jobbar rätt med sin bakdel!

Nej och en del AR-ryttare har missförstått tölten beroende på att de har sett hästar som töltar i fel form med sänkt rygg, varvid de givetvis inte använder samma muskler som i korrekt samling och rörelsen blir skadlig. Rätt riden tölt hade säkert tilltalat alla AR-ryttare! Men nu blev det debatt om tölten var skadlig! All ridning är skadlig om den utförs så att man inte bygger upp muskler som ger bärighet för den rörelse man rider!

Jag hänvisar återigen till naturtöltaren som faktiskt samlar sig själv och använder sin rygg och bakdel helt korrekt och sänker bakdelen samtidigt som frampartiet höjs, om inte någon människa förstör den! Om den sedan bär halsen högt men nacken är avslappnad och varken för rak eller för välvd och man känner att där kan den bära sig själv på en lös tygel "i evighet" då har man den korrekta formen! Det är den vi skall eftersträva! Den brukar ligga i kort tölt runt 45 grader och inte i lodplanet men det varierar från häst till häst. Rent generellt så kommer en kortare hals och högre halsansättning att innebära att man går mer ovanför lodplanet än en längre hals och lägre halsansättning. Vi måste anpassa vad som är form efter hästens förutsättningar och byggnad! Alla är inte stöpta i samma form!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

:bow: :bow: :bow: :bow:

Tack för alla bra svar på hur jag ska träna utomhus.Nu blir jag rejält ridsugen! Ska verkligen tänka på det där med att bara ta ett tag 1 sekund. Tror att jag ute är klart skyldig till att hålla längre, medan jag i paddocken har bra kontroll på tygelhjälperna.

Garvade lite åt ditt svar Anette. Jag gör precis tvärtom. I paddocken hittar vi på nya grejer varje steg, medan jag ute tenderar att "åka häst" istället.Kanske att jag ska testa några sekvenser av total koncentration även ute. Kan tillägga att min pålle gillar att vara i paddocken, troligen för att han får klura så mycket där, och även får omedelbar feedback eftersom vi byter rörelse såsnart det går bra.

OlleAtlas
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

OlleAtlas skrev:
:bow: :bow: :bow: :bow:

Tack för alla bra svar på hur jag ska träna utomhus.Nu blir jag rejält ridsugen! Ska verkligen tänka på det där med att bara ta ett tag 1 sekund. Tror att jag ute är klart skyldig till att hålla längre, medan jag i paddocken har bra kontroll på tygelhjälperna.

Garvade lite åt ditt svar Anette. Jag gör precis tvärtom. I paddocken hittar vi på nya grejer varje steg, medan jag ute tenderar att "åka häst" istället.Kanske att jag ska testa några sekvenser av total koncentration även ute. Kan tillägga att min pålle gillar att vara i paddocken, troligen för att han får klura så mycket där, och även får omedelbar feedback eftersom vi byter rörelse såsnart det går bra.

OlleAtlas

Kul om man kan förmedla lite tips! Det är bara att vidga vyerna och testa allt! Någon/några har ju någon gång kommit på alla ridknep och vad säger att vi skulle vara sämre! Vi kan väl också komma på nya och bra knep! Det gäller bara att släppa på hämningarna, lufta de grå och våga testa sina idéer! Hästen ger ju svaret på om det funkar eller ej. Hästarna har varit och är mina bästa lärare!

Jag borde rida mer i paddock egentligen. Tyckte det var roligt på Silfur-Reynir men han var lika lycklig vad jag än gjorde! Honom red jag både AR och western på och han klarade spinning i halvfart bla. Jag är nog tyvärr inte lika motiverad i paddocken längre och behöver liksom ut i naturen och njuta när jag skall träna. Paddocken var liksom hans och min, men jag red mest ut med honom också. Minnena sitter överallt men i paddocken jämför jag än mer och ingen annan har varit så samarbetsvillig och lättlärd, så det känns lite tungt att var där helt enkelt. Jag har haft lättare att koncentrera mig ute.

Men jag börjar bli lite mer sugen. Beror på att jag har nya och spännande hästar att rida in som står mig mycket nära men uteridningen anser jag var den bästa träningen, paddocken tar jag till när jag inte har någon annan möjlighet, tex för att jag inte har någon att rida tillsammans med och det är en unghäst som inte är trafikvan, det är mörkt ute när man kommer hem och numera har vi vildsvin i varenda buske som skrämmer både mig och hästarna. Jag och Silfur-Reynir blev ju attackerade av en sugga och efter det är jag rädd för dem! Men jag tycker ändå de har rätt att finnas, önskar bara jag hade något som skrämde iväg dem från mig och hästen!

Anette
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Vildsvin börjar bli "skräcken" även här. Bläk! De är verkligen otäcka. Ibland önskar man att man hade en Shire.

OA
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

OlleAtlas skrev:
Vildsvin börjar bli "skräcken" även här. Bläk! De är verkligen otäcka. Ibland önskar man att man hade en Shire.

OA

Hjälper tyvärr inte. De kan slå av benen även på en sådan häst! Ja de är inte roliga och hästarna gillar dem inte, såvida de inte är uppväxt med grisar inpå hagen. Jag hade linderödsgrisar förut och de hästar som växte upp med dem brydde sig inte om vildsvinen alls. Älgar och rådjur är inga problem men vildsvin är nästan lika illa som att möta björn, vilket inte heller skulle vara någon hit. Men även de har rätt att finnas.

Men vildsvinen börjar bli väl vanliga. Nu är det lika vanligt med vildsvinsolyckor som älgolyckor i landet och ändå har vi bara vildsvin i södra Sverige! De har exploderat i antal de sista 5 åren. Jag vurmar om djur och natur och tycker allt har existensberättigande men jag önskar jag hade något som skrämde dem när jag är ute och rider eller än värre, ute och promenerar. På hästen har jag ju i alla fall en chans att komma undan, men till fots... Isch!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

"Här" är söder om Göteborg. Vildsvinen bor i något som heter Sandsjöbacka-reservatet. Där finns också ett gäng väldigt "tama" älgar.

Mest håller de till där jag alltid gick med vovven. Numera går jag längs havet istället. Där vi rider har jag inte konfronterats med några vilda fläskberg.

OlleAtlas
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

sambaengi skrev:
Jag vurmar om djur och natur och tycker allt har existensberättigande men jag önskar jag hade något som skrämde dem när jag är ute och rider eller än värre, ute och promenerar.
Anette

Håller med att de har berättigande. Har hört att de som är vilda sedan några generationer är väldigt skygga. Det är de som är uppvuxna i hägn som är närgågna. Vet iofs inte om teorin stämmer.

Kom just på att vi är väldigt OT här. Kan man koppla ihop samling, AR och vildsvin på ett intrikat sätt?

OA
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

OlleAtlas skrev:
Håller med att de har berättigande. Har hört att de som är vilda sedan några generationer är väldigt skygga. Det är de som är uppvuxna i hägn som är närgågna. Vet iofs inte om teorin stämmer.

Kom just på att vi är väldigt OT här. Kan man koppla ihop samling, AR och vildsvin på ett intrikat sätt?

OA

Kanske inrikta sig på att samla ihop dem på ett ställe( Annan Rastplats) alltså AR. :rofl:
Nej,skämt åsido så vill jag egentligen säga att det var bra att det blev en så givande diskussion på min tråd med Unns artikel.
Tack alla ni för kloka svar.
Jag tänker fortsätta rida min häst som jag gjort hittills och träna på det sätt som jag finner att han mår bäst av.
Pussa mulen ;)
moccis
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Vild=skygg låter rimigt. Här på andra sidan Sverige har jag inte hört att det skulle vara nåt stort problem, men dom finns.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

moccis skrev:
Kanske inrikta sig på att samla ihop dem på ett ställe( Annan Rastplats) alltså AR. :rofl:
Nej,skämt åsido så vill jag egentligen säga att det var bra att det blev en så givande diskussion på min tråd med Unns artikel.
Tack alla ni för kloka svar.
Jag tänker fortsätta rida min häst som jag gjort hittills och träna på det sätt som jag finner att han mår bäst av.
Pussa mulen ;)
moccis

:rofl: :rofl: :rofl:

Fick plötsligt en lustig syn av en massa vildsvinsryttare på volten ridandes AR! :rofl: Emil i Lönneberga red ju på griseknoen men för oss som gillar lite mer lurviga hästar kanske vildsvinet passat bättre?! :D De är ju mer viktbärande också och lär med lätthet ta 800 kg på nacken så de kan säkert bära även de tyngsta ryttarna! Dessutom blir ju fallhöjden väldigt låg och man kan ta stöd med foten i marken för att hålla balansen och korrigera sitsen! :idea: Förmågan till undertramp och tölt är kanske däremot inte lika välutvecklad! :angel: Gäller nog dessutom att ta ledarskapet mycket tidigt för jag tampas hellre med en häst än ett vildsvin! :crazy: De är tyvärr inte lika flyktbenägna men så är det ju med dem som med alla djurslag. Suggan som anföll mig har attackerat fler och är var orädd och aggressiv än normalt. Men även om hon är borta så finns hennes ättlingar kvar så jag känner mig inte lika säker i skog och mark längre!

Annars blev det en härlig tråd som jag tycker talar för att vardagsryttaren är som jag alltid hävdat bra mycket mer kunnig och tänkande än vad eliten tror. Bara för att man tävlar behöver man inte vara bra och bara för att man inte gör det behöver man inte vara dålig! Jag tror många ggr att faktiskt folk underskattar sin egen förmåga för att de tror inte de kan själva! Våga testa, lek och prova och gör egna upptäckter vad som fungerar med era hästar! Det är ni som känner dem bäst och ingen häst är den andra lik precis som det inte finns två ryttare som fungerar lika!

Man måste hitta sin egen kommunikation och känna vad som fungerar. Man kan lyssna och testa men stå på er när ni hittat något som passar ert ekipage bäst och gör inte något med era hästar som ni känner inte fungerar bara för att en känd person sagt så! Vi är lika mycket värda allihop och våra åsikter värda lika mycket respekt! Men framför allt ger hästen dig facit vad som fungerar! Ju gladare, samarbetsvilliare och rätt musklad häst, desto duktigare är du på att ha hittat rätt väg!

Tycker den här idoldyrkan är så enormt tråkig och dessutom innebär den ofta modenycker i ridningen som vi utsätter våra hästar för så fort en ryttare blir populär! Tänk på lättheten, avslappningen och dansen! Det skall kännas lätt och behagligt att rida! Vi rider ju för nöjet och avkopplingen, förstör det inte med prestige och press! Det kan ju de elitryttare som gjort det till sitt yrke få göra men jag vill ta det i en takt som passar mig och mina hästar och njuta av framstegen i en härlig relation! Kom ihåg att det finns bara två måsten i livet: Du måste dö och du måste välja! Så välj den väg som ger en behaglig och avkopplande relation med din häst. Sedan kan man ju tävla om man vill det, men jag tycker även det skall vara på kul och ett sätt att umgås med sin häst och andra ekipage.

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

sambaengi skrev:
:Annars blev det en härlig tråd som jag tycker talar för att vardagsryttaren är som jag alltid hävdat bra mycket mer kunnig och tänkande än vad eliten tror. Bara för att man tävlar behöver man inte vara bra och bara för att man inte gör det behöver man inte vara dålig! Jag tror många ggr att faktiskt folk underskattar sin egen förmåga för att de tror inte de kan själva! Våga testa, lek och prova och gör egna upptäckter vad som fungerar med era hästar! Det är ni som känner dem bäst och ingen häst är den andra lik precis som det inte finns två ryttare som fungerar lika!

Tycker den här idoldyrkan är så enormt tråkig och dessutom innebär den ofta modenycker i ridningen som vi utsätter våra hästar för så fort en ryttare blir populär!

Jo, avelsbedömningar och tävlingar syftar ju att få ut det bästa(eller i alla fall det som ger högst poäng)ur hästen på en mkt kort tid. Detta kan ju i vissa fall leda till att man kräver mer av hästen än vad som egentligen är bra, och rider på ett ganska grovt sätt, speciellt om man är en tävlingsmännsika som vill prestera resultat. Nu säjer jag inte att alla tävlingsryttare rider på det sättet, men det existerar ju trots allt. Tyvärr så kan ju normen för fritidsryttaren bli att rida som eliten gör (och det ser man ju mest på tävlingarna)vilket kan bli fel.

Framgångsrika Tävlingsryttare får ju ofta ett namn och blir i sin tur instruktörer och har kanske inte alltidförmågan att lära ekipagen på den nivå som är lämplig.

Nu finns det bra intruktörer som dessutom är framgångsrika på tävlingsbanan, men långt ifrån alla. Min upplevelse av kurser är att alla ekipage får träna på samma övningar och att det blir väldigt generella övningar, som i alla fall inte passat mej och min häst (men vi är kanske lite speciella :o ).Min häst går som bäst nu när vi inte tagit några lektioner på länge :cool: , det beor inte på att jag tror att jag är bäst, men jag lyssnar för mkt på instruktören och slutar tänka själv, vilket inte är bra, blir också för koncentrerad att jag spänner mej. Kanske har jag befunnit mej på för låg nivå när jag gått kurs.

Jag kommer dock att ta kurser igen, men först när jag själv kommit på vad som funkar och vill ha lite nya övningar och feedback på ridningen, och kan avstå från övningarsom jag inte tror på.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
894
Senast: cassiopeja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 273
Islandshäst Hejsan! Jag har hand om en femgångsvalack som är 14 år gammal, efter Fáfnir från Götarsvik. Han har under en väldigt lång period blivit...
Svar
2
· Visningar
2 174
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 238
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp