Bukefalos 28 år!

Krav på samling förstör tölten?

Sv: Krav på samling förstör tölten?

josse skrev:
Jo, avelsbedömningar och tävlingar syftar ju att få ut det bästa(eller i alla fall det som ger högst poäng)ur hästen på en mkt kort tid. Detta kan ju i vissa fall leda till att man kräver mer av hästen än vad som egentligen är bra, och rider på ett ganska grovt sätt, speciellt om man är en tävlingsmännsika som vill prestera resultat. Nu säjer jag inte att alla tävlingsryttare rider på det sättet, men det existerar ju trots allt. Tyvärr så kan ju normen för fritidsryttaren bli att rida som eliten gör (och det ser man ju mest på tävlingarna)vilket kan bli fel.

Framgångsrika Tävlingsryttare får ju ofta ett namn och blir i sin tur instruktörer och har kanske inte alltidförmågan att lära ekipagen på den nivå som är lämplig.

Nu finns det bra intruktörer som dessutom är framgångsrika på tävlingsbanan, men långt ifrån alla. Min upplevelse av kurser är att alla ekipage får träna på samma övningar och att det blir väldigt generella övningar, som i alla fall inte passat mej och min häst (men vi är kanske lite speciella :o ).Min häst går som bäst nu när vi inte tagit några lektioner på länge :cool: , det beor inte på att jag tror att jag är bäst, men jag lyssnar för mkt på instruktören och slutar tänka själv, vilket inte är bra, blir också för koncentrerad att jag spänner mej. Kanske har jag befunnit mej på för låg nivå när jag gått kurs.

Jag kommer dock att ta kurser igen, men först när jag själv kommit på vad som funkar och vill ha lite nya övningar och feedback på ridningen, och kan avstå från övningarsom jag inte tror på.

Jag känner så väl igen mig! Tycker det låter som ett mycket klokt beslut att avstå övningar man inte tror på! Man skall vara kritiskt inställd. En framgångsrik tävlingsryttare behöver inte vara en bra instruktör utan kan vara urusel! Sedan finns det "duktiga" ryttare som egentligen är medelmåttiga men har väldigt bra hästar och därför når framgång på tävlingsbanan! Men det finns ju pärlor som både är duktiga ryttare och bra lärare, sådana som utvecklas hela tiden.

Jag tror mest på att hitta en instruktör som accepterar att ge privatlektion enligt de förutsättningar och önskemål som jag talar om för instruktören. Det är ju du som betalar för en vara/tjänst och då är det också du som skall bestämma hur den skall se ut! Kommer eleven till en privatlektion med väldefinierade problem och mål är det faktiskt lättare att få en konkret träning som passar ekipaget! En bra instruktör kan anpassa sig till detta och faktiskt finna det utvecklande och stimulerande att träna en elev som vet vad den vill! Ridkurser blir ofta väldigt allmänt hållna och anpassade till den enklaste nivån och det gör att man bara står och stampar i utvecklingen! Eller så skall de på två dagar visa ett antal nya rörelser på alla deltagande ekipage som egentligen borde spridits ut under ett antal veckor eller tom månader!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

moccis skrev:
Rubriken hänvisar till en artikel av Unn Kroghen-Adalsteinsson i senaste numret (nr 8) av Stallmagasinet.
Artikeln går mestadels ut på att när man tränar överlinjen som i den klassiska eller akademsika ridkonsten tar den muskelgruppen överhand,vilket resulterar enligt henne att tölten och även passen försämras. Hon menar att om du tränar överlinjen för mycket blir ryggen så stark att hästen skjuter upp ryggen vilket gör att tölten blir passaktig.

Vidare menar hon att ryggen skall varken upp eller ner i tölten utan skall hållas rak och relativt stilla och att detta är orsaken till att vi själva sitter stilla i sadeln. Den felaktiga inställningen att hästen skall jobba med ryggen i tölt går ofta ut över det ökade tempot tölt just för att hästen sätter upp ryggen.

En häst som går i trav skall välva nedåt, men om islandshästen går på det viset i tölt så kommer den inte upp med bogen. Bogen skall nämligen upp så att hästen kan flytta frambenen upp och fram när man töltar.

Moccis


Hörrni, ovanstående aspekter har inte behandlats! Alltså den välvda bågen. Visst är det så att en häst inte kan tölta när den skjuter upp rygg och manke? Tycker det låter ganska logiskt.
Idag när jag red min pålla, som jag äntligen har börjat få lite nybörjarfason på iallafall, från skritt till tölt bibehöll hon den låga formen utan att jag kunde ändra på det, och kunde heller inte accellerera och passen låg på lur. Senare i flera misslyckade försök till galopp blev det antingen flygande pass eller tölt, och i tölten pinnande hon på med en helt annan resning fram, då funkade det minsann!
Däremot är ju målet i AR att den välvda bågen ska sätta sej på bakdelen för att få en relativ uppresning fram, det måste väl räcka bra till tölten? Och detta är kanske något Unn har missat?
Eller ska ryggen inte välva alls utan vara RAK - vågrät - för att hästen ska klara av att tölta?
Vill gärna veta!
:)
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Jag rider för en tränare som jobbar mycket med höjd rygg i tölten. Min valack ville gärna sänka ryggen vid tölten, var av flera orsaker spänd o när jag fick kontakt med denna tränare var det räddningen mot att få en helt förstörd häst. Innan började jag med AR och jobbade med markarbete samt lång och låg form för att få en avspänd häst som kunde koncentrera sej på arbetet senare.

Och visst gör det att tölta med höjd rygg!!! Det kräver bara väldigt mycket förarbete, lugn och koncenterrad häst och detsamma ryttare.

Vid tävling såg jag min tränare tölta sin häst med höjd rygg, fin form, starka bakbensrörelser, viklat bäcken. Det klarar hästen dock inte i ökad tölt. Den korta tölten var helt enkelt formidabel!! Att komma dit är mitt mål!
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

moccis skrev:
Kanske inrikta sig på att samla ihop dem på ett ställe( Annan Rastplats) alltså AR. :rofl:
moccis

:rofl: :rofl:

Dit samlar vi dem!

OA
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Ja, vem vill vi ha som tränare när vi rider på vildsvinen? Kan man gå NVS-kurs som i Natural Vildsvinskurs?

Det du skriver, Anette, att ridning ska vara prestigefritt och ett nöje är väldigt viktigt. Det är lätt att glömma i allt man vill kunna och lära. Ska tänka på det, ridning ÄR njutning. Det är umgänget med pålle också.

OA
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Balderum skrev:
Jag rider för en tränare som jobbar mycket med höjd rygg i tölten. Min valack ville gärna sänka ryggen vid tölten, var av flera orsaker spänd o när jag fick kontakt med denna tränare var det räddningen mot att få en helt förstörd häst. Innan började jag med AR och jobbade med markarbete samt lång och låg form för att få en avspänd häst som kunde koncentrera sej på arbetet senare.

Och visst gör det att tölta med höjd rygg!!! Det kräver bara väldigt mycket förarbete, lugn och koncenterrad häst och detsamma ryttare.

Vid tävling såg jag min tränare tölta sin häst med höjd rygg, fin form, starka bakbensrörelser, viklat bäcken. Det klarar hästen dock inte i ökad tölt. Den korta tölten var helt enkelt formidabel!! Att komma dit är mitt mål!

Jag tror faktiskt de klarar även den ökade tölten med höjd rygg, särskilt femgångarna som man gärna lär tölta i just låg form. Har varit med om femgångare som töltat i superfart på lång tygel och "näsan i backen" efter bara kort tids inridning och de sänker definitivt inte ryggen! Min 5-årige Mökkurson tex (han som är så stark i ryggen, lätt bär min make på 98 kg och huttade av mig så jag bröt båtbenet) hittade av sig själ den här töltformen. Och han är sas "oförstörd", dvs vi har inte tvingat honom gå i någon form utan vi har låtit honom ha den form där han töltar rent, vilket är en låg form med höjd rygg, nästan som traven! Men däremot lägger de nog ganska stor del av vikten på framdelen och tölten blir förvisso ren men flack och utan lyft.

Men olika hästar har olika hållning och fallenhet och kräver olika mycket träning för att komma dithän att de både har en bärig rygglinje och bärighet i rumpan samt lägger över vikten på bakdelen så de börjar lyfta. Den flacka, låga tölten är antagligen betydligt skonsammare och naturligare för hästen och femgångaren som går på tur och inte tvingas ha nosen i vädret, väljer ofta den formen i tölten. Så han får ha den töltformen tills vidare och så får vi jobba med samling och stärka bakdelen efter hand så han lägger över mer och mer av tyngden bak och så småningom kan lyfta upp framdelen och få lite mer lyft på frambenen. Genvägar, som att dra upp huvudet, leder bara till sänkt rygg och passaktighet.

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

OlleAtlas skrev:
Ja, vem vill vi ha som tränare när vi rider på vildsvinen? Kan man gå NVS-kurs som i Natural Vildsvinskurs?

Det du skriver, Anette, att ridning ska vara prestigefritt och ett nöje är väldigt viktigt. Det är lätt att glömma i allt man vill kunna och lära. Ska tänka på det, ridning ÄR njutning. Det är umgänget med pålle också.

OA

:rofl: :rofl: :rofl: "Natural Vildsvinskurs" :rofl: :rofl: :rofl: ! Den var bra den! :rofl: :rofl: :rofl:
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

För att ge dig ett enkelt svar på din fråga. Ta en häst som du inte är så rädd om och rid en lektion för Unn. Är du som jag går du hem och gråter och lagar blödande mungipor på din häst sen samt reperare dens psyke i 3 veckor....
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Undrar vad de som tycker som Unn sagt om de läst artikeln i hästfynd om barockridning (tror det var nummer 10 i år) där en SPANSK ryttare tycket att islandshästen var en mångsidig och perfekt häst till barockridningen.

Nu skrev jag ej av orden exakt men minns jag ej fel så var det ngt sådant. Någon som vet??

Jenny
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Ja, troligen är det lättare för femgångarna som du säger. Den häst som gick så fint är fyrgångare och min valack som gärna sänker ryggen är fyrgångare med mycket trav. Hittade tölten senare vid inridningen, och när jag ville utvecklas sökte jag en tränare som tyvärr körde med "stjärnkikar-modellen". Det var min första fyrgångare med stark trav, och jag visste inte bättre än att ge mej med i leken. Som tur var kändes det så fel, både hästen o jag mådde dåligt, så med tur kom jag i kontakt med "rätt" tränare.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

jennan skrev:
Undrar vad de som tycker som Unn sagt om de läst artikeln i hästfynd om barockridning (tror det var nummer 10 i år) där en SPANSK ryttare tycket att islandshästen var en mångsidig och perfekt häst till barockridningen.

Nu skrev jag ej av orden exakt men minns jag ej fel så var det ngt sådant. Någon som vet??

Jenny

Du menar artikeln om Alain Roland? Kul att se en isis i pesad!!! Sååå gullig! :p
Jag tycker att jag hört ifrån många håll vid det här laget att isisarna är perfekt byggda för barock/AR etc. En duktig instruktör på AR-kurs sade om min häst att hon är perfekt byggd. Har också läst här och var att de ursprungliga raserna i stort är byggda för att ridas AR-liknande, och det låter ju logiskt eftersom AR/Barock etc är bärare av en tusenårig tradtion. Ålderdomliga raser - gammaldags ridfilosofi, kan man kanske säga. På island har vi det isländska kandaret, och att det sägs att de gamla beryktade hästkarlarna, de som verkligen kunde rida, red med väldigt lätta hjälper och lätt på handen, så som kandaret är menat att användas. Har jag snappat någonstans.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

knasan skrev:
Du menar artikeln om Alain Roland? Kul att se en isis i pesad!!! Sååå gullig! :p
Jag tycker att jag hört ifrån många håll vid det här laget att isisarna är perfekt byggda för barock/AR etc. En duktig instruktör på AR-kurs sade om min häst att hon är perfekt byggd. Har också läst här och var att de ursprungliga raserna i stort är byggda för att ridas AR-liknande, och det låter ju logiskt eftersom AR/Barock etc är bärare av en tusenårig tradtion. Ålderdomliga raser - gammaldags ridfilosofi, kan man kanske säga. På island har vi det isländska kandaret, och att det sägs att de gamla beryktade hästkarlarna, de som verkligen kunde rida, red med väldigt lätta hjälper och lätt på handen, så som kandaret är menat att användas. Har jag snappat någonstans.

De finns också de barockridare som menar att vår nordsvenska travare är mer lämpad för AR än många av PRE-raserna (PRE är ju en samling av flera raser och korsningar dem emellan där andalusiern av raserna). Den nordsvenska travaren har ett något sluttande men välformat, runt och starkt kors och den är inte helt omöjlig att lära tölta heller, precis som flera av PRE-raserna, lusitano tex. Och så skall vi ju inte glömma pasofino.

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Djurjouren skrev:
För att ge dig ett enkelt svar på din fråga. Ta en häst som du inte är så rädd om och rid en lektion för Unn. Är du som jag går du hem och gråter och lagar blödande mungipor på din häst sen samt reperare dens psyke i 3 veckor....

Min erfarenhet var inte heller positiv men mer kan jag inte skriva för då blir det garanterat censurerat!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

em76 skrev:
Ibland ser man islandshästar som är "översamlade", tänker särskilt på en tysk häst på VM 2001 (tror jag det var), det är inte vackert. Tölt ska se lätt ut, inte ansträngt.

Frågan är om uttrycket översamlad finns egentligen? Jag förstår precis vad du menar och vem du menar (kommer inte ihåg namnet).
Men den hästen var precis som du oxå skriver ansträngd och spänd, ska en häst vara det i samling?
Det är klart att en viss del av spänning måste man ju ha, fast jag tycker att det är skillnad på postiv och negativ spänning men jag kan tyvärr inte förklara det :confused:

Vad jag menar är att hästen, även om den är lösgjord och avspänd måste ha en viss typ av muskelspänning för att tex kunna orka med att bära sig i en piaff, det kan ju inte bara ske i avslappning.

Men denne VM häst var inte lösgjord och avslappnad utan bara "samlad" (?) och spänd.

För många kan det vara svårt att se skillnaden.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

tottenham skrev:
Frågan är om uttrycket översamlad finns egentligen? Jag förstår precis vad du menar och vem du menar (kommer inte ihåg namnet).
Men den hästen var precis som du oxå skriver ansträngd och spänd, ska en häst vara det i samling?
Det är klart att en viss del av spänning måste man ju ha, fast jag tycker att det är skillnad på postiv och negativ spänning men jag kan tyvärr inte förklara det :confused:

Vad jag menar är att hästen, även om den är lösgjord och avspänd måste ha en viss typ av muskelspänning för att tex kunna orka med att bära sig i en piaff, det kan ju inte bara ske i avslappning.

Men denne VM häst var inte lösgjord och avslappnad utan bara "samlad" (?) och spänd.

För många kan det vara svårt att se skillnaden.

En häst måste ju få tid på sig att bit för bit samla sig. Om man inte ger hästen den tiden utan tvångssamlar den med högre krav än det hunnit bygga upp muskler för, så kommer den att behöva hjälpa till med fel muskelgrupper och spänna sig för att överhuvudtaget orka gå så. Och det är där felet ligger! Vi har idag alldeles för bråttom och börjar ofta i fel ände, med böjningen på halsen! En häst skall ridas bakifrån och få tid på sig som på den gamla remontträningens tid! Det handlar om långsiktigt arbete och genvägar är senvägar för om man "översamlar" en häst, alltså tvingar den att samla sig mer än den är tränad för, så leder det till förstyvningar som tar längre tid att rätta till än om man från början visat tålamod och känt efter var man har sin häst!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

saker som jag reagerade på att Unn sa i artikeln:

"rider vi då med ett stöd..."
Hon tar alltså för givet att med AR så ska man rida hästarna med stöd i handen.

"om en islandshäst välver halsen nedåt i tölt så kommer den inte upp med bogen"
hela uttrycket känns konstigt men det verkar som om hon här pratar om det felatiga sättet - som tyvärr många gör, att de lyfter upp framdelen, nästan bänder upp den, för att få en rest töltform med större rörelser fram. detta gör i sin tur att mankpartiet sänks och hästen går på bogarna, även om halsen och nacken är väl resta, oftast tom för resta. detta kan vara svårt att se om man itne är riktigt insatt.
hon verkar ha missat grejen med att framdelen "lättar" när hästen är tillräckligt samlad.

det kanske var dåliga exempel men jag tycker oxå att hon har dåliga förklaringar och kommentarer i artikeln.
jag får verkligen inget förtroende för Unn och hennes sätt att träna/rida.
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

tottenham skrev:
saker som jag reagerade på att Unn sa i artikeln:

"rider vi då med ett stöd..."
Hon tar alltså för givet att med AR så ska man rida hästarna med stöd i handen.

"om en islandshäst välver halsen nedåt i tölt så kommer den inte upp med bogen"
hela uttrycket känns konstigt men det verkar som om hon här pratar om det felatiga sättet - som tyvärr många gör, att de lyfter upp framdelen, nästan bänder upp den, för att få en rest töltform med större rörelser fram. detta gör i sin tur att mankpartiet sänks och hästen går på bogarna, även om halsen och nacken är väl resta, oftast tom för resta. detta kan vara svårt att se om man itne är riktigt insatt.
hon verkar ha missat grejen med att framdelen "lättar" när hästen är tillräckligt samlad.

det kanske var dåliga exempel men jag tycker oxå att hon har dåliga förklaringar och kommentarer i artikeln.
jag får verkligen inget förtroende för Unn och hennes sätt att träna/rida.


:bow: Håller helt med dig! Rent allmänt tycker jag det är bedrövligt att hästar som går så här är så vanligt och att de får bra poäng vid avelsvisningar och bedömningar! Om sedan en häst verkligen bär sig själv lätt i tölten och trmpar under sig väl med rejäl bakbensaktion och klockren takt så kan en sådan få sämre poäng än den som faktiskt inte bär sig själv, tappar bakdelen, går med nacken i fel form men viftar högt med frambenen! Ibland undrar jag om domarn kan något om samling och korrekt form. Skulle kanske inte skada om domare vana vid andra raser och att bedöma samling studerat hästarna och satt betyg på hållning under ryttare. Jag tror att det hade varit en och annan som fått skola om både sig själv och sina hästar då! :smirk:

Du är inte ensam om att sakna förtroende för Unn! Det hon gjorde mot min häst efter lektionen kan jag inte skriva här ens, även om jag har vittnen! :( Men hästen var sur och misstänksam i 3 veckor efteråt! :mad: Never more säger jag!

Anette
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

tottenham skrev:
saker som jag reagerade på att Unn sa i artikeln:

"rider vi då med ett stöd..."
Hon tar alltså för givet att med AR så ska man rida hästarna med stöd i handen.

"om en islandshäst välver halsen nedåt i tölt så kommer den inte upp med bogen"
hela uttrycket känns konstigt men det verkar som om hon här pratar om det felatiga sättet - som tyvärr många gör, att de lyfter upp framdelen, nästan bänder upp den, för att få en rest töltform med större rörelser fram. detta gör i sin tur att mankpartiet sänks och hästen går på bogarna, även om halsen och nacken är väl resta, oftast tom för resta. detta kan vara svårt att se om man itne är riktigt insatt.
hon verkar ha missat grejen med att framdelen "lättar" när hästen är tillräckligt samlad.

det kanske var dåliga exempel men jag tycker oxå att hon har dåliga förklaringar och kommentarer i artikeln.
jag får verkligen inget förtroende för Unn och hennes sätt att träna/rida.

:bow:

Precis vad jag försökte framhålla i mina tidigare inlägg. Kanske har vi hittat nyckeln.
:idea: Kanske någon kan och vill förklara för Unn? Inte jag, jag är för dum och okunnig :crazy: , det får vara en som kan möta henne på hennes nivå, hon är ju faktiskt elitryttare och mycket kunnig. Vem som helst kan ju få något om bakfoten! :D

Frivillig? :banana:

Förresten, Tottenham - Katrin Wallberg har ju inte töltsatt sin islänning med argumentet att hon inte vill offra överlinjen??? Finns det något samband mellan hennes argument och Unns? Det måste vi ju ha klarhet i!
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Jag vill inte ge mig in på att förklara vad Katrin menar, det är bättre att hon får göra det själv och det gör hon garanterat om man frågar på hennes hemsida i gästboken.

Hon har dock ambitioner på att töltsätta Korall men vill ha hjälp av någon hon litar till 100% på som har ridit för Bent och vad jag kan förstå så är det Eyolfur hon tänker på då.

En annan sak är ju att ett av Koralls problem är just överlinjen så kanske är hon extra försiktig med att töltsätta just honom?
Hon har ridit in och tränat flera hästar vars ägare själv töltsatt dem med framgång.

Allmänt bara: att man tränar AR innebär inte att man lägger tölten åt sidan. Många gör det under en tid för att kanske arbeta igenom problem som görs lättare i andra gångarter. (jag gjorde det tex)
Men jag tror att ambitionen hos alla islandshästryttare som tränar AR faktiskt är att kunna tillämpa detta kommunikationssätt även i tölt.

/T
 
Sv: Krav på samling förstör tölten?

Åh, vilken rolig tråd! Ja, Tottenham håller helt med! (inte så konstigt iofs..;-)...)

Korall är ju en häst med kort överlinje. Han har långa ben, kort rygg och skulle säkert av många anses som en häst med mycket lätt för samling då han kan "sätta under sig" som det så fint heter... MEN, han är snarare en mycket svår häst, när han samlar sig räcker liksom inte överlinjen till och brister. Ett problem som säkert skulle synas på fler hästar om de var jobbade på samma sätt. Men det är ju där den långsiktiga träningen kommer in. Att ändra långsamt och förändra.

Senaste Bent-kursen här uppe (nu i november) var det en av Katrins elever som red. Hennes häst är som Korall inriden och tränad enligt de akademiska principerna (en liten töltsättning hann hans ryttare med innan hon började rent akademiskt). Bent förklarade hur han tyckte att hon skulle gå tillväga. Genom samling och förbättring av travarbetet och halva steg (vilket hon var och är på god väg med) och sedan ur detta introducera tölten när hästen var stark och hyfsat bärig. Och med det arbetet har nu hästen börjat sträva mer mot tölten själv. Han är en fyrgångare med bra trav och man skulle säkert enligtden isländska skolan velat töltsätta honom i tidig ålder för att traven inte skulle hinna bli dominant. Men, intressant att se hur han istället nu tar tölten på eget initiativ och behåller formen. Man ser ju ofta dessa stjärnkikare som springer i halvt trav halvt tölt, och om han inte tränats enligt detta sätt hade nog risken varit stor att han hamnat där.

Jag tror det är svårt att omskola en häst som varit töltad utan bärighet och med spänningar. Jag har själv provat och det har tagit mig fyra år att nå svingande rygg i traven och lite samling. Numera slår min Mist inte upp huvudet och spänner ihjäl sig när man försöker samla henne. Tidigare har tölten legat i det läget och hon har varit väldigt missnöjd med många positioner och situationer. Lättast är det nog med hästar som i exemplet ovan som ej har blivit töltade innan. Man får ta det lugnt helt enkelt, och satsa på en bärig trav (och kanske galopp), och halva steg innan tölten bör blandas in. Så tänker jag nog själv gå tillväga med framtida hästar. Men jag vill nog först se att det funkar i verkligheten på andra ekipage.

;) //Poseidon
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
894
Senast: cassiopeja
·
Hästvård ***DISCLAIMER: Veterinär är inkopplad och har varit från början. Denna tråd är skapad för att få mer input plus att jag själv tycker det...
Svar
11
· Visningar
2 273
Islandshäst Hejsan! Jag har hand om en femgångsvalack som är 14 år gammal, efter Fáfnir från Götarsvik. Han har under en väldigt lång period blivit...
Svar
2
· Visningar
2 174
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 238
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Dra hästsläp med Tesla Y
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp