Krav på vaccination

Jo, det gör det. Arbetsgivaren får inte gå in och kräva tvånget. Tror att tar någon det här vidare kommer arbetsgivaren i ts fall få det väldigt hett om öronen. Klart man kan avsluta en anställning, men det ska man inte behöva. Hade du sagt samma sak om en arbetsgivare tvingade sina anställda att sterilisera sig av vilken anledning som helst? Att det är bara att sluta om inte galoscherna passar? Givetvis är inte kroppsliga ingrepp okej (jurister, arbetsdomstol och även de flesta arbetsgivarorgan verkar väldigt överens i detta, det krävs en lagändring om man ska kunna tvinga en arbetstagare till kroppsliga ingrepp).
Det som troligen krävs i TS fall är att arbetsgivaren formulerar om anställningsavtalet för att kunna omplacera eventuella vaccinationsvägrande människor så det inte står exakta arbetsuppgifter (å andra sidan ska ett sådant avtal godkännas också och det är det inte alls säkert att det gör) eller att tjänsten dras in och personen ifråga blir omplacerad. Denna får då en annan tjänst. Problemet är väl att det blir svårt att förklara för fack etc varför tjänsten dras in för troligen behövs ju fältarbetet och då är det inte bara att rekrytera en ny person till en liknande, ny tjänst...

Privat är det lite annat, men än så länge har ingen fått godkänt vad det verkar för att tvångsvaccinera sin personal.

Och nej - det är INTE fog för uppsägning, från något håll.
Alltså - jag är så tacksam för att du tar dig tid att svara :heart
 
”Varje medborgare är gentemot det allmänna skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp” finns att läsa i regeringsformen som är en av våra grundlagar, dit hör bland annat vaccin. Jobbar du på myndighet är frågan glasklar, de måste givetvis förhålla sig till de lagar vi har. Lika med kommuner. I den privata sektorn är det mer tveksamt, de är inte bundna att följa grundlagen på samma sätt, men då måste det till mycket tydliga skäl till vaccinering om så är fallet som ska dras via domstol först (behov för arbetsgivaren gentemot eventuell kroppsskada).

Däremot kan arbetsgivaren omplacera, det krävs dock ofta att denna tar bort nuvarande tjänst och omförhandlar denna. Sedan är det naturligtvis beroende på vad som står i avtalet.

Egentligen frikopplat från vaccinationsfrågan men stämmer det fetade verkligen? Jag var nog naiv nog att tro att samtliga landets fysiska och juridiska personer behövde följa landets grundlagar?

Det där med att man är "skyddad gentemot det allmänna" handlar väl om att grundlagen skyddar oss från att exempelvis det allmänna vaccinationsprogrammet skulle göras obligatoriskt? Inte att du är mer skyddad mot en offentlig arbetsgivare än mot en privat?

Däremot är jag helt med på vad du skriver om anställningsavtal osv.
 
Hur menar du med att ta bort nuvarande tjänst? Skulle det innebära att vid en omplacering så skulle en tjänst från fältverksamheten försvinna? Eller skulle det vara möjligt att ta bort den, omplacera och sedan skapa upp en identisk tjänst och anställa någon annan?
Precis så. I teorin. Men i praktiken lär de få jätteproblem att skapa en identisk tjänst. Fack lär slå bakut.
 
Egentligen frikopplat från vaccinationsfrågan men stämmer det fetade verkligen? Jag var nog naiv nog att tro att samtliga landets fysiska och juridiska personer behövde följa landets grundlagar?

Det där med att man är "skyddad gentemot det allmänna" handlar väl om att grundlagen skyddar oss från att exempelvis det allmänna vaccinationsprogrammet skulle göras obligatoriskt? Inte att du är mer skyddad mot en offentlig arbetsgivare än mot en privat?

Däremot är jag helt med på vad du skriver om anställningsavtal osv.
Jo, eftersom grundlagsskyddet gäller för myndigheter men inte privata, kanske var klumpigt uttryck av mig, men hos privata aktörer måste dessa utredas om deras behov av att personen vaccinerar sig övergår den personliga integriteten.

(arbetsdomstolen har ännu inte, vad jag kan se, tillåtit en privat arbetsgivare vaccinera sina anställda, däremot får de in mycket ansökningar om drogtestning etc på arbeten och varje kroppsligt ingrepp bedöms från fall till fall).

Finns massor om man googlar, till exempel här: https://lawline.se/answers/kan-en-arbetsgivare-tvinga-sina-arbetstagare-att-vaccinera-sig
 

Liknande trådar

Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 495
Senast: fejko
·
Skola & Jobb Jag hade lönesamtal i förrgår och är fortfarande irriterad och har svårt att släppa samtalet jag hade med min chef.. Bakgrunden är att...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 407
Senast: sjoberga
·
Kropp & Själ Hej Bukeoraklet! Jag har en vän som behöver er hjälp nu! (Jag har fått tillåtelse av henom att fråga här och utlämna de uppgifter jag...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
9 135
Senast: kryddelydd
·
Skola & Jobb Hjälp och råd kära Bukeorakel! Ber om ursäkt för långt och rörigt inlägg, ska försöka reducera ner det så mycket jag kan. Jag har...
5 6 7
Svar
122
· Visningar
13 096
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp