Kräver pengar för hjälp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MalinLundqvist93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 14 276
M

MalinLundqvist93

Egentligen så förstår inte jag varför man kräver pengar för att någon ska hjälpa dig motionera och ta hand om din häst. Lägger man ut en annons med att man behöver hjälp med hästen, 1-2 dagar i veckan, 700kr i månaden, eller mer/miindre, alltså varför? Du slipper ju dem två dagarna i veckan och kan göra något annat istället! Gå ut med dina vänner, din man eller bara ta en dag ledig för att vara med familj eller bara vara!

Behöver man verkligen hjälp, borde inte pengar ha någon betydelse alls. Och man hade lättare fått hjälp ifall man inte krävde pengar, för då hade flera varit intresserade.

Ni kanske inte behöver hjälp egentligen, utan bara vill tjäna pengar?

Någon som förstår hur jag tänker?
Och dem som "behöver hjälp" och säljer ut sin häst pga detta, ni kan väl svara på varför ni gör det? Är faktiskt nyfiken.

Sv: Kräver pengar för hjälp?

Jag har haft egen häst i nästan 4 år nu, jag skulle aldrig falla mig in att ta betalt för att få hjälp. det är ju knäppt.
Håller med T.S Däremot så skulle något i utrustningen gå sönder pga den som hjälper mig så får den självklar betala, sällan sånt händer om utrustningen är väl hanterad.

Ett stort plus till dom som ej tar betalt för att få hjälp! :)

Det många "glömmer" är att utrustningen slits det också på, tex. en sadel är värd en hel del pengar oftast, som ridande medryttare sliter man på den vid varje användnings tillfälle vilket gör att den minskar i värde.

Senast ändrad av en moderator:

Varför vill man bli medryttare då till en okänd häst och kanske en okänd hästägare? Antagligen för att man VILL rida!? jag tycker det blir en winwin grej av det hela oavsett om hästägaren väljer att ta betalt eller inte. Vill man inte bli medryttare så kan man söka sig till ridskola. "tjäna" 700 kr i månaden, det är inte mkt för en häst. Jag betalar nästan 2500 kr bara i försäkring/per månad för en häst. Lägg då till stallhyra på några tusen, hovslagare etc. 700 kr är en struntsumma som är ett litet bidrag till en häst omkostnader..

Senast ändrad:

Varför ska en hästägare sponsra någon annans intresse?

Detta är den eviga frågan, de som vill rida gratis på andras hästar och de som vill ha betalt för att man utnyttjar deras hästar. Gillar man det inte hittar man en gratis medryttarhäst, tycker man att det är ok betalar man för sig.

Medryttare kan ju vara ett sätt att finansiera sin häst, lite som ett delägarskap. Det är väl inget konstigt med det? Om man som potentiell medryttare inte vill betala något behöver man ju inte kolla hästar där ägaren vill ha nån form av ersättning. :)

Jag förstår verkligen hur du tänker.

Men man lånar trots allt ut sin häst dom dagarna och låter någon annan använda ens utrustning.
Det blir ju som en symbolisk summa, mer seriöst kan jag tycka.
Om det skulle vara gratis kan jag tänka mig att många skulle vara oseriösa och göra mycket på sina egna villkor.

Det är dessutom MYCKET billigare än att rida på ridskola eftersom att man får rida ett par gånger per vecka utan att ens betala hälften så mycket. (Oftast) :)

Jag har haft både betalande och icke betalande medryttare till min häst, betydligt fler av de icke betalande dock. Jag har sett det som att det är hjälp och avlastning jag behöver och ett par hundra hur eller dit har inte gjort så stor skillnad ändå med tanke på vad det kostar att ha häst...

Min erfarenhet är att de medryttare jag har haft som har betalat för att rida ofta varit väldigt mycket mer seriösa och verkligen ridit ordentligt. De som ridit gratis har mer ridit när de haft lust och sen struntat i att rida när de inte orkar eller haft tid, men ju mer betalt jag har tagit desto mer har medryttaren velat ha ut av sin ridning och därmed har det även blivit mer givande för min häst.

Jag har på nåt sätt trott att jag skulle kunna ställa mer krav på de medryttare som ridit gratis, t ex att de ska sköta utrustningen ordentligt, att de ska rida mer "på mina villkor", hjälpa till med nån fodring eller så nån gång t ex, men inte heller det har fungerat särskilt bra. Även gällande detta har de betalande medryttarna varit överlägsna.

Det som har ställt till det i mitt fall har varit att min häst varit skadad många och långa perioder och då kan man ju av naturliga skäl inte ha betalande medryttare utan då blir man snabbt av med dem. Gratisridarna har lite större tålamod med skador...

Det många "glömmer" är att utrustningen slits det också på, tex. en sadel är värd en hel del pengar oftast, som ridande medryttare sliter man på den vid varje användnings tillfälle vilket gör att den minskar i värde.

Den slits ju och minskar i värde om hästägaren rider själv de dagarna också. Sliter det inte på hästen att ha medryttare då? Isf kan ju ägaren låta hästen (och utrustningen) vila de dagarna i stället. :idea: :angel:

Det är dessutom MYCKET billigare än att rida på ridskola eftersom att man får rida ett par gånger per vecka utan att ens betala hälften så mycket. (Oftast) :)

Man får inte samma kontakt med hästen då. En medryttarhäst kan man pyssla med i lugn och ro samt att man rider mer fritt medan en ridskolehäst oftast ska ridas av nån annan före/efter och man får inte själv bestämma om man ska promenera, rida ut eller trava runt runt i ridhuset.

Jag förstår dig TS, men som många skriver så är det egentligen "struntsummor" det handlar om..

Men jag kan ändå tycka att "medryttare" är en hjälp då ägaren inte själv har tid men ändå vill hålla igång sin häst.

Delfodervärd är ju som de låter, delägarskap typ. Där är det ju mer dem som inser att dem inte har råd för allt - därav söker dem en som vill dela hästen med denne - om allt.

Alltså tycker jag själv att medryttare egentligen skulle varit gratis - en summa på 200 i månaden, just för att det är då dem mer "seriösa" dyker upp.

Men som delfodervärd att man delar på allt -försäkringen då, oftast.

Detta är min åsikt om de hela! :)

Vet inte om det är jag som inte förstår vad du menar eller tvärt om :P

För det jag menade är att det är mer värt att betala lite för att få vara medryttare eftersom att man får ut så mycket mer. Ridskola är dyrt och man får inte ut lika mycket. :)

Oj, jag missade att du skrivit "än ridskola" :o Så går det när man läser för fort. :angel: Sorry. :p

KL

Den här frågan är ju uppe säkert en gång i veckan, och jag läser dom alltid. Inte för att jag behöver hjälp nu men kommer att behöva inom en tvåårsperiod.
För min del kommer det främst handla om tidsbrist varför det vore logiskt att ha en ickebetalande medryttare. Men efter att sett hur det funkar på stallet där jag har min raring, har jag tänkt om lite.
Det verkar som dom medryttare som betalar för sig är mer seriösa och pålitliga. Dom som rider gratis verkar komma och gå lite som det passar dom själva, struntar i att rida och ibland även struntar i att packa mat. Kanske har det mer att göra med att dom betalande har en högre medelålder än gratisridarna eller så är man mer angelägen om att "rida upp" sina pengar.
Säkert finns det hur många medryttare som helst som både är unga och oerhört seriösa, detta är bara en betraktelse från mitt stall ( kanske 7 medryttare ). Jag bor också på ett ställe där behovet av medryttare är större än tillgången.

Jag kommer aldrig att fatta att så många har så svårt att fatta att medryttarskap är ett avtal mellan två parter. De parterna avtalar vilka villkor de önskar... och villkoren kan vara helt olika från fall till fall.

Min medryttare rider gratis i dagsläget. För att jag tycker att det är skönt att få lite avlastning vad gäller tid. Men det är inte skrivet i sten, det kan komma att förändras om vi kommer överens om det.

Och att diskutera i termer som att "tjäna pengar på" att ha medryttare så nja... min häst kostar mig någonstans kring 5000 i månaden. Så om jag skulle få en femhundring av medryttaren så skulle jag ju fortfarande ha en rätt hög kostnad för hästägandet. Delfinansiering kallas det väl snarare i så fall. Och helt fel är det väl inte heller, det är förbaskat dyrt att ha häst och om man kan få in en liten slant genom att medryttare betalar lite och om det finns en medryttare som kan tänka sig att betala så varför inte?

Jag betalade själv, trots ägarens protester, när jag var medryttare. Jag sade att jag ville betala och att hon skulle använda mina pengar till att ge hästen lite guldkant, kanske ett antal spånbalar extra i månaden så att hon hade det mysigt i boxen eller så!

Delvis knapplån

Efter alla de här diskussionerna om att ta betalt, i synnerhet de som börjar med någon som hävdar att de hjälper till så de borde slippa betala (och kanske helst få betalt) så har jag tänkt om. Skulle jag skaffa mig en ny medryttare som jag inte känner på förhand så kommer jag att ta betalt, om inte annat för att sortera bort folk typ TS som tydligen inte alls värdesätter att få rida, tidigare har jag mest tänkt att det beror på omständigheterna om jag vill ha betalt eller inte.

Annars håller jag med schelin_j, det är ett avtal mellan två parter och så länge inte avtalet bryter mot lagen så är det fritt fram att avtala vad man vill.

Du verkar inte ha någon koll på kostnaderna för att ha häst. Väldigt få personer har någon chans att tjäna på att ha ensktaka privathäst(ar), visst finns det enstaka som lyckas med att få ut mer än det kostar att hålla hästen av sin(a) medryttare men de är förmodligen väldigt lätträknade. Jag rekommenderar dig att söka dig till folk som inte vill ha betalt om du känner dig utnyttjad, för den duktiga ryttaren brukar det inte vara problem.

Ridning är ett dyrt intresse och det är väl inget konstigt med att man som medryttare bidrar med en del av kostnaden? Vill man inte betala så söker man en gratis medryttarhäst bara istället för att ha åsikter om de som vill ha betalt. Jag vill ha medryttare som är det för att de själva vill, inte för att de ska göra mig en tjänst. Men är det verkligen någon som svarar på en annons för att man vill hjälpa en okänd person? Gör man inte det för att man VILL rida själv?

Behöver man verkligen hjälp, borde inte pengar ha någon betydelse alls. Och man hade lättare fått hjälp ifall man inte krävde pengar, för då hade flera varit intresserade.

Detta är min erfarenhet som hästägare

Gratis: många oseriösa medryttare, håller inte det dom har lovat, massor med krångel och avbokningar i sista minuten, blir inte långvariga, struntar helt plötsligt i att komma till stallet mer och "går upp i rök".

Betalning: seriösa medryttare som verkligen är intresserade, ambitiösa som vill ha något ut av sitt hästeri.

Så; javisst har pengar betydelse... :crazy:

Och som flera andra redan har skrivit; det är ett frivilligt avtal mellan två personer. Vill man inte betala, ja då får man väl leta efter en gratis häst, svårare än så är det väl inte...

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 937
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förslag på passande matskål?
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka