Kräver pengar för hjälp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MalinLundqvist93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 14 276
Sv: Kräver pengar för hjälp?

Jag tycker absolut man ska ta betalt om man vill!
Varför betala för någon annans intressen? När man nu betalar så pass stora summor som det är att ha egen häst, ser jag inte varför folk ska komma och få gratisrida. Ridskoleelever betalar ju dyra pengar för att rida och behöver ofta hjälpa till på något vis i verksamheten utöver det. Speciellt mkt arbete utöver ridningen är det ju egentligen inte när man är medis heller.
Sen får man ju givetvis anpassa prissättningen individuellt med tanke på olika faktorer.

Då uppfattade jag dig fel, jag uppfattade det som om du först efter ett tag bett medryttaren att hjälpa till alternativt betala.

Jag anser dock att man bör gå bredvid några dagar för att kunna ta stallpass. Vad ska medryttaren egentligen göra? Det låter rätt mastigt om de ska fodra, byta täcken (på alla hästar?), sätta på benskydd, bära vatten. Inte gör du väl det var dag? Jag antar det är kommunikationsproblem mellan oss och kanske med medryttaren också. Det räcker inte att visa var grejorna finns, man måste även visa och tala om vad som ska göras och i viken omfattning.

Det håller jag med om och därför gick jag själv bredvid i två veckor i ena fallet, där tjejen (30 +) var där på inrådan av stallägaren, som sa att det var en toppentjej, som hjälpt henne med hennes hästar till och från i ett par år. Men den tjejen backade direkt när hon förstod att hon var tvungen att ställa upp med ett och annat morgonpass. Hon kunde tänka sig nattfodringar enbart, där hästarna redan stod installade och ombytta. Den andra tjejen är dotter till en partikamrat (missförstå mig inte nu hon är 42 år - dottern alltså), ridit på ridskola i ett par år och även hjälpt till i stallet på ridskolan, samt dennes dotter (12 år) som tränar och spelar fotboll, men även ridit tidigare. De var på jakt efter en läromästare, trygg häst att hjälpa till med och rida. Jag gick bredvid i fyra veckor, men sedan började ursäkterna att inte komma hagla... träningstider här, ont där, mkt på jobbet och så vidare.

Så jag vet faktiskt inte vad jag mer skulle ha gjort. Jag skrev uttryckligen i annonserna både här på buke och på blocket, att kollektivstallsuppgifter vilket innebär morgonutsläpp (påklädning), lunchfodring (hö i hagen) insläpp (avklädning) middagsfodring och nattfodringar ingår. Men jag var väl helt enkelt för otydlig... eller godtrogen.

En stallkompis 12 år, hade även en klasskompis som var intresserad... - av att rida... inte mocka, ens åt min häst... Jag var i stallet tre gånger och väntade på att hon skulle komma och provrida, Stallkompisen och tjejen hade varit ute och ridit och lånat min häst tre gånger redan, där stallkompisen ridit min häst och den andra tjejen ridit stallkompisens häst. Men tjejen dök aldrig upp, så det föll också ut i sanden. Jag vill gärna se en medryttare rida min häst innan jag lånar ut den hur som helst.

Senast ändrad:

Inte läst igenom riktigt hela tråden.
Jag låter en del kompisar rida gratis på mina hästar. För att vara hygglig mot mina kompisar.

Om jag skulle ha en medryttare som innebär HJÄKP, behöver jag hitta en med bra ridkunskaper, för att förvalta mina hästars dressyrkunskaper (ca LA).
Om jag fann en sådan ryttare, skulle den gärna få rida gratis mot att hjälpa till lite i stallet med lädervård el liknande.

Ser faktiskt inte att en hobbyryttare som medryttare är någon hjälp (vilket är förklaringen till att jag inte har någon sådan).
I min situation är det att föredra att låna ut häst gratis och hoppas på att kunna få hjälp om jag blir sjuk (har rätt mycket djur att ta hand om) istället för att ta in pengar.
Mina ridande kompisar är väldigt villiga att hjälpa mig i stort och smått och då tycker jag att båda parter har fördelar av det hela.

En främmande människa i mitt stall och bland mina hästar vet jag inte om jag vill ha.

Var själv betalande medryttare under studietiden. Handlade om promenadridning på välutbildad hbl, passade mig ypperligt eftersom jag inte hade någon ridutbildning alls (ridit i skogen i många år men aldrig tagit lektioner) och ville ut i skogen och traska. Hästen var till åren och behövde motion dagligen. Alla fick ut något av situationen. Detta var för ca 15 år sed och jag betalade då 100kr/mån.

Nu har jag inte läst igenom tråden.

Men jag har alltid varit emot att ta betalt för att få hjälp med min häst. Men har nu tröttnat på oseriösa "medryttare" (Som verkar JÄTTEintresserade i början.) som inte hör av sig, som inte visar intresse för att komma ut osv osv.

Får hellre få svar, men av folk som är SERIÖSA. Än massor av svar, där jag måste sålla bort 95%.

Jag har nu tröttnat, & kommer att ta betalt för att låta någon rida min häst! :mad:

Vad är egentligen skillnaden? Om nu personerna gör precis samma saker? Behovet av hjälp varken ökar eller minskar av att bli tillfrågad, och om man har folk som frågar beror mest på var hästen är uppstallad (om det rör sig många eller få potentiella medryttare där) och ens kontaktnät.

Vad jag menar är att om jag är i behov av ridhjälp ett par gånger i veckan, vill jag inte ta betalt, då är jag i behov av hjälp och någon annans intresse gynnas. Dessutom, de få gånger jag har haft medis har kravet varit att man även mockar vilket i sig betytt mer för mig än några slantar.

Men blir jag tillfrågad av någon som vill låna/hyra min häst en dag i veckan för att komma ut på en tur tycker jag det är en annan sak, jag är inte beroende av den tjänsten men kanske ställer upp på det ändå för att gynna någon annan. Skulle den personen bara vilja rida och inte mocka eller fixa foder kan jag lika gärna ta en summa för att personen köper en tjänst av mig.
Det är inget scenario jag varit med om personligen dock.

Jag har flera gånger sökt medryttare, jag har inte nämnt betalning, utan de har fått komma och träffa min 23- till idag 27-åriga dam, ridit henne, klappat henne, hanterat henne och fallit som furor. Sen har de börjat sköta och rida... mocka, borsta och rida... När jag som då ändå sju dagar i veckan fått åka ut ibland två gånger om dagen, även de dagar medisen ridit, för att sköta övriga kollektivet, med ut/insläpp, täckesbyten, benskyddsbyten, fodringar, vattenbärning, skurning av badkar... Då har jag frågat om möjlighet funnits att de tagit över även några av de uppgifterna, eller ev betala en liten summa. Då har intresset försvunnit helt och jag har blivit av med mina medryttare.

Jag som hästägre, trodde att man skulle ha ömsesidig hjälp/nytta/glädje av att ha medryttare. Inte att man ändå skulle få åka ut och ta hand om stallet sju dagar i veckan. Bensinen kostar även de dagar, jag inte "fick ta hand" om min egen häst, när jag skulle ut till stallet och sköta det mina medryttare "inte hann" (läs hade lust med)

Då är det trist och själva funktionen tappas tycker jag. Själva grejen för mig har ju också varit att kanske få ha en hästfri dag, eller så hästfri den kan bli med stallet på gården. Jag skulle inte kunna ha en medryttare som enbart vill rida, vill de komma och rida får de hjälpa till och vill de inte det har de inte fått rida heller. Men jag har haft en otrolig tur, helt fantastiska tjejer som ställt upp hemskt mycket.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 327
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 937
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 509

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förslag på passande matskål?
  • Torrfoderdjungeln..

Hästrelaterat

Tillbaka