Kräver pengar för hjälp?

• Hästmänniskan
  • Trådstartare Trådstartare MalinLundqvist93
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 165
  • Visningar Visningar 14 279
Sv: Kräver pengar för hjälp?

Jag bor i Malmö ja! Det mesta ingick, allt som allt blev det 1800, Har ganska bra koll på det då jag ridit den ett tag.
Jag säger inte att detta är mycket pengar för att vara medryttare som jag skrev så har jag inga problem att betala. Men avtalet sa LITEN del av stallhyran.

Jag tycker inte iheller att en medryttare ska inte ska betala något det är klart man ska betala, man får ju använda någon annans häst och blir samtidigt bättre själv, sen är ju alla ägare olika styrande.

Konstigt avtal, det är inte brukligt att uttrycka sig som "en liten del av stallhyran" utan man brukar precisera. Med den stallhyran så lär totalkostnaden för hästen vara i storleksordningen 3000 kr i månaden så 1000 kr för 2-3 dagar i veckan är skäligt om än inte billigt. Jag förstår om du inte riktigt gillar läget där och det hade troligen inte jag heller. gjort.

Jag önskar bara att det fanns fler personer som inte tog betalt, så vi "fattiga studenter" som fortfarande går i skolan har möjlighet att ha en häst för en dag eller två i veckan.

Jag är en "fattig förskollärare" som får försaka mycket annat för att kunna ha mina två (ridhäst + sällskapsshettis) hästar. Så, nej, jag är inte intresserad av att sponsra gratisridning. Jag tror att många hästägare sitter i samma sits, dvs att hästarna kostar mycket och att man får dra ner på annat. Jag köper t.ex. väldigt lite prylar och kläder, och går i princip aldrig på bio eller äter ute. Kan vara det som gör att man ibland känner att "taggarna kommer fram" när man hör att folk tycker att de ska få rida gratis...

Hej

När jag hade medryttare så behövde dom inte betala när dom inte tränade, bara motionerade hästen. Inget ridhus, ingen ridvolt, bara ut och skritta/trava i skogen och ha det mysigt. Men om man vill träna/tävla en häst tycker jag att man kan bidra till kassan.. jag menar, du betalar ju en ridskola men här har du turen och lyxen att rida en privathäst. Om du såklart inte rider till hästen åt ägaren och gör den en sådan tjänst.

simma lugnt-helena

Jag fattar egentligen inte vad det är att krångla om.
Om jag, som hästägare, behöver hjälp och bönar och ber och tigger för att få någon att rida min häst, visst, då kanske jag inte tar betalt. Men oftast så vill ju medryttaren rida, det är sällan en uppoffring, och då ser jag inte varför de inte ska kunna betala för slitage på häst och utrustning.

Jag är på väg att skaffa medryttare och jag kommer ta betalt. Varför? För att jag vill inte stå för att andra ska få utöva sitt intresse, jag vill veta att de är seriösa (känns mer seriöst om de har betalat för det), och medryttaren får en mycket bra chans att smygprova lite hur det är att ha häst. Varför skulle de inte betala? Jag får en känsla av att de som skapar såna här trådar/delar dina åsikter är snåla och vill nyttja andras (välutbildade, trevliga och roliga) hästar gratis för att ha kul.

För övrigt har jag själv varit medryttare på 5 hästar de senaste åren, parallellt med egen häst. Jag har aldrig betalat, men då har hästägarna specifikt bett just mig om att rida hästen. Då tycker jag man hamnar i ett annat läge.
En av hästarna fick jag också betalt för att rida, men den var ett monster som ingen ville ha med att göra ;)

Hej

När jag hade medryttare så behövde dom inte betala när dom inte tränade, bara motionerade hästen. Inget ridhus, ingen ridvolt, bara ut och skritta/trava i skogen och ha det mysigt. Men om man vill träna/tävla en häst tycker jag att man kan bidra till kassan.. jag menar, du betalar ju en ridskola men här har du turen och lyxen att rida en privathäst. Om du såklart inte rider till hästen åt ägaren och gör den en sådan tjänst.

simma lugnt-helena

Fast får man bara skritta och trava i skogen så är det direkt svårt att få betalt. Då börjar det närma sig ett arbete inte nöjesridning.

Jag önskar bara att det fanns fler personer som inte tog betalt, så vi "fattiga studenter" som fortfarande går i skolan har möjlighet att ha en häst för en dag eller två i veckan.

Alltså... Jag vet inte vad jag ska säga :crazy:
Jag kan förstå att du önskar som du skriver, men du kan inte tycka att det är realistiskt?
Jag önskar till exempel att ägaren till stallet där jag har min häst kunde låta min häst bo där gratis, men jag förstår ju att det aldrig kommer hända.

Jag är fattig student/arbetslös själv, med häst. Jag vet många som också är fattiga studenter, arbetslösa, låginkomsttagare osv som har häst. Många vänder på varenda krona för att kunna ha sin häst. Det kostar massor. Jag vill rida, alltså får jag se till att få fram pengar till hästen.
Men ändå ska jag låta andra rida gratis, för att de vill ha häst någon dag i veckan? Det är ju inte logiskt någonstans.
Jag blir ärligt talad chockad över resonemanget här. Ta det inte personligt, det finns säkert många som tänker lika som du, och jag blir chockad över hela tankesättet. Man vet att något är dyrt och man vill inte prioritera att lägga sina pengar på det, alltså borde någon annan stå för det? :crazy:

Jag önskar att fler som har sommarhus på franska rivieran kunde upplåta sina hus gratis, så att fattiga hästägare som jag kunde få chans att åka dit på semester någon vecka om året :idea: (Du hör säkert själv hur knasigt det låter)

kl

Tvärt emot de flesta skulle jag definitivt kunna tänka mig att sponsra någon annans intresse om jag hade möjlighet. Framför allt en yngre människa som (vars föräldrar) inte har det förspänt. Däremot har jag aldrig haft en medryttare på det sättet och kommer nog aldrig ha det heller (menar någon som kommer ut flera dagar i veckan och har hästen som sin), bara nån vän som tar en kväll eller helg om det kör ihop sig eller någon som rider lektion för mig på min häst och sköter om den när jag är där.

Skulle aldrig ta betalt även om jag tycker det är upp till var och en att bestämma, tycker inte alls det behöver vara fel om man väljer att ta ett par hundra/veckan, men argumentet att man inte vill sponsra någons intresse tycker jag är lite gnidigt och småsint. Det är bättre att säga att man behöver ekonomisk avlastning eller har medrytteriet för att finansiera en del i sitt hästägande.

Fast får man bara skritta och trava i skogen så är det direkt svårt att få betalt. Då börjar det närma sig ett arbete inte nöjesridning.

Nej så ser inte jag det. Jag har haft ett par trötta ridskole elever som tycker det är döden att rida i ridhuset och vill hellre ut i skogen och mysa. Och det är ju det jag menar, då kan man ju inte ta betalt om personen vill ut och rida i skogen ett par timmar i veckan. Annars tycker jag att man kan bidra till kassan om man får träna och tävla.

-helena

*kl*

Vad är egentligen problemet? Om någon vill ha betalt för att lämna ut sin häst till en annan människa några dagar i veckan, vad rör det mig om jag inte vill betala? Bara att skippa den och leta vidare om jag nu absolut vill rida gratis. Det är väl inte så att jag MÅSTE svara på den där annonsen och är tvingad att "jobba"?

Överhuvudtaget har jag svårt att förstå hur någon kan bli upprörd och tycka det är fel att någon sätter ett pris på något de äger. Det är ju liksom det som är grejen, JAG äger min häst och JAG bestämmer om jag vill låna ut den gratis eller ta betalt för det. Sen kanske det råkar vara tre miljoner hästar i området som är finare, roligare och gratis, ja, då lär ju ingen betala mig heller, men det är MITT val att sätta ett pris om jag så önskar. Likaså mitt val om jag vill rida någon annans häst och betala för det eller inte.

När det gäller medryttarbitar är det minst knepiga betalning/icke betalning, personkemi mellan ägare och medryttare är tusen gånger svårare och går inte att spalta upp på ett bra sätt i en annons precis.

Det är nog gnidet och småsinnt från båda håll. Ställer man frågan en fråga på temat att det borde vara gratis eftersom man hjälper till och att ägarna bara är ute efter att tjäna pengar från stackaren som bara vill hjälpa så blir argumentationen lätt att det är den som vill bli medryttare som är snål.

Det bästa är väl att man säger sanningen, vill man inte sponsra folk så ska man väl inte säga att det är pga ekonommin? Ofta är det dock inte en anledning till man skaffar sig en medryttare utan flera i kombination och beroende på hur och när frågan ställs och av vem så varierar motiveringen. Man kanske inte vill sponsra gannen i fina villans barn men gärna hjälper barnet med alkoholiserade föräldrar, man klarar ekonomin bra men just den här månaden gick bilen sönder.

Har man ekonomiskt utrymme och en trevlig person i sin omgivning som man gärna vill hjälpa är det en helt annan femma, men så var frågan inte ställd av TS.

Jag håller med dig och tycker det är självklart att man respekterar uttalad prissättning, letar man efter en häst att rida och inte vill betala för det får man hitta en hästägare som heller inte vill ha betalt. Jag menar absolut inte att man har rätt att som potentiell medryttare bli sur på en hästägare om dealen från början är att det kostar pengar. På samma sätt som man, som spekulant på en häst som kostar 50.000, inte kommer till provridning med 20.000 i kassan och förutsätter att hästägaren ska sänka priset.

Det jag vände mig mot var just formuleringen "vill inte sponsra någon annans intresse" vilket jag tycker låter småaktigt, men det är kanske ordval som betyder en sak för mig och en annan för den som skrev det.

Senast ändrad av en moderator:

Ja och det argumentet kommer från både de som vill bli medryttare gratis och de som inte vill ha icke betalande medryttare.

Det var det dummaste jag hört på länge! Det är klart att man ska ta betalt!

Jag har tidigare varit medryttare i många år, betalat rätt mycket. Men det var fortfarande mycket billligare än att ha en egen häst vilket jag inte hade råd med då. Och att rida på ridskola var jag "klar" med, privathästar är ofta av betydligt högre kvalitet.

Jag har nu tre egna hästar, samtliga mycket välutbildade och trevliga. Självklart betalar mina medryttare för att rida! De får för en billig peng "ha egen häst" några dagar i veckan, utan att behöva ta det fulla ansvaret med kostnader för utrustning, försäkring, skor, eller veterinär. Och blir hästen långvarigt sjuk kan man som medryttare säga "Tack och adjö", det går ju inte om det är din egen häst.

Så jag tycker man kan se det som en situation som både hästägare och medryttare tjänar på!

Det var det dummaste jag hört på länge! Det är klart att man ska ta betalt!

Finns ingen självklarhet i detta överhuvudtaget.

Jag är själv hästägare och tycker hela grejen är väldigt konstig. Hästbranschen är den enda branschen jag kan komma på där man begär att någon ska betala för att utföra ett arbete åt någon annan. Om man själv inte har möjlighet att ta hand om sin häst 7 dagar i veckan så anser jag att det är fullt rimligt att man köper den tjänsten av någon som är villig att ta jobbet. Ja, det är ett attraktivt jobb men inte desto mindre ett jobb att mocka, fodra, sköta om och motionera en häst. Det är dessutom ett riskfyllt arbete!

Men jag tycker att man ser den här tendensen i hela branschen. Hästjobb är generellt sett väldigt dåligt betalda, folk vill helst att stallhyran ska vara snudd på gratis (ja, många stallägare är det som sponsrar hästägare genom att inte ta betalt vad det faktiskt kostar). Det är dyrt att ha häst helt enkelt men det betyder inte att vi ska låta andra betala för att vi ska få hästen omhändertagen.

Det är väl ändå ganska vanligt att man betalar andra för att utföra ett arbete? Tex genom helinackordering - du betalar extra för den skötsel du inte har tid/lust/möjlighet att göra själv. Att det sedan oftast är dåligt betalt är en annan sak...

Men att motionera någon annans häst handlar i de flesta fall om en hästintresserad person som vill få rida på annat sätt än på ridskola men som inte har möjlighet att ha egen häst. Jag tycker inte att det är ett dugg konstigt att man då "hyr ut" sin häst mot en liten peng samt lite arbete i stallet. Visst skulle jag kunna tänka mig att betala någon för att rida min häst, men då ska det också vara en riktigt duktig person som verkligen utbildar hästen. Inte en vanlig hobbyryttare som önskar få rida men anser sig vara snäppet bättre än vad jag är och därmed inte vill betala...

Det är jättelätt.

Vill man ha betalt, så tar man betalt.

Vill man inte, så tar man inte betalt.

Vill man rida en viss häst och ägaren vill ha betalt, så får man betala, annars hittar man en annan häst.

Svårare än så är det inte.

Finns ingen självklarhet i detta överhuvudtaget.

Jag är själv hästägare och tycker hela grejen är väldigt konstig. Hästbranschen är den enda branschen jag kan komma på där man begär att någon ska betala för att utföra ett arbete åt någon annan. Om man själv inte har möjlighet att ta hand om sin häst 7 dagar i veckan så anser jag att det är fullt rimligt att man köper den tjänsten av någon som är villig att ta jobbet. Ja, det är ett attraktivt jobb men inte desto mindre ett jobb att mocka, fodra, sköta om och motionera en häst. Det är dessutom ett riskfyllt arbete!

Men jag tycker att man ser den här tendensen i hela branschen. Hästjobb är generellt sett väldigt dåligt betalda, folk vill helst att stallhyran ska vara snudd på gratis (ja, många stallägare är det som sponsrar hästägare genom att inte ta betalt vad det faktiskt kostar). Det är dyrt att ha häst helt enkelt men det betyder inte att vi ska låta andra betala för att vi ska få hästen omhändertagen.

Men du, vill jag ha någon professionell som rider min häst så betalar jag givetvis efter gängse taxa. Nu är medrytteriet snarare att jämföra med att hyra ut hästen och den som hyr betalar packa en hökasse och mocka (eller liknande) och eventuellt en summa pengar.

Men hur snett blir det tänket? Då bör jag ta betalt av mig själv för att sköta min häst, trots att det är mitt intresse?!

Anlitar man en tjänst är det väl självklart att man betalar för den, men då ingår ju en seriös verksamhet bakom.

Men hur snett blir det tänket? Då bör jag ta betalt av mig själv för att sköta min häst, trots att det är mitt intresse?!

Anlitar man en tjänst är det väl självklart att man betalar för den, men då ingår ju en seriös verksamhet bakom.

Det är inte det minsta snett för jag har aldrig någonsin träffat på någon som tar betalt av sig själv för att utföra en arbete oavsett om det handlar om att rida sin häst, måla om sitt hus, städa sitt hem osv. Behöver du däremot anlita någon som gör det så förutsätter jag att du betalar alt byter tjänster.

Men nu gör ju medryttaren det för SITT intresses skull. Det finns ju många som jobbar frivilligt och oavlönat (med ett verkligt arbete) för intressets skull.

Nu pratar vi om HOBBY, inte ett arbete.

Liknande trådar

Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 416
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 331
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
11 939
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 512

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka