Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Stallhyra = 6000
Försäkring = 1500
Hovis = 800
Extra foder (som ej ingick i hyran) = 200
Träningar = 1000
Trailer = 1000
Läst lite här och där i tråden. Känns som det är lite beroende var man är belägen i landet om det talas om betalning eller inte.
Här mitt i landet på vishan är det nog mer regel än undantag att man inte utbyter pengar vid medrytteri. Troligen för att kostnaderna inte skenar iväg som det kan göra jämfört med storstadsregionerna (tänker Stockholm) där stallkostnaderna löper på runt o över 3000 och man verkar tänka lite mer på ekomomin kring hästhållningen.
Läste nånstans att någon tyckte det var billigare att rida på ridskola. Min första tanke var att det kan inte vara möjligt! Vad kostar en lektion normalt? 130:- för 40 min ir? Har ingen aning- länge sen man red så själv. Men att rida tex 2 timmar en dag i veckan som medryttare skulle på ridskolan för samma tid debiteras 390:-. Allt är relativt men kan inte riktigt se att det är billigare att rida på ridskola.
låter som en väldigt dyr försäkring oxå..
Jag betalar ca 300 kr per häst för mina ..
och då har jag utökad veterinärvård med djurambulans, avlivning + mediciner.
Och livförsäkring..
konstigt
Nej det är inte så enkelt att bara båda parter är nöjda. Jobbar man låt säga 1-2 timmar i veckan (mer om man är delaktig i ett kollektivstall och har sin andel av passen) timmar med annat än att pyssla om och rida "sin (a)" hästar så är man förutom medryttare obetald arbetskraft. Okej att man har ett och annat utsläpp, sopar stallgången och mockar någon extra box ibland eller så, men gör man regelrätt jobb så ska det vara betalt annars är det frågan om svart arbetskraft.
Hela hästbranschen är i princip uppbyggd på att man uttnyttjar gratis arbetskraft, oftast unga tjejer, med förklaringen att dom ska ju vara så tacksamma för att dom får vara i närheten av hästarna som dom älskar.
Jag skulle aldrig ta betalt om jag sökte hjälp av någon via annons eller dylikt. När jag har haft medis har det istället varit så att när hon ridit, så fixar hon även foder och mockning, hon har fått rida för mig eller kunnat välja att åka och rida för tränare, hon har fått julklappar och födelsedagspresenter samt något extra om hon passat när jag varit bortrest osv.
Jag har helt enkelt haft medis för att jag själv inte hunnit med, och då är det mer värt att hästen får tränas och jag får fridagar än några pengar.
Däremot om någon skulle komma och fråga om denne fick rida en gång/vecka, så skulle jag kunna ta betalt, då blir det mer som en hyra.
Jag har flera gånger sökt medryttare, jag har inte nämnt betalning, utan de har fått komma och träffa min 23- till idag 27-åriga dam, ridit henne, klappat henne, hanterat henne och fallit som furor. Sen har de börjat sköta och rida... mocka, borsta och rida... När jag som då ändå sju dagar i veckan fått åka ut ibland två gånger om dagen, även de dagar medisen ridit, för att sköta övriga kollektivet, med ut/insläpp, täckesbyten, benskyddsbyten, fodringar, vattenbärning, skurning av badkar... Då har jag frågat om möjlighet funnits att de tagit över även några av de uppgifterna, eller ev betala en liten summa. Då har intresset försvunnit helt och jag har blivit av med mina medryttare.
Jag som hästägre, trodde att man skulle ha ömsesidig hjälp/nytta/glädje av att ha medryttare. Inte att man ändå skulle få åka ut och ta hand om stallet sju dagar i veckan. Bensinen kostar även de dagar, jag inte "fick ta hand" om min egen häst, när jag skulle ut till stallet och sköta det mina medryttare "inte hann" (läs hade lust med)
Jag skulle kunna sluta bara utifrån din taktik att ändra vilkoren i efterhand, inte betalning i sig. Det är inte konstigt att folk som först tror att det är gratis och sedan inser att de blivit "lurade" slutar. Sen får man se på situationen, ska man betala med mer än det normala arbetet omkring så är det många som vill ha en mer attraktiv häst en en välbehållen 20+ häst som står utanför storstadsområdena.