Kravlistor vid dejting (utbruten från Dejtingtråden 22)

Korpulent man i övre medelåldern gärna med höknäsa som gillar god mat och vin. Gott om kulturellt kapital. Lätt alkoholiserad inga problem. Vinthund ett plus, tillika gods i lantligt gärna sjönära läge. Behöver inte uppskatta ett socialt liv men vore en fördel om han ville umgås sporadiskt.

Korpulent man i övre medelåldern gärna med höknäsa som gillar god mat och vin. Gott om kulturellt kapital. Lätt alkoholiserad inga problem. Vinthund ett plus, tillika gods i lantligt gärna sjönära läge. Behöver inte uppskatta ett socialt liv men vore en fördel om han ville umgås sporadiskt.
Borzoi, Irländsk hjort eller varghund? Om det blir för mycket för dig så kan vi dela så han slipper ligga i byrån o damma.

Jag har väl egentligen inte så mycket krav, swipar ju höger på de som faller mig i smaken och vice versa.
Men om jag ska försöka konkretisera lite ändå:
- Man, helst 25-30 år. Inte yngre än 21 och inte äldre än 36.
- Inte kraftigt under- eller överviktig.
- Perfekt sett 150-175 cm lång, men längd är i praktikten ingenting jag sållar på. Bara ett plus! :)
- Inte pälsdjursallergisk

Är väl de allmänna kraven jag har.

Som jag ser det så finns det kravlistor, och så finns det kravlistor. I ena fallet fullt rimliga krav, i andra fallet mer en instruktionsmanual för att kunna bygga sig en egen robot. Typ så.

Jag har en ganska kort "kravlista".
-Intelligens, för att jag har världens sämsta tålamod med dumhuvuden
-Tål pälsdjur, för att jag har pälsdjur
-Inte högerextrem, vilket om högerextremister inte vore dumhuvuden inte behövt skrivas ut iom att de är just dumhuvuden och således faller på intelligensbiten

I övrigt finns inga fasta krav så men det säger ju sig självt att en passande partner är någon på någorlunda lika nivå på många sätt, som kommunikation exempelvis. Just kommunikation upplever jag ofta som största problemet i nätdejting, majoriteten av de män jag stöter på när jag nätdejtar blir dissade för att de inte vill föra en vanlig jäkla konversation.

Det luriga är att en kravlista, oavsett innehåll, kommer att medverka till sämre livserfarenhet - så det är bättre att komma fram till det efter träff....

(Älskar att träffa människor från vitt skilda erfarenheter - men dejtar å andra sidan inte för att träffa någon att bo med eller träffa regelbundet framöver)

Det luriga är att en kravlista, oavsett innehåll, kommer att medverka till sämre livserfarenhet - så det är bättre att komma fram till det efter träff....

(Älskar att träffa människor från vitt skilda erfarenheter - men dejtar å andra sidan inte för att träffa någon att bo med eller träffa regelbundet framöver)

Fast jag har redan provat att träffa men med barn och behöver inte mer av den livserfarenheten.
Sen tror jag även det beror på hur man är.
Jag tycker inte om att träffa människor alls så så vill jag att de jag faktiskt väljer att träffa ska passa mig så bra som möjligt.

Fast jag har redan provat att träffa men med barn och behöver inte mer av den livserfarenheten.
Sen tror jag även det beror på hur man är.
Jag tycker inte om att träffa människor alls så så vill jag att de jag faktiskt väljer att träffa ska passa mig så bra som möjligt.

Jag tänker bara på att det är intressant att träffa människor rent generellt - men är syftet att träffa någon att ha en framtid med förstår jag gallringen för att spara tid och kraft.

Jag tänker bara på att det är intressant att träffa människor rent generellt - men är syftet att träffa någon att ha en framtid med förstår jag gallringen för att spara tid och kraft.

Jag tycker inte det är ett dugg intressant.
Träffar folk så det räcker när jag jobbar, på min lediga tid är jag extremt restriktiv med vem jag träffar, oavsett om jag planerar en framtid med den eller inte.

Jag har ett lätt maniskt drag, en del av min personlighet är att jag har femtielva järn i elden och i perioder så blir det ”värre” och min energi är överdriven. Jag blir aldrig deppig mellan de här perioderna men det blir förstås besvärligt när jag har startat orimligt många projekt eller tagit stora och livsomvälvande beslut. Det är också i de här perioderna jag brukar byta partner, och då väljer jag någon med en dämpande effekt. Tyvärr visar de sig nästan alltid vara energislukare snarare än dämpare i slutändan.

Så min önskelista har nog det som nr 1. Någon som har en balanserande effekt, men som fortfarande har en egen motor.

Utseendekrav finns inte i strikt mening. Jag är inte så förtjust i skägg och vill gärna se genitalierna på min nakna partner men bryr mig inte om några kilon eller cm hit eller dit.

Ju äldre jag blir desto mer tolerant är jag för politiskt oliktänkande (jag kan t o m uppskatta diskussionerna som uppstår), men gränsen är kristallklar när det kommer till människors lika värde. Alla som ens andas tankar om att det är skillnad på folk och folk är genast totalt oattraktiva som både vänner och partners.

Viktigt är att personen har en egen grundtrygghet och inte är svartsjuk. Det tar enormt mycket energi från mig att umgås med personer med bristande självförtroende. Det tar fram fula sidor i mig som jag helst vill hålla dolda.

Sen... Eftersom jag träffat några sådana så vet jag att det inte funkar. Det här med att ta ett orimligt stort lån för att bo i en nybyggd villa i ett ytterområde. Över min döda kropp. Jag vill inte bo så ens om jag får betalt.

Rätt lång lista trots allt ;)

Får jag spinna lite på det där med kravlistor? Jag tänker att jag skulle kunna göra en kilometerlång sådan lista, där i princip inte en enda punkt handlar om utseende. (Sånt jag kommer på är att en avspänd och enkel och inte alltför genusnormativ klädstil är bra, och sen är det ofta bra om personen är varken för smal eller för vältränad, för då brukar de ha en annan relation till mat än jag trivs med.)

Men, det viktiga för mig handlar om hur det känns när man umgås. Även i början! Är det lätt att prata? Fattar vi varandras sätt att prata? Fattar vi varandras referenser? Fattar vi vad den andra menar när hen pratar om sig och sitt liv?

Fastnar vi i tystnader som känns obekväma? Fastnar vi i att få ideliga följdfrågor som känns som förhör? Fastnar vi i att när vi säger något, så tar den andra inte upp det som var vår poäng, utan något sidospår som hen tycker är intressant?

För egen del vet jag av erfarenhet att en kritiskt medveten inställning i genusfrågor OCH en hög medvetenhet om sin egen genusposition är helt avgörande här. Men det är inte det enda som är avgörande.

Så punkten på en kravlista hade väl blivit just Genusmedveten. Men det ordet triggar tyvärr många män.

Kort sagt: Vad ÄR ens en "kravlista"?

Det finns ju en massa saker som är enkla att lista och enkla att checka av om det stämmer eller ej.
Det svåra är ju kemin och klicket. Och de där små miniminimini sakerna som gör det rätt.

När jag var singel en period och hade match hade jag en rätt tydlig pres om mig och vad jag sökte. Jag dejtade en massa på pappret för mig perfekta snubbar. Det blev ju inget långvarigt intresse för någon av dem.
Nu är jag sen ett gäng år ihop med en man jag först träffade i jobbet och inte alls trodde det skulle bli mer med. En man som kan checka i lådor för någraav mina tidigare nonos. Och jag en del av hans. Men som jag älskar och har det fantastiskt med.
Så var det med de kravlistorna. :laugh:

Jag tycker inte det är ett dugg intressant.
Träffar folk så det räcker när jag jobbar, på min lediga tid är jag extremt restriktiv med vem jag träffar, oavsett om jag planerar en framtid med den eller inte.

Alla är vi olika. Tänker att den person man kommer att ha roligast och bäst samtal med knappast kvalificerar sig genom att inte ha barn och andra lätt mätbara egenskaper. Men trivs man inte med att träffa människor särskilt alls förstår jag idén med gallringen.

Alla är vi olika. Tänker att den person man kommer att ha roligast och bäst samtal med knappast kvalificerar sig genom att inte ha barn och andra lätt mätbara egenskaper. Men trivs man inte med att träffa människor särskilt alls förstår jag idén med gallringen.
Fast vissa "lätt mätbara saker" påverkar ju livet utan tvekan. Som det där med att ha barn. Det påverkar männsiskors liv (gör det inte det, då ska nog personerna inte vara föräldrar..). Sedan finns det då folk som jag själv och @Bison, som vet att allt det som följer med när folk har barn, det är sådant vi inte vill ha i våra liv. Visst, när alla inblandade är så gamla att eventuella barn flyttat hemifrån så är det ju en sak, men så länge barn bor hos förälder så kommer det påverka. Alla trivs inte med det och kommer inte kunna trivas med det.

Jo men samtidigt handlar detta om dejting. Inte bara folk att umgås och ha roligt med.

En av mina bästa vänner är allergisk mot pälsdjur. I vår vänskapsrelation fungerar det, men ha något annat skulle bli extremt svårt.

Samma med barn, det fungerar i korta stunder men inget jag vill ha i en relation.

Fast vissa "lätt mätbara saker" påverkar ju livet utan tvekan. Som det där med att ha barn. Det påverkar männsiskors liv (gör det inte det, då ska nog personerna inte vara föräldrar..). Sedan finns det då folk som jag själv och @Bison, som vet att allt det som följer med när folk har barn, det är sådant vi inte vill ha i våra liv. Visst, när alla inblandade är så gamla att eventuella barn flyttat hemifrån så är det ju en sak, men så länge barn bor hos förälder så kommer det påverka. Alla trivs inte med det och kommer inte kunna trivas med det.

Jag tror att den största avgörande skillnaden är att ni sätter mer allvar på en dejt än vad jag tänkte. Att inte vilja leva på ett visst vis, men att inte kunna ha en trevlig och intressant träff en kväll? Sen om man inte egentligen vill ha träffar utan ser det mer som ett nödvändigt ont för att kunna hitta någon att leva med / träffa regelbundet, blir det såklart annorlunda.

Men risken är kanske att det blir onödigt struligt om man inte lyckas träffa någon med ungefär samma förväntningar (eller avsaknad av dem) för dejten.

Jag tror att den största avgörande skillnaden är att ni sätter mer allvar på en dejt än vad jag tänkte. Att inte vilja leva på ett visst vis, men att inte kunna ha en trevlig och intressant träff en kväll? Sen om man inte egentligen vill ha träffar utan ser det mer som ett nödvändigt ont för att kunna hitta någon att leva med / träffa regelbundet, blir det såklart annorlunda.

Men risken är kanske att det blir onödigt struligt om man inte lyckas träffa någon med ungefär samma förväntningar (eller avsaknad av dem) för dejten.

Men varför gå på en dejt ned någon när man vet att det aldrig kommer bli något mer?
Det är svårt nog som det är.
Jag går inte på dejt och tänker att detta är mannen jag ska dela resten av mitt liv med men jag vill ändå ha så bra förutsättningar som möjligt.
Precis som att jag inte går in och rider 120 cm på min häst, vi kommer antingen vägra ut oss eller riva halva banan. Oavsett så blir det ingen rolig upplevelse för någon.

Men varför gå på en dejt ned någon när man vet att det aldrig kommer bli något mer?
Det är svårt nog som det är.
Jag går inte på dejt och tänker att detta är mannen jag ska dela resten av mitt liv med men jag vill ändå ha så bra förutsättningar som möjligt.
Precis som att jag inte går in och rider 120 cm på min häst, vi kommer antingen vägra ut oss eller riva halva banan. Oavsett så blir det ingen rolig upplevelse för någon.

Fast då är vi tillbaka på syftet med dejten, där mitt inlägg utgick från ett helt annat och dessutom att man tyckte att det var trevligt att träffa nya människor. Om syftet är att ha en trevlig kväll med intressanta samtal, och inget mer, så kan inte statusen som förälder eller inte (till exempel) vara avgörande för sannolikheten att syftet uppfylls.

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 152
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 907
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka