Kravlistor vid dejting (utbruten från Dejtingtråden 22)

Jo, jag läste det precis som det stod. Att hon ville se genitalierna först.

I min bild ingår kvinnor med preferenser för rakat kroppshår absolut. Men samtidigt är det lite intressant då kvinnor brukar gnälla på män som har den preferensen.
Om du inte förstår varken @Milosari s eller @Petruska s inlägg är nog den här tråden för svår för dig.
Snälla, tjata inte sönder den.

Jo, jag läste det precis som det stod. Att hon ville se genitalierna först.

I min bild ingår kvinnor med preferenser för rakat kroppshår absolut. Men samtidigt är det lite intressant då kvinnor brukar gnälla på män som har den preferensen.
Det där med först är ju ett tillägg som du gjort i ditt eget huvud.
Förmodligen för att det passar bäst ihop med de tolkningsramar du är van vid.

Det gnälls väl inte på att de har den preferensen (om de har den). Utan på att de har förväntningar på att det ska rakas för att deras önskemål ska tillfredställas. (notera skillnaden mot att det rakas av andra skäl och sedan råkar sammanfalla med någons preferens)

Inga utseendekrav säger du ? Men krav på genitalierna hör väl till utseendet ?
Om du har en storleks/utseende preferens är det inte enklare att fråga om storlek eller dickpick innan kläderna ryker då ? Sparar dig lite tid och besvikelse...
Haha dels kan man ha extrem hårväxt som redan tagits upp. Dels så kan magen hänga ner och täcka så inget syns. Jag bryr mig föga om kukstorlek, eller om den funkar. Hade varit svårt att ha sex med kvinnor eller personer som ”stängt av” oönskade kroppsdelar om kuk var ett måste öht. Jag har bestämt nämnt förut att jag är ett fan av leksaker... ÄVEN med den partnern som har en (fungerande) kuk.

Men oavsett så vill jag se, och känna. Jag tycker att det är trist att famla i blindo.

De flesta har nog några krav, sen är alla kanske inte uttalade.
Tycker inte att det är fel att ha uttalade krav på dejtingsidor heller, sen tycker jag utseendekrav kan vara svårt, attraktion är så mycket mer än det.
Jag vet att jag t.ex. inte attraheras av mycket skägg, skulle nog inte kunna släppa tanken på att det samlas mat och dryck där, samt hur det skulle vara vid vissa sexuella aktiviteter :angel: (det är alltså bilden jag har i mitt huvud av hur det är, så jag inte förolämpar någon).

Dock fascinerande hur provocerade vissa verkar bli av att inte uppfylla "kraven" eller att man inte är så intresserad. Efter att ha mejlat med en person några ggr på en dejtingsida insåg jag att det kändes som att vi hade lite olika värderingar (ett av mina krav är att ha liknande värderingar). Han hade väldigt svårt att ta när jag skrev att vi nog var lite för olika för att det skulle kunna fungera. Han tyckte inte man kunde säga det utan att ha setts i verkligheten :meh:.

Hade jag skrivit en "krav" lista för ett par tre år sedan hade den haft: ingen rökare, inte utländsk härkomst, gärna tatuerad, ingen djur allergi, mörkhårig, gärna äldre än mig, hellre några kg för mycket än för lite.
Nu "har jag" en irakier, som röker, inga tatueringar, och som är fyra år yngre och smal :rofl: det där med rökningen hoppas jag dock ska ändras, men han sköter det bra med hänsyn till mig (han är alltså noga med hygienen när han rökt, tvättar händerna, tar tuggummi och försöker röka så lite som möjligt när vi umgås) så det är inget större problem.

Skulle jag ut och leta partner igen skulle "kraven" vara liknande men ändå annorlunda: ingen rökare, gärna med tatueringar, mörkhårig, liknande värderingar och en schysst kvinnosyn, ingen djurallergi.

Mina krav är alltså inget som är hugget i sten, och ju äldre jag blir, ju viktigare är jämställdhet och kvinnosyn.

Jag tänker, rent allmänt, att kravlistor är väl inget problem så länge den som har dem förstår att det ger ett snävare utbud. Alltså, att möjligheten att träffa någon blir mindre. Jag har en kravlista på de jag vill träffa, till viss del på utseende, men jag är medveten om att de jag träffar är bara för en fysisk relation och att jag med min lista kommer träffa färre män att ligga med helt enkelt.

Kravlistor säger ni-ja hellre nåt kilo för mycket än för lite ...kattälskare är ett krav å ikkerökare . Där fick jag visst till 3 krav med en gång ja. Nån som begriper sig på Tinder förresten ?

Kravlistor säger ni-ja hellre nåt kilo för mycket än för lite ...kattälskare är ett krav å ikkerökare . Där fick jag visst till 3 krav med en gång ja. Nån som begriper sig på Tinder förresten ?

Bege dig till dejtingtråden, verkar som att de flesta där använder Tinder.

Jag har inte specat en kravlista inför mig själv, men min känsla är att den förmodligen är lång och detaljerad nog för att göra det svårt att träffa någon som matchar, särskilt som jag inte är en särskilt social person med många kontaktytor till att börja med... :o Jag trivs liksom med vem jag är och var jag är så det skulle väl liksom vara en person som passar in i och berikar mitt liv utan att jag behöver rucka särskilt mycket på mig. Exakt vad som krävs för det har jag inte fullt kläm på. Å andra sidan är jag, åtminstone inte ännu, särskilt skraj över tanken på evigt ensamskap heller. Men jag är ju relativt färsk singel och har inte inte varit det det senaste 1,5 decenniet, så jag kanske ska återkomma till den frågan om ett par år när nyhetens behag falnat lite? Kravlistan kanske blivit kortare och mer lättmatchad då också? ;)

Jag tror... att i den mån jag har några riktigt skarpa skallkrav så inskränker de sig till god hygien, ickerökare och humanistisk människosyn. Jag ser mig själv som ganska flexibel utöver det, åtminstone på ett medvetet plan.

Sen har jag förstås preferenser och önskningar, men de är just preferenser och inte förutsättningar.
- Någon vars människo- och samhällssyn matchar hyfsat med min egen.
- Någon som är nyfiken på livet, på omgivningen och på människor.
- Någon som har ett relativt öppet sinne, i bred bemärkelse.
- Ovanstående bidrar ofta till allmänbildning, vilket jag också värdesätter.
- Någon som uppskattar mitt sällskap men samtidigt är självgående och initiativrik.
- Bonuspoäng till någon som har bra ölsinne, humor, tycker om barn och djur, är snabbtänkt, gillar att bo på landet, har ett "lagom" förhållande till träning och kroppsvård, och har ungefär samma syn som jag på städning och ordning i hemmet liksom på ekonomi - det vill säga ungefär genomsnittlig, varken mycket mer eller mycket mindre.

Preferenser kring kroppsliga attribut finns förstås också, men jag har lärt mig att inte vara för rigid där. Stämmer de mjuka bitarna tillräckligt bra så kan jag vara rätt adaptiv med resten.

Nu vet jag att det är skämtsamt menat men det där är väl snarare en effekt av att vi inte är så bra på att förutspå/vara ärliga med vad vi faktiskt attraheras av som att apparna suger. Det visar egentligen bara att man borde satsa på att träffa fler människor snarare än att vara allt för strikt i att försöka hitta match på papper.

Nu vet jag att det är skämtsamt menat men det där är väl snarare en effekt av att vi inte är så bra på att förutspå/vara ärliga med vad vi faktiskt attraheras av som att apparna suger. Det visar egentligen bara att man borde satsa på att träffa fler människor snarare än att vara allt för strikt i att försöka hitta match på papper.
Jag tror inte det är så dumt med apparna ändå, jag är helt övertygad om att det leder till fler möjligheter eftersom man får kontakt med andra som också aktivt letar efter en partner. MEN det är ju inget trollspö som fixar ett förhållande. Det är fortfarande upp till båda vad man gör med möjligheten man har fått.

När det gäller vem man attraheras av så tror jag att det är rätt mycket som är svårt att sätta på pränt. Dels så tror jag att det är rätt mycket kemi/feromoner eller bara kroppsspråk. Sådant som inte går att förklara. Dels så kan det nog handla om slumpen. Att man börjar prata om något och att samtalet plötsligt flyter på.

Jag tänker mig att vi vet rätt lite om oss själva när det gäller vad vi attraheras av, och än mindre när det gäller vad vi gillar i längden hos personer som vi skulle kunna ha förhållanden med. Och så tror jag tyvärr att rätt många attraheras av saker som de inte alls passar ihop med på andra sätt än just vad gäller attraktionen.

Jag tänker mig att vi vet rätt lite om oss själva när det gäller vad vi attraheras av, och än mindre när det gäller vad vi gillar i längden hos personer som vi skulle kunna ha förhållanden med. Och så tror jag tyvärr att rätt många attraheras av saker som de inte alls passar ihop med på andra sätt än just vad gäller attraktionen.
Ja det tror jag också. Vi är ganska bra på självbedrägeri. Det är nog få egentligen, speciellt i yngre år, som har god koll på vilka behov man faktiskt har. Särskilt kvinnor som ju är uppfostrade till att ffa se andras behov före sina egna.

Med tanke på att jag letade efter en långhårig, lång, smal partner en gång i tiden sa har jag helt givit upp krav på utseende. Min hjärna ser saker mina ögon inte ser...

Liknande trådar

Relationer Skriver under anonymt nick nu. Det är väldigt långt och jag vet inte om jag kommer få några svar, men känner att jag behöver stöd och är... 2
Svar
27
· Visningar
11 152
Senast: Imna
·
Relationer Vad är hemligheten bakom att lyckas i långa relationer? Alltså inte att bara vara i en långvarig relation utan att faktiskt trivas i... 13 14 15
Svar
287
· Visningar
38 907
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka