Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Eftersom Ukraina nyligen nämts här, och a) alla konflikter flyter ihop, och b) detta är enda aktiva konflikttråden kommer här en kort uppdatering:

1. Ukraina har vänt på krigslyckan på slagfälten i deras land. De tar numera betydligt mer mark än vad Ryssland gör.

2. Fler ryska soldater sätts ur spel (KWIA, Killed/Wounded in Action) än vad som nyrekryteras.

3. Ryska ekonomin har passerat the point of no return, och går inte längre att reparera. Detta går ut över samhället, och befolkningen är inte nöjd med utvecklingen.

4. Det har börjat knaka i Putins 'vertical of power', och systemet är numera långt ifrån stabilt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Political_groups_under_Vladimir_Putin's_presidency

5. Visserligen har oljepriset stigit kraftigt under den senaste månaden, men det hjälper inte 3) - då den ryska oljeexporten är ned 40-50% under sista två månaderna, och fortsätter att falla brant.

6. Den relevantaste vapenindustrin är idag Ukrainsk, och exporteras från Ukraina till utvalda partners i världen.
Apropå rysk olja, jag såg i förbifarten häromdagen att Ukraina hade lyckats bomba en hamn så att ryska fartyg med olja står och stampar utanför Finlands havsgräns. Osäker på om det var olja som skulle till Ryssland eller om det var tomma fartyg som skulle fyllas på med rysk olja dock? Kanske du vet?

Det är väl vad jag skulle förvänta mig av en god mor.
Men Rutte saknar det blodsbandet mellan han och Trump.

Hur skulle du hantera en random femåring du träffar på byn, som håller i en dosa med en knapp som kan spränga ditt hus?
"Nu är du inte duktig"?
Jag skulle förvänta mig att den främmande femåringens mor skulle ha tagit kontrollen över denne.
Samt ringt polisen.

Är modern i detta fall USAs befolkning?
Är polisen FN?
Svårt när femåringen har vetorätt inom polisen 😅

Googlade snabbt och hittade denna
https://boycott-israel.org/boycott.html

Israel ser ju ut att vara involverade typ överallt.
Alltså... Apple, Google, Android.... Jag tror att man får fokusera på de som har high impact på listan och samt läsa anledningarna till varför de är med på listan.

Tex så finns några bilmärken på listan pga armén kör deras bilar. Och alltså, Toyota blev ju känt för att ISIS gillade/gillar deras trucks men det var ju ändå inte som att Toyota sålde dem rakt av till ISIS (från vad jag uppfattade det).

Upp till var och en men jag tycker att några på listan är värre än andra.

https://www.ipsc.ie/campaigns/consumer-boycott

Hittade en bättre lista. Om någon känner till en ännu bättre, så dela gärna

Många av produkterna bojkottar jag redan pga Trump/ USA. Och andra använder jag inte alls. Men vissa behöver bytas ut.
Jag tänker att om man redan har en produkt så spelar det ingen roll om man fortsätter använda den, tills man behöver köpa nytt att man då väljer något annat alternativ. Var som du säger väldigt mycket produkter där de är inblandade som man inte tänker på eller ens känner till. Min gamla dator är en Hp, jag får hitta något annat den dagen jag köper något nytt. Likaså har jag sedan över 20 år en sodastream, jag kommer fortsätta använda den tills den går sönder. Gasflaskorna är inte sodastream och jag köper inga smaker.

https://www.ipsc.ie/campaigns/consumer-boycott

Hittade en bättre lista. Om någon känner till en ännu bättre, så dela gärna

Många av produkterna bojkottar jag redan pga Trump/ USA. Och andra använder jag inte alls. Men vissa behöver bytas ut.
Sodastream stod ju på den andra hemsidan också och jag tyckte att det var särskilt intressant då det defaktum är ett israeliskt bolag!

Denna lista verkar fokusera mera på israeliska företag.

Men det finns några företag på den andra listan också som är värda att hålla ett öga på även om de inte är israeliska företag i botten.
Tex DELL:
Dell's products include personal computers and servers. In 2023, Dell Technologies won the Israeli Ministry of Defense's server tender, which is considered the largest server tender in Israel so far. The scope is USD 150 million for a period of two years, during which Dell will provide servers and maintenance to the Israeli military and the Israeli Ministry of Defense (IMOD). The Michael & Susan Dell Foundation, established by Dell's founders, is known to provide direct support to Israel.
Alltså direkt stöd till Israels militär är ju inte något jag vill stötta heller 😬

Googlade snabbt och hittade denna
https://boycott-israel.org/boycott.html

Israel ser ju ut att vara involverade typ överallt.
Dock verkar denna inte ha uppdaterats sen 2023 heller. Se nedan klipp:
In 2023, Microsoft is expected to open the first Cloud Datacenter Region in Israel.
Puma's contract with the Israel Football Association expires in December 2024.
Hade varit intressant att se en mera uppdaterad lista.

Dock verkar denna inte ha uppdaterats sen 2023 heller. Se nedan klipp:

Hade varit intressant att se en mera uppdaterad lista.
Ja, jag håller med! Hittade som sagt en till lista som var mer detaljerad information inlägget under. Men vill gärna ha fler tips om det finns.

Ja, jag håller med! Hittade som sagt en till lista som var mer detaljerad information inlägget under. Men vill gärna ha fler tips om det finns.
Ja den andra listan, med några undantag, verkade mera fokuserad på israeliska företag.
Jag gillade även den här snabba guiden:
bdslist.webp

Lätt att snabbt få översyn och något man kan kika på i tex affären.

Enligt en rapport från CNN, med hänvisning till en amerikansk tjänsteman, har Benjamin Netanyahus, Israels premiärminister, beslut att följa upp direkta förhandlingar med Libanon gjorts på begäran av Donald Trump, USA:s president.
I ett telefonsamtal på tisdagen bad Trump Netanyahu att minska Israels attacker mot Libanon och inleda förhandlingar med Libanons regering för att avväpna Hizbollah.

Apropå rysk olja, jag såg i förbifarten häromdagen att Ukraina hade lyckats bomba en hamn så att ryska fartyg med olja står och stampar utanför Finlands havsgräns. Osäker på om det var olja som skulle till Ryssland eller om det var tomma fartyg som skulle fyllas på med rysk olja dock? Kanske du vet?
Ryssland har tre hamnar som är viktiga för deras oljeexport västerut. Det är två hamnar i Finska Viken, en nära Finska gränsen (Primorsk, eller dess alternativa namn Björkö), en nära den Estniska (Ust-Luga). Samt en hamn i Svarta Havet, Novorossiysk.

Dessa tre hamnar har under kriget mot Iran bombats med återkommande drönarsvärmar av Ukraina.
Kapaciteten är ned totalt minst 40% på en normal som är ~2.5M fat råolja/dag.
Ust-Luga var t.ex helt stängd i 2v, medan den största hamnen Primorsk idag bara går på 3/4 kapacitet.

Synd om Ryssland, som nu plötsligt får sälja för dubbla priset - men lika plötsligt bara klarar av att leverera hälften.

Jag utelämnar här helt den skada Ukraina också åsamkar oljans infrastruktur för transport från källor till hamnar, som ordentligt fuckar upp det flöde som helst ska rinna i en jämn och förutsägbar ström framåt mot slutfunderna.

Ovanpå detta hände en sak i Sverige nyligen.
Vi har ju plockat in ett par tre fartyg ur skuggflottan. En tanker har fått sin kapten arresterad i Trelleborg av svenskt rättsväsen. Denna enskilda händelse har gjort att kostnaden för varje skuggflottetransport ökat med 30% i ett nafs - eftersom de som äger båtarna vill ha betalt efter den risk man utsätter sig för.

De ryska fartyg som vilar sig i Finska Viken är tomma, och vill fylla på last för distribution ut i världen.

Förtydligar att Ryssland också exporterar olja via arktiska hamnar (0.6M fat/dag) och Stilla Havs-hamnar (1.4M fat/dag).
Alltså totalt sett mindre än de tre västliga. De här är ännu inte angripna av Ukraina, men har sina egna problem, framför allt de arktiska; det finns få oljetankers som är byggda för ishavs-is. Ja, det finns assisterande isbrytare, men de förlänger bara säsongen - till slut funkar det inte att passera den grövre isen längre. Oljan från de Arktiska hamnarna går dessutom i princip bara till Kina/Indien via Berings sund.

De 40% är räknat på de tre västra hamnarna.

Ryssland har tre hamnar som är viktiga för deras oljeexport västerut. Det är två hamnar i Finska Viken, en nära Finska gränsen (Primorsk, eller dess alternativa namn Björkö), en nära den Estniska (Ust-Luga). Samt en hamn i Svarta Havet, Novorossiysk.

Dessa tre hamnar har under kriget mot Iran bombats med återkommande drönarsvärmar av Ukraina.
Kapaciteten är ned totalt minst 40% på en normal som är ~2.5M fat råolja/dag.
Ust-Luga var t.ex helt stängd i 2v, medan den största hamnen Primorsk idag bara går på 3/4 kapacitet.

Synd om Ryssland, som nu plötsligt får sälja för dubbla priset - men lika plötsligt bara klarar av att leverera hälften.

Jag utelämnar här helt den skada Ukraina också åsamkar oljans infrastruktur för transport från källor till hamnar, som ordentligt fuckar upp det flöde som helst ska rinna i en jämn och förutsägbar ström framåt mot slutfunderna.

Ovanpå detta hände en sak i Sverige nyligen.
Vi har ju plockat in ett par tre fartyg ur skuggflottan. En tanker har fått sin kapten arresterad i Trelleborg av svenskt rättsväsen. Denna enskilda händelse har gjort att kostnaden för varje skuggflottetransport ökat med 30% i ett nafs - eftersom de som äger båtarna vill ha betalt efter den risk man utsätter sig för.

De ryska fartyg som vilar sig i Finska Viken är tomma, och vill fylla på last för distribution ut i världen.
Min fetning: Bara under kriget mot Iran? Varför har de inte gjort det tidigare sen Ryssland anföll Ukraina? 🤔

Jag antar att det finns någon logik bakom detta men min hjärna vill visst inte samarbeta just nu. Blev bara lite överraskad över denna detalj.

Min fetning: Bara under kriget mot Iran? Varför har de inte gjort det tidigare sen Ryssland anföll Ukraina? 🤔

Jag antar att det finns någon logik bakom detta men min hjärna vill visst inte samarbeta just nu. Blev bara lite överraskad över denna detalj.
Jag gissar att de inte hade varesig tekniken eller utrustningen tidigare + att tRumpen inte ville att det skulle eskalera till attacker i Ryssland för då kunde hans vän Putte bli trumpen.

Nu når deras drönare betydligt längre, tekniken och kunskapen finns där och Iran har haft fullt sjå med att värja sig själva så de har inte kunnat skicka vapen till Ryssland. Putte har tömt sina kassakistor, börjar få slut på folk att skicka in i köttkvarnen och jag gissar att ryktet går allt mer så han även fått svårt att blås fattiga i andra länder att komma till Ryssland där de tvångsrekryteras istället för att få de utlovade jobben. Nu slår Ukraina mot hamnarna så de inte kan skicka olja för att sälja på världsmarknaden, vilket troligen retar tRumpen då världsmarknadspriset hålls uppe och de amerikanska väljarna får fortsatt betala dyrt vid pumpen, efter amerikanska mått mätt.

Iran varnade att tiden höll på att rinna ut pga Israels eskalering i Libanon och nu går larmen i Israel.

Fast det skulle förvisso kunna vara både Jemen och Hezbollah.

Senast ändrad:

USA tyckte inte att Ukraina skulle inte göra så här mot Ryssland, så då gjorde inte Ukraina det.

Nu tycker fortfarande USA att Ukraina inte ska göra så här mot Ryssland. Skillnaden är att nu skiter Kiev i det, sannolikt för att man inte kommer få de patriotmissiler som Europa köpt och betalat av USA, men USA bestämde att Europa ville skicka till Persiska Gulfen istället.

Att jag tycker att han smickrar Trump för mycket och inte står upp för NATO. Vad jag läste hade han nu sagt att ”vissa” länder i Nato misslyckats under Irankriget. Jag fattar att han försöker hålla Trump på gott humör men att berömma honom för att han bombar Iran är lite magstarkt.
Tyska Spiegel rapporterar om att Mark Rutte nu informerat Natoländerna om ett ultimatum från Donald Trump – att skicka stridsfartyg eller andra militära resurser till Mellanöstern under ”de kommande dagarna”.

Presidenten har de senaste dagarna ondgjort sig av att allierade inte vill ansluta till kriget och med militär makt ”öppna Hormuzsundet”.

Men i stället för att försvara de övriga Natoländerna sa sig Rutte förstå varför Trump är besviken med alliansen och menade att vissa länder var ”lite långsamma” med att stödja attackerna mot Iran. Det är oklart vilka länder han syftar på då ingen av Natoländerna tycks ha uttryckt stöd för kriget som startades 28 februari.
----------------------
Rutte har till skillnad från övriga medlemsländer i Nato-alliansen, och till skillnad från det amerikanska folket, uttryckt stöd för kriget i Iran trots att USA och Israel startade det utan förankring i alliansen.

– Jag har sett mätningarna men jag hoppas att det amerikanska folket kommer vara med honom. Han gör det här för att göra världen säkrare, sa Rutte i en CBS-intervju den 22 mars.
---------------------

Men bland de Västeuropeiska länderna finns farhågor om att Ruttes taktik underminerar Europa i ställningen till USA och att det kan finnas fördelar med att ge Trump ett rakt ”nej” i stället.

Till och med Storbritannien anser att Rutte gått för långt, enligt Bloombergs källor.

I Europas huvudstäder finns flera ledare som misstänker att Israels premiärminister Benjamin Netanyahu försöker sabotera fredsförhandlingarna.

”Hans brist på respekt för mänskligt liv och internationell lag går inte att tolerera”, skriver Spaniens premiärminister Pedro Sánchez på sociala medier.

Spanjoren kräver att EU ”talar tydligt” genom att associeringsavtalet med Israel sägs upp.

Så långt är det dock än så länge få europeiska ledare som vill gå. Men det växer en irritation mot Israel och det finns en utbredd enighet om att Libanon måste omfattas av slutet på stridigheterna.

I ett gemensamt uttalande uppmanar EU-kommissionens ordförande Ursula von der Leyen, Europarådets ordförande Antonio Costa samt ledarna för Frankrike, Storbritannien, Spanien, Tyskland, Danmark, Nederländerna och Italien de olika parterna att ”implementera eldupphöret, inklusive i Libanon”. Även Japan och Kanada har skrivit under.

https://www.dn.se/varlden/vaxande-kritik-i-europa-mot-israels-attacker-i-libanon/

Sveriges regeringen är som vanligt undfallande. :meh:

BRYSSEL USA:s krig mot Iran tömmer i rasande takt vapenlagren på krigsmateriel, inte minst Patriotbatterier – luftvärnssystemet som används för att försvara mot flygattacker, kryssningsrobotar och ballistiska robotar.

USA överväger därför att omdirigera vapen avsedda för Ukraina till Mellanöstern, och kräver av sina allierade i Europa att de gör detsamma, enligt källor i både Washington och i Europa.

Sedan kriget inleddes den 28 februari under namnet ”Epic Fury” har amerikanska styrkor attackerat mer än 10 000 mål i landet. Robotlagren hos USA:s allierade i gulfområdet håller därför redan på att ta slut, enligt vapendata som Bloomberg analyserat.
Samtidigt ska flera amerikanska Patriotrobotar redan ha flyttats från lager i Europa till Mellanöstern. Två Patriotsystem skickades från Tyskland till Turkiet, efter att flera robotar avfyrats mot Turkiet från Iran i krigets början. Det uppgav det turkiska försvarsdepartementet för AP.

:rage::rage::rage:

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Lämplig kattras?
  • Kattbilder #10

Hästrelaterat

Omröstningar