Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

I slutet av mars åkte Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj på en rundresa i Persiska viken för att presentera sitt lands militära expertis och vilken hjälp som landet kunde bistå med. Det ledde till tioåriga samarbetsavtal inom försvarsområdet med Saudiarabien och Qatar. Ett liknande avtal ska även vara på gång med Förenade arabemiraten.

På sikt skulle detta inte bara vara förmånligt för Gulfstaterna utan även för Ukrainas försvarsförmåga. Enligt Zelenskyj säkrar avtalen bland annat finansiering till Ukrainas egen försvarsindustri i ett läge där västerländskt stöd kan dröja. Han hoppas också att Ukraina ska få tillgång till mer avancerad luftförsvarsteknologi som finns i regionen.

– Situationen förändras men än så länge har punkten utan återvändo inte passerats. Det oljebaserade samarbetet mellan Gulfstaterna och Ryssland kommer att förbli viktigt, så den diplomatiska processen kommer att fortsätta även om Gulfstaterna närmar sig Ukraina.

Dessutom hänger mycket på USA. Moshes bedömer att Gulfstaterna kommer att tala med Washington innan de går längre i ett känsligt försvarssamarbete med Ukraina. Och så länge Donald Trump inte vill beskriva Ryssland som ett större problem än Ukraina, kan det också bromsa hur långt Gulfstaterna är beredda att gå, menar Arkady Moshes.

– Om det krävs ukrainsk hjälp för att skydda de amerikanska militärinstallationerna i Mellanöstern tror jag inte att Trump blir glad. För då måste han erkänna att problemet är Ryssland och inte Ukraina. Men om eskaleringen fortsätter och amerikanskt luftförsvar inte kan skydda dem, då kan de bli tvungna att förlita sig mer på Ukraina.
Joakim Paasikivi ser ytterligare en möjlig anledning till att Trump skulle ogilla ukrainsk hjälp – nämligen att hans söner Eric Trump och Donald Trump Jr försöker sälja amerikanska drönare från Florida-baserade Powerus till Gulfstaterna.

– Vill man vara elak och spekulera så kan man säga att det här är en plånboksfråga för Trumpfamiljen. De har sett att här finns det pengar att tjäna. Så att de är inne på drönarmarknaden också.

https://www.svd.se/a/j006pA/ukraina...d-vart-har-lett-till-forsvarsavtal-med-gulfen
Vem är förvånad över att klanen Trump försöker sko sig på allt de kommer i kontakt med? :cautious:

BRYSSEL USA:s krig mot Iran tömmer i rasande takt vapenlagren på krigsmateriel, inte minst Patriotbatterier – luftvärnssystemet som används för att försvara mot flygattacker, kryssningsrobotar och ballistiska robotar.

USA överväger därför att omdirigera vapen avsedda för Ukraina till Mellanöstern, och kräver av sina allierade i Europa att de gör detsamma, enligt källor i både Washington och i Europa.

Sedan kriget inleddes den 28 februari under namnet ”Epic Fury” har amerikanska styrkor attackerat mer än 10 000 mål i landet. Robotlagren hos USA:s allierade i gulfområdet håller därför redan på att ta slut, enligt vapendata som Bloomberg analyserat.
Samtidigt ska flera amerikanska Patriotrobotar redan ha flyttats från lager i Europa till Mellanöstern. Två Patriotsystem skickades från Tyskland till Turkiet, efter att flera robotar avfyrats mot Turkiet från Iran i krigets början. Det uppgav det turkiska försvarsdepartementet för AP.

:rage::rage::rage:
Det är ju en extremt ensidig försvarsallians om alla nästa ska ställa upp på usas olika krig samtidigt som han ska hota med att attackera de allierade.

BRYSSEL USA:s krig mot Iran tömmer i rasande takt vapenlagren på krigsmateriel, inte minst Patriotbatterier – luftvärnssystemet som används för att försvara mot flygattacker, kryssningsrobotar och ballistiska robotar. USA överväger därför att omdirigera vapen avsedda för Ukraina till Mellanöstern, och kräver av sina allierade i Europa att de gör detsamma, enligt källor i både Washington och i Europa.

Sedan kriget inleddes den 28 februari under namnet ”Epic Fury” har amerikanska styrkor attackerat mer än 10 000 mål i landet. Robotlagren hos USA:s allierade i gulfområdet håller därför redan på att ta slut, enligt vapendata som Bloomberg analyserat.
Samtidigt ska flera amerikanska Patriotrobotar redan ha flyttats från lager i Europa till Mellanöstern. Två Patriotsystem skickades från Tyskland till Turkiet, efter att flera robotar avfyrats mot Turkiet från Iran i krigets början. Det uppgav det turkiska försvarsdepartementet för AP.

Två tjänstemän i det amerikanska försvarsdepartementet sade till samma nyhetsbyrå att Patriotrobotar just nu flyttades från olika platser runt om i Europa mot Mellanöstern, men utan att nämna några länder eller platser specifikt. En av dem tillade att tanken på allt tommare robotförråd i Europa var oroväckande.

Vapen som flyttar ut ur Europa kan ju inte användas som försvar mot Ryssland – en situation som president Vladimir Putin i Kreml skulle kunna utnyttja, sade försvarstjänstemannen till AP.

Oron över bristen på Patriotrobotar i Europa, som skydd mot framtida ryska attacker, tog också ordentlig fart i Polen, när polska medier runt månadsskiftet rapporterade att Trump också uppmanat regeringen i Warszawa att flytta en del av Polens luftvärnsförsvar till Mellanöstern.

Försvarsminister Władysław Kosiniak-Kamysz svarade öppet på nätplattformen X för att dämpa upprörda röster i Polen – ett land som gränsar till både Ryssland och krigets Ukraina.

”Patriotbatterier och deras vapen används för att skydda polskt luftrum och Natos östra flank. Ingenting förändras i detta avseende, och vi planerar inte att flytta dem någonstans”, skrev ministern.

Polen har beställt sex Patriotbatterier till som förväntas levereras från USA från och med nästa år – om de inte omdirigeras till kriget i Mellanöstern.

I Schweiz, ett land som inte är med i Nato men som förlitar sig till stor del på vapen från USA för sin säkerhet, har regeringen beställt och börjat betala för fem amerikanska Patriotbatterier.

Hittills har man redan betalat för strax över en tredjedel av Patriotsystemet, omkring motsvarande 7 miljarder kronor. Än så länge har man inte mottagit några Patriotsystem, och nu räknar allt fler schweizare med att Trumpadministrationen troligtvis aldrig kommer att leverera dem.

Ett avtalsbrott, eller rentutav bedrägeri, som flera schweiziska debattörer kallar situationen.

https://www.svd.se/a/n19RGL/usa-vill-flytta-ukraina-vapen-fran-europa-till-mellanostern

🤬

Från Washington har det inte kommit en officiell bekräftelse på att man flyttar robotar och annan avgörande krigsmateriel från Europa till Mellanöstern. Men på ett kabinettsmöte i Vita Huset i förra veckan verkade president Donald Trump bekräfta saken:

– Vi har enorma mängder ammunition, vi har dem i andra länder ... och vi tar, ibland tar vi från ett och använder till ett annat, sa Trump.

:banghead:

Från Washington har det inte kommit en officiell bekräftelse på att man flyttar robotar och annan avgörande krigsmateriel från Europa till Mellanöstern. Men på ett kabinettsmöte i Vita Huset i förra veckan verkade president Donald Trump bekräfta saken:

– Vi har enorma mängder ammunition, vi har dem i andra länder ... och vi tar, ibland tar vi från ett och använder till ett annat, sa Trump.

:banghead:
Men jag förstår inte riktigt detta, har inte EU köpt in vapen från USA för att ge till Ukraina? Om vi redan köpt det kan väl inte USA kräva att vi ger tillbaka det?

Men jag förstår inte riktigt detta, har inte EU köpt in vapen från USA för att ge till Ukraina? Om vi redan köpt det kan väl inte USA kräva att vi ger tillbaka det?
Klart han kan, han kräver ju att NATO ska delta i ett olagligt krig, hotar andra NATO-allierade med annektering, spränger båtar i luften och kidnappade en president i ett annat land mm. Smart att först sälja vapen och sedan inte leverera. :meh:

Min fetning: Bara under kriget mot Iran? Varför har de inte gjort det tidigare sen Ryssland anföll Ukraina? 🤔

Jag antar att det finns någon logik bakom detta men min hjärna vill visst inte samarbeta just nu. Blev bara lite överraskad över denna detalj.
Det började redan innan kriget i Iran men har intesifierades sedan det startades.

Ja, han gör ju sitt bästa för att ingen ska vilja handla av USA igen.
Problemet är bara att alla kommer göra det ändå om de tror de tjänar på det. Se på Israel, en stat som begår regelrätt folkmord på palestinier, öppet inför hela världen och det har inte påverkat handel med EU nämnvärt. Handeln med USA är väl i storleksordningen 20 ggr större än med Israel så inte en chans att EU kommer vilja begränsa den.

Problemet är bara att alla kommer göra det ändå om de tror de tjänar på det. Se på Israel, en stat som begår regelrätt folkmordpå palestinier, öppet inför hela världen och det har inte påverkat handel med EU nämnvärt. Handeln med USA är väl i storleksordningen 20 ggr större än med Israel så inte en suck att EU kommer vilja begränsa den.
Nej jag håller med, man blir ju frustrerad över hur beroende Europa gjort sig och hur lite man verkar göra för att komma därifrån

Mitt framtida möjliga jobb som jag ska på intervju på är i grunden ett bolag i USA som har en filial i Sverige.
De sysslar med värmekameror bland annat, och dessa går ibland till försvar.

Försvar känns helt okej och viktigt att syssla med. Men jag erkänner att det är ett amerikanskt bolag i botten gör mig lite tveksam just pga Trumpen :cautious:

Problemet är bara att alla kommer göra det ändå om de tror de tjänar på det. Se på Israel, en stat som begår regelrätt folkmord på palestinier, öppet inför hela världen och det har inte påverkat handel med EU nämnvärt. Handeln med USA är väl i storleksordningen 20 ggr större än med Israel så inte en chans att EU kommer vilja begränsa den.
Jag tror inte ens att det bara handlar om ifall europeiska länder tjänar på det eller inte, utan snarare att de inte kan komma ifrån att de känner en ideologisk samhörighet med USA trots att enormt mycket har förändrats under Trump.

Sedan skulle förstås EU behöva bli av med Ursula von der Leyen och Kaja Kallas. Skrek inombords när jag såg Kallas uttala sig om Israels krigsbrott i Libanon, för hon kunde inte fördöma det utan att säga att allt var Hezbollas fel först. Trots att varje människa som kan läsa kan se att israelisk media skrev om att IDF hade planerat att göra det här oavsett om Hezbollah attackerade dem först. Utöver att Hezbollah framtill nuvarande krigs början respekterade vapenvilan, vilket INTE Israel gjorde. Och vid det här laget är världen smärtsamt medveten om att de inte direkt är noga med att bara attackera militära mål, utan bombar urskillningslöst.

Förresten så finns det ett europeiskt medborgarinitiativ med en namninsamling för att stoppa EUs associationsavtal med Israel, det fungerar tydligen så att om man kommer upp i en miljon underskrifter så ska EU-kommissionen upp frågan. Skrev under när jag först såg den i januari, inte tänkt på den sedan dess men nu var den uppe i över 800 000 röster, så ni som pratat om att bojkotta israeliska varor osv, skulle kanske vara intresserade att skriva under?

Gissar att jag inte kan länka till en namninsamling, men det lätt att söka sig fram till.

Det är ju en extremt ensidig försvarsallians om alla nästa ska ställa upp på usas olika krig samtidigt som han ska hota med att attackera de allierade.
Precis, försvarsallians. Inte hjälpa-trump-med-krig-han-startat-allians. Vilket Trump inte tycks förstå.
Jag brukar aldrig önska att nån ska dö, men kan inte gubben bara avsättas snart. Vance är väl lite liknande men om jag inte missminner mig var han emot anfall mot Iran först i alla fall?

Djävulen har talat:

Netanyahu;

Israels regering kommer inte att tiga inför dem som attackerar oss.

Spanien har anklagat våra hjältar, soldaterna i Israels armé, världens mest moraliska armé.

Därför har jag beordrat att Spaniens representanter ska utvisas från samordningscentret i Kiryat Gat efter att Spanien upprepade gånger stått emot Israel.

Den som attackerar Israels regering istället för terrorregimer kommer inte att vara vår partner för regionens framtid.

Jag är inte beredd att tolerera denna dubbelmoral och fientlighet. Jag tänker inte tillåta något land att föra en politisk krigföring mot oss utan omedelbara konsekvenser.

Förresten så finns det ett europeiskt medborgarinitiativ med en namninsamling för att stoppa EUs associationsavtal med Israel, det fungerar tydligen så att om man kommer upp i en miljon underskrifter så ska EU-kommissionen upp frågan. Skrev under när jag först såg den i januari, inte tänkt på den sedan dess men nu var den uppe i över 800 000 röster, så ni som pratat om att bojkotta israeliska varor osv, skulle kanske vara intresserade att skriva under?

Gissar att jag inte kan länka till en namninsamling, men det lätt att söka sig fram till.
Tack för tip! Googlade och fann det kag sökte. Nu påskrivet och inskickat

Sådana länkar har gjorts massor av gånger tidigare utan problem.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka