Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Expert från statlig Iransk TV: Det finns inga garantier för att samtal kommer att inledas

Iran har betonat att även med sitt teams närvaro i Pakistan kommer de inte att göra några eftergifter från sina ståndpunkter om motparten bryter avtalet.

IRIB: Den iranska delegationen ledd av Qalibaf anlände till Islamabad, Pakistan

Den iranska förhandlingsdelegationen under ledning av Mohammad Bagher Qalibaf, talman i Irans parlament, anlände till Islamabad, Pakistans huvudstad, för att förhandla med den amerikanska sidan.

Denna delegation består av säkerhets-, politiska, militära, ekonomiska och juridiska kommittéer. Om motparten accepterar Irans förutsättningar för att inleda förhandlingarna, kommer dessa samtal att börja.

Herr Seyed Abbas Araghchi, utrikesminister, herr Ali Akbar Ahmadian, sekreterare för försvarsrådet, herr Abdolnaser Hemmati, chef för centralbanken, samt några parlamentsledamöter följer med Qalibaf på denna resa.

JD Vance, vice ordförande för den terrorstämplade amerikanska regeringen, är också närvarande i Islamabad tillsammans med Steve Whitcaff och Jared Kushner.

Gillar att iran har terrorstämplat USA 😁

IMG_20260411_112202_774.webp

Qalibaf på Islamabad flygplats:

Vår erfarenhet av förhandlingar med amerikanerna har alltid mötts av misslyckanden och avtalsbrott / Vi har god vilja men saknar förtroende
Tyvärr har vår erfarenhet av förhandlingar med amerikanerna alltid mötts av misslyckanden och avtalsbrott. Två gånger under mindre än ett år, mitt under förhandlingarna, trots iranska sidans goda vilja, attackerade de oss och begick flera krigsbrott.
Vi har god vilja, men saknar förtroende.
Vid kommande förhandlingar, om den amerikanska sidan är redo för en verklig överenskommelse och att ge det iranska folket dess rättigheter, kommer de också att se vår beredskap för en överenskommelse.
Men i det nuvarande kriget har vi visat dem att om de vill använda förhandlingar för att genomföra en meningslös föreställning och bedrägerioperation, är vi redo att uppnå våra rättigheter med tro på Gud och förlita oss på vårt folks förmåga.

Wall Street Journal: USA:s nya underrättelsebedömningar visar att Iran har tusentals missiler i sitt arsenal

Ja, och Iran skuöle uppenbarligen även behöva kärnvapen för att hålla Israel i schakt.

Djävulen har talat:

Netanyahu;

Israels regering kommer inte att tiga inför dem som attackerar oss.

Spanien har anklagat våra hjältar, soldaterna i Israels armé, världens mest moraliska armé.

Därför har jag beordrat att Spaniens representanter ska utvisas från samordningscentret i Kiryat Gat efter att Spanien upprepade gånger stått emot Israel.

Den som attackerar Israels regering istället för terrorregimer kommer inte att vara vår partner för regionens framtid.

Jag är inte beredd att tolerera denna dubbelmoral och fientlighet. Jag tänker inte tillåta något land att föra en politisk krigföring mot oss utan omedelbara konsekvenser.
"Vi är världens mest moraliska armé!" Skulle världens mest moraliska armé aldrig säga 🙄

(För övrigt: ¡Ánimo España!)

Qalibaf på Islamabad flygplats:

Vår erfarenhet av förhandlingar med amerikanerna har alltid mötts av misslyckanden och avtalsbrott / Vi har god vilja men saknar förtroende
Tyvärr har vår erfarenhet av förhandlingar med amerikanerna alltid mötts av misslyckanden och avtalsbrott. Två gånger under mindre än ett år, mitt under förhandlingarna, trots iranska sidans goda vilja, attackerade de oss och begick flera krigsbrott.
Vi har god vilja, men saknar förtroende.
Vid kommande förhandlingar, om den amerikanska sidan är redo för en verklig överenskommelse och att ge det iranska folket dess rättigheter, kommer de också att se vår beredskap för en överenskommelse.
Men i det nuvarande kriget har vi visat dem att om de vill använda förhandlingar för att genomföra en meningslös föreställning och bedrägerioperation, är vi redo att uppnå våra rättigheter med tro på Gud och förlita oss på vårt folks förmåga.
Nu senast så hade Irans utrikesminister med sig ett team med experter till förhandlingarna, men USA skickade i stort sett bara Witkoff och Kushner som uppenbarligen inte riktigt förstod vidden av det som Iran erbjöd sig göra vad gäller anrikat uran (och av allt att döma lutade nog allt åt att det skulle bli en attack mot Iran oavsett, men ändå).

Nu senast så hade Irans utrikesminister med sig ett team med experter till förhandlingarna, men USA skickade i stort sett bara Witkoff och Kushner som uppenbarligen inte riktigt förstod vidden av det som Iran erbjöd sig göra vad gäller anrikat uran (och av allt att döma lutade nog allt åt att det skulle bli en attack mot Iran oavsett, men ändå).
IMG_20260411_112802_066.webp

Iran har bjudit in Kina och Ryssland till Islamabad, medan Saudiarabien och Qatar är närvarande i Pakistans huvudstad på inbjudan av USA. Förenade Arabemiraten uteslöts från USA-Iran-förhandlingarna på grund av Irans protest.

Wall Street Journal: USA:s nya underrättelsebedömningar visar att Iran har tusentals missiler i sitt arsenal

Ja, och Iran skuöle uppenbarligen även behöva kärnvapen för att hålla Israel i schakt.
Och det finns rapporter om att Israels lager av luftvärnsmissiler (de mer avancerade som är till för ballistiska missiler) är nere på tvåsiffriga nivåer.

"On the eve of the tenuous ceasefire reached between the United States, Israel, and Iran, the number of ballistic missile interceptors left in Israel’s arsenal had dwindled to “double digits,” according to a Trump administration source with knowledge of the situation.

The critical shortage had led Israeli military officials to be significantly more selective when confronting ballistic missile attacks from Iran as well as from Yemen, which recently entered the conflict in a limited fashion. “They’re having to pick and choose what they shoot down,” the official told Drop Site."

https://www.dropsitenews.com/p/israeli-missile-interceptors-iran-war

Iran har bjudit in Kina och Ryssland till Islamabad, medan Saudiarabien och Qatar är närvarande i Pakistans huvudstad på inbjudan av USA. Förenade Arabemiraten uteslöts från USA-Iran-förhandlingarna på grund av Irans protest.
Förlåt men vilka sällskap 🙈

Edit: Förstår dock att Iran vill ha stormakter bakom sig och inte många kan jämföras med USA.

Väldigt bra val med tanke på att the orange pedophile älskar Putin 😆
Jag är lite nyfiken på tankegångarna bakom att inget europeiskt land bjudits in. (Nu menar jag inte att vara eurocentrisk och att vi har rätt att vara med :o långt därifrån!)
Tex Spanien hade varit ett intressant val för Iran, men jag antar att de hade bara två val och då ville ha stormakter. (Samt kanske som du säger, att Putin är ett intressant val pga KGB-agenten Trumpen.)

USA antar jag att Trumpen knappast hade velat ha något EU land med? Eller så är de två valda länderna mera involverade i detta?

Fast jag är nyfiken på varför Iran inte ville ha UAE med, vet någon anledningen?

Jag är lite nyfiken på tankegångarna bakom att inget europeiskt land bjudits in. (Nu menar jag inte att vara eurocentrisk och att vi har rätt att vara med :o långt därifrån!)
Tex Spanien hade varit ett intressant val för Iran, men jag antar att de hade bara två val och då ville ha stormakter. (Samt kanske som du säger, att Putin är ett intressant val pga KGB-agenten Trumpen.)

USA antar jag att Trumpen knappast hade velat ha något EU land med? Eller så är de två valda länderna mera involverade i detta?

Fast jag är nyfiken på varför Iran inte ville ha UAE med, vet någon anledningen?
Ryssland och Kina är ju två starka allierade. Trump förstår bara hårt mot hårt, som den diktatorn han är.
Spanien har nog inga direkta samtal med Iran, så valet var nog rätt självklart.

Sen förstår jag dock inte varför gulf-länderna slickar Trumps bak så mycket. Dom borde väl snarare försöka värna om stabilitet i regionen med sina grannländer.

Usa har väl inga direkta vänner i Europa inte ens Kanada vill leka med Trump

En pakistansk källa säger att om inte ett direkt möte mellan de två delegationerna hålls, kommer samtalen att bli indirekta och pågå i endast en dag.

Kraftiga försök görs för att förhandlingarna ska bli direkta mellan de amerikanska och iranska delegationerna.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Uppdateringstråd 33
  • Barmarksdrag/canicross

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Årets bantningstråd