Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Men visst, någon annan får gärna skapa en ny tråd. Utöver att det är kontraproduktivt sett till diskussionen, så känns det faktiskt rätt jobbigt om kritiken gällande rubrikvalet kommer fortsätta och dessutom inkludera @Gunnar som inte tycker att något av mina andra förslag fungerar.

Det är ju USA+Israel vs AOR (Iran + deras terroristorganisationer i olika länder), men AOR attackerar även diverse andra länder, och även Ryssland är inblandad som proxy, och Israel verkar ha en egen liten imperialistisk plan.

I en Discord jag är med i har dom delat upp det till AOR-nyheter och diskussion för det som är direkt relaterade till dom, och en egen för mer specifika Israel-diskussioner och Trump-diskussioner.

AOR = Axis of Resistance, deras egenvalda namn

https://en.wikipedia.org/wiki/Axis_of_Resistance

"The Axis of Resistance[c] is an informal Iran-led military coalition that operates across West Asia.[24] It currently unites a variety of non-state armed groups aligned with Iranian state interests and committed primarily to countering the influence of Iran's rivals in the region: the United States, Israel, Saudi Arabia, and sometimes Turkey.[25][24][26][27] It is supported by North Korea and Venezuela and formerly included Syria, which hosted both Iranian troops and allied non-Iranian fighters until the fall of the Assad regime in 2024.[28][25]"

Palermo skrev Trumps krig.
Ska tråden inbegripa Gaza och Västbanken? Iran? Just nu vill väl många andra länder i regionen minska risken för ett större krig mellan flera parter.
Jag kan tycka att en för bred rubrik kan leda till att antingen allt möjligt eller inget alls diskuteras.

Det känns också så att om en ny tråd skall startas som en fortsättning på en äldre så känns det för mig lite konstigt om den inte har en klarare koppling till den gamla.
Även om den gamla hade en rubrik som väl ledde till en lite väl mycket hata Israel-tråd.

Mitt förslag just nu är väl att döpa en ny tråd till något i stil med:
Israel, Iran, Palestina, terrorgrupperingar, USA med fleras krig och konflikter.

Palermo skrev Trumps krig.
Ska tråden inbegripa Gaza och Västbanken? Iran? Just nu vill väl många andra länder i regionen minska risken för ett större krig mellan flera parter.
Jag kan tycka att en för bred rubrik kan leda till att antingen allt möjligt eller inget alls diskuteras.

Det känns också så att om en ny tråd skall startas som en fortsättning på en äldre så känns det för mig lite konstigt om den inte har en klarare koppling till den gamla.
Även om den gamla hade en rubrik som väl ledde till en lite väl mycket hata Israel-tråd.

Mitt förslag just nu är väl att döpa en ny tråd till något i stil med:
Israel, Iran, Palestina, terrorgrupperingar, USA med fleras krig och konflikter.
Men jag skrev ju att jag inte gillar att krigen kallas för Trumps eller Putins!

Och Israel hör liksom till både "Mellanöstern" och "Västasien" så jag förstår inte varför förslag som typ "Krig och konflikter i Mellanöstern/Västasien" inte skulle vara tydliga nog? Och att USA ofta är inblandade i konflikter i regionen är nog givet för de flesta?
Tydligare än ditt förslag som jag citerat och fetat här kan det nog inte bli tycker jag.

Gällande den ursprungliga titeln på denna tråd och till er som invände mot den så rekommenderar jag att lyssna på vad Nawal El Saadawi har att säga om frågan.
Här är ett kort klipp från henne. Hon vägrar säga "Mellanöstern" utan säger antingen North Africa eller West Asia.

https://www.instagram.com/reel/DM-Xg-HSQUL/?igsh=OWlmMWthOWplMHUw
Fast det hade gått alldeles utmärkt att namnge tråden utan att nämna vare sig västasien eller mellanöstern.

Han har en poäng
IMG_20260330_210243_590.webp

Förutom att Spanien antagligen har en stark antifascistisk tradition pga sin historia med inbördeskriget och även lyckats stå emot inhemsk högerextremism bättre än många andra europeiska länder så nämnde premiärministern att man vill vara på rätt sida av historien till skillnad från när en tidigare spansk regering stödde kriget i Irak. Den dåvarande premiärministern som gick mot folkets vilja och stödde Irak-kriget blev inte omvald. Så man har ju politiskt förlorat på att vara tillmötesgående mot USA tidigare i Spanien, oppositionen förlorar eventuellt också fortfarande på det vilket nog är en del av anledningen till att Sánchez passar på och nämner det eftersom det pekar ut hans politiska motståndares misslyckanden.

Så det handlar väl kanske både om att Spanien kan ha lärt sig lite av sin historia, både från Franco-tiden och Irak-kriget, och att majoriteten av folket i Spanien faktiskt ställer sig bakom den här linjen vilket stärker premiärministern i att agera så. Att inte ha en hård linje mot USA och kriget hade nog tvärtom kunnat öppna upp för andra partier att utnyttja det som en svaghet.

Läser ikapp lite från helgen som varit samt från idag.
USA/Israel har bombat flera universitet i Iran.
USA vill ta all Irans olja. Vill ockupera Kharg.
Iran har bombat Israels oljeraffinat, dock verkar det inte vara några jättestora skador? Har för mig att dom bombade samma raffinat under 12-dagars kriget.
Direktträff av iran mot Tel Aviv idag.
Israel avvisade Frankrikes förslag för vapenvila.
Israel röstar ja för dödsstraff som enbart gäller för palestinier.

Vad har jag missat?

Senast ändrad:
Läser ikapp lite från helgen som varit samt från idag.
USA/Israel har bombat flera universitet i Iran.
USA vill ta all Irans olja. Vill ockupera Kharg.
Iran har bombat Israels oljeraffinat, dock verkar det inte vara några jättestora skador? Har för mig att dom bombade samma raffinat under 12-dagars kriget.
Direktträff av iran mot Tel Aviv idag.
Israel avvisade Frankrikes förslag för vapenvila.
Israel röstar ja för dödsstraff som enbart gäller för palestinier.

Vad har jag missat?

Israel har typ annekterat södra Libanon.

USA har flyttat marktrupp och är redo att gå in i Iran.

Houthirebellerna hotar att blockera det andra sundet, alltså så att inga skepp kan gå upp i Suezkanalen heller.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka