Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Jag tror inte det är möjligt, den typen av lojalitet kommer inte finnas i en konfliktsituation. Tror inte ens Europa skulle funka, det man ser är hur de stora länderna använder unionen främst för egna intressen, små länder som Sverige har inte mycket att säga till om..
Nej jag tror mer på en nordisk rller baltisk union. Vi har snarlika hot och problem samt lättare att hjälpa. Skulle man behöva ytterligare hjälp så kan man förmodligen lösa det sen.

Visa bifogad fil 183324 USA kommer att göra slut på alla sina Tomahawk-missiler inom några månader

🔹Bara under de första veckorna av kriget har över 850 missiler avfyrats, vilket har skapat allvarliga bekymmer i Pentagon.

🔹Tjänstemän har varnat för att om denna trend fortsätter kan lagren av dessa viktiga missiler minska kraftigt och till och med nå en kritisk nivå.
Mycket av tillverkningsindustrin har ju flyttat till Kina, de har helt andra möjligheter att vid behov massproducera vapen än västländer skulle jag tro.

USA kommer inte säga upp sig från Nato och ge upp rätten till militärbaser i andra länder utan bara låta det vara ensidigt. Jag ser risken att Sverige blir en bricka i ett större spel, en bricka man är beredd att satsa och förlora. Med Sverige som medlem och med USA baser är vi ett direkt mål vid en konflikt vi inte skulle varit som neutrala med eget försvar.
USA kommer krascha totalt ekonomiskt. De har 1 biljon dollar att betala per år i ränta på sin statsskuld och nu blir det svårare och svårare för dem att sälja sina statspapper vilket gör att räntan kommer öka lavinartat. En stor del av deras befolkning kan inte försörja sig på 1 jobb utan sliter ihjäl sig för att överleva. Det skapar ingen bra ekonomi eller efterfrågan på varor och tjänster. Arbetslösheten stiger i landet vilket återigen förstör ekonomin osv osv. USA jobbar hårt på att gå bankrutt samtidigt som de blir en paria. De kommer inom en snar framtid inte ha råd att ha baser i andra länder.
Tack och lov jobbar EU (äntligen typ ett decennium för sent) på att kapa banden med USA för att inte Europa ska dras med i fallet.

Tack och lov jobbar EU (äntligen typ ett decennium för sent) på att kapa banden med USA för att inte Europa ska dras med i fallet.
Det har skrivits så tidigare här på forumet men jag ser inte riktigt det, ta F-35 som exempel, där nu länder i Europa köper som aldrig förr liksom andra vapensystem, inte minst Sverige, eller de handelsavtal där EU går med på nästan vad som helst för att inte riskera handeln med USA.

Sen ekonomisk är redan stora länder som Tyskland och Frankrike illa ute genom vanstyre.

Senast ändrad:
Det har skrivits så tidigare här på forumet men jag ser inte riktigt det, ta F-35 som exempel, där nu länder i Europa köper som aldrig förr liksom andra vapensystem, inte minst Sverige, eller de handelsavtal där EU går med på nästan vad som helst för att inte riskera handeln med USA.
Ja och nej. JA Europa köper vapen från USA för tillfället men de investeringarna kommer minska allteftersom då Europas egen industri byggs upp. Det kommer bli regler för hur mycket man får köpa internationellt (läs från USA). En mycket stor andel av de vapen som nu köps från USA beställdes innan landet blev helgalet då naiva politiker inte tog Mango Mussolinis första period som president på allvar.
Europa jobbar på att frigöra sig från USA inom massor av områden i form av
-ekonomi där man vill införa europeiska betalsätt frigjorda från VISA och Mastercard, Swish är ett sådant exempel som troligen kommer inkorporeras i Europeiska Wero som då fungerar även för utlandsbetalningar.
-försvarsmateriel där man i hög takt bygger upp den europeiska försvarsindustrin.
-länder kräver hem sina guldreserver från USA (ja det spelar stor roll).
-handel där man i hög takt sluter avtal runt jorden (Indien och Australien som exempel).
-IT där man försöker skapa Europeiska alternativ och har ett datum satt när myndigheter inte längre får använda amerikansk programvara (läs bla office paketet) eller servrar placerade i USA. Jag undrar hur det funkar med palantir som Pieter Thiel lyckats prångla på ett antal stater bla Sverige.
osv osv.
Det händer massor inom området att kapa banden med USA.
USA kommer inte falla på en dag och jag hoppas att det dröjer lite till för vår egen skull eftersom det kommer gå en chockvåg över världen när så sker. Ju mer vi, och andra, lyckats kapa banden och skapat "inhemska" alternativ ju mindre kommer vi drabbas av det. Det jag är rädd för är att det här kriget snabbar på processen så mycket så kraschen kommer nu istället för om några år.

Trump går nu ut med att Irans ledare bett om eldupphör och han överväger det om Hormuzsundet öppnas och Irans utrikesminister säger:
Iranian Foreign Minister Abbas Araghchi tells Al Jazeera he has no faith in talks with the US, and says that while he has had messages from Washington, no negotiations are under way.

Och börserna stiger mycket kraftigt på Trumps utspel samtidigt skeppas mer och mer militär trupp till området.

Trump går nu ut med att Irans ledare bett om eldupphör och han överväger det om Hormuzsundet öppnas och Irans utrikesminister säger:
Iranian Foreign Minister Abbas Araghchi tells Al Jazeera he has no faith in talks with the US, and says that while he has had messages from Washington, no negotiations are under way.

Och börserna stiger mycket kraftigt på Trumps utspel samtidigt skeppas mer och mer militär trupp till området.
Min chef hade "veckans citat" för ett par veckor sedan som sa något liknande "för 10 år sedan var jag schizofren, idag mår vi bra" det tycker jag är en bra beskrivning av tRumps Iran förhandlingar.

Nu verifierar även Dagens Nyheter samma nyhet om det torterade 1 åriga palestinska barnet . Ifall någon nu fortfarande tvivlade på Israels barbari. @gulan du efterfrågade väl en video

https://www.instagram.com/reel/DWi4WTgkedz/

Du litar inte på dagens nyheters källkritik?

Vad exakt menar ni har verifierats av DN? Det sägs ju uttryckligen i DN:s video att de inte kan bekräfta exakt vad som hänt medan pojken var hos IDF. Att det finns en palestinsk pojke som är skadad och har mycket ont av sina skador är väl inte det som har ifrågasatts, vilket också DN:s reportage bekräftar, men huruvida skadorna uppstått efter avsiktlig tortyr tycker åtminstone inte jag har verifierats av DN (och inte de själva heller, vad det verkar). Så hur menar ni att tortyren har bekräftats?

Jag är själv väldigt kritisk till Israel och har mycket låg tilltro till IDF:s utsagor överlag. Och tortyr kan mycket väl ha förekommit - krig får människor att göra de mest fasansfulla sakerna mot varandra, men att DN:s inslag skulle verifiera att det skett i just det här fallet med den lille pojken har jag svårt att förstå hur ni kommer fram till?

Jag kan ge mitt intryck: Trump är helt i händerna på Israel, det här är över hans förmåga, han vet inte själv vad han skall göra utan följer bara Israels och de i USA som vill se den här utvecklingen. Han verkar dessutom trött och sliten, inte samma energi som tidigare, han har spelat ut sina kort och nu synas de.
På lite sikt kanske det inte är det värsta som kan hända? (Jämfört med Trumps framfart tills nu.)

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka