Det har skrivits så tidigare här på forumet men jag ser inte riktigt det, ta F-35 som exempel, där nu länder i Europa köper som aldrig förr liksom andra vapensystem, inte minst Sverige, eller de handelsavtal där EU går med på nästan vad som helst för att inte riskera handeln med USA.
Ja och nej. JA Europa köper vapen från USA för tillfället
men de investeringarna kommer minska allteftersom då Europas egen industri byggs upp. Det kommer bli regler för hur mycket man får köpa internationellt (läs från USA). En mycket stor andel av de vapen som nu köps från USA beställdes
innan landet blev helgalet då naiva politiker inte tog Mango Mussolinis första period som president på allvar.
Europa jobbar på att frigöra sig från USA inom massor av områden i form av
-ekonomi där man vill införa europeiska betalsätt frigjorda från VISA och Mastercard, Swish är ett sådant exempel som troligen kommer inkorporeras i Europeiska Wero som då fungerar även för utlandsbetalningar.
-försvarsmateriel där man i hög takt bygger upp den europeiska försvarsindustrin.
-länder kräver hem sina guldreserver från USA (ja det spelar stor roll).
-handel där man i hög takt sluter avtal runt jorden (Indien och Australien som exempel).
-IT där man försöker skapa Europeiska alternativ och har ett datum satt när myndigheter inte längre får använda amerikansk programvara (läs bla office paketet) eller servrar placerade i USA. Jag undrar hur det funkar med palantir som Pieter Thiel lyckats prångla på ett antal stater bla Sverige.
osv osv.
Det händer massor inom området att kapa banden med USA.
USA kommer inte falla på en dag och jag hoppas att det dröjer lite till för vår egen skull eftersom det kommer gå en chockvåg över världen när så sker. Ju mer vi, och andra, lyckats kapa banden och skapat "inhemska" alternativ ju mindre kommer vi drabbas av det. Det jag är rädd för är att det här kriget snabbar på processen så mycket så kraschen kommer nu istället för om några år.