Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Reza Nasri, internationell jurist
🔹 Om Trump genomför sitt hot i "infrastrukturkriget" kan världen möta oåterkalleliga konsekvenser som kan pågå under obestämd tid.
🔹 Titta bara på hans hot mot avsaltningsanläggningar:
🔹 Iran är mycket lite beroende av avsaltningsanläggningar för att försörja sitt dricksvatten. Avsaltningsanläggningar står endast för cirka 3 procent av Irans dricksvatten.
🔹 Däremot är avsaltningsanläggningar den huvudsakliga källan till dricksvatten i de flesta stadsområden i Gulf Cooperation Council-länderna och täcker cirka 70 till 90 procent (eller ännu mer) av dessa länders behov.
🔹 Om Iran beslutar sig för att slå tillbaka kommer en av de allvarligaste flyktingkriserna under de senaste århundradena att uppstå, där tiotals miljoner människor från Gulfregionens länder strömmar mot Europa och andra västerländska länder.
🔹 Och detta är bara effekten på avsaltningssektorn — föreställ dig resten av konsekvenserna!

Det här med återinfört dödsstraff i Israel, fast bara för palestinier. Om det inte är apartheid, vad är det då?
Vi har nått en punkt där Israel har fått fria tyglar att mörda palestinier. Dom försöker inte ens längre förneka att det dom sysslar med är just apartheid. Och inte började det idag heller. Antar att det är så det blir när det är skillnad på folk och folk.

Jag såg den här videon för ett tag sedan (kommenterad men den är nog bättre att se utan de kommentarerna). Om mönstret som det pratas om är det som fäller imperier vet jag inte men det hela låter rätt rimligt. Nu med USAs idiotiska krig i Iran så känns det som om de helt plötsligt nått vägs ände.
Jag är tudelad om det här. Ett fall av ett imperie kommer alltid skapa oro i världen och mer oro är väl det sista jag ser att vi behöver just nu. Samtidigt ser jag det som att det USA vi ser idag är livsfarligt med den makt det har både militärt och politiskt. Det oroar mig också att det riskerar att bli en riktigt vidrig regim som i slutändan fäller imperiet, då i form av Iran. Nu vet jag lite för lite om Iran för att veta om deras beteende är deras grundideologi eller om den beror helt på historien men ett USA som haft sina fingrar djupt i den syltburken mellan 1953 och 1979 och ifall alla sanktioner mot landet kom som ett svar på revolutionen mot USA och deras marionett som satt på tronen eller pga saker som hände efter revolutionen. För mig är det därmed svårt att göra en analys av vart ett starkare Iran kommer leda.
Frågan är ju också vad som kommer efter? För någon kommer ju stiga, dock förhoppningsvis inte till den dominans USA har idag. Kina? Indien? någon annan spelare?
Tyvärr ser det väl ut som om USA kommer ta steget att skicka in marktrupp och med tanke på landets geografi lär det vara på någon av öarna där soldaterna lär bli lätta måltavlor. Hur kan 33% av USAs befolkning fortfarande stödja galningen.

Jag såg den här videon för ett tag sedan (kommenterad men den är nog bättre att se utan de kommentarerna). Om mönstret som det pratas om är det som fäller imperier vet jag inte men det hela låter rätt rimligt. Nu med USAs idiotiska krig i Iran så känns det som om de helt plötsligt nått vägs ände.
Jag är tudelad om det här. Ett fall av ett imperie kommer alltid skapa oro i världen och mer oro är väl det sista jag ser att vi behöver just nu. Samtidigt ser jag det som att det USA vi ser idag är livsfarligt med den makt det har både militärt och politiskt. Det oroar mig också att det riskerar att bli en riktigt vidrig regim som i slutändan fäller imperiet, då i form av Iran. Nu vet jag lite för lite om Iran för att veta om deras beteende är deras grundideologi eller om den beror helt på historien men ett USA som haft sina fingrar djupt i den syltburken mellan 1953 och 1979 och ifall alla sanktioner mot landet kom som ett svar på revolutionen mot USA och deras marionett som satt på tronen eller pga saker som hände efter revolutionen. För mig är det därmed svårt att göra en analys av vart ett starkare Iran kommer leda.
Frågan är ju också vad som kommer efter? För någon kommer ju stiga, dock förhoppningsvis inte till den dominans USA har idag. Kina? Indien? någon annan spelare?
Tyvärr ser det väl ut som om USA kommer ta steget att skicka in marktrupp och med tanke på landets geografi lär det vara på någon av öarna där soldaterna lär bli lätta måltavlor. Hur kan 33% av USAs befolkning fortfarande stödja galningen.
Lite galet, men jag såg samma video för ca 2 veckor sedan och tänkte postat här då det väckte en del tankar hos mig.

Ang Iran så är jag nog också ganska dåligt påläst egentligen, men jag tror däremot starkt på att det sällan blir bra när andra länder ska kriga, döda, förstöra och störta regimer/kidnappa presidenter eller sponsra rebeller för att dom ska göra uppror. Iran var väl relativt fredliga, iallafall har jag aldrig direkt tänkt att Iran skulle utgöra något större hot mot oss i Sverige tex, trots förtryck mot det egna folket, vilket trots allt hade gått mot det lite bättre före 12 dagars kriget. Hade man trollat bort alla konflikter med Israel och USA ur Irans (och Mellanösterns) historia så hade Iran förmodligen varit ett helt annat land och absolut inget hot mot någon annan än möjligen det egna folket då, om ens det. Jag tror att USA och Israel skapar fiender både åt sig själva och alla andra i takt med alla nya krig dom drar igång.

Sverige har gått den rätta vägen och varit neutrala och jag hoppas att vi kan följa samma vinnande koncept. Nato var nog fel väg att gå trots allt med facit i hand.

Lite galet, men jag såg samma video för ca 2 veckor sedan och tänkte postat här då det väckte en del tankar hos mig.

Ang Iran så är jag nog också ganska dåligt påläst egentligen, men jag tror däremot starkt på att det sällan blir bra när andra länder ska kriga, döda, förstöra och störta regimer/kidnappa presidenter eller sponsra rebeller för att dom ska göra uppror. Iran var väl relativt fredliga, iallafall har jag aldrig direkt tänkt att Iran skulle utgöra något större hot mot oss i Sverige tex, trots förtryck mot det egna folket, vilket trots allt hade gått mot det lite bättre före 12 dagars kriget. Hade man trollat bort alla konflikter med Israel och USA ur Irans (och Mellanösterns) historia så hade Iran förmodligen varit ett helt annat land och absolut inget hot mot någon annan än möjligen det egna folket då, om ens det. Jag tror att USA och Israel skapar fiender både åt sig själva och alla andra i takt med alla nya krig dom drar igång.

Sverige har gått den rätta vägen och varit neutrala och jag hoppas att vi kan följa samma vinnande koncept. Nato var nog fel väg att gå trots allt med facit i hand.
Ja, nu är nog stödet för Natomedlemskap och att ge USA närmast oinskränkt rätt att utnyttja vårt land för egna militärbaser inte lika stort längre.

Jag har sagt det förr och gör det igen. IDF samt Mossad är terroristgrupper. Hade en muslimsk organisation, tex Iran utfört lika brutala dåd, tortyr och mord av kristna så hade folk snabbt skrikit terrorism, men pga att det är judar som utför forlkmord nu så håller världen tyst.

Ja, nu är nog stödet för Natomedlemskap och att ge USA närmast oinskränkt rätt att utnyttja vårt land för egna militärbaser inte lika stort längre.
Alltså jag tycker nog snarare att det är ännu viktigare att vara med i NATO nu, ett NATO utan USA. När USA avsäger sig ansvar och därmed makt och dessutom jobbar hårt på att bli ruinerade så kommer vi behöva en stabil allians att stötta oss mot eftersom världen nu kommer bli ännu oroligare.

Alltså jag tycker nog snarare att det är ännu viktigare att vara med i NATO nu, ett NATO utan USA. När USA avsäger sig ansvar och därmed makt och dessutom jobbar hårt på att bli ruinerade så kommer vi behöva en stabil allians att stötta oss mot eftersom världen nu kommer bli ännu oroligare.
Ja du har en poäng där, men än har ju Trump inte lämnat Nato och så länge vi sitter i samma så känns det som att det börjar läcka in vatten i skutan. Och själva grejen med Nato är ju USA. Det är lite tack vare NATO som USA har blivit den stormakt det är med baser över hela världen. Hur många gånger har USA egentligen behövt hjälpa oss?

Ja du har en poäng där, men än har ju Trump inte lämnat Nato och så länge vi sitter i samma så känns det som att det börjar läcka in vatten i skutan. Och själva grejen med Nato är ju USA. Det är lite tack vare NATO som USA har blivit den stormakt det är med baser över hela världen. Hur många gånger har USA egentligen behövt hjälpa oss?

Det enda landet som har åberopat artikel 5 är USA efter 11 september.

USA kommer inte säga upp sig från Nato och ge upp rätten till militärbaser i andra länder utan bara låta det vara ensidigt. Jag ser risken att Sverige blir en bricka i ett större spel, en bricka man är beredd att satsa och förlora. Med Sverige som medlem och med USA baser är vi ett direkt mål vid en konflikt vi inte skulle varit som neutrala med eget försvar.

Det enda landet som har åberopat artikel 5 är USA efter 11 september.
Det är snarare en ökad hotbild mot länder som är med i Nato eftersom USA lyckats skapa sig så många fiender tack vare alla sina krig.

En europeisk allians hade varit bättre. Något under ett nytt namn. Eller varför inte en Nordisk allians?

Jag är heller inte säker att det här kommer ändras med ny president i USA, inte ens med en demokrat.
Nej, det har varit många galningar i USA, och alla har haft en förkärlek för krig. Jag avstår gärna krig så långt det går. Sverige har lyckats så bra hittills utan NATO så jag tror vi kan fortsätta utan dom.

Det är snarare en ökad hotbild mot länder som är med i Nato eftersom USA lyckats skapa sig så många fiender tack vare alla sina krig.

En europeisk allians hade varit bättre. Något under ett nytt namn. Eller varför inte en Nordisk allians?
Det första borde kanske varit att bygga upp ett eget försvar igen? Det kan låta underligt nu men Sverige hade tidigare ett starkt försvar, särskilt flygvapnet som rankades som ett av världens kanske fjärde, femte starkaste.

IMG_20260331_214327_620.webp
USA kommer att göra slut på alla sina Tomahawk-missiler inom några månader

🔹Bara under de första veckorna av kriget har över 850 missiler avfyrats, vilket har skapat allvarliga bekymmer i Pentagon.

🔹Tjänstemän har varnat för att om denna trend fortsätter kan lagren av dessa viktiga missiler minska kraftigt och till och med nå en kritisk nivå.

Nej, inkludera Kanada och Australien/Nya Zealand. Kanske Japan också. Skapa en global försvarsallians utan USA.
Jag tror inte det är möjligt, den typen av lojalitet kommer inte finnas i en konfliktsituation. Tror inte ens Europa skulle funka, det man ser är hur de stora länderna använder unionen främst för egna intressen, små länder som Sverige har inte mycket att säga till om..

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka