Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Jag tycker det fetade är för svagt, själva handlingen är lika allvarlig för de som utsätts för den oavsett hur den beslutats, det Israel gjort under de senaste åren i främst Gaza ses av många som ett direkt folkmord, den regimen är väl långt destruktivare och "värre" än t.ex. Oman med en arvsmonarki som vad jag förstått är relativt human?
Håller med dig, det blev en svag formulering. Hade passat bättre med att avrunda med att "det är svårt att inte se det som minst lika illa", eller något i den stilen.

Och i fallet Israel så håller jag ju med om att det är extremt mycket destruktivare, utöver att jag har problem med att ens klassa en ockupationsmakt, som tvingar ett annat folk att lyda under deras militärlagar, som en demokrati.

Iran har beslagtagit 2 fartyg i Hormuzsundet.
Översatte meddelandet i google translate.

Befälhavaren för den marina styrkan inom Islamiska revolutionsgardet:
Två fartyg, “MSC-FRANCESCA” och “EPAMINODES”, kopplade till den sionistiska regimen, som utan nödvändigt tillstånd och genom att manipulera sjösäkerhetens navigationssystem hade äventyrat sjöfarten, stoppades av revolutionsgardets flotta och leddes till Irans kust.
Att störa ordning och säkerhet i Hormuzsundet är vår röda linje.
2 ordibehesht 1405
Krigsmeddelandecenter (War Message Center)

Mohammad Rostampour, politisk analytiker i iransk tv: Att överge kärnenergiprogrammet öppnar vägen för fienden att angripa andra vetenskapsområden. USA mördade 700 irakiska forskare och vetenskapsmän efter invasionen av Irak. Några av dessa forskare var elektrotekniker eller läkare.
Den arroganta känner inga gränser. Det finns inget tak. Bombningen av Tofigh-daru har globala exempel. Medicin och farmaci är fiendens nästa mål.

Talespersonen för Kinas utrikesministerium har sagt att Kina har uppmärksammat den olagliga beslagtagningen av ett civilt lastfartyg som var på väg från Kina till Iran, utförd av USA.

Kina varnar att sådana åtgärder kommer att betraktas som en direkt attack mot Kinas suveränitet, handel och grundläggande intressen.

Detta är den sista varningen till USA. Gör inga felbedömningar. Lek inte med elden

Talespersonen för Kinas utrikesministerium har sagt att Kina har uppmärksammat den olagliga beslagtagningen av ett civilt lastfartyg som var på väg från Kina till Iran, utförd av USA.

Kina varnar att sådana åtgärder kommer att betraktas som en direkt attack mot Kinas suveränitet, handel och grundläggande intressen.

Detta är den sista varningen till USA. Gör inga felbedömningar. Lek inte med elden

Efter att Trump redan har skjutit upp mötet i Kina två gånger med Xi Jinping till 14-15 maj så blir det intressant vad som kommer avhandlas då. Iran har ju krävt att avgifterna ska betalas i yuan inte dollar vilket visar att de har en relativt nära relation med Iran.

Debatt i iransk tv vad jag misstänker gäller stöd och demonstrationer för iran under det pågående kriget. Gäaten reagerar på att programledaren(?) Kallade kvinnliga demonstranter för dåligt klädda.

Mahmoud Karimi: Varför säger ni dåligt klädda? Jag säger täckta och otäckta. De otäckta kvinnorna kom ut på torget och stod där, dessa otäckta kvinnor var modigare än många män på torget.

Debatt i iransk tv vad jag misstänker gäller stöd och demonstrationer för iran under det pågående kriget. Gäaten reagerar på att programledaren(?) Kallade kvinnliga demonstranter för dåligt klädda.

Mahmoud Karimi: Varför säger ni dåligt klädda? Jag säger täckta och otäckta. De otäckta kvinnorna kom ut på torget och stod där, dessa otäckta kvinnor var modigare än många män på torget.
Mahmoud Karimi är mycket modigare än många andra män som inte vågar protestera när andra säger nedsättande ord om kvinnor!

Det jag slogs av var hur sansade iranierna var vid förra mötet med Vance et al. Att stå öga mot öga med personer som ligger bakom dödandet och mördandet av tusentals iranier och enorm materiell förödelse, att kunna vara så kall vid ett direkt möte mot bakgrund av det överraskade mig lite.

HFk59acWkAEXi2L

Det jag slogs av var hur sansade iranierna var vid förra mötet med Vance et al. Att stå öga mot öga med personer som ligger bakom dödandet och mördandet av tusentals iranier och enorm materiell förödelse, att kunna vara så kall vid ett direkt möte mot bakgrund av det överraskade mig lite.

HFk59acWkAEXi2L
Ja, det är helt otroligt faktiskt. Själv rinner tårarna okontrollerat när jag ser klipp som föreställer barnens små skor och blodiga ryggsäckar 😢😢😢

Kollade på aljazeera en kort stund idag på tv, väldigt deprimerande. Tänk om det rapporterades lika mycket om alla grymheter Israel håller på med även i västerländsk tv? Några Israeler hade tänt eld på ett palestinskt hus och sedan hindrat dom som bor där att ta sig ut. I huset fanns en 1 åring bland annat.

Sen hade dom även ett reportage inifrån Gaza gällande barnafödsel och sjukdomar som är direkt ett resultat av kriget och svälten, dvs sjukdomar och tillstånd som inte är orsakade av genetik utan av yttre påverkan. Allt sånt hade ökat dramatiskt sedan det här "nya", mer intensiva kriget och bombardwmanget mot Gaza.

Kollade på aljazeera en kort stund idag på tv, väldigt deprimerande. Tänk om det rapporterades lika mycket om alla grymheter Israel håller på med även i västerländsk tv? Några Israeler hade tänt eld på ett palestinskt hus och sedan hindrat dom som bor där att ta sig ut. I huset fanns en 1 åring bland annat.

Sen hade dom även ett reportage inifrån Gaza gällande barnafödsel och sjukdomar som är direkt ett resultat av kriget och svälten, dvs sjukdomar och tillstånd som inte är orsakade av genetik utan av yttre påverkan. Allt sånt hade ökat dramatiskt sedan det här "nya", mer intensiva kriget och bombardwmanget mot Gaza.
Jag tror inte det är bra att se och läsa för mycket, det är tillräckligt med att man kan bilda sig en uppfattning och det hjälper en inte att ta in ännu tycker jag utan gör bara att man själv drar ned sig.

Frågan som är viktigare är hur man bäst påverkar, min lilla förhoppning är att de partier och politiker som stödjer Israels våld straffas i valet och förhoppningsvis försvinner från politiken. KD med Busch och Måwe som två av de främsta samt då SD och Åkesson.

Jag tror inte det är bra att se och läsa för mycket, det är tillräckligt med att man kan bilda sig en uppfattning och det hjälper en inte att ta in ännu tycker jag utan gör bara att man själv drar ned sig.

Frågan som är viktigare är hur man bäst påverkar, min lilla förhoppning är att de partier och politiker som stödjer Israels våld straffas i valet och förhoppningsvis försvinner från politiken. KD med Busch och Måwe som två av de främsta samt då SD och Åkesson.
Nej, jag vet. Försöker undvika det så långt det går, men ibland vill man hålla sig lite uppdaterad

Jag har nog resonerat så lite slentrianmässigt förut. Men om det i beräkningen ingår att den krigiska demokratin dödat mängder med människor i andra länder, samt i många fall bidragit till att krossa sönder stater och omöjliggöra nåt slags självständigt styre (oavsett om det är demokratiskt eller ej) så är det lite svårt att inte se det som ungefär lika destruktivt.

Om vi dessutom lägger till att många västeuropeiska länder (+ USA och Israel) börjat med mer drakonisk övervakning av de egna medborgarna, samtidigt som mänskliga rättigheter och friheter inskränks på ett sätt som påminner om hur väst brukar beskriva odemokratiska länder - ibland att legitimera att starta krig med dem, så känns det ännu mer grumligt.
Jag lovar att jag inte resonerar så av slentrian iallafall och jag tycker det är lite halmgubbigt att ta upp länder som slirar på demokratin för jag svarade faktiskt bara hypotetiskt på ett annat påstående.

Om jag bor i en demokrati så har jag som medborgare ändå möjligheten genom demokratiska val att byta ut det krigiska styret, i en diktatur är jag utlämnad till diktatorns godtycke och intentioner.
Dessutom löper jag ändå risk att bli bombad oavsett om min diktatur är fredlig gentemot andra länder uppenbarligen.

För mig är demokratin helig och jag kan inte för mitt liv förstå de i tråden som försvarar en diktatur även om jag inser att alla håller på en underdog.

MEd detta måste jag då naturligtvis förtydliga att jag inte på något sätt stöder Israels och USAs angrepp på Iran men fanihelvete att jag tycker att Irans regim är något som bör bevaras.

Jag lovar att jag inte resonerar så av slentrian iallafall och jag tycker det är lite halmgubbigt att ta upp länder som slirar på demokratin för jag svarade faktiskt bara hypotetiskt på ett annat påstående.

Om jag bor i en demokrati så har jag som medborgare ändå möjligheten genom demokratiska val att byta ut det krigiska styret, i en diktatur är jag utlämnad till diktatorns godtycke och intentioner.
Dessutom löper jag ändå risk att bli bombad oavsett om min diktatur är fredlig gentemot andra länder uppenbarligen.

För mig är demokratin helig och jag kan inte för mitt liv förstå de i tråden som försvarar en diktatur även om jag inser att alla håller på en underdog.

MEd detta måste jag då naturligtvis förtydliga att jag inte på något sätt stöder Israels och USAs angrepp på Iran men fanihelvete att jag tycker att Irans regim är något som bör bevaras.
Jag håller med om att diktaturer är synnerligen dåligt, men att attackera ett annat land för att man försöker lägga beslag på tillgångar under skenet att det är pga diktaturen så är man då inte ett dugg bättre + att USA går knappt att kalla för demokrati längre och Israel har mer gemensamt med en diktatur än en demokrati med sina folkmord på palistinier och i grannländerna.

Ja och jag tycker faktiskt att det är värre att bomba ett främmande land än vad det är att ha diverse förtryckande lagar i sitt egna land. Det är väl ingen här som HYLLAR iran? Att lägga fram fakta är knappast att hylla.
Ovan är ursprungsinlägget jag besvarade.
Det spelar ingen roll vad du tycker för internationell rätt står över det. Att ett land är en diktatur ger inte någon annan rätten att attackera landet.
Tack för det dryga svaret på mitt svar om ditt eget tyckande om att diktaturer var bättre än demokratier (detta var ett exempel på en halmgubbe i stil med din och @EmmaBovary s)
Jag håller med om att diktaturer är synnerligen dåligt, men att attackera ett annat land för att man försöker lägga beslag på tillgångar under skenet att det är pga diktaturen så är man då inte ett dugg bättre + att USA går knappt att kalla för demokrati längre och Israel har mer gemensamt med en diktatur än en demokrati med sina folkmord på palistinier och i grannländerna.
Det är klart att det inte är ok att anfalla andra länder men inte fan tycker jag att diktaturer är nåt att hänga i julgranen heller.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka