Och nu pausar de detta, antar att det i gick så bra
USA ska eskortera fartyg genom Hormuz
Fast de ska inte eskortera dem
![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Och nu pausar de detta, antar att det i gick så bra
USA ska eskortera fartyg genom Hormuz
Fast de ska inte eskortera dem
![]()
Mänskliga rättigheter gäller för vita kristna män. Det är ju de enda som är människor resten av oss är aliens och vandrande livmödrarTja Israel och USA har ju bevisat för de andra 85% av mänskligheten att "västs" snack om mänskliga rättigheter och internationell lag etc bara är elaka skämt.
Det verkar ju hittills inte varit en jättebra strategi med hoten, men det stoppar honom uppenbarligen inte.Nu är det visst kanske en liten deal på väg igen, och det som Trump-administrationen i vanlig ordning läckt till Axios Barak Ravid låter lite rimligare än tidigare omgångar.
https://www.axios.com/2026/05/06/ir...ocial&mrfcid=2026050669f852024e34c652f4ad78a6
Men Iran har såklart all anledning att misstro USAs intentioner, och Trump är igång och hotar med att återgå till att bomba skiten ur landet igen om Tehran inte accepterar villkoren.
Visa bifogad fil 184970
Missade att du frågade när jag skrev ihop ett litet inlägg om utvecklingen. Kraven från USA låter hittills mer lättsmälta för Iran, men det känns som att det finns för många runt Trump som inte kommer nöja sig med vad som läckts, så det är svårt...@EmmaBovary Hur ser du på det senaste? Marknaden verkar tro på ett fredsavtal men själv vet jag inte riktigt vad jag skall tro.
I stort ungefär som det avtal Obama förhandlade fram och Trump sa upp?Nu är det visst kanske en liten deal på väg igen, och det som Trump-administrationen i vanlig ordning läckt till Axios Barak Ravid låter lite rimligare än tidigare omgångar.
https://www.axios.com/2026/05/06/ir...ocial&mrfcid=2026050669f852024e34c652f4ad78a6
Ja, det låter ju lite så. Men det finns ju också en ganska stor risk att administrationen den här gången bestämt sig för att läcka något som låter överkomligt, men att det i själva innefattar punkter som de på förhand vet att Iran aldrig kommer gå med på, så att Iran ska se ut som de omöjliga om de tackar nej.I stort ungefär som det avtal Obama förhandlade fram och Trump sa upp?
(Tips: För den som vill läsa på Axios utan abonnemang funkade det för mig att enkelt bara blockera javaskript i webläsaren)
Känns inte riktigt som att USA är ute efter att förhandla, mer som ge sken av att förhandla.Verkade först som att det var UAE, men nu har USA sagt till FOX att de attackerat. Men att det INTE betyder en återgång till krig....
Och i förrgår så var förhandlingarna (antagligen som skett i tRumps drömmar) nästan klara.Verkade först som att det var UAE, men nu har USA sagt till FOX att de attackerat. Men att det INTE betyder en återgång till krig....
Sedan ska man väl ha i åtanke att det finns ytterligare en anledning till att Trump insisterar på att det fortfarande råder ett eldupphör, och det är att kriget egentligen passerat tidsgränsen för när det egentligen behövs ett okej av kongressen (tror det är 60 dagar). Sedan så har han ju visat flera gånger att han är benägen attackera när det ser ut som att det sker framsteg i förhandlingar.Och i förrgår så var förhandlingarna (antagligen som skett i tRumps drömmar) nästan klara.
Han följer dock mönstret med slutet på veckan. Jag undrar hur mycket hans klan tjänar på insider affärer under det här kriget?
Fatwan dog med Ali Khamenei, sonen verkar inte ha utlyst någon ny.Idag kom också hot från Iran att om USA-Israel attackerar igen kan det göra att Iran anrikar sitt uran till kärnvapengrad.
https://www.aa.com.tr/en/middle-eas...-in-case-of-renewed-us-israeli-attack/3934557
Nja, jag ser det mer som att det inte riktigt finns lika många runt Trump (eller i DC överhuvudtaget) som lobbar för att USA ska ta över Grönland jämfört med det maskineri som alltid tycker att just nu är rätt tillfälle för att försöka störta Irans regering och bomba skiten ur dem. Det finns också många som har likande tankar om Kuba, även om de inte är riktigt lika många, men Rubio är ju en sådan - och det är i det ljuset man ska se Maduros kidnappning.Kriget mot Iran verkar inte gå så väldigt bra för USA och jag tycker det är märkbart hur nedtonad retoriken nu är när det gäller bl.a. Grönland. Hade Trump och hans administration mött mera motstånd från början hade det kanske aldrig blivit ett angrepp på Iran men när EU redan då Trump började med sin tullcirkus direkt lade sig helt platt och gav budskapet att vi går med på vad som helst var det säkert en enorm egoboost för Trump och sen efter Venezuela så såg han sig nog närmast oövervinnlig, det var bara peka och ta vad han ville, ett tag då med Grönland började man ju till och med titta på Island. Nu är det inte lika kul längre gissar jag