Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Så har jag också förstått det.
Jag passade på att tanka idag då priset var drygt 21.50 (minns inte exakt). Vill ju inte vänta om det går upp till 25+ igen.
Sedan så tror jag att det är lite konflikter mellan revolutionsgardet och politikerna som förhandlar, vilket inte underlättas av att de fungerar på ett decentraliserat sätt för undvika att USA/Israel bombar ihjäl dem. Så du gjorde nog rätt i att tanka idag.

Att jag nämnde deras kön nu var ffa. som svar på din kommentar om gamla gubbar. :) Men du har rätt i att vår regering och många inom EU har ungefär samma åsikter, och du har också rätt i att jag i stort sett är fanatisk när jag skriver om de där två - för jag är extremt frustrerad över deras hyckleri och att de passerar som "normala" politiker trots att de i vissa frågor är ungefär lika extrema som Trump och co. Och de är liksom inte ens valda av folket.

Min kritik gällande von der Leyen och Kallas grundar sig alltså i deras dubbla måttstockar, hur media behandlar dem och att de faktiskt saboterat försök att kritisera Israel på ett kännbart sätt. Sedan är de här två högerpolitiker, så min kritik mot dem skiljer sig en del från min kritik av Harris som jag förväntade mig mer av och kritiserar för att hon borde varit bättre.
Har du egentligen klart för dig hur EU's utrikespolitik egentligen fungerar?

Idag är inte EU Europas Förenta Stater. Det du är ute efter kräver i princip att vi hamnar där.

Det vi har idag är att samtliga 27 medlemsländer i alla viktigare utrikes frågor behöver vara överens om den politik vi ska föra. Det är därför EU ses som mjäkigt och urvattnat. Detta är inte van der Leyen och Kallas fel. De för bara den politik som EU's länder lyckats komma överens om.

Därför har det nu börjat pratas om ett reformerat EU utan vetorätten. Men jag gissar att det är få härinne som vill åt det hållet, då det samtidigt går mot de där Förenta Staterna.

Tänkte mest på att de faktiskt gick i krig med Argentina över Falklandet.
Du menar att Thatcher gick i krig mot Argentina för att TA Falklandsöarna från nån annan?

Det var inte så att innan kriget så var öarna i Brittisk besittning, och den befolkning som bodde där var britter som var brittiska medborgare, och Argentina ville ta landet med våld som då Thatcher sade nix till?

Har du egentligen klart för dig hur EU's utrikespolitik egentligen fungerar?

Idag är inte EU Europas Förenta Stater. Det du är ute efter kräver i princip att vi hamnar där.

Det vi har idag är att samtliga 27 medlemsländer i alla viktigare utrikes frågor behöver vara överens om den politik vi ska föra. Det är därför EU ses som mjäkigt och urvattnat. Detta är inte van der Leyen och Kallas fel. De för bara den politik som EU's länder lyckats komma överens om.

Därför har det nu börjat pratas om ett reformerat EU utan vetorätten. Men jag gissar att det är få härinne som vill åt det hållet, då det samtidigt går mot de där Förenta Staterna.
Jag vet att en kvalificerad majoritet skulle krävas för att frysa delar av handelsavtalet med Israel, alla för att stoppa hela. När det varit aktuellt om omröstningar så har jag och andra skrivit om det.

När jag kritiserar von der Leyen och Kallas för att ha dubbla måttstockar så syftar jag på andra saker, som när von der Leyens handplockade tzar mot antisemisism lobbade emot israeliska sanktioner. https://euobserver.com/34529/eu-antisemitism-tsar-lobbied-against-israel-sanctions/

Hon har också hemlighållit ett brev, som kritiserade hennes Israel policy, i ett år. https://www.ftm.eu/newsletters/test-von-der-leyens-secret-letter-on-israel-policy

Det här är ifrån 2023: https://www.politico.eu/article/von-der-leyen-visit-israel-gaza-hamas-conflict-bias/

Du menar att Thatcher gick i krig mot Argentina för att TA Falklandsöarna från nån annan?

Det var inte så att innan kriget så var öarna i Brittisk besittning, och den befolkning som bodde där var britter som var brittiska medborgare, och Argentina ville ta landet med våld som då Thatcher sade nix till?
,Nej, jag vet att det är brittiskt men det väl också det enda som är kvar nu efter att de förlorat alla kollonier som de stulit.

Appropå Irans legovideo, så innehöll en av den enaste videon att Iran förberedde sig för att kärnvapenbomba USA, specifikt Los Angeles och Washington D.C. Men i i själva verket visar den att kärnvapnet faktiskt kommer från Israel och det är alltså en falsk flagg operation plaerad av Israel som iran fått reda på genom hemlighetsstämplat material, och årtalet 2028 syns i bakgrunden i dessa dokument. Man ser att irans talesperson för kriget i media läser hemlighetsstämplat material från israel.

Jag tror att det är därför iran varnat om att Israel kommer att utföra falsk flagg operationer för att få med sig USA på större attacker.
Videon skildrar också hur Trump styrs som en marionett av Netanyahu, och efter attacken visas amerikaner i kedjor som förs bort av israeliska soldater eller vad som ser ut att vara FN-militär personal.

Nu har jag både läst iransk media och sett flera av dessa legovideos och hittills måste jag säga att det varit väldigt trovärdigt när det gäller rapportering och information. Legovideos använder iran för att dom vet att folk inte lyssnar eller läser amerikanska nyheter utan att man når ut bättre till oss i väst genom klipp och musik
FB_IMG_1776544892570.webp

Sant, men det är det senaste jag vet att UK varit inblandade i väpnade konflikter som inte har med NATO att göra.

Jag tycker att du har en mycket vid tolkning av vad ordet 'expansionistisk' innebär. Med denna logik är Ukraina expansionistisk som försvarar sig mot Ryssland.

England må ha varit expansionistiskt historiskt sett, men den eran var över långt innan Thatchers, vilket den här frågan gällde. Redan 1960 var UK i full gång med att lämna tillbaka sina kolonier till det folk som bodde i respektive koloni.

Jag vill minnas att typ 0% av de som då bodde på Falklandsöarna (i princip samtliga av brittisk börd) ville hamna under argentinsk överhöghet. Om nu de som bor på ett ställe inte får ha någon bäring på vem som styr landet, vad får det för betydelse för folk i Gaza och Grönland?

Appropå Irans legovideo, så innehöll en av den enaste videon att Iran förberedde sig för att kärnvapenbomba USA, specifikt Los Angeles och Washington D.C. Men i i själva verket visar den att kärnvapnet faktiskt kommer från Israel och det är alltså en falsk flagg operation plaerad av Israel som iran fått reda på genom hemlighetsstämplat material, och årtalet 2028 syns i bakgrunden i dessa dokument. Man ser att irans talesperson för kriget i media läser hemlighetsstämplat material från israel.

Jag tror att det är därför iran varnat om att Israel kommer att utföra falsk flagg operationer för att få med sig USA på större attacker.
Videon skildrar också hur Trump styrs som en marionett av Netanyahu, och efter attacken visas amerikaner i kedjor som förs bort av israeliska soldater eller vad som ser ut att vara FN-militär personal.

Nu har jag både läst iransk media och sett flera av dessa legovideos och hittills måste jag säga att det varit väldigt trovärdigt när det gäller rapportering och information. Legovideos använder iran för att dom vet att folk inte lyssnar eller läser amerikanska nyheter utan att man når ut bättre till oss i väst genom klipp och musikVisa bifogad fil 184175
Var har du sett videon (det är ju lite krångligare nu sedan tex. Youtube börjat censurera)? Är det Explosive Media, som ju är originalet så att säga?

Och även om Irans legovideos med all tydlighet visat hur tapped in de är i amerikansk politik, samhälle och kultur så behöver de nog inte ses som en profetia ;) Tror det är osannolikt att Israel skulle använda sina nukes mot USA, däremot så har de ju en historik av false flagg-operationer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka