Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Var har du sett videon (det är ju lite krångligare nu sedan tex. Youtube börjat censurera)? Är det Explosive Media, som ju är originalet så att säga?

Och även om Irans legovideos med all tydlighet visat hur tapped in de är i amerikansk politik, samhälle och kultur så behöver de nog inte ses som en profetia ;) Tror det är osannolikt att Israel skulle använda sina nukes mot USA, däremot så har de ju en historik av false flagg-operationer.
Det minns jag inte, ska kolla upp det!

Var har du sett videon (det är ju lite krångligare nu sedan tex. Youtube börjat censurera)? Är det Explosive Media, som ju är originalet så att säga?

Och även om Irans legovideos med all tydlighet visat hur tapped in de är i amerikansk politik, samhälle och kultur så behöver de nog inte ses som en profetia ;) Tror det är osannolikt att Israel skulle använda sina nukes mot USA, däremot så har de ju en historik av false flagg-operationer.
Jag tror jag såg den videon (det refereades i alla fall till Israel bomba USAoch då bör det ha varit på ansiktsboken. Om det inte var på ansiktboken så var det i ett klipp i någon annan video.
Edit, jag hade fel. Jag såg den på YT. Vet inte om det var den här @Sporthorse refererade till men runt 2.30 börjar en sekvens där Israel skickar kärnvapen mot USA

Jag tror jag såg den videon (det refereades i alla fall till Israel bomba USAoch då bör det ha varit på ansiktsboken. Om det inte var på ansiktboken så var det i ett klipp i någon annan video.
Edit, jag hade fel. Jag såg den på YT. Vet inte om det var den här @Sporthorse refererade till men runt 2.30 börjar en sekvens där Israel skickar kärnvapen mot USA
Tack!

Sedan så tror jag att det är lite konflikter mellan revolutionsgardet och politikerna som förhandlar, vilket inte underlättas av att de fungerar på ett decentraliserat sätt för undvika att USA/Israel bombar ihjäl dem. Så du gjorde nog rätt i att tanka idag.
Det skulle kunna förklara varför det kommit flera motstridiga uppgifter från Iran under det senaste.

Både kina och Ryssland har sagt att de är beredda att ta emot Irans cirka 440 kilo anrikat uran, som USA har begärt att tas bort enligt ett avtal om att avsluta kriget, eller att späda ut det till en nivå för civilt bruk.

För närvarande verkar det som att t3ump vill att USA tar allt irans Uran, som sägs vara begravt under kärntekniska anläggningar som skadades i bombningar förra året.

Två amerikanska försvarstjänstemän uppgav att USS Ford, världens största hangarfartyg, efter att ha passerat Suezkanalen återigen har gått in i Mellanöstern och nu är verksam i Röda havet. Ford har gått in i området tillsammans med två andra jagare. Tjänstemännen, som inte avslöjade sina identiteter på grund av operationens sekretess, sa att Fordfartyget återvänt till området efter mer än en månads närvaro i östra Medelhavet.
(Den flyttades tidigare pga att en brand bröt ut ombord på fartyget)
USS Ford slog också denna vecka rekordet för den längsta utplaceringen av ett amerikanskt hangarfartyg sedan Vietnamkriget.Med detta fartygs ankomst finns nu två amerikanska hangarfartyg i området. En annan försvarstjänsteman har också sagt att USS George Bush är på väg mot området och för närvarande befinner sig nära Afrikas sydkust.

Känns inte som att USA egentligen är ute eftwr att mäkla fred?

Fast det vore verkligen inte optimalt med Kina och ffa inte Ryssland!
Ryssland har ju tidigare tagit emot uran från Iran och både Kina oxh Ryssland har ju redan kärnvapen. I kärnenergiavtalet från 2015 överförde Iran cirka 11 000 kilo låganrikat uran till Ryssland för att uppfylla sina åtaganden

Här kan vi snacka om extremistland när krig är det som folk VILL ha🙄:

Washington Post: Israeler säger inför det kommande valet att eldupphör betyder att Netanyahu inte kan hålla sina löften
För många israeler har krigets slut utan tydliga framgångar skapat en känsla av att deras mål inte har uppnåtts. Denna missnöje har ökat i takt med att valet närmar sig och det politiska trycket på Netanyahu ökar.

Läste att USA nu flyttat/flyttar ett tredje hangarfartyg till området, Trump går på om förhandlingar som aldrig förr och att det nästan finns ett ett avtal samtidigt som det inte ens är säkert att Iran kommer delta i mötet nu i Pakistan. Jag tycker det ser ut som USA laddar upp för en attack.

Börskurserna slår dessutom allt time high så marknaden utgör inget direkt hinder för Trump i dagsläget.

Eftersom Ukraina nyligen nämts här, och a) alla konflikter flyter ihop, och b) detta är enda aktiva konflikttråden kommer här en kort uppdatering:

3. Ryska ekonomin har passerat the point of no return, och går inte längre att reparera.
Podcastaren Paul Warburg talar om detta i sin podcast från imorse.
28 minuter högoktanig information, där ni kan skippa hans reklam för nåt amerikanskt pensionsstuff 9:59-12:41.

Han nämner dock inte den nya skatten på småföretagare, som i ett försök att plocka in ytterligare pengar till statskassans krigsmaskin effektivt dödar många småföretagares business, eller att till och med den prioriterade krigsindustrin har börjat att inte bara slarva och fördröja utbetalningar till underleverantörer utan nu också inte betala alls, eller att statsanställda som lärare, läkare, administrativ personal, inom åldringsvård har slutat at få lön.

Tyvärr är påverkansoperationer utomlands fortfarande prioriterat. När dessa inte längre finansieras är vi i Europa och världen i ett mycket bättre läge än nu. Då kan vi börja kultivera de goda krafterna utan att riskera att någon fuckar med vår demokrati och planterar in olika Orbans både här och där. Gödningen av/bränsletillförseln till polariseringen av våra samhällen kommer också upphöra så småningom. Även om det pianot är självspelande just nu, så behöver även pianon underhållas...

Imorgon kommer EU-ministrar att mötas och potentiellt ta upp associationsavtalet med Israel. Enligt euobserver så har minst fem länders EU-ministrar signalerat att de kommer verka för israeliska sanktioner, men problemet med tex. Tyskland kvarstår ju.
https://euobserver.com/212034/who-will-side-with-israel-when-eu-foreign-ministers-talk-sanctions/

Spanien kommer att föreslå att det avslutas. :heart:
https://www.politico.eu/article/spain-pushes-to-end-eu-israel-association-agreement-pedro-sanchez/

Nederländerna har haft en omröstning, och kommer att verka för att handelsleden av avtalet avslutas.
https://www.aa.com.tr/en/europe/dut...push-for-suspension-of-eu-israel-deal/3909193

Sverige och Frankrike föreslår mer begränsade åtgärder, riktade mot att begränsa handel med illegala bosättningar. Visst, det borde vi oavsett, det är en skam att det inte genomförts än - men det är väldigt futtigt och bemöter egentligen inte krigsbrotten eller nya lagen om dödstraff för palestinier.
https://www.irishtimes.com/world/eu...eu-tariffs-on-goods-from-israeli-settlements/
Jag håller med om att det är för lite men det är i alla fall ett steg i rätt riktning. Tar man första steget så är det lättare att ta nästa.

De har ju liksom kärnvapen själva, så sett skulle det väl inte göra någon större skillnad egentligen? Eller är det mer att du vill minimera deras inflytande överlag?

Ja definitivt minimera Putler och hans orcs eller Kina med deras vidriga brott mot mänskliga rättigheter.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka