Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

Vad tror ni om framtiden, vad har ni för prognoser?

Själv tror jag inte att det blir fred på något rimligt vis i Gaza (och omnejd, men jag siar inte om den omnejdens omfattning) i min livstid.

Jag tror däremot att det blir någorlunda rimlig fred i Ukraina betydligt fortare, har dock inga bud på när.

Nu drar det nog igång snart, oljepriset stiger också kontinuerligt. Axios:

Commanders to brief Trump on new Iran military options Thursday

referat av artikeln i Expressen (inte bakom betalvägg)
Läste en variant av det här citatet cirkulera bland journalister på twitter igår: "CENTCOM has prepared a plan for a "short and powerful" wave of strikes on Iran — likely including infrastructure targets — in hopes of breaking the negotiating deadlock, three sources with knowledge said."

Och det är så urbota korkat, det var väl ungefär så Trump resonerade i början av kriget. Att det intensiva bombandet skulle pågå i några dagar så att USA skulle få överhanden i förhandlingar/Iran skulle kapitulera. Tydligen en så bra idé att det är värt att testa igen, trots att det inte fungerade. 🤷‍♀️

(ett hangarfartyg är förövrigt på väg hem från CENTCOM-området, kanske styrker det att det är just attackera från luften i några dagar de är sugna på, inte en markinvasion)

Läste en variant av det här citatet cirkulera bland journalister på twitter igår: "CENTCOM has prepared a plan for a "short and powerful" wave of strikes on Iran — likely including infrastructure targets — in hopes of breaking the negotiating deadlock, three sources with knowledge said."

Och det är så urbota korkat, det var väl ungefär så Trump resonerade i början av kriget. Att det intensiva bombandet skulle pågå i några dagar så att USA skulle få överhanden i förhandlingar/Iran skulle kapitulera. Tydligen en så bra idé att det är värt att testa igen, trots att det inte fungerade. 🤷‍♀️

(ett hangarfartyg är förövrigt på väg hem från CENTCOM-området, kanske styrker det att det är just attackera från luften i några dagar de är sugna på, inte en markinvasion)
Min tro är att Trump själv bara har rollen att ge sitt godkännande, planeringen görs av andra för det här är långt, långt över hans förmåga och jag tror han är helt i händerna på Israel och som du skrivit innan motsvarande krafter inom USA.

Det har nog säkert gjorts en del felbedömningar men generellt tror jag de i Israel som är involverade i planeringen är bland de skickligaste, synd bara att deras motiv är så fel.

Min tro är att Trump själv bara har rollen att ge sitt godkännande, planeringen görs av andra för det här är långt, långt över hans förmåga och jag tror han är helt i händerna på Israel och som du skrivit innan motsvarande krafter inom USA.

Det har nog säkert gjorts en del felbedömningar men generellt tror jag de i Israel som är involverade i planeringen är bland de skickligaste, synd bara att deras motiv är så fel.
Fast just det här är inte direkt vad Israel vill, visst de är fett sugna på att återgå till krig. Men de vill nog helst ha något längre som aldrig leder till ett förhandlingsbord där USA och Iran sitter ned och pratar.

Och det där är väl lite både och, de är skickliga på att genomföra "operationer" med mycket eldkraft. Men som det tex. påpekades i New York Times-artikeln om mötena mellan Bibi/Israel och USA som ledde fram till kriget, så är Israels planer inte så genomtänkta alla gånger. Trump-administrationens försvarschef Dan Caine ska ha sagt såhär efter mötena mellan de två länderna:

"Sir, this is, in my experience, standard operating procedure for the Israelis. They oversell, and their plans are not always well-developed. They know they need us, and that’s why they’re hard-selling."

https://archive.ph/CNwOd#selection-1069.23-1069.226

Han syftade specifikt på hur Israel försökte sälja in hur lätt det vore med en regimförändring här, men han verkar också peka ut att det historiskt sett är en tendens.

Man ser också hur systematiskt Israel går tillväga för att förstöra möjligheterna att bo i södra Libanon, förstör all infrastruktur, bostäder, skolor etc. det bli sen obebott land som bosättare kan ta över bit för bit i en takt som bestäms av hur stödet är från från ledningen i USA.

Klipp på Aljazeera från Libanon:

https://aje.news/jn52nk?update=4536454

Det finns också notiser om hur Israel förbereder för en ny attack mot Iran och att stödet är stort hos befolkningen.

https://aje.news/jn52nk?update=4536440

90 000 ton vete stod det i den länkade DN-artikeln, det är typ 100 miljoner kronor, motsvarande två, tre patriot missiler
Köper du patriotmissiler för det priset, så har du blivit blåst.

Den äldre missilen kostar 3.7 MUSD, den nyare 7 MUSD. Dyrt, men inte så inihelvete dyrt.

Om det är så att USA och Israel kommer att sätta igång snart igen, så måste det ju nästan ses som ett strategiskt misstag från Iran att inte slå till först - resten av världen kommer ändå att behandla dem som att de började något som USA/Israel startade. Verkar som att USA flyttat en del material från Sydkorea till Israel bara i dagarna, Iran borde passat på innan dess.

Om det är så att USA och Israel kommer att sätta igång snart igen, så måste det ju nästan ses som ett strategiskt misstag från Iran att inte slå till först - resten av världen kommer ändå att behandla dem som att de började något som USA/Israel startade. Verkar som att USA flyttat en del material från Sydkorea till Israel bara i dagarna, Iran borde passat på innan dess.
Vad vet man om förflyttningar av USA:s markförband?

Vad vet man om förflyttningar av USA:s markförband?
USS George HW Bush som ankom till regionen ganska nyss ska ha typ 6000 soldater ombord (men jag vet inte vad det är för soldater), samtidigt så lämnar ju USS Gerald R. Ford så det kanske inte säger så mycket?

Men stridsgruppen "Boxer Amphibious Ready Group" närmar sig också CENTCOM-området med tre skepp, och det inkluderar landstigningsfartyg.
https://archive.ph/2nZfp

Under helgen så har USA och Iran utbytt och granskat förslag om vad som skulle kunna ingå i ett fredsavtal. Trump sa igår till Israelisk media att Irans senaste förslag var oacceptabelt, men hävdar tydligen idag att de har väldigt "positiva diskussioner" med Iran. 🤷‍♀️

Igår var det dessutom ett större pådrag än vanligt vad gäller amerikanska militärflyg osv. i regionen, och framstod som lite oklart varför. Men sedan annonserade Trump att USA har planer på att guida strandade fartyg vid Hormuz. Vissa har sett det som en del av hans repertoar inför att marknaden öppnar, men det skulle ju lika gärna kunna vara en del av deras skeva förhandlande eller helt enkelt för att provocera Iran för att kunna återgå till kriget igen...

Edit. Och när jag skrev det här verkar revolutionsgardet via Iransk media hävda att man attackerat ett amerikanskt krigsskepp, som ignorerat deras varningar, med två raketer.

Senast ändrad:
Under helgen så har USA och Iran utbytt och granskat förslag om vad som skulle kunna ingå i ett fredsavtal. Trump sa igår till Israelisk media att Irans senaste förslag var oacceptabelt, men hävdar tydligen idag att de har väldigt "positiva diskussioner" med Iran. 🤷‍♀️

Igår var det dessutom ett större pådrag än vanligt vad gäller amerikanska militärflyg osv. i regionen, och framstod som lite oklart varför. Men sedan annonserade Trump att USA har planer på att guida strandade fartyg vid Hormuz. Vissa har sett det som en del av hans repertoar inför att marknaden öppnar, men det skulle ju lika gärna kunna vara en del av deras skeva förhandlande eller helt enkelt för att provocera Iran för att kunna återgå till kriget igen...

Edit. Och när jag skrev det här verkar revolutionsgardet via Iransk media hävda att man attackerat ett amerikanskt krigsskepp, som ignorerat deras varningar, med två raketer.
Vi kan bara glömma att det sundet kommer att vara öppet och farbart för en lång tid framåt, tittar jag lite framåt i kristallkulan ser jag bränsleransonering runt hörnet och i förlängningen ransonering på mycket annat eller helt enkelt uteblivna varor. Mycket har hänt och ännu mer kommer att hända så den som sparat i lager den har, dom andra får vara utan.

Verkar som att UAE kanske attackerats, deras luftvärn har tydligen varit aktiva, utöver att det gått ut varningar till befolkningen.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka