Krig och konflikter i Mellanöstern (ändrad fr. Västasien)

Bukefalos 30 år!

IDF förbereder sig för att avsluta attackerna i Libanon. Dock kommer de lämna kvar soldater i 'säkerhetszonerna' så de har roffat åt sig ännu mer av Libanon som de sedan kan inkorporera i Israel som det gjort på västbanken och gaza.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1472237

Jag gissar att inte ens Bibi vågar gå emot Trump nu när han definitivt tröttnat på Iran och bara vill dra ett streck över allt. Efter att han till viss del raserat den globala marknaden.

Och Israel är väl fortfarande i full gång med att förstöra så mycket som möjligt i Libanon? Misstron är inte precis tagen ur luften om man säger som så.
Nej exakt.

Det verkar dock som att man i Israel förbereder sig på att det här avtalet kommer vara negativt för dem:

"Jerusalem fears Washington could later pressure Israel to show restraint against Hezbollah to avoid endangering the deal with Tehran. There is also an opposite scenario: Iran could encourage Hezbollah to accept an arrangement in Lebanon so Tehran can focus on economic recovery and consolidate diplomatic gains. Israeli officials say both options are problematic."

"We are in shock,” the official added. “They flooded the Iranians with money. They are getting everything they want. They will build a missile force, and we will have to invest a lot of money in interceptors. Trump is in dialogue with others, but not with Israel. He wants to put this behind him and move on. He’s had enough, and there is no reason for the talks to collapse.”

https://www.ynetnews.com/article/ryybu4jwgl

Sedan brukar ju Netanyahu tyvärr kunna påverka Trump i sista minuten.

S

Såg något om att USA gett sig på Iran också men har bara sett det på ett ställe så vet inte om det stämmer.
Jag tror att det varit lite "små" drabbningar mellan USA och IRGC vid Hormuz under natten/på morgonen iaf, men det har liksom hänt dagligen ett bra tag.

IDF förbereder sig för att avsluta attackerna i Libanon. Dock kommer de lämna kvar soldater i 'säkerhetszonerna' så de har roffat åt sig ännu mer av Libanon som de sedan kan inkorporera i Israel som det gjort på västbanken och gaza.
Jag har inte tagit det av någon nyhet där Israel har utropat något del av Libanon som sitt och nu lyder under Israel. Kan du länka den nyheten

Från i mars: "Israeli Defence Minister Israel Katz said troops would occupy parts of southern Lebanon even after the war, prompting Beirut to warn of a “clear intention” to impose a new occupation."
https://www.france24.com/en/middle-...ion-to-impose-new-occupation-of-its-territory
Okupera och "roffa åt sig ännu mer av Libanon " är inte samma sak och Israel är i krig med Hizbollah som har sitt fäste i södra Libanon. Det är inte första gånger Israel ockuperar södra Libanon som en del av säkerhetszonen.

Okupera och "roffa åt sig ännu mer av Libanon " är inte samma sak och Israel är i krig med Hizbollah som har sitt fäste i södra Libanon. Det är inte första gånger Israel ockuperar södra Libanon som en del av säkerhetszonen.
Planer på att ockupera delar av Libanon även efter kriget är över skulle jag klassa som "roffa åt sig ännu mer av". De lämnade f.ö inte vissa baser i södra Libanon efter "eldupphöret" 2024.

Så... Trumps uttalande i torsdags visade sig vara "seriöst" menat från hans sida. Jag var ju medveten om att både UAE och Qatar varit i Tehran under veckan, och att det tydde på att något var lite annorlunda den här gången - men efter att Israel attackerade Beirut så såg det ut att vara samma dans som vanligt. Trump sa att han var sur på Bibi, samtidigt så Israel sa att de meddelat CENTCOM innan bombandet. Iran hotade med att svara på attacken, men efter påtryckningar från medlare och påstådda eftergifter från USAs sida så lät man bli och båda sidor annonserade att man kommit överens om ett MOU och att det ska ske en ceremoni på fredag.

Det låter ganska olika från båda sidorna om vad avtalet egentligen innefattar, så många trodde nog att det aldrig kommer bli av. Men det har redan skrivits under digitalt av båda parterna! För Irans del så ville man inte skriva under på Trumps födelsedag, men med tidsskillnaden så var det möjligt att kompromissa så att det fortfarande var Donalds 80-årsdag i USA, haha. Osäkerheten inför vad avtalet egentligen innefattar kommer dock leva kvar tills på fredag verkar det som, för enligt Trump planerar man inte publicera innehållet innan dess. Båda sidor vill väl spinna det som en seger för respektive befolkning först.

Libanon är en stor osäkerhet, men jag tror inte att Iran skulle ha låtit bli att skicka en salva missiler mot Israel i söndags, om det inte innefattar något som är positivt. Israel gör ju dock sitt bästa att sabotera, och det är sjuuuukt upprörda känslor i landet. Trump har ju varit väldigt poppis där, mer poppis än Bibi, men nu uttrycks det rent och skärt hat.

Så... Trumps uttalande i torsdags visade sig vara "seriöst" menat från hans sida. Jag var ju medveten om att både UAE och Qatar varit i Tehran under veckan, och att det tydde på att något var lite annorlunda den här gången - men efter att Israel attackerade Beirut så såg det ut att vara samma dans som vanligt. Trump sa att han var sur på Bibi, samtidigt så Israel sa att de meddelat CENTCOM innan bombandet. Iran hotade med att svara på attacken, men efter påtryckningar från medlare och påstådda eftergifter från USAs sida så lät man bli och båda sidor annonserade att man kommit överens om ett MOU och att det ska ske en ceremoni på fredag.

Det låter ganska olika från båda sidorna om vad avtalet egentligen innefattar, så många trodde nog att det aldrig kommer bli av. Men det har redan skrivits under digitalt av båda parterna! För Irans del så ville man inte skriva under på Trumps födelsedag, men med tidsskillnaden så var det möjligt att kompromissa så att det fortfarande var Donalds 80-årsdag i USA, haha. Osäkerheten inför vad avtalet egentligen innefattar kommer dock leva kvar tills på fredag verkar det som, för enligt Trump planerar man inte publicera innehållet innan dess. Båda sidor vill väl spinna det som en seger för respektive befolkning först.

Libanon är en stor osäkerhet, men jag tror inte att Iran skulle ha låtit bli att skicka en salva missiler mot Israel i söndags, om det inte innefattar något som är positivt. Israel gör ju dock sitt bästa att sabotera, och det är sjuuuukt upprörda känslor i landet. Trump har ju varit väldigt poppis där, mer poppis än Bibi, men nu uttrycks det rent och skärt hat.
Jag tvivlar på det där avtalet. USA påstår en massa saker som det inte finns någon orsak för Iran att gå med på, bla att de avsagt sig all typ av kärnenergi. Att det inte publicerar avtalet tyder enligt mig också på att det inte är något viktigt för då hade texten varit ute högt och lågt. Det här är bara ytterligare ett av Donalds vanliga manipulerande av börsen så han kan roffa åt sig mer pengar.

Enligt Vance så skulle nog jag inte klassa det som ett påskrivet avtal eftersom det känns mer som Vance uttrycker det, generelt memorandum of intent medan de mer exakta villkoren ska man fortfarande förhandla om.

https://www.theguardian.com/world/live/2026/jun/16/iran-us-deal-trump-vance-strait-hormuz-israel-lebanon-middle-east-latest-news-updates?CMP=share_btn_url&page=with:block-6a30bbbb8f0844b952dc37db#block-6a30bbbb8f0844b952dc37db
Precis, det är ett "memorandum of understanding"/MOU som innefattar vissa punkter man kommit överens om inför mer detaljerade förhandlingar.

Jag tvivlar på det där avtalet. USA påstår en massa saker som det inte finns någon orsak för Iran att gå med på, bla att de avsagt sig all typ av kärnenergi. Att det inte publicerar avtalet tyder enligt mig också på att det inte är något viktigt för då hade texten varit ute högt och lågt. Det här är bara ytterligare ett av Donalds vanliga manipulerande av börsen så han kan roffa åt sig mer pengar.
Jag tror att det ingår att Iran lovar att inte skaffa kärnvapen, mer detaljerade frågor om kärnenergi kommer beröras i kommande förhandlingar. Sedan är det ju ändå ett frågetecken om man kommer lyckas förhandla fram ett mer omfattade avtal kommande 60 dagar.

Vad som verkar ingå är en fond på 300 miljarder dollar som Iran kommer kunna använda till att bygga upp samhälle och ekonomi igen, när de uppfyller olika krav som USA ställer. Troligtvis är det gulf-länderna som kommer stå för pengarna där för att komma runt att Trump inte vill ses som att han ger pengar till Iran.

Planer på att ockupera delar av Libanon även efter kriget är över skulle jag klassa som "roffa åt sig ännu mer av". De lämnade f.ö inte vissa baser i södra Libanon efter "eldupphöret" 2024.
Jag gissar att Israel vill avvakta även efter kriget att dra sig tillbaka från Hizbollah kontrollerat område beror på att de vill invänta ett eventuellt regimskifte och även vem som kommer att leda landet eftersom landet nu leds av revolutionsgardet. Mojtaba inte är så aktiv och endast kommunicerar skriftligen.
Jag förstår om man är på Irans nuvarande regims "sida" ( som ju stödjer terrororganisationerna Hamas och Hizbollah) väljer att påskina att Israel vill "roffa" åt sig landområde. När Israel har knäckt terroristerna i Libanon så tror jag att Israel kommer dra sig tillbaka därifrån.

Jag gissar att Israel vill avvakta även efter kriget att dra sig tillbaka från Hizbollah kontrollerat område beror på att de vill invänta ett eventuellt regimskifte och även vem som kommer att leda landet eftersom landet nu leds av revolutionsgardet. Mojtaba inte är så aktiv och endast kommunicerar skriftligen.
Jag förstår om man är på Irans nuvarande regims "sida" ( som ju stödjer terrororganisationerna Hamas och Hizbollah) väljer att påskina att Israel vill "roffa" åt sig landområde. När Israel har knäckt terroristerna i Libanon så tror jag att Israel kommer dra sig tillbaka därifrån.
och när har Israel någonsin lämnat ett område de ockuperat?

Det handlar ju inte om att knäcka "terroristerna", Israel har liksom passat på att döda soldater i den libanesiska armén - som de vill ska avväpna Hezbollah. De jämnar byar med marken, oavsett om det är kristna eller shiamuslimer som bor där och verkar vilja skapa ett inbördeskrig. Och precis som i föregående krig mellan parterna så uttrycker israeliska bosättare att de är hur taggade som helst på att bosätta sig i Libanon.

Israel har liksom dödat över 3000 bara sedan i mars, majoriteten är såklart civila. Hezbollah har nästan uteslutande dödat israeliska soldater som befunnit sig i Libanon, och det rör sig om runt 30 stycken.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka