Kriget i Ukraina, 2023 edition

Har just vaknat så har inte gjort någon källkoll alls på detta.
Rostov on Don ska enligt uppgift vara under Wagners kontroll. Nio månader för att ta Bakhmut med en förkrigspopulation på 73000 och några timmar för att ta Rostov med över 1 miljon.
Wagner har skjutit ner 2 ryska helikoptrar
Det är uppror i de ryska leden och många stöder Prigozhin
Lukacjenka ska ha tagit sig till Turkiet och flugit över ryskt territorium, transpondrarna slogs av då de flög in över Ryssland och på när de lämnade
Som sagt ingen källkoll alls
 
Okej nu ska jag försöka skriva utan att försöka lyssna på engelska samtidigt.
Den attack som skedde på Wagner är lite misstänkt. Kontakterna som togs hem togs som jag tolkar innan detta ska ha skett och när jag ser videon ser den märklig ut. Det är lite skadade träd och löv på marken men ingen utrustning som är skadad och sen visar de en skyttegrav med två brasor i
Håller 100% med om videon. Den känns lika stagead som den med bilvraken på Krim-bron som bombades häromdan.
 
Har just vaknat så har inte gjort någon källkoll alls på detta.
Rostov on Don ska enligt uppgift vara under Wagners kontroll. Nio månader för att ta Bakhmut med en förkrigspopulation på 73000 och några timmar för att ta Rostov med över 1 miljon.
Wagner har skjutit ner 2 ryska helikoptrar
Det är uppror i de ryska leden och många stöder Prigozhin
Lukacjenka ska ha tagit sig till Turkiet och flugit över ryskt territorium, transpondrarna slogs av då de flög in över Ryssland och på när de lämnade
Som sagt ingen källkoll alls
Angående ta Rostov på en dag, så är Ryssland självt extremt oförsvarat för tillfället.
 
Angående ta Rostov på en dag, så är Ryssland självt extremt oförsvarat för tillfället.
Jag vet men det är rätt intressant ändå. Det finns en rejäl militärbas där vad jag förstått och de hade tid på sig men soldaterna släpper bara igenom Wagner genom vägspärrarna
 
Här är den sammanfattning jag sett om talet (när jag tidigare försökte titta på den streamen så var den på ryska utan simultantolkning
Putin: This is an armed mutiny. Russia will defend itself, and repel this diabolical move.
"This is treason in the face of the enemy"
"This is a stab in the back"
"this is treason, and is about the ambition of inimical forces"
"we are fighting against anarchy and capitulation"
"This internal mutiny is a mortal blow to us. it is a blow to our people"
"these people who are responsible will be brought to justice"
"i am doing everything to repel this attack and secure the freedom and security of our nation. those who mutinied have betrayed russia"

Kontentan Prigozins mål var att avsätta Shoigu and Garasimov men stötta Putin, vad det låtit som. Den vägen är nu effektivt stängd
 
Wagner och Fredom of Russia legion samt Russia volonter corp är inte kompisar. Wagner har dock fler soldater enligt uppgift 25k som nu är påväg mot Moskva.

Ingen verkar kunna nå Putler
Nä, det är det jag menar. För att ha en chans mot Putin så skulle de behöva samarbeta på något sätt, men jag finner det osannolikt.
 
Nu har jag sett den här kartan publicerad på fler ställen
orange är ockuperade ukrainska områden och lila är oblast där Wagner sägs ha kontroll över huvudstaden
Källorna är dock skakiga fast det är väl typ alla källor just nu
1687591909675.png

Oavsett vart detta leder så kommer det försvaga Ryssland åtminstone i närtid och lär försämra moralen vid fronten katastrofalt
 
Nu har jag sett den här kartan publicerad på fler ställen
orange är ockuperade ukrainska områden och lila är oblast där Wagner sägs ha kontroll över huvudstaden
Källorna är dock skakiga fast det är väl typ alla källor just nu
Visa bifogad fil 121975
Oavsett vart detta leder så kommer det försvaga Ryssland åtminstone i närtid och lär försämra moralen vid fronten katastrofalt
Jag undrar vad det skulle innebära för de ryska styrkorna i Ukraina. Om detta skulle vara sant så behöver de vända om och gå in i Ryssland för att återfå kontrollen, vilket är ju bra för Ukraina iofs.
 
Jag är orolig över om detta leder till en ny och värre president än Putin.. :crazy:
Det kan det göra men under tiden så förbrukar det RyZZlands redan utmattade resurser ännu mer. Det kommer att försvaga RyZZland rejält. Putin kan oavsett inte sitta kvar vid makten jättelänge till. Han är gammal och vad det ser ut som sjuk så ny ledning är nödvändig även om Prigozhin inte är någon jag skulle välja men ingen vettig lär vara ett alternativ.
 
Det kan det göra men under tiden så förbrukar det RyZZlands redan utmattade resurser ännu mer. Det kommer att försvaga RyZZland rejält. Putin kan oavsett inte sitta kvar vid makten jättelänge till. Han är gammal och vad det ser ut som sjuk så ny ledning är nödvändig även om Prigozhin inte är någon jag skulle välja men ingen vettig lär vara ett alternativ.
Enda chansen är om i röran efter Putins död (jag tror inte att han kommer att abdikera frivilligt) man tar chansen och lyckas få igenom ett demokratiskt val utan att den militära ledningen i Kreml (som verkar inte heller komma bra överens med Putin) lägger sig i.
Men iom detta så är jag fundersam över att Prigozhin skulle ta chansen och bli en ny president :cautious:
 
Enda chansen är om i röran efter Putins död (jag tror inte att han kommer att abdikera frivilligt) man tar chansen och lyckas få igenom ett demokratiskt val utan att den militära ledningen i Kreml (som verkar inte heller komma bra överens med Putin) lägger sig i.
Men iom detta så är jag fundersam över att Prigozhin skulle ta chansen och bli en ny president :cautious:
Lyckas Prigozhin blir det inget val
 
Han har dock inte sagt något om det väl, eller har jag missat något?
Inte för att jag tror gott om hans mål 😅och kan mycket väl tänka mig att han har hemliga drömmar om presidentposten.
Nej det har han inte men han är hög ti Putins ledning, han stöttar Putin och han har aldrig uttryckt det minsta lilla intresse för demokratiska processer i något av sina många och ofta ganska lång uttalanden
(för övrigt påminner karln mig väldigt mycket om en svensk skallig man som sitter i en bil och skriker)
 
Nej det har han inte men han är hög ti Putins ledning, han stöttar Putin och han har aldrig uttryckt det minsta lilla intresse för demokratiska processer i något av sina många och ofta ganska lång uttalanden
(för övrigt påminner karln mig väldigt mycket om en svensk skallig man som sitter i en bil och skriker)
Fast hur mycket stöttar han Putin nu efter Putins uttalanden om detta ... Jag undrar vad Prigozhin skulle göra om han lyckades 🤔
 
Enda chansen är om i röran efter Putins död (jag tror inte att han kommer att abdikera frivilligt) man tar chansen och lyckas få igenom ett demokratiskt val utan att den militära ledningen i Kreml (som verkar inte heller komma bra överens med Putin) lägger sig i.
Men iom detta så är jag fundersam över att Prigozhin skulle ta chansen och bli en ny president :cautious:
Kommer inte hända, oavsett. Kanske om 50 år eller så.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp