Bukefalos 28 år!

Krisberedskap - lägenhet/stadsmiljö

Hur ser er krisberedskap ut, ni som bor i lägenhet/större städer?

Vi diskuterade det i lunchrummet på jobbet idag, där vissa var otroligt upprörda över att fjärrvärmen var borta i ungefär 12 timmar (från första nedstängning till sista fick tillbaka varmvatten/värme), och uttryckte att samhället minsann borde ha bättre infrastruktur för att hantera dessa problem. Jag satt där ganska förvirrad över att vuxna människor inte kunde ta på sig ett par extra raggsockor typ, och var till och med tvungen och berätta hur man kan hålla värme i en lägenhet när ingen el finns.

Att förståelsen för vad samhället kan stå för i "kris"-situationer är låg visste jag med mig sedan innan, men att personer kunde bli så upprörda över 12 timmar utan värme och varmvatten - el och vatten fanns fortfarande - det fanns liksom inte på kartan hos mig. Det jag förvånades över var dock att det inte gick ut någon form av sms, mejl eller liknande från varken elbolaget (är kund hos de som levererar fjärrvärme) eller min hyresvärd. Det var även lite svårt att få info på deras hemsida. Det var väl det jag kände kunde kritiseras.

Så.. Brukar ni prata krisberedskap med grannar, vänner och bekanta? Hur ser er beredskap ut, ni likt som jag som kanske har lite begränsade lagringsmöjligheter och ingen öppen spis pga lägenhet.

Jag själv har alltid minst 10l vatten hemma, gas till triangaköket, mat och mediciner. Det sistnämnda mest för att jag inte vill behöva stappla iväg till apoteket när jag är sjuk. Liksom förbereda för lite mini-kriser också, det behöver ju inte vara fullskaligt krig för att vardagen ska bli lite obekväm!
För att svara på ursprungsfrågan så är jag dåligt förberedd på vattenfronten. Men mat finns det fullt av i skafferiet. Hade klarat mig i flera dagar på att bara äta sådant. Har ett gasoleldat trangiakök och filtar/täcken som räcker för att äta varmt och hålla värmen inne. Har en liten vevradio också som man kan ladda telefonen på, men räknar med att bli inkallad på jobb om det skiter sig. Där har vi dieseldriven reservkraft och producerar också egen värme- och elenergi.

Tänker sällan på att det ska kunna skita sig dock. Pratar inte med vänner och anhöriga heller egentligen, mer än att jag har stämt av med barnets pappa att jag kommer bli krigsplacerad på min arbetsplats och inte kommer kunna lämna området i första taget. Och sen skämtar jag lite med en vän som har ungefär samma hordergen när det kommer till att fylla skafferiet med mat.
 
Vi har en del mat hemma, gas och försöker alltid ha någon/några flaskor vatten (är välbehövliga även vid kortare vatten avstängningar och det hade jag varje år i min gamla lägenhet). Vatten är det som är knepigast tycker jag. Att förvara de mängderna och att hålla det fräscht är svårt i en lägenhet. I övrigt har jag också en handvevad radio med solceller och möjlighet att ladda mobil. Jag har varit bättre preppad förut och kommit av mig när jag bor mer centralt nu, men är medveten om att vid en kris så behöver man klara sig själv.
 
Har gott om mat samt tillgång till stearinljus och tändstickor, men i övrigt är det svårt att preppa särskilt mkt i en lägenhet tycker jag. Har dock föräldrahemmet 25 min bort, där finns dubbla kakelugnar och vedspis, flera årsförbrukningar av ved, egen brunn och ohemula mängder mat. Samt en granne som är oerhört bra på att fixa saker. Så krisar det hoppas jag att jag kan ta mig dit.
 
Jag bor i hyresrätträtt i stan. Har konserver, en dunk med vatten, spritkök med sprit till, vevradio och ljus. Det är vad jag känner att jag kan ha hemma som krisberedskap.
Mediciner får jag tyvärr inte ha hemma i någon större mängd, vilket är sådär i krisberedskapsperspektiv, men bra ur annat perspektiv.
Det här tänker jag är en superbra grund. Mat, vatten, ljus och radio. Det här är saker som alla har möjlighet att skaffa och som inte tar någon plats. Då klarar du dig ett tag själv om det blir svart.
 
Jag har följt MSBs broschyr och har den som grund för min krisberedskap. Som tur är bor jag numera i ett 50-talshus med såväl skyddsrum som kallskafferi (med plats för potatislår). I det sistnämnda har jag t ex 40 liter vatten, mat (konserver, torrvaror som snabbmakaroner och cous cous, ketchup, färidrätter i pulverform) för ca en vecka till mig och hunden, ljus och tändstickor, två olika spritkök med brännmedel och en portabel grill med kol och tändvätska. Konserver och övrig mat är vald för att kräva så lite vatten och/eller energi som möjligt vid tillagning. Eftersom jag har uteplats tänker jag att den får vara kök i en strömlös situation.

I lägenheten finns mer mat, sopsäckar (till toa om vattnet försvinner), vevbar nödradio med ficklampa, en Nokia 3210 den nya modellen. Denna tjänar också som nödradio och ficklampa och laddas ibland. Den ska även fungera som nödtelefon, men jag vet inte om det är möjligt längre. Passningstid är en månad. Varma kläder och filtar har jag gott om.

Känner mig helt ok förberedd materiellt sett med tanke på att jag bor i en etta i stan. Hur den mentala förberedelsen är vet man nog inte alltid förrän krisen är ett faktum.
 
Många säger att man ska klara sig en vecka, jag säger minst en vecka. Beroende på scenario är det ju olika vad som prioriteras från "samhället". Glöm inte husdjuren.
Det är en bra riktlinje, att man ska klara sig en vecka. En bra start är att börja fundera, vad behöver jag för att klara mig 24 timmar? Om alla började där skulle det vara ett stort steg framåt för krisberedskapen. Bara en sån sak som att ha en laddad powerbank så att det går att ladda mobilen.

När man fixat så att det går att klara sig ett dygn, då kan man man börja fundera över vad som behövs för att klara sig en vecka.
 
Det här tänker jag är en superbra grund. Mat, vatten, ljus och radio. Det här är saker som alla har möjlighet att skaffa och som inte tar någon plats. Då klarar du dig ett tag själv om det blir svart.
Inte tar nån plats? Vattnet tar ju mycket plats och ska stå mörkt och svalt väl? Vi har ingenstans att förvara så många liter vatten som en familj på tre behöver för en vecka.
 
Jag har lite hamstertendenser och handlar gärna på mig när det är bra priser på ditten och datten. Har ett halvt skåp fyllt med både vatten och mat och förbrukningsvaror (blöjor, våtservetter, barnmat, tandkräm, tvål...). Dock inget att laga mat på, det borde vi kanske skaffa. Har heller ingen vevradio, det ska jag lösa.
 
Inte tar nån plats? Vattnet tar ju mycket plats och ska stå mörkt och svalt väl? Vi har ingenstans att förvara så många liter vatten som en familj på tre behöver för en vecka.
Finns det dunkar som går att förvara under sängen? Jag har 10l i ett städskåp. Kanske det finns lite utrymme i en källare eller så? Dunkarna kan ju stå direkt på golvet så kan man lägga saker ovanpå = bra skydd för eventuella vattenläckor också :)
 
Finns det dunkar som går att förvara under sängen? Jag har 10l i ett städskåp. Kanske det finns lite utrymme i en källare eller så? Dunkarna kan ju stå direkt på golvet så kan man lägga saker ovanpå = bra skydd för eventuella vattenläckor också :)
Både säng och soffa är för låga för förvaring tyvärr! Klädkammaren är jättevarm och vi har ingen förvaring i källaren :/. Vi har allt som behövs för att klara oss i en vecka, förutom just vatten. Det är en nöt vi inte lyckats knäcka liksom.
 
Inte tar nån plats? Vattnet tar ju mycket plats och ska stå mörkt och svalt väl? Vi har ingenstans att förvara så många liter vatten som en familj på tre behöver för en vecka.
Det där är inte enkelt i lägenhet. Men jag tänker att man kan börja i det lilla. Det finns kanske plats för några 1,5 l petflaskor någonstans i botten på en garderob? Då finns det i alla fall dricksvatten för ett dygn. Svalt går kanske inte att ordna och halvmörkt funkar säkert också.

Mitt vatten står varken svalt eller mörkt men jag har aldrig märkt att kvaliteten skulle vara dålig. Nu står det lite halvsvalt och halvmörkt.
 
Inte tar nån plats? Vattnet tar ju mycket plats och ska stå mörkt och svalt väl? Vi har ingenstans att förvara så många liter vatten som en familj på tre behöver för en vecka.
Lägg fylla petflaskor i frysen. Fyll dock inte hela vägen upp. Man beräknar 3-5 liter om dagen per person nödvatten.
Du kan ju förvara vattnet på "varmare" ställe men då bör ni omsätta det i snabbare takt.
 
Lägg fylla petflaskor i frysen. Fyll dock inte hela vägen upp. Man beräknar 3-5 liter om dagen per person nödvatten.
Du kan ju förvara vattnet på "varmare" ställe men då bör ni omsätta det i snabbare takt.
Vi är tre personer. Om vi ska ha 5 liter per person för en hel vecka så får det inte plats. Inte i frysen och ingen annanstans.

@Hermelin Ja, nån enstaka pet-flaska kan vi ju ha i nån garderob. Men inte de mängder som jag förstår av tråden att vi ska ha.
 
Lägg fylla petflaskor i frysen. Fyll dock inte hela vägen upp. Man beräknar 3-5 liter om dagen per person nödvatten.
Du kan ju förvara vattnet på "varmare" ställe men då bör ni omsätta det i snabbare takt.

Vad grundar sig egentligen 3-5 liter på? Jag dricker vanligtvis 1,5 liter per dygn. Eller är det tänkt även som tvätt-, disk- och toavatten?

Mina 40 liter som jag har i tre vattendunkar har jag i badrummet bredvid toan. Däremot står 12 liter dricksvatten i skafferiet och jag har alltid 1-2 liter vatten i kylen. Drömmen skulle vara en större frys på balkongen för att kunna frysa in vatten som dessutom håller frysen kall längre.
 
Vi är tre personer. Om vi ska ha 5 liter per person för en hel vecka så får det inte plats. Inte i frysen och ingen annanstans.

@Hermelin Ja, nån enstaka pet-flaska kan vi ju ha i nån garderob. Men inte de mängder som jag förstår av tråden att vi ska ha.

Alltså, i så fall måste jag hyra ett externt förråd bara för att förvara vatten. Den platsen har jag inte hemma.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 348
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 477
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp