strumpa

Trådstartare
Vi har nu nya avelsregler från SKK sen dem släppte fritt att avla ex på HD , Ad mm . Min tanke är nu , är det även okay för uppfödare att avla på ex tik med liten kroksvans , som ej synns men kan kännas när man drar med handen över svansen noga .
Vet att på utställning är det ett diskning med kroksvans ..om domaren känner igenom svansen noga

Vi har nu nya avelsregler från SKK sen dem släppte fritt att avla ex på HD , Ad mm . Min tanke är nu , är det även okay för uppfödare att avla på ex tik med liten kroksvans , som ej synns men kan kännas när man drar med handen över svansen noga .
Vet att på utställning är det ett diskning med kroksvans ..om domaren känner igenom svansen noga

Spontan reaktion: Det kan jag aldrig tro.
Ska forska lite.

Jag fattar inte - var, när hur har SKK släppt fritt att avla på HD och ED? Gäller det en specifik ras?

Om man måste känna NOGA så är det kanske inte en kroksvans,kan ju vara så att hunden slagit i den eller klämt den vid något tillfälle.
Men jag anser inte att det är ok att avla på kroksvans.

Låter som schäfer.

Schäfer är inte ok med ED.
Och nu verkar det som det där indexet på 100 tack och lov blir KRAV för att avla på C-höft men kommer också kräva att A och B-höfter behöver index på 100.

Ska bli intressant och se hur de ska göra med alla tyska hundar där indexet är bakvänt.

@strumpa gissar att det är schäfer du tänker på med tanke på din avatar.

Kroksvans är tillåtet men avrådes. Ingen seriös uppfödare avlar på kroksvans då det kan nedärvas och svansen är ju en bit av ryggen. Kroken kan komma var som helst.

@strumpa gissar att det är schäfer du tänker på med tanke på din avatar.

Kroksvans är tillåtet men avrådes. Ingen seriös uppfödare avlar på kroksvans då det kan nedärvas och svansen är ju en bit av ryggen. Kroken kan komma var som helst.
Min Gordon Setter hade kroksvans. Detta var LÄNGElängesen, jag var 14 då (...), men kenneln gav oss inga SKK-papper och han var blockad från utställning etc. pga sin kroksvans. Redan då.

Liknande trådar

R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 671
Senast: ildiko
·
R
Hundavel & Ras Det här är en tråd jag aldrig trodde att jag skulle skapa :D Men - jag har gått och blivit sugen på en retriever! Vi har haft hundar i... 4 5 6
Svar
111
· Visningar
12 726
Senast: Sezziyanen
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 891
Senast: valpköpare
·
  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger... 13 14 15
Svar
292
· Visningar
24 252
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka