Kropps kontakt

L

LiviaFilippa

Förlåt om dethär är en konstig fråga men jag började tänka på en sak och jag har försökt att hitta några svar men jag har inte hittat det så tänkte fråga er!
Men jag undrar med hundar så lär man ju dom massa o lika saker vad dom ska kunna och så. Och tillexempel vissa hundar är ju tränade att kanske lägga huvudet i ens knä tillexempel eller att de ska ligga nära en och man kanske kramar den eller har en hand på den.
Men det som jag började undra då är om man har en hund som är upp lärd att den ska vara som ett stöd och så kan man veta på nåt sätt om den VILL ha kropps kontakt då?
Alltså jag vet inte hur jag ska förklara såbra men om hundar kan ungefär stå ut fast dom kanske inte vill det bara för dom är tränade till det eller ifall man kan kolla om den vill vara så nära och så?
 
Förlåt om dethär är en konstig fråga men jag började tänka på en sak och jag har försökt att hitta några svar men jag har inte hittat det så tänkte fråga er!
Men jag undrar med hundar så lär man ju dom massa o lika saker vad dom ska kunna och så. Och tillexempel vissa hundar är ju tränade att kanske lägga huvudet i ens knä tillexempel eller att de ska ligga nära en och man kanske kramar den eller har en hand på den.
Men det som jag började undra då är om man har en hund som är upp lärd att den ska vara som ett stöd och så kan man veta på nåt sätt om den VILL ha kropps kontakt då?
Alltså jag vet inte hur jag ska förklara såbra men om hundar kan ungefär stå ut fast dom kanske inte vill det bara för dom är tränade till det eller ifall man kan kolla om den vill vara så nära och så?
Nu vet jag inte hur det funkar riktigt. Kommer hunden när du visar ett visst beteende, typ är ledsen? För i så fall tänker jag att hunden visar att den vill ha "kontakt" och bli klappad osv genom att komma och visa det även när du inte är ledsen. Den kommer och lägger huvudet i knät på dig ändå, den söker sig till dig
 
Nu vet jag inte hur det funkar riktigt. Kommer hunden när du visar ett visst beteende, typ är ledsen? För i så fall tänker jag att hunden visar att den vill ha "kontakt" och bli klappad osv genom att komma och visa det även när du inte är ledsen. Den kommer och lägger huvudet i knät på dig ändå, den söker sig till dig
Alltså han är i när heten helatiden och tar kontakt som ögon kontakt och såna saker ganska så mycket. Men tillexempel att lägga huvudet i knät gör han aldrig själv så jag vet inte.
 
Man kan lära hunden be om mer eller lära in en startknapp för gos/vara nära.
Jag kanske förklarade lite dåligt så förlåt isåfall! Men jag menade mera dom sakerna som han är lärd med att ha kropps kontakt om man kan veta på nåt sätt om han vill det då och då han tycker att det är okej eller om det är för han att han tillexempel ligger stilla bredvid för han har blivit lärd det och det är hans upp gift men att han kanske egentligen inte skulle vilja bli rörd.
Alltså inte om man kan lära en hund att visa när den vill gosa utan om det kan vara att dom gör det för dom ska fast dom kanske inte vill det innerst inne.
 
Alltså han är i när heten helatiden och tar kontakt som ögon kontakt och såna saker ganska så mycket. Men tillexempel att lägga huvudet i knät gör han aldrig själv så jag vet inte.
Alla hundar är ju inte lämpade till sånt här så jag tänker att det beror nog även på att hunden själv vill åxå.
 
Förlåt om dethär är en konstig fråga men jag började tänka på en sak och jag har försökt att hitta några svar men jag har inte hittat det så tänkte fråga er!
Men jag undrar med hundar så lär man ju dom massa o lika saker vad dom ska kunna och så. Och tillexempel vissa hundar är ju tränade att kanske lägga huvudet i ens knä tillexempel eller att de ska ligga nära en och man kanske kramar den eller har en hand på den.
Men det som jag började undra då är om man har en hund som är upp lärd att den ska vara som ett stöd och så kan man veta på nåt sätt om den VILL ha kropps kontakt då?
Alltså jag vet inte hur jag ska förklara såbra men om hundar kan ungefär stå ut fast dom kanske inte vill det bara för dom är tränade till det eller ifall man kan kolla om den vill vara så nära och så?
Jag tror mycket sånt är ett jobb för hunden helt enkelt. Alltså typ servicehund och den ska visa att något är fel osv. Alla hundar passar dock inte för sådana jobb tror jag. Hundar tycker ju generellt om att ha uppgifter i livet, iallafall många.

Tror man märker ganska så snabbt om hunden inte uppskattar den närkontakten som krävs av servicehundar, det är svårt att få dom att arbeta och vara så uppmärksamma om dom inte tycker om det.
 
Min förra och nuvarande är totala motsatser.

Förra blandisen (Schäfer x irländsk setter) ville ha kroppskontakt. Låg han bredvid mig så hade han gärna en tass på min fot. Frukost åt jag med hans huvud i mitt knä. Inte som ett plåster, det räckte med den där tassen

Nuvarande pappis är inte speciellt intresserad av kroppskontakt. Lägger jag foten nära honom där under skrivbordet flyttar han på sig. Gärna nära, men med avstånd.

Jag har inte gjort några ansträngningar att ändra på varken den förra eller den här.
 
Om jag tolkar det rätt så undrar du om du kränker din hunds personliga integritet. Mitt svar på den frågan är NEJ det gör du inte.
Din hund skulle aldrig kunnat utföra det jobb han är tränad för om han inte älskat att ta hand om sina människor. Han vill att du ska må bra. Han vill vara nära dig. Han vill att du ska känna dig älskad och viktig.
Alla dina beskrivningar av honom visar just på detta. Det är dessutom klart att han vill älska en så fin och omtänksam tjej som du :heart. Han måste leva i himmelriket som har fått chansen att få dig till bästa vän.
 
Jag har haft två hundar som tyckte mycket om kroppskontakt, en som tyckte om det lite grann och en som inte alls tyckte det var trevligt att sova i sängen, bli omhållen eller liknande. Han var mer typen som ville bli klappad på huvudet, kliad på rumpan eller få några militäriska daskar typ.
 

Liknande trådar

L
Hundträning Som nog endel vet så har jag ej flatcoated retriever som är ett år och världens bästa och mest under bara hund 💙 Han är väldigt lätt...
2
Svar
21
· Visningar
1 260
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Låst
Hundavel & Ras Jag har sett i valp 2024 tråden att några har vizslor men jag tänkte att det kanske är bättre att göra en egen tråd motför att fråga...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
7 695
Senast: Fetaost
·
L
Hundhälsa Dethär kanske är en lite konstig fråga! Men jag har en hund som är nästan ett år. Han är världens gladaste och snällaste hund och...
Svar
4
· Visningar
658
Senast: LiviaFilippa
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 081
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp