Krubbitande boxgranne

S

Sirisiri

Jag är ganska ny i vårt stall och hästarna har ju varit ute, så jag har inte märkt det förrän igår. Boxgrannen är krubbitare!!! Jag frågade lite snällt om hon inte brukade ha rem på hästen och att hon kanske ska ta bort krubban och fodra från golvet, alternativt en hink som hon tar bort sen. Jag fick till svar att hästen biter trots rem och att men inte ska hindra hästen från att bita eftersom den blir orolig när man tar bort den möjligheten för dom.

Jag är jätteorolig för att min häst ska ta efter! Hon påstod att det inte "smittar". Men det har man ju hört... I nuläget kan jag inte byta box heller.

Är det någon som har erfarenhet av detta???
 
Det kan mycket väl bli så att din häst tar efter beteendet. Jag skulle se till att få bort hästen därifrån så fort som möjligt, även om det innebar att jag blev tvungen att byta stall.

Vi fick en träningshäst som roade sig med att stoppa huvudet i krubban och slå ihop läpparna gång på gång. Det ekade högt, och efter en vecka så stog halva stallet och förde oväsen. Den typen av beteende är ju inte fysiskt skadligt för hästarna, så det var inte så mycket att göra. Det är annorlunda med krubbitning, för ingen häst mår bra av att svälja en massa luft.
 
jag har då alldrig varit med om att en häst tar efter vare sig luftsnappning,krubbitning el börjat väva!
om det skulle vara så,beror det nog på stall miljön mer än box grannen :angel:
(det är min erfarenhet i alla fall)
Annars vore det ju jätte bra om hästar kunde ta efter varandra,då kunde ju jag ställa min häst så han kan se välutbildade hästar jobba,
då kanske han lär sig passage,piruetter,galoppombyten,hoppa 140 mm utan att jag behöver anstränga mig ;)
(jag tror inte du behöver vara orolig)
mvh/Arabizar
 
det smittar INTE ! börjar din häst krubbita så se över din hästs stallmiljö! om din häst inte är understimulerad & trivs i stallet kommer han inte börja att krubbbita om det så står 800 andra hästar som krubbiter där :smirk:

""" Krubbitning är en reaktion på stress, att hästen får för lite grovfoder blir felaktigt skött eller får för lite motion, hästen tar stöd mot en kant med tänderna och drar in luft som den sväljer. När hästen trycker med läppen utsöndras endorfiner - kroppens egen kemiska substans som framkallar välbefinnande. Det är svårt - nästintill omöjligt att bota en redan invand krubitare, man kan prova med en rem som hindrar hästen eller att operera bort en muskel på undersidan av halsen - men det är inte ett 100%igt sätt att bota en krubbitare,"""
 
Enda gången jag vet att det smittat är från sto till föl! Och då från ett sto som biter hämningslöst trots rem osv. Har själv en krubbitare som inte biter med rem, och det är inga problem med den, men jag har stött på andra som bitit som galningar och det har inte heller smittat. Mellan vuxna hästar smittar det inte, om man inte stänger in dem 24 h om dygnet och de är fruktansvärt pillriga av sig och hittar på saker att göra... :smirk:
Har sett en unghäst börja krubbita av sig själv för att den stod inne för mycket, men den smittades inte av någon annan.
Du behöver inte oroa dig för din häst tror jag, och säg åt din boxgranne att hästen mår bättre av att inte få bita, beteendet minskar om de inte uppmuntras till det. Dra åt remmen rejält bara så ska du se att den inte kan bita, låter elakt, men den blir lös när de böjer ner huvudet lite, bara när de biter som det stramar åt.
 
Då är det inte olaten i sigs fel, då är det fortfarande stallmiljön som avgör... en krubbitande häst kan göra att en redan understimulerad & stressad häst granne också börjar, men är stallmiljön tillfredställande för hästen gör den det inte.
 
Jovisst.
Men allt för många hästar idag har en otillfredsställande stallmiljö, tyvärr.
 
Jag vet inte vad jag ska tro... Min förra häst stod bredvid en som drog tänderna längs gallret på boxdörren när det var matdax. Det tog inte många veckor förrän min gjorde likadant. Fast det kanske är lättare att ta efter än att krubbita. Det kanske är så att hästar normalt inte tar efter, men min är ju lite pillig av sig och är uppmärksam på allt som händer.

Hästen kommer att gå ut i hagen tidigt på morgonen, komma in vid 16-tiden, bli riden och ompysslad, få kraftfoder, få hö sent på kvällen. Sen är det ju mörkt i stallet hela natten. Jag kanske inte behöver oroa mig. En häst kommer att säljas och då kan jag ta den boxen, som är snett mittemot. Men fler synpunkter är välkomna!
 
Ridklubben har en ponny som började när det var jullov=färre lektioner. Ingen annan har tagit efter.
Det sattes rem på honom men då hörjade han dra med tänderna i krubban i stället.
Efter att ridskolechefen varit på föreläsning där precis de nya rönen du skrev om togs upp togs remmen på ponnyn bort, han krubbet enormt mycket i början och slutade dra tänderna längs krubban. Efter ett bra tag avtog bitandet. Nu är det bara sporadiskt. Någon större förändring i miljön gjordes inte.
 
Hästar lägger sig till med ovanan att krubbita eller väva vanligtvis av 2 möjliga orsaker eller en kombination av dessa: Tråkighet och Stress.

Visst kan boxgrannen ta efter en häst som krubbiter, men då är det också en häst som i slutändan ändå kunnat lägga sig till med en liknande ovana av sig självt.
En häst som är stimulerad och psykiskt och fysiskt välmående lägger sig vanligtvis inte till med en sådan ovana.

De fall av krubbitning jag sett har jag nästan direkt kunnat koppla samman med problem med ägaren på ett eller annat vis... två var hårt pressade av en väldigt dominanta och hårdhänta ryttare, en annan var kraftigt överutfodrad, en tredje gillade av naturen att bita på saker och hade problem med att lätt stressa upp sig ändå, ytterligare en hade stått i boxvila alltför länge och var vanligtvis en överaktiv häst, och en som blev skraj av sin egen skugga.
Alla dessa fall kunde jag i första hand sammanknippa direkt relaterat till stress, och en oförstående ägare.

Min häst har vid flertalet tillfällen stått bredvid hästar som både krubbiter och väver men inte tagit efter någon av dessa, då en stressfaktor klart var utesluten.
 
Då kanskte jag kan andas ut. Min häst gillar att pilla och bita i allt (men inte på krubban!) som sagt, men han har förhoppningsvis fullt upp med att hålla koll på av som händer i övriga stallet istället för att ta efter dumheter.
 
Nu kan jag inte påstå att jag har nån jätterfarenhet av varken krubbitare eller andra olater,men vi har stått i samma stall som en krubbitare (understimulerad)och en vävare (f.d galoppör),och ingen annan utan de hästarna i samma stall har "smittats".Vi har nu i vårt stall ett par som står och tigger bara man är utanför boxen,dvs,de står och skrapar med framhoven eller slår i väggen med den.Och inte där heller har det smittats till övriga hästar.Men samma sak här,de som oftast står och håller på,är understimulerade och får inte den uppmärksamhet de vill ha..
 
Vet en häst som står i ett stort stall som krubbiter och vad jag vet så är det ingen annan av dom andra hästarna som tagit efter..
Min häst kan snappa efter luft lite ibland bara en gång då och då när han blir lite stressad eller inte är riden på ett tag..men det tror jag kommer efter att hans mamma var krubbitare. Det blir bara ett "snapp" åt gången sen är det bra. Jag tror inte heller det smittar direkt. Kanske i så fall om ens egen häst som står bredvid en krubbitare också är understimulerad så kanske...
 
DEt senaste jag läst om krubbitning är att om man hindrar dom så blir dom ännu mer stressade och det hjälper ju inte alls. :(
 
Min förra häst stod bredvid en som drog tänderna längs gallret på boxdörren när det var matdax. Det tog inte många veckor förrän min gjorde likadant.
Att stå och slå i boxväggen med benen, bita i väggarna, skrapa med hoven osv, det är naturliga rörelser för hästen, och det kan "tas efter".
Krubbitning, luftsnappning och vävning är steriotypa, dvs onaturliga, beteenden och tas inte efter.
Som många andra har sagt kan däremot hästen få det själv genom att vara understimulerad eller stressad.

Man bör heller inte hindra hästarna för att utföra sina beteenden genom "grindar" (för vävaren) eller remmar för krubbitaren, då det ökar stressen för dem när de inte kan utföra det de vet lugnar dem.
Man bör istället se till att hitta den bästa lösningen för just sin häst, tex långa utetider ev. lösdrift om det verkar funka bättre, trivs den bättre i små/stora stall osv.

Givetvis kan remmen vara bra på krubbitare för att undvika att de biter så mycket att det blir fång av det hela, men man bör i första hand se till att de inte behöver ta till beteendet alls!!

Så du behöver inte vara orolig om din häst trivs, är glad får tillräckligt med motion och utevistelse och mat för just din individ!!
 
Krubbitning kan även bero på magsår. Hästen drar ner luft i sin tomma magsäck för att trycka ned magsyran som fräter hål i magsäcken..
Detta beror på för lite grovfoder- magsäcken är tom ofta och magsyran sipprar i hästmagen till hela tiden då hästen ju är gjord för att äta "hela tiden". Vi människor låter dem inte göra det tyvärr så då får hästen lätt magsår.

Varför måste din häst vara inne redan klockan 16 då? Okej det är ju inte jättekort tid, men om han är pillig och lätt blir rastlös vore det ju bättre att se till att han får vara ute ännu mer.

Du kanske kan be boxgrannen se över sin hästs tillvaro och berätta orsakerna till krubbitning. Se till att hästen får vara ute så mkt som möjligt, äta mer grovfoder samt att den kanske kan ha lite grenar etc inne i boxen den kan gnaga på..?

Jag har skött en krubbitare själv och de slutar inte bita förrän man tar bort orsaken till bitningen. Ägaren provade att smeta in väggarna med ngt slags lack, det funkade. Vi skötare skulle smörja in vattenkoppen med "crub-mix", funkade också fast man fick smörja på ofta.. Hästen fick mat i en hink och hade krubbitarrem. Tyvärr fick hästen bara vara ute några timmar per dygn och fick ca 5 max 6 kg hö trots sin vikt på ca 550 kg.. Så han fortsatte ju att bita så fort man glömde att smörja in vattenkoppen.. Även i hagen passade han på.
Nu är hästen ute mer om dagarna med sällskap, men får ju inte mer hö, så han biter fortf.. fast kanske inte lika mkt.. På betet är han helt symptomfri..

"Känner" flera till krubbitare som också varit symptomfria på betesgång. Dock med två undantag. Dessa var två rejält inbitna krubbitare som bitit i säkert 10 år.. Dessa fick nog någon slags kick som de kan få av att bita, och kanske var det för att deras magsår inte ens gick över på betet- vem vet.. Som gjorde att de fortsatte bita. Men när de är så pass vana vid de så kan det ju vara hemskt svårt att få bort..

Men jag skulle inte vara orolig över att det smittar- om din häst nu inte har tråkigt i boxen, för då kan han ju börja med ngt okynnesbeteende.. Kanske inte blir krubbitning dock, han kanske börjar väva..
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
1 707
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 126
Senast: mily
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 724
Senast: BornAgain
·
Hästvård Hej! Jag har en nederländsk import (d-ponny, hälften connemara) som har varit i Sverige i ungefär ett år. Vi har haft henne sedan...
Svar
19
· Visningar
1 215
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp