Bukefalos 28 år!

Krukväxter?

Blå

Trådstartare
Hur tar ni hand om era krukväxter hemma?

Jag vattnar enbart ca en gång i veckan. Men borde man egentligen ge näring? Ny jord? Plantera om?
 
Det märker du väl?

Växer de dåligt och ser ledsna ut behöver de sannolikt ny jord. Man kan kolla om det är fullt med rötter i krukan också. Då är det dags.

Generellt behöver man väl planera om krukväxter varje år?

Vattning sker när växten behöver. Vissa vill ha jämn fuktighet och andra vill ha ganska torrt. Känn på jorden med fingret.
 
Hur tar ni hand om era krukväxter hemma?

Jag vattnar enbart ca en gång i veckan. Men borde man egentligen ge näring? Ny jord? Plantera om?

Men ja! En krukväxttråd vill jag ha! 😁👌

Gällande dina frågor så skulle jag säga att det är olika beroende på vilken växt det gäller :)
Finns ju mängder med olika, som vill ha det på olika sätt :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag har under det senaste aret samlat pa mig ca 25 krukvaxter, och de alla verkar leva och ma bra, trots att jag inte ar sarskilt organiserad kring hur jag tar hand om dem.

Jag vattnar som mest 1 ggr i veckan, men paminner mig sjalv om att overvattning ar det vanligaste problem och att torr jord under nagra dagar inte ar ett problem.
Lite da och da blandar jag i nagon generell vaxtnaring nar jag vattnar. Plockar av doda blad. Planterar om om jag villl att den ska vaxa sig storre.

Visst hade sakert mina plantor kunnat vaxa fortare, men alla verkar overleva, och hemligheten jag lart mig ar att inet ge upp/anta att vaxterna ar doda. Jag har nagra orkideer jag har haft i minst 5 ar - tidvis ser de inte sa vackra, nar stammen gatt av och det kanske bara finns ett enstaka blad, men de kommer alltid tillbaka, och i nulaget star bada i full blom!
Liknande hade jag en krukros pa bordet som sag ut att ha dott - jag slangde ut den pa balkonen over vintern, och med varen sa kom ocksa rosen tillbaka till liv med bade knoppar och blad!

Jag alskar mina krukvaxter, men jag orkar inte krangla till det ..
 
Jag har runt 16 växter (monstera, elefantöra och avocadoträd)
Vattnar en gång i veckan (avocadosarna oftare) samt vänder på dom en gång i veckan.

Planterar om kanske 1 gång per år?
 
Hahaha, mina krukväxter är frekvent misshandlade men dom växer mig ur fönstren ändå :crazy:
Dom får bara krukor upp till en viss storlek (som passar i fönstren) sen fyller jag på jord när dom ätit upp den gamla!
Vattnar gör jag när mina kroton börjar hänga med bladen :angel:
Någon näring törs jag mig inte på, då blir det väl en djungel :cautious:

Får jag växt-polisen på mig nu? :nailbiting:
 
Jag älskar krukväxter och har en hel del av olika slag. 😀 Vattnar när jag tycker det behövs, lite olika beroende på vilken växt det är. Annars plockar jag bort döda blad och så får de en skvätt näring ibland. Jag orkar inte plantera om alla varje år för jag har så många så jag gör hälften vartannat år och sedan andra halvan vartannat år.

Avskyr orkidéer dock. 😁 Har några som jag gett upp mer eller mindre. Orkar aldrig vänta på att de blommar om.
 
Jag vattnar max en gång i månaden. Om de dör så tänker jag att den inte var kompatibel med mig och köper aldrig en likadan igen.

Värst är dock att min sambo ibland får för sig att vattna jätteofta och då drunknar de ju, mina växter passar inte med sånt.
 
Min kompis sambo var jätte stolt han hade vattnat å hållt i liv deras fina krukväxt där hemma, den var i plast :p :laugh::laugh:

Jag själv har 3 orkidéer och en stor fredslilja hemma, det enda som överlever mig. Kommer på att jag måste vattna när fredsliljan slokar. Sätter ned en form för pinne med gödning till orkidéerna ibland. Har aldrig planterat om krukväxter hemma :o gör man det för att dom ska få ny jord?
 
Jag har mängder med krukväxter. Minst 50 när jag räknade lite snabbt i huvudet. Dom vattnas onsdag och lördag. Någon gång i månaden får dom näring, i mitt fall lakvatten. Orkar nog inte plantera om alla varje år, men dom får större krukor vid behov. :D


Ursäkta men har du 50 krukväxter? Hur stort hus har du? 😅

Vi har 150 kvadrat hus och ca 15st. Och jag tycker det är många? 😅
 
Ursäkta men har du 50 krukväxter? Hur stort hus har du? 😅

Vi har 150 kvadrat hus och ca 15st. Och jag tycker det är många? 😅
Jag har nog något liknande, har aldrig räknat alla men bara i vardagsrummet är det 18 stycken. 🙂 Vi bor på 85 kvadrat med stora fönster åt två håll.

Delvis kl

Jag har förmiddagssol på ena sidan av lägenheten och kvällssol på andra sidan så mitt största problem är att hitta växter som klarar all sol i fönsterna.
 

Liknande trådar

Tjatter Spinoff på trådarna och förlovnings- och vigselringar och om att bära släktingars ringar. Vad är era mest känslomässigt värdefulla...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 642
Senast: _Zacke_
·
Juridik & Ekonomi Hur lång tid tar det innan den post man skickat till FK är registrerad som mottagen hos FK? FK vill ha mitt samtycke till en grej och...
2
Svar
24
· Visningar
1 461
Senast: Krålus
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
19 362
Senast: Whoever
·
Kultur Kära buke, har ni några tips på bra HBTQ+ böcker? Främst fakta (men ge gärna skönlitteratur tips också om ni har något). Historia...
Svar
12
· Visningar
942

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp