Kulltråden- Från löp till valp.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Om en vecka börjar valparna flytta, lite blandade känslor inför det :nailbiting::banana::cry:.
Även ligisten flyttar men kommer tillbaka den 20:e och bor hos oss en vecka över jul och 21:a kommer fluffisen och bor två veckor hos oss, det blir bra då har de lite sällskap av varann.

Dom är ju himla söta när de sover :love::
47081484_10216328103709442_7288112820418248704_n.jpg
 
Valparna fyllde åtta veckor idag och har varit hos veterinären, alla gick igenom u. a. Veterinären fick kolla igenom Nessie också och tyckte att hon var i jättebra skick. Vi har ju tränat på ett tag men tänkte att vi ska komma igång med agilityn också.

IMG_20181206_140152_747.jpg
 
Dagen börjde med ett progtest på Fenna.... imorgon hämtar hennes uppfödare henne och vi hoppas på en lyckad dejt. :nailbiting:

Wow! Håller tummarna.
När jag läste @Bulldoozer s inlägg så tänkte jag "vem ska nu hålla liv i tråden". Inga kullar verkade vara på G. Nu får vi hoppas att du kan hålla igång den :)
 
Drippen dropp, droppen dripp, skruttan började löpa igår och hane är redan bokad, fast jag lurar också på en riktig gamling. En röd helbror till min "Strumpan", men han känns ju samtidigt lite uråldrig med sina 13 år...
Å andra sidan är ju fröken terrier hyfsat ung så går hon tom en gång, är det ju ingen katastrof.
 
Hur fungerar det med leasing? :)
Man lånar ut sin hund mot ersättning. Hur mkt man får beror på vad man kommer överens om men vanligast verkar vara 10-15% av ett valppris per valp eller ett fullt valppris.

Jag hade Impa på foder men uppfödaren tog bara en kull inom avtalet och då hon lämnat bättre avkommor än vad hon själv är så ser jag gärna att hon får en kull till. Själv har jag inte tid och möjlighet just nu så då får uppfödaren låna henne. :)
 
Man lånar ut sin hund mot ersättning. Hur mkt man får beror på vad man kommer överens om men vanligast verkar vara 10-15% av ett valppris per valp eller ett fullt valppris.

Jag hade Impa på foder men uppfödaren tog bara en kull inom avtalet och då hon lämnat bättre avkommor än vad hon själv är så ser jag gärna att hon får en kull till. Själv har jag inte tid och möjlighet just nu så då får uppfödaren låna henne. :)
Aha, då förstår jag. Är också fodervärd och vet inte om jag vågar stå på en kull helt själv när sista pliktskyldiga kullen är färdig. Låter dock tiken få valparna hemma, så har typ lika mycket jobb som uppfödaren skulle ha, så den ekonomiska ersättningen blir isåfall lite fjuttig.
 
Aha, då förstår jag. Är också fodervärd och vet inte om jag vågar stå på en kull helt själv när sista pliktskyldiga kullen är färdig. Låter dock tiken få valparna hemma, så har typ lika mycket jobb som uppfödaren skulle ha, så den ekonomiska ersättningen blir isåfall lite fjuttig.
Man måste ju inte ta fler kullar på en tik. Att vi tar en kull till på min tik beror på att hovawart är en liten ras där bra hundar behöver användas i avel.

Hur man väljer att göra upp om det ekonomiska är upp till var och en. Jag hade personligen inte velat ha kullen hemma om den inte vore min.
 
I lördags åkte de andra två killarna till sina hem, kändes väldigt bra! Får ju tillbaka två av dem om två veckor så jag har ju nåt att se fram emot :heart. Just nu är det rätt skönt med valp-paus, var på hundmässan på söndagen och sen var vi och tränade agility med vovvarna. Nessie var helt magisk! Hon har aldrig varit bättre, sprang på som sjutton och lyssnade super på vart vi skulle också. Körde bara tre vändor och inte på full hinderhöjd men hon är definitivt rent konditionsmässigt bättre nu än innan parningen. Har sett det ute också när hon får vara lös och jaga Nano att hon sprintar på rejält men blir inte flåsig och jag upplever att hon får upp ett annat tempo än tidigare. Pälsen är fantastisk också (även på Nano) funderar på om det kan bero på att jag bytt torrfodret till ett annat märke. Inte ofta jag sett en tik se bättre ut 8 veckor efter valpning än innan men Nessie ser definitivt kanon ut nu :up:.

Killarna som åkte i lördags:
46516125_10216270523509973_6788162460906946560_n.jpg


47470917_10216380305854463_1103427452538978304_n.jpg


Nessie, Nano och Nike:
47380548_10216362824897450_2685745991964950528_n.jpg
 
Man måste ju inte ta fler kullar på en tik. Att vi tar en kull till på min tik beror på att hovawart är en liten ras där bra hundar behöver användas i avel.

Hur man väljer att göra upp om det ekonomiska är upp till var och en. Jag hade personligen inte velat ha kullen hemma om den inte vore min.
Jag vet att man inte måste ta fler kullar på en tik ;)

För mig har det varit väldigt lärorikt att ha valparna hemma. Eftersom jag funderar på att ta en kull själv har det varit toppen att låta tiken få valparna hemma men att någon annan har huvudansvaret. Har lärt mig jättemycket som är ovärderligt inför eventuell egen kull :) Att det var skönt för tiken att få valparna hemma var en stor bonus.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Min valp är nu 9 veckor gammal. Flyttade till mig direkt vid 8 veckor så vi har bekantat oss med varann under en ungefär en veckas tid...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 838
Senast: mackan
·
Hundavel & Ras Måste bara skriva av mig lite, jag är så LYCKLIG!! Efter över ett år i valpkö, väntan på löp, parning och valpning, så är nu äntligen...
2
Svar
39
· Visningar
3 125
Senast: Only_Me
·
Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 649
Senast: lundborg
·
Övr. Hund Berättelsen om Rix Tarras, eller Rix som vi kallar honom för är vår första jämthund och kom in i våra liv en kall februaridag...
2
Svar
34
· Visningar
4 052
Senast: Gnist
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Inredningstråden, del 2

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp