Kunskapen om bettet

vilse

Trådstartare
som ni sätter i hästens mun. Har ni den?
Vet ni hur bettet inverkar på hästen?

Tycker det verkar som om stor del (grovt räknat) av sveriges ridande befolkning har väldigt dålig kunskap om bett. Många har ett bett för att "xx som rider höga klasser säger att det är ett bra bett", eller "hon lyssnar så bra med det" (tänkt efter varför hästen lyssnar så bra?)

Har du kunskapen om hur ditt bett fungerar i hästens mun?

Sv: Kunskapen om bettet

va det jag som gjorde så att du startade denna tråden? :D

Bettets funktion är att styra hästen med smärta. Hur lätt man än är på handen. And thats all I have to say about that.

Nepp, eller ja, till viss del ;) Mitt tålamod tog slut och nu måste jag verkligen ta reda på om folk verkligen kan, eller bara tror de kan :p

Egentligen inte så bra som jag önskar jag hade, men en del koll har jag ju, i alla fall tror jag det :angel:

Jepp, det håller jag med om till viss del. Om man tar finger i sin egen mungipa, inte gör det ont, men det ger ändå ett visst obehag. Så lite håller jag med dig, men inte fullt ut ;)

Men trots det så inverkar betten på olika sätt i munnen (och ger mer eller mindre lika resultat). Min fråga är om folk vet hur bettet inverkar?

vad har du för bett, och hur inverkar det? (tror du)

Varför har du köpt ett bett du inte är helt säker på hur det fungerar?

menar inte att hoppa på dig utan är bara nyfiken ;)

Jag tror inte 'smärta' är rätt ordval om bettet är väl tillpassat och hästen inte har större obehag av det (det är klart att det vore bäst för alla hästar att inte ha något bett alls, men som sagt, smärta är inte rätt ord)..

Jag har väldigt lite kunskap om bett och därför rider jag på vanligt tränsbett, alla säger ju
att det är snällt :angel:

Intressant tråd!!
själv rider jag bara på vanligt tredelat tränsbett eller bettlöst eftersom mina hästar är så känsliga och lydiga.
Jag undrar en sak bara, vad är det som gör att alla stångbett blir så skarpa, jag förstår liksom inte riktigt hur hävstångseffekten gör att det blir skarpare.
Kan inte nån duktig människa förklara detta för mig?

Jag försöker vara petig och lyhörd med vad jag stoppar i mina hästars munnar, ja. Tittar i munnen, lyfter, drar, pillar och provar innan jag kommer så långt som till att rida med ett bett.;)

Läser även en massa om bett och tar till mig och sorterar information. Men det kommer alltid upp nya saker man måste ta hänsyn till, så åsikterna och "tänket" ändrar sig lite ibland.:)

Senast ändrad:

Varför tar du inte reda på hur bettet fungerar?

Det är sin sak om man inte är så duktig på hästens mun/hovar/sjukdomar ect. Det anlitar vi utbildat folk för att ta hand om. Men ett bett är ändå något vi själv väljer, som vi själv skall ta reda på vad som passar min häst bäst.

(och igen, menar inte att hoppa på dig, utan är bara nyfiken ;))

Jag har ett 3-delat sweet iron. Jag är dålig på att förklara men jag ska göra ett förök.

Bettet har jag valt att rida på, ja, för att han går bäst på det av alla jag prövat. Det är inte speciellt skarpt (är inte megamjuk i handen och vill därför inte rida på skarpa bett) och "sweet iron:et" lär ju smaka gott (har inga egna erfarenheter av det dock, men så spelar det väl ingen större roll, jag tycker inte hö är så smakligt heller :p ). 3-delat ligger bättre i hästens mun eftersom det inte trycker upp i gommen (lika mycket) och ligger inte och skaver mot vargtänderna. Har prövat diverse bettlösa alternativ, men han vill mest bara springa ännu fortare utan bett i munnen som "stoppar honom" och dessutom tycker jag det verkar bättre att ta lite i bettet än att ta mycket och trycka på nosryggen vid användning av sidepull etc. eftersom han då, som sagt har en förmåga att bli lite väl framåt ibland ;) Nåja, som sagt är jag ingen mästare på att förklara, men fråga om det är något du undrar över mitt inlägg.

Ojoj, ja, hur hävstångseffekten fungerar tänker jag inte ge mig in på, är så länge sen jag jag läste fysik för att kunna förklara det helt rätt :crazy:

Allt jag kan säga är att ju längre skänklarna är, ju mer hävstång blir det = skarpare bett.

*skall sätta mig och se om jag kan hitta en bra förklaring på hävstångseffekten nu*

Genom hävstången förstärks ryttarens kraft med flera gånger, någon som är duktg på fysik kan säkert förklara det där bättre med siffror.

Vad som är väsentligt, och som många missar, är att det är lätt att tycka att hästen blir så "lätt" med ett stångbett. Men egentligen är det så att ryttaren blir mycket starkare (informationen ryttare->häst förstärks), medan signalerna känns sämre åt andra hållet (häst->ryttare).

Hästen får inte fram sitt budskap tilll ryttaren, medan ryttaren kan bli hemskt grov utan att märka det själv. Därför måste man veta hur ett stångbett fungerar innan man använder det.

Intressant tråd! Kommer följa den med intresse! :bow:

Jag känner att jag har ganska bra koll på vad det är jag stoppar i munnen på min häst. Känner att det är en skyldighet att veta hur utrustningen ska anpassas efter hästen, oavsett om det gäller nosgrimmor, bett eller sadlar.

Det du pratar om ("Jag rider med detta bettet för att XXXs häst går så bra på det!") tycker jag speciellt märks med pessoat. Folk rekommenderar det hit och dit, men få verkar förstå hur det fungerar. Det går ju inte en hopptävling utan att man ser enmassa pessoan fara förbi.

Edit: Det som är så märkligt med detta med bett är att alla verkar tycka det är ett helt mysterium. Hur kan ett waterford vara skarpare än ett tredelat? Är ett smalt bett mildare eller skarpare än ett tjockt?
Allt som har med bett att göra är väldigt grundläggande fysik. Alla vet att det gör ondare att bli trampad av en stilettklack än en gummistövel, varför förstår folk inte att det är samma princip med bett?
Det man inte kommer fram till med de fysikkunskaper man har, kan man oftast klura ut med en dosa sunt förnuft, eller genom att helt enkelt känna och titta sig fram.
Det finns en hel djungel av bett, javisst, men det är inte svårt att skilja olika betts funktioner åt. Särskilt inte när man håller sig inom en grupp (tränsbett, tex.).

Senast ändrad:

Många har nog inte kunskapen...men det finns en och annan som ständigt söker svaren på alla frågor på om hur och varför saker fungerar som det gör(jag är en sån:) ).

Jag rider oftast på hackamore....bara för att min häst inte riktigt verkar trivas med nått av de alla bett som jag provat(hon är kontrollerad i munnen och raspad vid behov). Hon tycker att dom är ok...men inte 100% nöjd. Med hackamore så blir det en enorm skillnad lugnare mjukare och mer konsentrerad på det vi pysslar med.

Jag rider med ett vanligt tredelat tränsbett. Dock är det smalare än "normalt" eller vad man ska säga, det är mest för att i galoppen blir han stark. Även fast det blivit mycket bättre.
Bettet är bra anpassat till hans mun och han trivs med det. (Som han visar)
Vi har (Är medryttare) även ett tvådelat tjockt tränsbett som han inte går bra på.
Jag har dock inte mycket vetskap om olika bett för har endast ridit på tre olika. Men jag ska börja lära in lite olika bett och hur dom fungerar.. (Jag är som en svamp inom allt i häststporten)

vilse skrev:
Varför tar du inte reda på hur bettet fungerar?

Det är sin sak om man inte är så duktig på hästens mun/hovar/sjukdomar ect. Det anlitar vi utbildat folk för att ta hand om. Men ett bett är ändå något vi själv väljer, som vi själv skall ta reda på vad som passar min häst bäst.

(och igen, menar inte att hoppa på dig, utan är bara nyfiken ;))
Jadu. Jag blir aldrig färdig till det.
Gud vad hemsk jag är egentligen :crazy:

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
522
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
543
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka