Kunskapen om bettet

Sv: Kunskapen om bettet

jag tycker att jag har fått ganska bra koll på bett. kan säga att jag inte hade det när jag köpte hästen men när han fick sår i munnen som inte försvann pluggade jag på en massa och har hittat bett som fungerar. rider på ett tunt rakt syntetbett med fasta ringar, ett tvådelat med fasta ringar och ett tredelat med fasta ringar. alla är i storlek 9,5 till en d-ponny.

Hoppades att du skulle dyka upp ;) Du är en av de som jag tycker verkar ha bra koll :)

Mycket av anledningent till denna tråden är just pessoat. Som någon kanske minns så skrev jag för ett tag sedan att stallägaren vill sätta ett pessoa på ungens häst. (jag blev skitsur :p) Hon själv hade ingen anning om hur bettet fungerade, men xx sa att det var bra. XX i det här sammanhanget rider dressyr i de högsta klasserna.
Tyvärr har jag inte haft tillfälle att ta diskussionen med xx om hur hon kan rekommendera ett sånt bett, men det kommer väl :(

Här hittade jag förresten en förklaring om hävstäng. Kanske inte den bästa (jag hade nog inte fattat om jag inte visste innan :p) men kanske gör att någon förstår..
http://sv.wikipedia.org/wiki/Hävstång

Huvudsaken är ju att man har kunskap om bettet man använder. Det finns ju tusentals bett, kanske är lite väl att kräva man vet hur alla fungerar :angel:

Mentan Vad för tränsbett är det du har? Om du tänker efter, kan du inte gissa på hur bettet inverkar i hästens mun? :)

Ett rakt.
Nej inte nu såhär sent :D Får ta det imorn haha. Vet du nån bra sida
man kan läsa om bett? Jag borde nog bli lite påläst :angel:

Jo jag har försökt lära mig... Jag har ett tredelat eggbett. Tredelet har jag för att bettet inte riskerar att gå upp i gommen på hästen. Eggbett har jag för att en "parerstånglighteffekt" uppkommer, och hästen kan regera på tryck mot motsatt mungipa mot verkande tygeltag. Ett tredelat bett inverkar både på tunga och laner på hästen, därför är det skarpare än tvådelat. Den nackdelen uppvägs dock för mig i och med att risken att träffa gommen är obefintlig. Jag använder dessutom ett sidepull som omväxlig. Sidepullet verkar över nosryggen. Jag försöker rida nästan uteslutande med vikthjälper, så det bör inte göra mig ett skit att ett vanligt bett är lite mer "exakt" att styra på än ett sidepull. Är dock van att rida på bett(+ att sadeln matchar med tränset :angel: ) så det blir mycket bett.

Jag varierar dock för att skona hästens mun.

Senast ändrad:

Nej, men jag tänkte läsa på dom "vanligaste". Tex hackamore pellham (stavas?) och några.. Absolut inte alla, för det kan jag inte ! :p

jag rider på ett vanligt rakt tränsbett. Jag har det för att det är det som både tränare och tandläkare rekommenderat för min häst. Dessutom är det ungefär det mildaste man kan hitta och min häst är väldigt känslig och ställer sig på bakbenen om det är för skarpt så delade bett har då inte gått alls, jag skulle vara snäll och ha ett tredelat tyckte jag, men icke sa hästen. Så detta är jag nöjd med, hästen trivs med det.

Tack för ett bra svar, men jag skulle vilja få förklarat för mig exakt hur hävstångseffekten fungerar, hur det kommer sig att det blir skarpare

Dom flesta hävstångsbett har kedja bakom, där av skarpare!men som typ pessoabett har du hävstång utan kedja(om du inte sätter på det själv)där får du "styrkan" i att när du tar i tygeln "drar du ihop sidostyckena" så att bettet åker upp i mungipan(gör ont o kan spricka)sen trycker även nackbandet på nacken vilket ofta gör att hästen tar ner huvudet.Därför går hästar ofta avknäppta med hävstångseffekt.Dom vill komma ifrån obehaget!

Hejsan trådskaparen :)

Jag tror mig ha rätt bra vetskap om hur betten inverkar i min hästs mun. Och det bekymrar mig såpass att jag jobbar mot att kunna rida honom bettlöst. Jag skriver "jobbar mot" eftersom jag ännu inte har den ultimata lösningen på vad han trivs bäst med. han är uppenbarligen inte jätteförtjust i bett hur mjuk jag än försöker vara i handen och han är rätt het och klapprar tänder en del. :( Och den ultimata bettfria lösningen har jag inte hittat ännu.

Han fungerar bra på hackamore, men det är lite instabilt och klumpigt. Sidepull har jag inte provat. Mr. Bettlöst fungerar han ok på, det skall jag rida på mer för jag gillar konceptet. Red med repgrimma (och träns över) förra veckan och det var lite halleluja ett tag tills han drog. Men så länge han går sansat så fungerade det superbra och det var en härlig känsla att rida honom med den. Skall modifiera den lite så att den blir bättre att rida i, men kommer att ha bett också som nödbroms om jag tappar kontrollen igen.

Jag rider honom förutom bettlöst med;

*Mullen mouth med fasta ringar. ("rakt")
Det inverkar på tunga och laner och han verkar trivas ganska bra med det, men det är lite cykelstyre över det och jag tycker att det är svårt att ge fina signaler med det om jag tex vill jobba på böjda spår, och då blir det inte bra alls, men det är nog en övningsfråga.

*Tredelat muffbett med droppe.
Inverkar på tunga och laner och eventuellt gommen (men jag tror att mitt är såpass litet att det inte bör störa honom där). Det blir tydligare än det "raka", men jag antar att det är för att det blir obehagligare för honom.

*Isländsk stång, 3-delad med droppe och långa skänklar.
Inverkar på tunga, laner, nacke och haka. Det har jag precis lärt mig rida på, och kommer att använda 1-2 dagar i veckan under kontrollerade former. MYCKET stor hävstångseffekt och skall endast ridas på med mycket mjuka hjälper. När hästen jobbar korrekt blir den helt fri från både kedja och tryck. Lätt att missbruka, men fungerar MYCKET bra på en lyhörd häst. Hästarna har av förståerliga skäl stor respekt för det. Jag var skeptisk länge, men nu när jag vet hur det skall användas så är jag mer positivt inställd då det belönar hästen med total frihet när den jobbar korrekt. Jag kan rida Faxi på i princip helt lösa tyglar med detta.

Rider hursomhelst aldrig med konstant tryck i hästens mun utan försöker att rida så mycket jag kan med sits och vikthjälper. Dock är han väldigt het ibland med andra hästar och då kan det tyvärr bli så att jag måste ta i honom mer än jag skulle vilja. Men vi jobbar på lydigheten så det skall nog ordna sig.

Kul att diskutera bett. :)

Angående varför hävstångseffekt blir skarpare:
Med en kedja eller curbstrap eller vad som helst under hakan som dras åt när man tar i tyglarna så trycks bettet ned mot hästens underkäke= underkäken kläms mellan kedjan och bettet. Det påståendet baserar jag endast på eget testande dels med bettet i hästens mun och mig på marken, och dels med bettet och kedjan fastspänt runt mitt ben för att få en uppfattning om hur tygeltagen känns.

Hävstång utan kedja beror på att kraften i övre änden av hävstången (bettet) blir större än kraften vid den nedre där tygeln fäster. Det får man lära sig på fysiken i skolan. Det är därför man med hjälp av en hävstång kan välta bort tunga stenar med vad som känns som ganska liten kraft.

Hm, lite luddigt förklarat kanske, men för mig är det solklart. :p

Och med hävstång med "hiss-effekt" som tex Pessoa kan bettet lyftas uppåt i munnen mot tänderna när du tar i tygeln. Testa själv. Det PLUS att du blir extra stark pg. av hävstången med de längre skänklarna.

Vad händer vid ett kraftigt ryck i ett sådant bett? :eek: Det smäller antagligen upp mot tänderna. -ONT!!

:bow: Här är en som har koll!

Jag vet inte vilket något av dina bett är, så har inegn anning om du har rätt, men ser ingen anledning till att tvivla :)

Idag är jag så trött, men imorgon kommer jag nog skriva ett utförligare svar :)

Teoretiskt kan jag ganska lite om det! :crazy:

Men i praktisken kan jag kanske mer. Jag har i alla fall vett nog att inte slänga in en massa krimskrams i munnen på hästen för att det är på modet att det eller häftigt!

Jag rider på westernstång eller bettlöst. Och jag har nog den kännedommen om hästar (och en hygglig hand) så jag vet att hästen funkar på det. Men hur, varför och dom tekniska detaljerna kan jag inte hålla föreläsning om.

:rofl:

Men om du inte vet hur bettet/bettlösa verkar, varför har du köpt dem? Köpte du dem på måfå och hoppades på det bästa?

jag är bara nyfiken :p

Ja! Jag hade ögonbindel på mej och pekade på dom väggar jag trodde betten fanns på och valde några! :rofl:

Nej jag har testat mej fram, haft duktigt folk som hjälp och sedan lärt känna min häst och vad som fungerar på henne.

hävstångseffekten gäller ju inte bara bett och det kan ju vara lite svårt att förstå det där. ju längre hävstång ju starkare. tänk dig att du ska flytta/lyfta en sten. du orkar inte bära den för att den är för tung. du tar en lång planka och sätter under stenen. du tar tag i andra änden av plankan och lägger din tyngd på den. stenen flyttar sig/ lyfter. samma sak med hävstångsbetten, ju längre hävstång ju starkare bli du. kanske inte den bästa förklaringen, men hoppas någon iaf förstod något :D

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
522
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
543
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka