Sv: Kunskapen om bettet
Hejsan trådskaparen
Jag tror mig ha rätt bra vetskap om hur betten inverkar i min hästs mun. Och det bekymrar mig såpass att jag jobbar mot att kunna rida honom bettlöst. Jag skriver "jobbar mot" eftersom jag ännu inte har den ultimata lösningen på vad han trivs bäst med. han är uppenbarligen inte jätteförtjust i bett hur mjuk jag än försöker vara i handen och han är rätt het och klapprar tänder en del.

Och den ultimata bettfria lösningen har jag inte hittat ännu.
Han fungerar bra på hackamore, men det är lite instabilt och klumpigt. Sidepull har jag inte provat. Mr. Bettlöst fungerar han ok på, det skall jag rida på mer för jag gillar konceptet. Red med repgrimma (och träns över) förra veckan och det var lite halleluja ett tag tills han drog. Men så länge han går sansat så fungerade det superbra och det var en härlig känsla att rida honom med den. Skall modifiera den lite så att den blir bättre att rida i, men kommer att ha bett också som nödbroms om jag tappar kontrollen igen.
Jag rider honom förutom bettlöst med;
*Mullen mouth med fasta ringar. ("rakt")
Det inverkar på tunga och laner och han verkar trivas ganska bra med det, men det är lite cykelstyre över det och jag tycker att det är svårt att ge fina signaler med det om jag tex vill jobba på böjda spår, och då blir det inte bra alls, men det är nog en övningsfråga.
*Tredelat muffbett med droppe.
Inverkar på tunga och laner och eventuellt gommen (men jag tror att mitt är såpass litet att det inte bör störa honom där). Det blir tydligare än det "raka", men jag antar att det är för att det blir obehagligare för honom.
*Isländsk stång, 3-delad med droppe och långa skänklar.
Inverkar på tunga, laner, nacke och haka. Det har jag precis lärt mig rida på, och kommer att använda 1-2 dagar i veckan under kontrollerade former. MYCKET stor hävstångseffekt och skall endast ridas på med mycket mjuka hjälper. När hästen jobbar korrekt blir den helt fri från både kedja och tryck. Lätt att missbruka, men fungerar MYCKET bra på en lyhörd häst. Hästarna har av förståerliga skäl stor respekt för det. Jag var skeptisk länge, men nu när jag vet hur det skall användas så är jag mer positivt inställd då det belönar hästen med total frihet när den jobbar korrekt. Jag kan rida Faxi på i princip helt lösa tyglar med detta.
Rider hursomhelst aldrig med konstant tryck i hästens mun utan försöker att rida så mycket jag kan med sits och vikthjälper. Dock är han väldigt het ibland med andra hästar och då kan det tyvärr bli så att jag måste ta i honom mer än jag skulle vilja. Men vi jobbar på lydigheten så det skall nog ordna sig.
Kul att diskutera bett.
Angående varför hävstångseffekt blir skarpare:
Med en kedja eller curbstrap eller vad som helst under hakan som dras åt när man tar i tyglarna så trycks bettet ned mot hästens underkäke= underkäken kläms mellan kedjan och bettet. Det påståendet baserar jag endast på eget testande dels med bettet i hästens mun och mig på marken, och dels med bettet och kedjan fastspänt runt mitt ben för att få en uppfattning om hur tygeltagen känns.
Hävstång utan kedja beror på att kraften i övre änden av hävstången (bettet) blir större än kraften vid den nedre där tygeln fäster. Det får man lära sig på fysiken i skolan. Det är därför man med hjälp av en hävstång kan välta bort tunga stenar med vad som känns som ganska liten kraft.
Hm, lite luddigt förklarat kanske, men för mig är det solklart.