Kunskapen om bettet

Sv: Kunskapen om bettet

En större ring fungerar lite som en bettskiva, det tar emot om bettet glider i sidled så att hästen får ringen i munnen.

Men det har ingen annorlunda inverkan så länge allt går rakt fram och enligt planerna...;)

Pelham: Skall enligt mig användas med två tyglar. En i övre ringen, och en i undre. Används bara en övre tyglen fungerar det som ett vanligt tränsbett, dvs ligger över tunga/laner och inverkar i mungipan. Tar du i tyglen verkar bettet uppåt/bakåt.

Tar du i undre tyglen kommer hävstången in = skarpare. Du får ett litet tryck på nacken, och kindkedjegropen.

Kort sagt. Ett bett där du har både möjlighet att rida på vanligt tränsbett och bara ta till hävstången när det behövs :)

Jag har ngt speciel unghäst bett typ. (går ju givetvis att ha på äldre hästar) Det är ett tredelat med D-ringar och kulan är mitten är lixom vriden så när hästen går i korekt form så ligger bettet jättebekvämt i munnen och hästen hittar lättare den korekta formen. Nu låter det ju som om bettet ligger ombekvämt när hästen inte går i form men tydligen gör det inte det heller. Den kunskapen har jag om mitt bett.

Vad är det för bett, vad heter det?

Så är tolkar jag ditt inlägg:
När hästen böjer på nacken ligger bettet bekvämt, annars ger den tryck och annat "obehag". Har man tur lär sig hästen att jobba rätt, och därmed placera huvudet rätt, har man otur lär sig hästen bara knäppa av i nacken.

Tack för svaret!:bow:
Då fungerar alltså pelham liknande kandar? Om man endast har en tygel på ett pelham får man alltså en ständig stångverkan?

kan du rekommendera något bra bett till en äldre dam (23-årigt starkt och tekniskt halvblodssto) som redan i unga år tog ett MYCKET bestämt avstånd från vanliga tränsbett? Jag vill inte använda bettlöst.

Men om man ska prova ett pelham på en ponny som normalt går på ett tredelat tränsbett med rörliga ringar vad ska man prova först?
Ett rak gummiklätt pelham eller pelham utan gummi??
Det med gummi är väl det ända man får tävla i ponnyhoppning på??
Jag kan inte allt om bett och så, men försöker lära mig så mkt sm möjligt.

Camilla_H skrev:
Jag har faktiskt rekommenderat Pessoa en gång men jag visste varför jag gjorde det och det var för en övergående period. Liten ryttare på grov ponny där ponnyn bockat av ryttaren ett par gånger och ryttaren blev rädd. Jag red till ponnyn men ryttaren red den i ridhuset regelbundet under tiden och då använde ryttaren Pessoa för att kunna vara starkare och få upp huvudet på ponnyn när den drog ner det, för kontroll, helt enkelt..

/Camilla

Av precis samma anledning har jag rekommenderat pessoa vid ett tillfälle, ponnyn var liten man han var så stark att han drog vuxna männsikor ur sadeln!
Tyvärr köpte varenda männsika i stallet det bettet sen till sina hästar, utan att ha någon som helst koll på varför de köpte det... Problem fick de och funderar nu på andra bettalternativ...

//Lillan

jag tycker att jag har en relativt god koll på just bett...byter jag bett ska det dessutom vara av rätt anledning och oftast vet jag till vilket bett jag ska byta till,vad det har för inverkan för/nackdelar mm...

är mkt kingig å kränsen å vill veta vad jag sysslar med..det är oerhört viktigt för mig faktiskt.

Senast ändrad:

Ett gummibeklätt bett blir väldigt tjockt. Och hästens mun är (oftast) väldigt liten. Den ekvationen går inte ihop :crazy:
Enligt min mening är det väldigt få hästar som har plats med ett gummibett i munnen.

Kardinal
Kardinal skrev:
Bettets funktion är att styra hästen med smärta. Hur lätt man än är på handen. And thats all I have to say about that.

:confused: Om hästen har ont av sitt bett, så är det ju helt klart att det är något fel? Alla hästar har säkert känt obehag av sitt bett, när dom de första gångerna hade det i munnen, och folk tog i det. Men när de sedan är vana vid det, så BÖR de ju itne känna obehag av sitt bett. Eller hur? Då måste de ju troligen ha varit med om något i sitt liv. De går ju itne åt det håll man tar i tygeln för att de känner "obehag" utan för att de är lärda till att göra så. Det är iallfall min åsikt. Så nu har vi båda fått ut våra åsikter! :p

kommer inte ihåg vad bettet heter, kan kolla upp. Men du missförstod nog lite eller så e det jag som e dålig på o förklara :p Jättesvprt o förklara så här via internet men när jag köpte bettet gick vi igenom jättenoga hur det funkade oså. O det har funkat superbra på min häst. Han trivs jättebra med det så det är ju inget som lär hästen att knäppa av och som jag skrev tidigare så ligger det INTE obehagligt i hästens mun och ger absolut inga tryck. Tyvärr så kan jag inte förklara så jättebra men huvudsaken är ju att jag vet hur det funkar och att det inte på ngt sätt är obehagligt för min häst. Sen finns det säkert andra hästar som inte trivs lika bra med det men så är det ju alltid.

Men jag får inte tävla på något annat än ett gummiklätt pelham.

Bettet ska ju såklart inte göra ont när det inte används, eller vid normal kommunikation, men ingen kan väl förneka att man använder det just i munnen för att hästen är smärtkänsligast där?

Vill du vara snäll och leta upp vad det är för bett? Eller ta en bild på din? Förstår inte riktigt vad det är för bett du har :crazy:

Jardina
Stämmer det verkligen? Får man bara tävla på gummiklätt pelham?! :eek:
Jag har varit väldigt skeptisk på TR innan, nu börjar jag verkligen undra vad tusan de har innanför pannbenet som skriver det? :confused:
Hade det varit jag hade jag hellre struntat i att tävla, än att stoppa in ett bett som men vet är för stort redan innan man testar det. Men det är ju jag det...

Det var en överdomare som sa till en ponnyryttare iaf att hon hade ett felaktigt pelham, hon hade ett vanligt utan gummi, så hon fick byta annars fick hon inte starta.
Men ponnyryttare får ju typ knappt rida på några andra än tränsbett och pessoa så är det konstigt att man ser alla sitta och såga i sina heta nervvrak till ponnyer på lokala tävlingar??

Ska se vad jag kan göra. Glömde o kolla vad det heter men en bild kan jag ju alltid ta eller se om det finns ngn på nättet. Men det ser ju inte så specielt ut, ett vanligt tredelat men mittendelen är lixom vriden.

Jag tycker det är bra att det är begränsningar på betslingar för ponnyryttarna. När man börjar rida ska man lära sig att rida i första hand, inte ta genvägar genom skarpa bett.

Som det är nu kan ryttarna inte helt strunta i att skola sig och sina hästar, även om många kanske borde lägga ner ännu mera jobb på det.

Fast jag håller med om att det är ganska konstigt att pessoa tillåts men inte släta pelhamstänger...:cool:

Men vilket anser ni bäst ett gummiklätt pelham eller ett tvådelat pelham?
Det är de två varianterna jag har att väla mellan.
Men jag tycker inte riktigt om tvådelade bett då de har en tendens att skjuta upp i gommen på ponnyn.
Men vilken anser ni vara bäst??

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
522
Ridning Hej hej! Jag är en liten tjej som inte alltid känner sig nöjd efter ridpass. Det första är att jag inte kan få hästen att trampa under...
Svar
8
· Visningar
543
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka