Kurator vs Psykolog

Är ledsen att höra att du mår så dåligt och att du verkar ha det jättejobbigt i perioder. Uppriktigt!
Jag hoppas du kan hitta något som gör att du mår bättre och kan få en bättre livskvalitet.
Det låter som du kämpar på fast det är otroligt svårt.

Självklart innebär inte alla psykoser att man klättrar på väggarna.
Det är också skillnad på psykossjukdom och ett psykotiskt tillstånd.

När det gäller terapi så har man väl gått ifrån det där om att vända ut och in på barndomen i ganska hög grad?
Det är väl bara inom psykoanalys man lägger stor vikt vid det (uttalar mig inte om alternativ, ex hypnos). Men som jag också förstått har psykoanalys börjat betraktas som omodern i vissa kretsar.
Jag ska iallafall fokusera mera på att hantera situationen helt enkelt enligt läkaren. Få kontroll över saker och ting och lite acceptera att det är som det är, förmodligen för alltid. Sen vad exakt han tänkte på för någon terapi är jag inte säker på, eller kommer jag inte ihåg.

Har suttit med vissa psykologer och ältat hela livet men det gör ju inte att saker och ting går framåt, iallafall inte för mig. Nog i mitt fall bättre att acceptera att saker och ting är som det är nu och att jag är sådan här nu oavsett anledning till det.

Jag har iallafall min hund nu som jag klamrar mig fast vid, att fokusera på något är ju helt klart något som fungerar, dock är det ju inte hållbart i längden att ha det som enda livlina. Men nu har ju äntligen öppenvården börjat ta mig på allvar efter sist, så kanske dom kan komma med något denna gången som fungerar.
 
Jag svarade på Grazings inlägg där hen hävdade att terapi funkar även i akuta tillstånd.
Du och jag verkar tycka lika där.

Sen är det ju skillnad på en psykossjukdom och en akut psykos.
Liksom det är skillnad på akut självmordsrisk och att någon är självmordsbenägen.
Jag ser inga som helst hinder för terapi för någon med psykossjukdom eller för någon som ej akuta självmordstankar.
Det kan låta väldigt lika allting, men kliniskt är det en avsevärd skillnad på de olika tillstånden.
Förstår om det uppfattas som hårklyveri. ;) Det är inte riktigt meningen.
Jag förstår vad du menar, inte svårt alls. Jag håller ändå inte med dig.
 
Jag svarade på Grazings inlägg där hen hävdade att det går att ge psykoterapi till någon som är akut psykotisk eller självmordsbenägen.

Ja, för mig är det självklart att man inte ger terapi då.
Du tycker också det.
Terapi är enligt mig något väldigt bra (om det nu är någon som tror att jag är mot terapi).
Går själv i terapi tre gånger i veckan. Sammanlagt motsvarar det ca 10 timmar i veckan (individuell och gruppterapi) så jag är verkligen inte någon terapimotståndare. ;)

Du och jag verkar ha samma åsikt i den frågan, så jag förstår inte riktigt ditt svar .
Jag kan ju tycka dock efter all erfarenhet i slutenvården som patient att det hade gett otroligt mycket med en intensiv behandling/lite utredning om vad som händer under tiden man är där. Sist var jag inne på lpt i 4 veckor och jag var fullt kontaktbar och "normal" minst 3 av dom veckorna. Det var enbart en otroligt lång väntan och otroligt slöseri med viktig tid.

När jag har varit inlagd så har det iallafall dom gångerna varit mest frivilligt inlagda där, "normala" personer med "lätta" problem så att säga som lätt är mottagliga för att få hjälp och arbeta lite med problemen. Folk som skrivit in sig där för att dom vill ha hjälp. Då är det ju ett jättetillfälle att börja en behandling med dom på avdelningen.

Jag har en känsla att det där handlar om pengar mest som med allting annat, inte att det inte är nödvändigt med den typ av hjälp på såna ställen.
 
Jag kan ju tycka dock efter all erfarenhet i slutenvården som patient att det hade gett otroligt mycket med en intensiv behandling/lite utredning om vad som händer under tiden man är där. Sist var jag inne på lpt i 4 veckor och jag var fullt kontaktbar och "normal" minst 3 av dom veckorna. Det var enbart en otroligt lång väntan och otroligt slöseri med viktig tid.

När jag har varit inlagd så har det iallafall dom gångerna varit mest frivilligt inlagda där, "normala" personer med "lätta" problem så att säga som lätt är mottagliga för att få hjälp och arbeta lite med problemen. Folk som skrivit in sig där för att dom vill ha hjälp. Då är det ju ett jättetillfälle att börja en behandling med dom på avdelningen.

Jag har en känsla att det där handlar om pengar mest som med allting annat, inte att det inte är nödvändigt med den typ av hjälp på såna ställen.

Håller med dig. :)
Upplever också att det kan vara lite segt på vårdavdelning.
Och då pratar jag både utifrån min erfarenhet som patient och som vårdpersonal.

Första gången jag var inlagd så fungerade det bra.
Jag blev insatt på mediciner, de justerades, jag fick mer medicin och allt följdes upp bra. Inläggningen skulle vara tre veckor men blev sju (för att jag behövde det och för massa biverkningar).

Resten av gångerna var det mer som jag bara var där och "vilade upp mig" tills den värsta akuta ångesten lagt sig.

På jobbet kan jag uppleva att det är mycket slentrian och att tiden bara går.
Mycket beror på att det inte finns fasta läkare och att varje ny läkare inte vågar skriva ut patienter i tid osv.
Sen tycker jag personligen att det satsas för lite på unga med allvarliga psykiska problem.
Ex alla unga tjejer med borderline som bara åker in och ut och övermedicineras med massa lugnande istället för terapi.
Där finns det bra och effektiva behandlingsmetoder (terapi).
Nackdelen är att de är dyra, krävande och långvariga.
För få patienter får möjligheten att gå och ibland kan det också vara svårt för den här patientgruppen att fullfölja då det är ganska krävande.
Istället går tiden och de här patienterna bara mår allt sämre.
Många suiciderar i väntan på att något ska hända.
Tyvärr något jag har sett alltför ofta under mina 10 år inom psykiatrin.

Och ja, sorgligt nog handlar det säkert om pengar och vilka patientgrupper som är "värda" att satsa på. :(
 
Sen tycker jag personligen att det satsas för lite på unga med allvarliga psykiska problem.
Ex alla unga tjejer med borderline som bara åker in och ut och övermedicineras med massa lugnande istället för terapi.

Och ja, sorgligt nog handlar det säkert om pengar och vilka patientgrupper som är "värda" att satsa på. :(
Blir ändring på det nu. Omfattande satsning har gjorts:

http://www.regeringen.se/pressmedde...n-for-2016-forbattrad-psykisk-halsa-for-unga/

http://www.regeringen.se/pressmeddelanden/2015/12/nya-insatser-pa-omradet-psykisk-halsa/
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 026
Senast: Sasse
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
2
Svar
34
· Visningar
2 049
Senast: corzette
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 638
Senast: Lisen82
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 324
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp