Kväva valp i säng

Jag trodde att det fanns fler som gjorde så? Springer alla ut med sina valpar på natten?

De jag känner går ut med valpen på natten när valpen visar att den behöver kissa/bajsa. De brukar inte behöva göra det så länge för deras valpar har snabbt klarat sig med en kiss/bajsrunda sen kväll och sen en på tidig morgon. Men de har inte småhundar. De har/har haft brukshundar/jaktraser osv.
 
Vaknar min valp på natten och är nödig så går jag ut med den. Det gör jag även med mina vuxna hundar. Men jag ställer ingen klocka för att väcka valpen om den sover.

Om valpen har lärt sig att säga till när den är nödig så vill jag såklart inte strunta i det, då kan det hända att valpen slutar säga till. Valpen blir snabbare rumsren om den lärt sig säga till, då har den fattat att man kissar o bajsar ute.
 
Jag trodde att det fanns fler som gjorde så? Springer alla ut med sina valpar på natten?
Jag vet nog faktiskt ingen som använt tidningar till sin valp, känns mer som sånt jag läste i faktaböcker om hundar när jag var liten.

Mina valpar har fått sova i sängen och dom har för det mesta klarat att hålla sig runt 7 timmar över natten, har dom visat att dom behövt ut ja då har jag/vi fått gått ut med dom.
 
Senast ändrad:
Jag trodde att det fanns fler som gjorde så? Springer alla ut med sina valpar på natten?
Jag har valp nu som blir 10 veckor imorgon. Hon sover från kl 22 till ca 05-06 sedan vaknar hon och piper. Då går jag upp och går ut med henne.
Har tidning i lägenheten för dom gånger jag inte hinner gå ut med henne på dagtid, mest för att det är enklare att städa. Går alltid ut direkt efter att hon ätit och direkt efter att hon busat mycket eller sovit.
Har gjort liknande med tidigare valpar och det har gått bra.
Om valpen säger till så går jag ut med den, det tycker jag är viktigt. Men också efter lek/bus/vila och gärna någon gång där emellan också.
 
Jag trodde att det fanns fler som gjorde så? Springer alla ut med sina valpar på natten?
Min valp närmar sig nio månader. Hon är rumsren sedan hon var ungefär sex månader. Hon sov(er) i min säng. Om hon vaknade tog jag ut henne. Redan som liten valp sov hon ofta ganska långa nätter, men visst blev det några turer ut på nätterna.

Tidningar har jag ibland använt som en "vägvisare". Om valpen är van att göra ifrån sig på tidningar har jag ibland placerat dem innanför dörren/dörrarna för att jag får för mig att valpen då kan vilja dra sig ditåt och då är steget att verkligen gå UT kortare. Men jag försöker undvika att valpen gör ifrån sig inomhus och går vid behov ut på natten.
 
Vaknar min valp på natten och är nödig så går jag ut med den. Det gör jag även med mina vuxna hundar. Men jag ställer ingen klocka för att väcka valpen om den sover.

Om valpen har lärt sig att säga till när den är nödig så vill jag såklart inte strunta i det, då kan det hända att valpen slutar säga till. Valpen blir snabbare rumsren om den lärt sig säga till, då har den fattat att man kissar o bajsar ute.
Precis så gör jag med.
 
Jag satte klockan på halv två i början och tog med valpen ut, men det gick ju knappt att dra henne ur sängen för att hon var så trött så jag slutade.
 
Jag trodde att det fanns fler som gjorde så? Springer alla ut med sina valpar på natten?
Om man rastar det sista man gör innan man lägger sig och det första man gör direkt när man går upp (eller när valpen säger till) så blir valpen snabbt rumsren.
Jag har en ras som är känds för att vara svår att få rumsren, och han var rumsren och sov hela nätterna utan problem vid 13 veckors ålder.
Om man lär hunden att det är okej att kissa inne på tidningar kommer man få kämpa länge för att sedan lära valpen att det är fel senare.
 
Min valp o jag sov på madrass de 2 första veckorna. Ibland låg hon vid mig, ibland i sin korg o ibland på golvet.
jag sov nog inte en hel natt på de 2 v, inte för att hon var jobbig o gnällde eller så utan mest för att ja va nervös över hur hon hade det.
Tror inte det är någon fara med att man kväver hunden, efter ett tag fick hon ligga i sängen vilket hon älska, men efter det att hon bröt benet när hon lekte i hagen har hon fått ligga på golvet brevid sängen vilket har funkat fint.

mellan 22-04 höll hon sig vanligtvis under ganska långtid, på senare tid ger jag kvällsmat tidigare o då håller hon sig ofta till 07-08

Tror det bara är o testa sig fram, hundar sover aldrig så djupt som vi människor så tror valpen piper till om det skulle va nått
 
Om man rastar det sista man gör innan man lägger sig och det första man gör direkt när man går upp (eller när valpen säger till) så blir valpen snabbt rumsren.
Jag har en ras som är känds för att vara svår att få rumsren, och han var rumsren och sov hela nätterna utan problem vid 13 veckors ålder.
Om man lär hunden att det är okej att kissa inne på tidningar kommer man få kämpa länge för att sedan lära valpen att det är fel senare.
Håller med.
Med förra hunden hade jag jacka och skor nedanför sängen och så sov jag i pyjamas med långa ben då det var vinter. Så direkt vi vaknade på morgonen (för hon sov i sängen från början) så drog jag på mig skor och jacka och gick ut.
 
Kan inte minnas att jag någonsin haft en valp som behöver gå ut på natten?
Dom sover ju tills man själv vaknar oftast men då är det bråttom ut :)
Det beror ju lite på vad man räknar som "på natten" också. När jag fick hem min senaste valp så var hon van vid att uppfödarna hade ut dem sista gången vid ca kl 23-24, och ut första gången vid 4-5, och det tänkte hon visst fortsätta med... :meh: Uppfödarna hade då haft olika arbetstider, vilket gjort att de hade olika dygnsrytm och den som gick upp först började dagen med att släppa ut valparna och den som la sig sist avslutade med att släppa ut valparna. Sedan behövde mitt lilla monster ut en gång därmellan också i början. Jag vaknade när hon blev orolig och då tog jag ut henne. Men ja, min vuxna tik tog vanligtvis kvällsrastningen vid ca 22, och morgonrastning närmare kl 8. Det blev ju några gånger till med valpen då...

(Kan tilläggas att första valpen från samma uppfödare inte var van vid de rutinerna, och hon sov redan första natten såpass länge att jag minns det som en hel natt. Mycket skönt.)
 
Det beror ju lite på vad man räknar som "på natten" också. När jag fick hem min senaste valp så var hon van vid att uppfödarna hade ut dem sista gången vid ca kl 23-24, och ut första gången vid 4-5, och det tänkte hon visst fortsätta med... :meh: Uppfödarna hade då haft olika arbetstider, vilket gjort att de hade olika dygnsrytm och den som gick upp först började dagen med att släppa ut valparna och den som la sig sist avslutade med att släppa ut valparna. Sedan behövde mitt lilla monster ut en gång därmellan också i början. Jag vaknade när hon blev orolig och då tog jag ut henne. Men ja, min vuxna tik tog vanligtvis kvällsrastningen vid ca 22, och morgonrastning närmare kl 8. Det blev ju några gånger till med valpen då...

(Kan tilläggas att första valpen från samma uppfödare inte var van vid de rutinerna, och hon sov redan första natten såpass länge att jag minns det som en hel natt. Mycket skönt.)
Ja det måste vara jobbigt :/
Jag har haft tur med mina dom har sovit 7 timmar i sträck direkt :)
 
Vår senaste valp (som nu är 1,5 år) fick vi gå ut med 1-2 gånger per natt i flera månader. Hon kunde verkligen inte hålla sig många timmar.
 
Jag trodde att det fanns fler som gjorde så? Springer alla ut med sina valpar på natten?
Om jag har en hund - oavsett valp eller vuxen - så går jag ut med den när den säger till att den behöver, oavsett tid på dygnet. Med förra hunden behövdes inte det när han var valp - det gällde bara att vara supersnabb på morgonen! - men han behövde ibland gå ut på natten när han var äldre och började få prostata-problem. Har liksom aldrig föresvävat mig att göra på något annat sätt! Under valptiden hände såklart olyckor inne några gånger, men det var faktiskt oftast dagtid.
 
Sover valpen i sängen har du guldläge att lyfta upp och bära ut valpen innan den hinner göra inne eller på tidning.
Det är en stor fördel när man har dom i sängen plus det faktum att väldigt få hundar kissar frivilligt i sängen. Mina valpar har alltid sovit hela nätter när dom fått sova i sängen. Dock såklart ut sent och ut tidigt men ändå, aldrig en olycka på natten. Hade nog varit annorlunda om dom fick sova på golvet.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 817
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
4 268
Senast: Hermelin
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 573
Senast: Whoever
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 236
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Hage
  • När fan slutar jag ramla av?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp