Bukefalos 28 år!

Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Fast det går väl alldeles utmärkt att visa sitt sto på premieringen även om hon är äldre än tre. Den är ju avelsvärdegrundande vilket inte alla utställningar är. Det som är en del av vitsen med att visa dem som treåringar är ju att de har chansen att få avelsdiplom.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Äh, så är det förstås. Tänkte bara på diplomen.

Jag har hittills inte varit på en utställning som inte varit avelsvärderingsgrundande :)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

lite kl*

Är Barbie visad? isf...hur gick det?

Visst måste du kunna få henne typ avelsvärderad nu (eller senare) när hon är äldre också?

Jag äger inte Barbie själv utan hon ska tillbaka till ägarna som avelssto när hon är ordentligt meriterad i sporten. Hon är visad som treåring fast inte med särskilt bra poäng: 87787=37p. Som tvååring fick hon dock en 9 på traven, vilket jag tycker hon förtjänar:p.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Hennes första föl har jag redan tjing på och just nu vill jag helt klart ha en med henne och Delaynes. Han har en lite flashigare aktion som jag tror hade kompletterat henne bra:).
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

kl
Är det bara jag som tycker att det är galet roligt att det äntligen har kommit en ponnytråd som det är lite liv i :bump:
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

KL

jag gick just in på ungponny sidan och vips-huxflux så är datum ändrat för det treårstest som jag tänkt visa på. Fyfan vad irriterande. Mina medhjälpare är liksom på heeeelt annan ort när sommarlovet är slut. Flyttat från den 3 Augusti till den 1 September det funkar verkligen, verkligen inte. I allra värsta fall så jobbar jag den helgen
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

KL

jag gick just in på ungponny sidan och vips-huxflux så är datum ändrat för det treårstest som jag tänkt visa på. Fyfan vad irriterande. Mina medhjälpare är liksom på heeeelt annan ort när sommarlovet är slut. Flyttat från den 3 Augusti till den 1 September det funkar verkligen, verkligen inte. I allra värsta fall så jobbar jag den helgen

Jag och ett gäng från min ort kommer vara på det testet, förhoppningsvis är vi så pass många att du kan hojta till för lite hjälp. Hur stor är din ponny? Jag visar ju en A-ponny, så det kanske är tillräckligt stor paus mellan oss för att jag ska hinna få in min i transporten?

*KL*
Nu är min buse skickad på inkörning så vi tar en paus med löshoppningen till han är hemma igen om (förhoppningsvis) en månad.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Åh, vad snällt.

Jag hojtar om det behövs hjälp, men jag är rätt så säker på att det kommer att lösa sig.
Det är en C-ponny (om hon inte har vuxit galet)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

*kl*
Är det någon som har koll på om gångarterna bedöms vid hand eller under ryttare på kvalitén? Eller gör man en sammanslagning av bägge?! Tycker inte det framgår helt i proppen, och alla jag pratar med säger/tror olika... ;P
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Webmastern hälsar att datumen blev ombokade sedan första uppdateringen. Är ni osäkra kolla gärna med respektive arrangörsförening :) UP-gruppen är bara en samlingssida för alla datum och uppdaterar alltefter vad föreningarna ber oss om.
 
Senast ändrad:
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Hoppas in här med en liten fråga! Jättekul att läsa om era fina ponnyer! :)

Vi har ett ridponnysto född 2007, pga olika omständigheter så har vi tyvärr missat allt vad treårstest och kvalitén heter, men vi skulle hemskt gärna ha en bedömning på henne inför framtida avel. Är det bara på speciella utställningar man kan visa äldre ston eller kan man åka till typ sommarpremieringar? Det ska vara en premiering här på Wången i augusti men i den proppen finns inte Sv. Ridponny med som visningsberättigad ras. :(

Någon som vet hur vi ska gå tillväga?
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Från 2013 har ASRP valt att inte vara med i premieringssystemet (kostnadsfråga tror jag).
Du får helt enkelt leta rätt på en vanlig utställning. Endel av dem är avelsvärderande och då kan du stamboksföra henne på de resultaten om du vill. Är de inte det så har du ju ändå fått en bedömning av henne som kan hjälpa er vid val av hingst. Men jag hade letat efter det förstnämda.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Tack snälla för infon! :)

Hur hittar jag då dessa vanliga utställningar? De flesta är väl typ femtio mil bort kan jag gissa. :meh: Jag har siktat länge på att visa henne på Wången för bedömning så i år när jag skulle anmäla blev jag himla snopen när det plötsligt inte gick. :cautious:
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag vet, det är jätte lurigt. Jag hann visa mitt sto ifjol innan det trädde i kraft. Nu bor jag iofs ganska bra till så att det kan dyka upp chanser men det är inte alltid så himla lätt. Jag hade kollat upp vilken som är den närmaste häst/ponnyavelsföreningen och kollat om de har några utställningar. Kan kanske även gå att ta kontakt med ASRP och fråga hur du ska gå tillväga. De borde ju iaf ha koll på vilka utställningar som ansökt om att vara avelsvärderande.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag försökte kolla på deras hemsida men där fanns då rakt inget att hämta.. Så jag skickade ett mail till deras avelsavdelning, hoppas jag får svar ganska snart. Här uppe finns det ju i princip bara sommarpremieringen på Wången, bor utanför Östersund så det är ju inte direkt nära till Tingsryd där det tydligen skulle vara nån utställning. Men så långt vill jag inte släpa den stackars ponnyn för en enkel visning...
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Det går ju ett treårstest ca 20 mil från dig om ett tag. Man kanske kan få någon slags dispens för att bara få sitt sto exteriörbedömt? De måste ju ta lite hänsyn till att det inte svämmar över av bedömningstillfällen hos er.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Hej
Jag vet inte var det kan finnas avelsvärderingsgrundande utställningar i närheten av dig men du ska kunna söka via spaf.info (svenska ponnyavelsförbundet) och gå vidare in på deras länkar och där se dom regionala föreningarna och deras utställningar.
Är det just en exteriörbedömning du vill ha? Eller är det för att kunna stamboksföra henne?
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Åh tack för info! Ska genast kolla! :) Jag vill ha henne exteriörbedömd, men jag vill samtidigt stambokföra henne. Jag har inte riktigt fått koll på vad som ska till extra för att stambokföra... Jag gör gärna ridprov och så om det behövs, skulle inte skada att få bedömning på alla gångarter och även hoppning men det känns som om exteriörbedömning är det som är lättast att ordna.

Har man ett exteriört utlåtande av raskunnig domare vet man ju vad man kan leta efter för egenskaper hos hingstar för att väga upp. Vi vet ju vad vi tycker, men man blir ju så himla lätt hemmablind, hon är ju finast du vet. ;) :p
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 813
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 197
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
966
C
Avel Jag vet inte om detta är rätta sidan för denna tråden, men annars får moderatorn flytta den! Det är så här att jag skulle behöva lite...
Svar
6
· Visningar
883
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp