Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Juno var 142cm på treårs men har nog vuxit till kanske 145. Igår såg jag att han skjutit iväg ordentligt baktill dessutom. Visste inte att man kunde visa som femåring! Är inte omöjligt att jag väntar med honom isf. Han har mognat massor här under våren men är fortfarande väldigt barnslig och ridningen sitter för dagen långt ifrån tillräckligt. Vi måste komma iväg och hoppa också, han har inte hoppat sen treårs:o.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Dum fråga kanske, men tror du det är på grund av kastreringen som han har börjat växa nu? Vissa hävdar ju att valacker växer mer på höjden än hingstar, men jag vet inte hur stor sanning det ligger i det...

Min var 146cm med skor på 3-års, men han var väldigt "färdig" i kroppen redan som 2-åring, så tror inte det händer så mycket mer med honom.

Gå gärna in på http://ungponny.se och läs informationen angående kvalitetsbedömning som finns där. Jag vill inte riskera att lura i någon info som kanske inte stämmer :o :D
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Ja, det kan säkert vara kastreringen som gör att han växer (även på bredden:p). Gör inte så himla mycket då han blir mer värdefull som maxad;). Ska leta upp en bild på honom sen förra våren-då ser man tydligt hur mycket som hänt i kroppen på ett år med honom! Ska läsa på ikväll vad som gäller:). Tack för länken!
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Kanske en dum fråga, men jag tänkte ändå ställa den (jag håller till i 10: ornas tråd annars, men bland de som har visat/ska visa där så har de flesta halvblod och det är ju lite olika regler), när det står att hästen bör ha manen på ett visst sätt under treårstesten, innebär det att hästen måste ha manen så? Min har riktigt lång, fin man och jag vill absolut inte klippa av den egentligen, men enligt den där sidan så bör ponnyn ha ungefär en handsbredd man. Jag flätar henne gärna, och måste jag klippa henne får jag väl göra det, men går det att undvika är ingen gladare än jag. :angel:
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Bör är väl just BÖR och inte måste. När jag visade min 4-åring (det var visserligen några år sedan) hade hon också en lång fin man, som jag dock flätade (en sån där fläta som ligger längs halsen) för att hela hästen ska "synas" och hon blev hoppkvalitet ändå ;) :)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Här ser du hur Kesos man såg ut förra året. Den är inte ryckt sen dess :D (Eller någonsin.)

296644_10151369760251102_1330302916_n.jpg


Jag är dock upplärd att det beror på vilken ras det är på hästen. Connemara är en naturras och visas således oknoppad.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Bilden på Juno från april förra året. Han ser så liten och emlig ut:D.

970605_10200620911877141_277449307_n.jpg
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

kl

Bör är just bör. Tiger visades med knoppar både treårs och kvaliten, mest för att hans man är FRUKTANSVÄRD :eek: På rasutställningar har han ju dock självklart utsläppt man men treårs och kvaliten tycker jag inte det gör så mycket om de är flätade.

När jag visat åt hans uppfödare är det alltid välryckt utsläppt man på alla på allt som innefattar exteriörbedömning.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Det är typ sådär hon ser ut också, skönt att se att det är fler som inte kapat manen. :D Hon är new forest, och det som står är väl att hon ska visas oknoppad (samma som för dig med en connemara antar jag?), men jag har funderat på en sån fläta som går längs halsen.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

New Forest räknas också som naturras så det är nog samma formulering kring hästfrisyren. Så visst kan du visa oknoppad :)

Vill du fläta för att framhäva halsen så kan du såklart göra det. Jag är dock lat och tar alla chanser jag får att slippa frisera hästarna :p
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Så det skulle vara helt okej att hon har utsläppt man också? Egentligen är hon snyggast så, men jag trodde de var "tvungna" att se någotsånär civiliserade ut. ;)
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Keso hade utsläppt man och han har rätt mycket av den varan ;) Så om New Forest har samma "bestämmelser" som connemara så är det okej.
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Det är nog aldrig krav på flätor på en New Forest, jag har iaf väldigt svårt att tro det pga det LCg skriver, de räknas som naturras precis som connemarorna.

Ridponny vet jag inte vad det står, men de tycker jag ska visas flätade, precis som halvblod. De ska ju vara minihalvblod liksom :D

LCg, vet du datum ännu? Jag älskar att fläta allt utom Tigers man :D Rycka också om hästen vill :D
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag håller med om att ridponnyer ska visas knoppade. Det passar, i mitt tycke, bäst.

Nepp, jag har inte hittat finaldatum hos vare sig Ungponnytjohejset eller SPAF. Det bör vara sista helgen i september men jag vet ju inte.
Peia är snäll att rycka man på. Cinna står bara och skakar på huvudet. Hon är trots allt bara 21 år ung :p
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

*KL*
Igår var jag iväg och löshoppade ponnyn för första gången i ridhus. Han skötte sig över förväntan och hade jätteroligt!

970763_10201375487217205_1822555362_n.jpg

Först var bommarna lite konstiga.

946518_10201375489377259_299154082_n.jpg

Men sedan var det jätteroligt!

602420_10201375487257206_587850931_n.jpg

Liten ponny, små hinder? :P

954719_10201375489457261_1229486005_n.jpg

Det var varmt inne i ridhuset, så Memento tyckte att vi skulle ta med oss lite ridhusbotten hem...
 
Sv: Kvalitetsbedömning/3-årstest Ponny 2013

Jag har visat ofriserad på både treårs och kvalitets, inga kommentarer om det :)
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik I slutet av september 2013 köpte vi en ponny till vår dotter av en hästhandlare för 15000 kr. Ponnyn köptes som barnponny/nybörjarhäst...
Svar
6
· Visningar
2 801
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
19
· Visningar
3 161
Senast: Bleuh
·
Hästvård hej, behöver skriva av mig lite:), kanske kan ni dela med er av era åsikter och tankar:D... Så här ligger det till - jag har en...
Svar
0
· Visningar
963
C
Avel Jag vet inte om detta är rätta sidan för denna tråden, men annars får moderatorn flytta den! Det är så här att jag skulle behöva lite...
Svar
6
· Visningar
873
Senast: Welsh
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Hundhantering
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp