Kvarka-vaccinering

Bukefalos 30 år!

Kommer ni vaccinera mot kvarka?

• Ja, så snart som möjligt!

Röster: 2 5,4%
  • Troligen tids nog, känns fortfarande lite osäkert.

Röster: 14 37,8%
  • Nej, inte aktuellt.

Röster: 21 56,8%

• Antal omröstningsdeltagare
    37
Jo men det är ju just det. Finns det alls ett skydd efter 2 månader?
Jag är helt med på ditt tänk, att lite skydd är bättre än inget månad 3-12. Men jag hittar ingenstans belägg för ATT de har något skydd alls månad 3 och fram? Teoretiskt borde de ha det men jag hittar inte något som styrker de

Jag skulle absolut kunna tänka mig att vaccinera om det är så som du fått information om! Men infon jag fått från veterinär samt hittat när jag letat är densamma som fass. Och då har jag valt att avstå, det är lite för mycket biverkningar osv för ett skydd på 2 månader.
Det är ju såklart upp till varje hästägare att bedöma om man vill vaccinera eller inte. Tänker att ju fler som vaccinerar, desto snabbare kan det komma in data som kan förlänga det officiella intervallet. Har tyvärr inte några länkar till studier etc, mer än info från veterinär och t.ex hur Wången gör med sina hästar. Tror rätt få vaccin plötsligt upphör att ha effekt, utan det klingar av långsamt. Skulle det blomma upp ett kvarka-utbrott i närheten skulle jag överväga en boosterdos för säkerhets skull, annars köra på årlig vaccinering, bättre än inget i alla fall.

Dessutom hindrar, nog, inte vaccinet att man får in smittan i stallet?
Ungefär hälften av de vaccinerade hästarna i testen slapp hög feber (de hade under 39 grader i två dygn, dvs det räknas som feberfri) och de hade lindrigare kvarkasymtom (hosta etc).

Jag har också sett att i kampanjen (stoppa kvarka) antyder man att kvarka skulle kunna utrotas om alla var vaccinerade men har svårt förstå att vaccinet skulle kunna vara så effektivt när tiden det skyddar är så kort och hälften av de vaccinerade hästarna ändå får ”vanliga” symtom vid smitta.

Jämför man med andra vaccin mot bakteriella infektioner (stelkramp, difteri och kikhosta) får man ett mycket längre och bättre skydd.

Men absolut kan vaccinet utvecklas, och med mer studier kanske man kan påvisa hur man kan revaccinera och behålla skyddet längre med. Just nu känns det inte aktuellt i min situation att ge det.
Som jag ser det så är det vaccinet kan göra att minska risken för allvarlig komplikation och död. Och för ridskolor/verksamheter minska risken för mycket långa verksamhetsavbrott?

Hittade denna, där veterinär på Wången pratar om en studie de gjorde på sina hästar. Den visade gott antikroppsskydd och bra svar på vacc även efter 5 resp 12 månader.

Texten i FASS är ju baserad på de studier som var gjorda när läkemedlet godkändes, förhoppningsvis kommer det fler studier som kan stödja att det fungerar mycket bättre än så. Om det i praktiken ger ett bra skydd vid samma vaccinationsprotokoll som influensan känns det ju betydligt rimligare att använda än vad man får intryck av i FASS.

Vi hade en veterinär på besök i stallet idag (som vi brukar ha på besök för vi har en liten seminstation). Hon frågade varför vi inte hade kvarkavaccinerat eftersom det går så mycket kvarka nu. Det är skrämmande tycker jag, att många stall rapporterar smitta trots att det är sommartid och då brukar hästarna inte bli sjuka på samma sätt enligt min erfarenhet.

Vi kommer bli rekommenderade av vår stallägare att vaccinera allihop och jag tänker göra det. Biverkningarna är enligt "vår" veterinär inte vad många var rädda för när vaccinet kom. Tydligen finns det också indikationer på att vaccineringen dessutom funkar mot Falsk kvarka och det hade ju varit fantastiskt tycker jag.

En av stallägarna har ju inridning av unghästar i vårt stall så vi behöver skydda oss lite extra. Har man ett litet stall där hästar inte kommer och går så kanske det inte är lika akut. Men hur tänker ni?
Det här med "trots att det är sommartid".

Kvarka är en bakterie, och bakterier frodas mer på sommaren.

Virus däremot är väldigt stabila när det är kallt och det är därför vi har mer förkylning, influensa och covid på vinterhalvåret. Att det är mer kvarka på sommaren är med andra ord inte så konstigt.

Det här med "trots att det är sommartid".

Kvarka är en bakterie, och bakterier frodas mer på sommaren.

Virus däremot är väldigt stabila när det är kallt och det är därför vi har mer förkylning, influensa och covid på vinterhalvåret. Att det är mer kvarka på sommaren är med andra ord inte så konstigt.
Smart! Jag tänkte mer på att vi tränger ihop hästarna mer på stall vintertid, och att de ”delar” luft mer.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

• Valp, tips och råd
  • Valp 2026

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka