Jolie_Madame

Trådstartare
nu är det så att stallet där jag rider troligen fått kvarka. hur fungerar det med tvätt, jag hörde att bakterien ibland är motståndskrafit mot jodpax, vad ska man använda istället?
vad är det man måste tvätta med det isåfall, kläder etc också? hur gör man med hjälm tex?

tacksam för svar..
 
Man tvättar stallet, sin och hästens utrustning i Vircon. Det är ett starkt specialmedel som tar kål på det mesta. Vi hade kvarka i vårt stall för några år sen. Jag hörde även efteråt att bakterierna dör av minusgrader.. Veterinären rekommenderade i alla fall Vircon.
 
Det är bara "bullshit" att kvarka bakterierna alltid dör av minusgrader.

För många år sedan fick jag kvarka på våra islandshästar med importerad häst från DK. Hästarna gick på lösdrift.

Ett år! efter att kvarkan klingat av, fick vi in en ny häst i lösdriften och den fick förståss kvarka. Det var en unghäst med lite nedsatt kondition, men det visade ändå att bakterien fanns kvar. Då hade vi dessutom haft en hel vinter emellan med minus 20° under ett par perioder = lika kallt i det oisolerade lösdriftsskyddet.

Efter mekanisk skrubbning och grundlig rengöring med Vircon blev vi av med eländet.
 
När vi hade kvarka på min gamla ridskola för kanske 4 (?) år sedan så agerade jag sjuksköterska åt de sjuka lektionspållarna och torkade snor och BODDE i stallet en vecka tom. Vi frågade veterinären som hade hand om vårt stall när han var där hur man skulle göra med sina kläder och dylikt och han sa att vi skulle lägga hjälmen i frysen, det andra kan man ju tvätta. Min hjälm låg i frysen några dagar och när ridskolan blev friskförklarad användej ag minsann den och mina vänner likaså, men vi har inte haft nåt fall av kvarka sedan dess.. Prata med veterinären, det är säkrast.

Förrsten, stackare :( Kvarka är ingen rolig sjukdom.. Var bara noga med att inte sätta igång era hästar för snabbt efteråt, kvarka tär väldigt mycket på hästarna. Vi hade några privatisar som satte igång sina ponnier dagen efter friskförklaring -de ska vila helt MINST 2 veckor -och det tog så småningom livet av den ena ponnyn, hjärta och lungor tog stryk :(
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min 13 åriga connemara ponny får väldigt mycket klåda i svansroten under vintern. Han är en boxvandrare och är ibland lite stressad...
Svar
1
· Visningar
245
Senast: Ponylove
·
Kläder & Bli fin Vi fick lite bebiskläder av en släkting som denne haft i en källare. Mest troligt i alla fall för alla plagg luktade väldigt unket...
Svar
6
· Visningar
807
Senast: Zacci
·
Hästmänniskan Hej! Har fått så bra tips och svar här på bukefalos på alla mina tidigare funderingar och frågor.. så kör en fråga till. 😝 Jag är ju...
2
Svar
20
· Visningar
856
Senast: Oknytt
·
Hästvård Hej! Har ett fullblod som får småsår lite då och då. Vissa sår läker men andra sår får som stenhårda skorpor som inte ramlar av som de...
Svar
6
· Visningar
733
Senast: Fazeem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp