Bukefalos 28 år!

Kvinna död i hundattack

"Kvinnan som dog var ägare till hunden, som var av rasen amstaff. Enligt polisen hade kvinnan två gäster hemma hos sig när hunden gick till attack.

– Hunden ska av okänd anledning ha gått till angrepp på mannen som befann sig där. Kvinnan försökte få kontroll på hunden utomhus och då blev hon attackerad"

Tragisk händelse och hunden är givetvis avlivad redan. Orsak till det hela går bara att spekulera i och det låter jag bli.
 
Det är samma hund det rör sig om, ja. Den har gjort ordentliga utfall mot allt och alla och många har varit oroliga över vad som skulle hända om den kom lös. Dottern själv har ju sagt till SVT idag att hon varit rädd för att något sånt här skulle hända... Hunden borde ha avlivats för flera år sedan, det är hemskt och sorgligt att det skulle sluta så här. Till skillnad från mupparna på Flashback har jag svårt att tycka att någon "förtjänar" att bli slaktad av sin egna hund. Fruktansvärd tragedi!
 
Det är samma hund det rör sig om, ja. Den har gjort ordentliga utfall mot allt och alla och många har varit oroliga över vad som skulle hända om den kom lös. Dottern själv har ju sagt till SVT idag att hon varit rädd för att något sånt här skulle hända... Hunden borde ha avlivats för flera år sedan, det är hemskt och sorgligt att det skulle sluta så här. Till skillnad från mupparna på Flashback har jag svårt att tycka att någon "förtjänar" att bli slaktad av sin egna hund. Fruktansvärd tragedi!
Ok så det är den hunden som hon ”skickade utomlands”?
Dåligt av Länsstyrelsen att inte följa upp det. Verkar som om de bara släppt ärendet när hon sa att hon skulle sälja den till utlandet.
 
Ok så det är den hunden som hon ”skickade utomlands”?
Dåligt av Länsstyrelsen att inte följa upp det. Verkar som om de bara släppt ärendet när hon sa att hon skulle sälja den till utlandet.
Tillsynslagen är en lagstiftning som i huvudsak sköts administrativt. "Dåligt av länsstyrelsen", eller så utförde de sitt uppdrag? Kanske har kvinnan tom angett en ny ägare utomlands, det vet vi väl inte?

Annars får väl uppdraget se annorlunda ut, dvs att fysiska kontroller ska göras, och då behövs mer resurser.
 
Tillsynslagen är en lagstiftning som i huvudsak sköts administrativt. "Dåligt av länsstyrelsen", eller så utförde de sitt uppdrag? Kanske har kvinnan tom angett en ny ägare utomlands, det vet vi väl inte?

Annars får väl uppdraget se annorlunda ut, dvs att fysiska kontroller ska göras, och då behövs mer resurser.

Efter att min hund blev attackerad och ägaren till den andra hunden fick föreläggande, frågade jag vem som följer upp att det följs. Svaret är att det är allmänheten som isåfall får tipsa och fota/filma. I det här fallet är det ju tragiskt om en hel by varit rädda, hundens sägs ha flyttat utomlands och alla vetat om att det är samma hund men ingen har lyckats påtala detta för LS...
Tragiskt är det i vilket fall.
 
Det är samma hund det rör sig om, ja. Den har gjort ordentliga utfall mot allt och alla och många har varit oroliga över vad som skulle hända om den kom lös. Dottern själv har ju sagt till SVT idag att hon varit rädd för att något sånt här skulle hända... Hunden borde ha avlivats för flera år sedan, det är hemskt och sorgligt att det skulle sluta så här. Till skillnad från mupparna på Flashback har jag svårt att tycka att någon "förtjänar" att bli slaktad av sin egna hund. Fruktansvärd tragedi!

Rent krasst, hellre hon än någon oskyldig förbipasserande eller ett barn. Hunden var ju hennes ansvar. Men visst är det en tragedi och huruvida hon förtjänade det har jag ingen aning om. Förmodligen inte.
 
Kvinnan har tidigare ägt en hund som bitit folk, hon sa till länsstyrelsen att hon skickat den utomlands till en ny ägare.
Låter lite som om det kan vara samma hund men som hon behållit fast hon inte fick.
Obs! Spekulationer från min sida. Känns konstigt att en person råkar ha två hundar efter varandra som attackerar folk.
https://sverigesradio.se/artikel/doda-kvinnan-har-tidigare-agt-hund-som-attackerat-barn
Någonting måste det vara med hundarna som dessa människor dras till och som hindrar dom att fatta beslut om avlivning när allvarliga saker hänt. Kanske ett behov av att rädda, ta om hand, omvända? Jag vet inte. Jag skulle tycka att det vore hemskt obehagligt att gå runt med ett ”skarpladdat vapen i ett litet snöre” men dessa ägare verkar inte riktigt bry sig? Förstå konsekvenserna?
 
Någonting måste det vara med hundarna som dessa människor dras till och som hindrar dom att fatta beslut om avlivning när allvarliga saker hänt. Kanske ett behov av att rädda, ta om hand, omvända? Jag vet inte. Jag skulle tycka att det vore hemskt obehagligt att gå runt med ett ”skarpladdat vapen i ett litet snöre” men dessa ägare verkar inte riktigt bry sig? Förstå konsekvenserna?

De ser ju även hunden när den är snäll. De älskar sina hundar trots att de vet vad hunden är kapabel till. De tror att de kan hindra den från att skada någon för att de älskar den. Därför måste samhället ta ett större ansvar. Naturligtvis borde hunden omhändertagits och mentaliteten bedömts efter att den bet ägarens barnbarn.
 
Efter att min hund blev attackerad och ägaren till den andra hunden fick föreläggande, frågade jag vem som följer upp att det följs. Svaret är att det är allmänheten som isåfall får tipsa och fota/filma. I det här fallet är det ju tragiskt om en hel by varit rädda, hundens sägs ha flyttat utomlands och alla vetat om att det är samma hund men ingen har lyckats påtala detta för LS...
Tragiskt är det i vilket fall.
Ja, så är det tyvärr. Och om man är rädd för hundägaren minskar benägenheten att anmäla överträdelser något enormt.
 
Någonting måste det vara med hundarna som dessa människor dras till och som hindrar dom att fatta beslut om avlivning när allvarliga saker hänt. Kanske ett behov av att rädda, ta om hand, omvända? Jag vet inte. Jag skulle tycka att det vore hemskt obehagligt att gå runt med ett ”skarpladdat vapen i ett litet snöre” men dessa ägare verkar inte riktigt bry sig? Förstå konsekvenserna?

Ja, detta är för mig en gåta. Hur man med berått mod kan gå runt med ett skarpladdat vapen på det viset... Min enda förklaring på varför man har dessa hundar är att man måste vara faktaresistent.
Samma visa med den hund som bet min. Liknande ägarprofil också, kvinna 57 år som hävdar att hunden "leker hårt"...
 
Någonting måste det vara med hundarna som dessa människor dras till och som hindrar dom att fatta beslut om avlivning när allvarliga saker hänt. Kanske ett behov av att rädda, ta om hand, omvända? Jag vet inte. Jag skulle tycka att det vore hemskt obehagligt att gå runt med ett ”skarpladdat vapen i ett litet snöre” men dessa ägare verkar inte riktigt bry sig? Förstå konsekvenserna?
Undrar om det till viss del kan finnas drag liknande de som gör att människor blir kvar i destruktiva relationer och tror de har rationella argument?
Han är snäll egentligen... Om jag bara gör xxx så kommer det att bli bättre... Oförmåga att föreställa sig ett liv utan hunden/personen och att ta avgörande steg...
 
De ser ju även hunden när den är snäll. De älskar sina hundar trots att de vet vad hunden är kapabel till. De tror att de kan hindra den från att skada någon för att de älskar den. Därför måste samhället ta ett större ansvar. Naturligtvis borde hunden omhändertagits och mentaliteten bedömts efter att den bet ägarens barnbarn.
Jag har varit med vid ett mentaltest av en hund som bitit. Detta var utomlands där andra regler gäller, men där var det krav på att hundar som anmälts för bett utvärderades av länsstyrelsen och polisen under ett mentaltest enligt protokoll. Därefter avgjordes sedan om hunden skulle omhändertas, beläggas med munkorgstvång eller avlivas.
Testet var som en blandning mellan MH, MT och BH-prov.
 
Jag har varit med vid ett mentaltest av en hund som bitit. Detta var utomlands där andra regler gäller, men där var det krav på att hundar som anmälts för bett utvärderades av länsstyrelsen och polisen under ett mentaltest enligt protokoll. Därefter avgjordes sedan om hunden skulle omhändertas, beläggas med munkorgstvång eller avlivas.
Testet var som en blandning mellan MH, MT och BH-prov.

Det är nåt sånt jag önskar skulle finnas och användas i de fall hundar visat aggressivitet!
 
Ja kommer det in en anmälan så kanske tester för att se att den inte är helt utom kontroll och alldeles för aggressiv vore en väldigt bra väg att gå. Resurskrävande, ja absolut. Men att folk i en hel by går runt och är rädda för en hund är ju inte rimligt någonstans.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 852
Senast: iNHALE
·
Kultur En otrolig sångare och en bättre man. Var aktiv i civil rights movement och slogs hela sitt liv mot orättvisor och rasism. Var aldrig...
Svar
0
· Visningar
298
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 219
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
7 295

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp