Kvinna död i hundattack

Generellt känns det som fel hund i fel ägares händer, det händer lite för ofta att en reaktiv och aggressiv hund (oavsett ras) ursäktas med "men han är så snäll annars" lika mycket som att en sån hund hamnar i en totalt oansvarig ägares händer. Framförallt amstaff men har även noterat att det börjar dyka upp sådana ursäkter i flera olika raser, framförallt kring blocket-blandisar eller oreggade renraser som också dyker upp på blocket.

Jag tror på att reglera och säkra aveln för alla raser genom att genomföra fler MH och BPH (alternativt göra det obligatoriskt för valpköpare) och på att faktiskt sluta med att blandrasavla eller åtminstone se till att sådana kanaler för att sälja blandraser försvinner, det är inte helt sällan det är hundar med svajig mentalitet och andra problem som annonseras ut som "perfekta familjehundar" för att bara sälja en fin och söt hund. Och mer utbildning i just hund, mentalitet och träning.
 
Generellt känns det som fel hund i fel ägares händer, det händer lite för ofta att en reaktiv och aggressiv hund (oavsett ras) ursäktas med "men han är så snäll annars" lika mycket som att en sån hund hamnar i en totalt oansvarig ägares händer. Framförallt amstaff men har även noterat att det börjar dyka upp sådana ursäkter i flera olika raser, framförallt kring blocket-blandisar eller oreggade renraser som också dyker upp på blocket.

Jag tror på att reglera och säkra aveln för alla raser genom att genomföra fler MH och BPH (alternativt göra det obligatoriskt för valpköpare) och på att faktiskt sluta med att blandrasavla eller åtminstone se till att sådana kanaler för att sälja blandraser försvinner, det är inte helt sällan det är hundar med svajig mentalitet och andra problem som annonseras ut som "perfekta familjehundar" för att bara sälja en fin och söt hund. Och mer utbildning i just hund, mentalitet och träning.
Bra idé men hur ska det lösas rent praktiskt? Alla coronahundar som såldes på bl a Blocket är inte mentalt instabila bara för att idioter är dåligt pålästa och köper vad som helst som är en blandning. "Den blir vad man gör den till." Jag tror inte den här ägaren hade planerat sin hädanfärd så här. :banghead:
 
Med risk för att outa mig själv nu, men jag kommer från byn där detta skett och den där hunden var mycket obehaglig. Det kändes som en tidsfråga innan något riktigt allvarligt hände. Vet att folk försökt övertala henne att avliva.
 
Bra idé men hur ska det lösas rent praktiskt? Alla coronahundar som såldes på bl a Blocket är inte mentalt instabila bara för att idioter är dåligt pålästa och köper vad som helst som är en blandning. "Den blir vad man gör den till." Jag tror inte den här ägaren hade planerat sin hädanfärd så här. :banghead:
Jag tror faktiskt att det är den svåraste biten att lösa, när jag pratar med andra som har hund är det sällan någon är intresserad av att ens gå valpkurs, än mindre skulle jag tro en "blivande hundägarkurs" skulle vara intressant. Folk (generaliserar hårt) vill ha hund men inte faktiskt genuint bli hundägare med allt det ansvar det faktiskt innebär. Framförallt när det gäller tuffa hundar som amstaff, cane corso, dogo argentino, ovtjarkor m.m för de hör alltför ofta att de är "perfekta familjehundar"(gärna och frekvent använt med blandisar med nämnda raser). Ja, de kan de vara men det kräver träning, ansvar och förståelse för rasen.

Jag tror som sagt mest på att utbilda folk i hund, däremot har jag inte en bra lösning på hur det rent praktiskt ska gå till. Jag hoppas innerligt att, trots hur hemskt det än är att det här hänt, att det öppnar upp för en diskussion kring hur vi genomför mer utbildning kring hund och hur det ska bli lättillgängligt för att säkra hundägandet även innan folk bestämmer sig för att skaffa hund.

Jag bor i den lilla by där en 15-åring höggs ihjäl av en amerikansk bulldog för ett par år sedan, den tragedi det innebär med någon som huggs ihjäl av en hund är något jag absolut förstår. För det påverkar så många fler än man tror.
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Samhälle När jag körde till jobbet idag hörde jag delar av "Människor och tro" på P1 och jag började fundera lite. Om du får välja, vad vill du...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 676
Senast: iNHALE
·
Kultur En otrolig sångare och en bättre man. Var aktiv i civil rights movement och slogs hela sitt liv mot orättvisor och rasism. Var aldrig...
Svar
0
· Visningar
294
Senast: MJLee
·
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 805
Senast: ako
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 847

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp