Kvinnohelvetet på jorden

Vad fasen ska världen göra åt Afghanistan? Jag är sällan lagd åt primitiva lösningar men efter att ha läst detta, med gråten i halsen, känner jag mest Evakuera kvinnor och barn och asfaltera sedan skiten.

Jag har en "vän" ( har en hel bunt nyanända vänner som vi kallar dem), en kvinna från just Afghanistan, bortgift mot sin vilja vid 12 års ålder med en äldre man 6 barn mer eller mindre på raken, mannen dog lite spektakulärt( går inte in på detaljer men det var i strid o motsättningar), hon är nu i Sverige och hennes historia är fruktansvärd och jag är så glad att hon sitter vid mitt köksbord o fikar och att hon och hennes barn är räddade.
Hon är så nöjd över Sverige, så lycklig att få vara här även om hon självklart har mörka minnen att bära också så allt är inte enkelt.
 
Ja, vad ska världen göra. Ska världen göra något? - "världen" är alldeles för ofta USA. Ett USA som har egen agenda är de ger sig in i konflikter.
Fastna inte i kolonialt tänkande. Värtvärlden är itne bäst på allting.

Afghanistan är på medeltida nivå. Det enda som hjälper är upplysning, utbildning. Alla insatser för att utbilda människor är av godo. Men det går trots allt framåt!

Jag vet att svenska afganistankommittén gör ett bra jobb. Må de kunna fortsätta och fler följa i deras spår. Numera finns en stor afghansk diaspora. Männniskor i i-länder som verkar för att deras hemland ska gå framåt. Inte minst i Sverige finns de. Tänk så fantastiskt det vore om läget i landet förbättrades så mycket att personer som skaffat utbildning och kunskaper kan flytta tillbaka och lyfta landet.

Jag har varken nämnt USA, kolonialisering eller att västvärlden är bäst på allting. Och upplysning och utbildning är jättebra. Men hur många nioåringar ska giftas bort till gamla gubbar och hur många kvinnor ska få syra kastade i ansiktet för att de ”lät” svågern våldta dem medan upplysningen och utbildningen pågår?

Det är därför jag ur djupet av min förtvivlan föreslår asfaltering. :cry:
 
Varje gång jag läser artiklar av det här slaget är jag sååå glad av att jag har haft ett mångårigt förhållande med en troende muslimsk man, från en annan del av världen. Det gör att jag är trygg i min vetskap att det som artikeln handlar om INTE är religion, utan en kulturell avart. Samtidigt gör artikeln mig beklämd då jag vet att troligtvis majoriteten av de som läser den, läser in att det som artikeln handlar om är islam generellt och inte det den egentligen handlar om - en del av Afghanistan specifikt. Om jag får kritisera artikeln tycker jag att den kunde ha poängterat just det.
 
Problemet är hur kommer man åt den manliga maktstrukturen , alltså tar bort deras bestämmande, deras identitet, vad finns istället?
Ja det är ju knäckfrågan. Hur förändrar man en maktstruktur som gör att män kan göra precis vad de vill, jag repeterar, precis vad de vill, med kvinnor? Det är så bortom fasansfullt.

Och jag tycker att det är bra att du poängterar maktstrukturen och inte låter respekt för religion, i det här fallet islam, låta det där samhällssystemet komma undan.
 
Varje gång jag läser artiklar av det här slaget är jag sååå glad av att jag har haft ett mångårigt förhållande med en troende muslimsk man, från en annan del av världen. Det gör att jag är trygg i min vetskap att det som artikeln handlar om INTE är religion, utan en kulturell avart. Samtidigt gör artikeln mig beklämd då jag vet att troligtvis majoriteten av de som läser den, läser in att det som artikeln handlar om är islam generellt och inte det den egentligen handlar om - en del av Afghanistan specifikt. Om jag får kritisera artikeln tycker jag att den kunde ha poängterat just det.
Fast hon är ju tydlig med vilken stad han är verksam i och att det inte är i talibankontrollerade områden utan i en stad som kontrolleras av regeringen. Den som tror - eller vill tro - att han är talesman för en hel religion tror jag inte man kommer åt ens med disclaimers i feta versaler.
 
Jag håller inte riktigt med dig Mandalaki. Min uppfattning är att artikel beskriver hur religionen påverkar samhället snarare än samhällets tolkning av religionen. Och det behövs det inga versaler för att beskriva.
 
Jag tänker inte ens islam när jag läser. Alltså inte i betydelsen att islam är svaret på frågan varför Afghanistan är så kvinnofientligt.

Indien är rätt vidrigt för kvinnor, tex. Men vi ser sällan någon hindufobi som liknar den islamofobi som vi ofta ser.
Jag läser inte heller islam. Men jag vet att väldigt många gör det. Islamofobin är ju verkligen stor och ökande. Ja, Indien :-( det är märkligt hur det landet har glorifierats (kanske fel ordval, men jag kom inte på något bättre just nu) och att man har blundat för de mänskliga rättigheterna så länge.
 
... eller i varje fall ett av dem, är Afghanistan. Att läsa Magda Gads intervju (än så länge upplåst) med den här imamen är som att dra ut naglarna, en efter en. Varje stycke gör så jävla ont. Och då verkar han ändå inte vara någon klan-taliban från långtuppibergen, han verkar i en större, regeringskontrollerad stad.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/del-8-imamen/

Vad fasen ska världen göra åt Afghanistan? Jag är sällan lagd åt primitiva lösningar men efter att ha läst detta, med gråten i halsen, känner jag mest Evakuera kvinnor och barn och asfaltera sedan skiten.
Alltså ja. Är verkligen asfaltslösningen fel?
 
Jag håller inte riktigt med dig Mandalaki. Min uppfattning är att artikel beskriver hur religionen påverkar samhället snarare än samhällets tolkning av religionen. Och det behövs det inga versaler för att beskriva.
Jag tycker att den beskriver en imams tolkning av hur samhället ska påverkas av religionen. Jag hade velat lite mer om hur inflytelserik just denne imam är, och hur representativ hans tolkning är för landet, men jag har inga allvarliga invändningar på de punkterna.
 
Jag tänker inte ens islam när jag läser. Alltså inte i betydelsen att islam är svaret på frågan varför Afghanistan är så kvinnofientligt.

Indien är rätt vidrigt för kvinnor, tex. Men vi ser sällan någon hindufobi som liknar den islamofobi som vi ofta ser.
Jag tänker inte heller så. Inte mer än att jaha, ännu en patriark som använder islam som förevändning för ett stenhårt kvinnoförtryckande samhällssystem.
 
Till att börja med så ska vi ju INTE utvisa människor till det där helvetet.

Det är ju en stor sekt full av folk som indoktrinerats och hålls fångna. Som Ryans besök i Jonestown triggade en "massflykt" när tillfället gavs, så tror jag att ett sätt att hjälpa är att ge de drabbade fria flyktvägar (och vara beredda på att försvara dem). Vi kan inte säga att de ska förändra sitt leverne, men vi borde kunna erbjuda en väg ut för dem som inte vill vara där.

Att försvåra flykt från afganistan är att bidra till brotten mot mänskliga rättigheter, och är helt förkastligt!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp