Kvinnohelvetet på jorden

Finns ju en fördel med de killar som kommit hit och blir tillbakavisade (och nej, jag är inte för att utvisa till Afghanistan) och det är ju att de faktiskt sått ett udd demokrati och jämställdhet. Jag har haft mycket kurser i journalistik och åsikt och tryckfrihet för ensamkommande, jag vet att det jobbats hårt på jämställdhet och sådana grejer. Jag vet i alla fall fyra killar som blivit utvisade och faktiskt engagerat sig antingen som journalister, bloggare eller i frivilligorganisationer i landet. En har hunnit gifta sig sedan han åkte tillbaka och verkar behandla sin tjej rätt väl. Det kanske inte hjälper någon idag, det tar många år till förändring, men jag hoppas att dessa utvisningar i alla fall har gett en udd demokrati i killarna att faktiskt förändra landets situation till lite, lite bättre.

Jag läste en bok en gång, talibanerna, vilket är en oerhört intressant bok om hur Afghanistan har blivit det land med de värderingar det faktiskt är idag, jag rekommenderar alla att läsa den boken om man är intresserad av hur det kan se ut som det gör idag. Den är slutsåld på Bokus men ser ut så här om någon vill låna på ett bibliotek: https://www.bokus.com/bok/978918693...mistiska-krafterna-i-afghanistan-och-varlden/

Förövrigt är det väl ofta så enligt forskning att de länder som är mest stängda mellan män och kvinnor, där Afghanistan ligger på topp, är de länder som har mest problem med våld mot kvinnor också. Tragiskt men sant, också sån där forskning vi fått föreläsning om men som jag inte orkar googla var den finns. Men det är kanske inte så konstigt att ett land som är helt stängt mellan könen dras med den typen av våld eller företeelser som sexuella övergrepp på män som är vanligast i världen där eller dansande pojkar.
I allmänhet tror jag väldigt mycket på utökade utbytesprogram för både studenter och arbetskraft för att åstadkomma förändringar från insidan av länder.
 
Seriöst, vem skulle vilja åka som utbytesstudent till Afghanistan? :confused:
Behöver inte nödvändigtvis vara så mycket folk som åker dit som att vi låter folk komma hit och ta del av vårt samhälle. Sen har vi troligtvis mycket vi kan lära oss därifrån också men visst det är lägre prioriterat.
 
... eller i varje fall ett av dem, är Afghanistan. Att läsa Magda Gads intervju (än så länge upplåst) med den här imamen är som att dra ut naglarna, en efter en. Varje stycke gör så jävla ont. Och då verkar han ändå inte vara någon klan-taliban från långtuppibergen, han verkar i en större, regeringskontrollerad stad.

https://www.expressen.se/nyheter/qs/del-8-imamen/

Vad fasen ska världen göra åt Afghanistan? Jag är sällan lagd åt primitiva lösningar men efter att ha läst detta, med gråten i halsen, känner jag mest Evakuera kvinnor och barn och asfaltera sedan skiten.
Jag blir så sinnessjukt provocerad av alla "Men varför kommer det bara unga killar hit och inga kvinnor" kommentar många slänger sig med.
Ja varför då tror du? För att vi gjort det nästan omöjligt att ta sig hit. Vad är liksom oddsen för att en tjej som växt upp där skulle kunna göra samma resa som grabbarna gör?!

Det är påfallande ofta samma puckon som tror att man som "svensk tjej" inte kan gå ut ensam i svenska förortern utan att bli våldtagen...
*facepalm*
 
Finns väl en del som skriver sin uppsats (på högre nivå) som reser till Afghanistan, jag känner ett par inom mänskliga rättigheter till exempel som är på plats nu för att skriva master (på eget bevåg dock), men nä, vanligt utbyte blir nog svårare som det ser ut idag. Jag tycker denna kille (länk nedan) har en hel del bra funderingar, har själv varit med när han har varit i skolorna här, vi har tagit vid där han slutat och jobbat och faktiskt lyckats så det där lilla fröet till jämställdhet och demokrati som kanske är det som kan förändra det där samhället i längden... De är ju rätt många som blir tillbakaskickade (nåja, en del har ju aldrig satt sin fot där) till det där landet, och, om de nu måste tillbaka, vilket jag själv är otroligt tveksam till för Afghanistan är inte bättre än Syrien egentligen, så är det väl i alla fall en jädra fördel med pålästa, ambitiösa killar som vi jobbat med åt det hållet. Jag tror det är den unga, tyvärr manliga, generationen som måste förändra, och många i den unga, tyvärr manliga, generationen har idag västerländsk erfarenhet på ett eller annat sätt och de blir fler och fler (tyvärr) och har sett fördelarna med det system vi har här i norra Europa.
http://www.gp.se/ledare/två-identiteter-ett-land-1.11841881
 
Jag blir så sinnessjukt provocerad av alla "Men varför kommer det bara unga killar hit och inga kvinnor" kommentar många slänger sig med.
Ja varför då tror du? För att vi gjort det nästan omöjligt att ta sig hit. Vad är liksom oddsen för att en tjej som växt upp där skulle kunna göra samma resa som grabbarna gör?!

Det är påfallande ofta samma puckon som tror att man som "svensk tjej" inte kan gå ut ensam i svenska förortern utan att bli våldtagen...
*facepalm*
Det värsta är ju att de få kvinnor som lyckas ta sig hit blir ju utvisade trots att tom en idiot borde fatta vad som väntar dem som flytt. :crazy: :cry:
 
Det värsta är ju att de få kvinnor som lyckas ta sig hit blir ju utvisade trots att tom en idiot borde fatta vad som väntar dem som flytt. :crazy::cry:

Mmm, träffade en godman vars minderåriga flicka fått avslag. Trots FN:s rapporter om situationen för kvinnor i Afghanistan. Men nej, hon ansågs ha ett familjenätverk där, att det är samma nätverk som kommer misshandla/mörda henne alt gifta bort henne beaktade de inte.
 
Ptja de är väl runt 35miljoner i Afghanistan och om vi nu tar emot kvinnorna som flyktingar så borde det väl bli i runda slänga 15miljoner. Blir till att bygga lite bostäder och spara i allmänhet tror jag men ska väl gå.
Alltså - din kommentar provocerar mig. På flera plan.

Dels för den underliggande tanken att det är så bra här i vårt land att folk vill hit.
När det är så att folk inte vill hit, de vill bort från förtryck, hot, död.

Precis som vi älskar de sitt land, sina vänner, sina släktingar, sin hembygd. Men det går inte att leva där, just nu.
Som en gammal kvinna sorgset sa till mig för flera år sedan. På sin nyvunna knaggliga svenska sa hon -Somalia nej problem, Somalia mycket bom bom. Dvs Somalia är ett underbart land men Al Shabab och andra skjuter och släpper bomber. Aldrig att hon skulle lämnat om hon kunnat leva i säkerhet där.

Varför skulle Afghanska kvinnor vilja lämna sitt land? De vill inte leva i förtrycket. De vill leva i sitt land.
Det är två skilda saker. Landet och styrelsesättet.

Tror många underskattar problemen med att lämna sitt liv och byta kultur, språk, gemensam historia, vänner.

Vårt land, vårt klimat, vår kultur, vår historia och våra sociala mönster är våra och vi gillar dem. Det betyder inte att de är överlägsna andra.
 
Måste säga att jag är glad för att det gick att ha den här tråden utan att den spårade ur i okontrollerat islamhat. Den risken var ju uppenbar och jag hatar verkligen varken islam eller muslimer, men jag var så frustrerad i går att jag var tvungen att ta den.

Så tack ska ni ha! :up:
 
Känslomässigt nej, det känns som en helt rimlig lösning. Jag har följt den där artikelserien sedan den startade och jag har fått mer och mer ont i magen för varje artikel.
Eller hur! När jag släpper fram mina primitiva känslor är det riktigt illa i min värld. Oftast kan jag se två sidor av ett mynt. Jag berörs alltid så mycket av "orättvisor". I detta fall hur kvinnor behandlas. Och så pass att jag inte ser någon förnuftig lösning utan mer en käftsmäll tillbaka.
 
Har flera bekanta som varit i Afghanistan så jag är tyvärr inte ett dugg förvånad. Det finns en bild med kvinnor på 60-talet och kvinnor på 2000-talet i Kabul. Utvecklingen har verkligen inte gått framåt. Tyvärr är Afghanistan inte det enda landet där kvinnor far illa.

https://www.indiatoday.in/lifestyle...orribly-wrong-245535-2015-03-23#close-overlay
Jag läste någonstans att 20% av barnen aldrig når vuxen ålder i Afghanistan :( Tänk om ett barn dör i Sverige är det så känslomässigt stort för oss.

Hur sörjer kvinnorna i Afghanistan sina barn? Blir de avtrubbade eller har de stora öppna sår i sina själar?
 
Har flera bekanta som varit i Afghanistan så jag är tyvärr inte ett dugg förvånad. Det finns en bild med kvinnor på 60-talet och kvinnor på 2000-talet i Kabul. Utvecklingen har verkligen inte gått framåt. Tyvärr är Afghanistan inte det enda landet där kvinnor far illa.

https://www.indiatoday.in/lifestyle...orribly-wrong-245535-2015-03-23#close-overlay
Jag har sett liknande bilder innan, de ska väl visa före och efter talibanerna. Blå burka är ju talibanernas påfund.

Imamen i intervjun är dock inte taliban, men hans kvinnosyn verkar inte ligga långt efter.
 
Jag läste någonstans att 20% av barnen aldrig når vuxen ålder i Afghanistan :( Tänk om ett barn dör i Sverige är det så känslomässigt stort för oss.

Hur sörjer kvinnorna i Afghanistan sina barn? Blir de avtrubbade eller har de stora öppna sår i sina själar?
Utan att kunna svara på det - för några år sedan såg jag en fantastisk dokumentär, Frihet bakom galler. Handlade om afghanska kvinnor som fängslats för moralbrott, i fängelset byggde de upp en vardag och verkade ofta avslappnade trots fattigdomen. De var alltså friare inne i fängelset än utanför!

Hittar den ingenstans längre men här kan man läsa om den: https://www.svt.se/kultur/film/frihet-bakom-galler

Associerade till den för att du undrade något man inte får veta när man alltid bara ser burkabilder.
 
Jag har sett liknande bilder innan, de ska väl visa före och efter talibanerna. Blå burka är ju talibanernas påfund.

Imamen i intervjun är dock inte taliban, men hans kvinnosyn verkar inte ligga långt efter.
Det är ju lite komiskt att han kritiserar homosexualitet när fenomenet "bacha bazi" verkar vara en folksport i landet. Det är alltså inte bara kvinnor som råkar illa ut i Afghanistan.

Fö tycker jag att visst att man kan kritisera vissa avarter av islam utan att bli beskylld för islamofobi.
 
Utan att kunna svara på det - för några år sedan såg jag en fantastisk dokumentär, Frihet bakom galler. Handlade om afghanska kvinnor som fängslats för moralbrott, i fängelset byggde de upp en vardag och verkade ofta avslappnade trots fattigdomen. De var alltså friare inne i fängelset än utanför!

Hittar den ingenstans längre men här kan man läsa om den: https://www.svt.se/kultur/film/frihet-bakom-galler

Associerade till den för att du undrade något man inte får veta när man alltid bara ser burkabilder.
Den finns här:
https://www.sfanytime.com/sv/movie/9032/frihet-bakom-galler
Tror den låg på svtplay när jag såg den, men värt att betala för att se!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp