Kvinnohelvetet på jorden

Magdas senaste inlägg på fb och hennes kommentarer under det ger mig jäkligt dåliga vibbar. Att gå ut och shamea kvinnorna som gjorde egen uppläsning av nyårsdikten för att "det är värre i resten av världen" känns... jävligt unket och jävligt ofeministiskt.
Jag har inte läst på hennes Facebook men är det som du säger så tänker jag att det på något vis är en helt rimlig reaktion på allt fruktansvärt förtryck hon sett.

Otroligt olyckligt, helt feltänkt men på nåt vis mänskligt.
 
Jag har inte läst på hennes Facebook men är det som du säger så tänker jag att det på något vis är en helt rimlig reaktion på allt fruktansvärt förtryck hon sett.

Otroligt olyckligt, helt feltänkt men på nåt vis mänskligt.
Det jag såg var att någon som kommenterade skrev ”det är inte klokt att vi i Sverige strider om vem som ska läsa nyårsdikten när det du berättar” osv. Och Magda Gad svarade bara ”Obegripligt”. Då tänkte jag som du, helt rimligt.

Men det kan ha skrivits mycket mer som jag inte såg.
 
Aldrig slagit dig att det ena finns - i allra högsta grad - menad det andra nog knappt existerar?

Fint att du säger att jag orerar. :up:

:meh:


Igår kom jag hem från Malaysia där kristna ses som ett hot mot statsreligionen och där regeringen fortsätter att begränsa och lagföra den kristna minoriteten på olika vis. Liknande förhållande återfinns i många länder. En del länder, som exempelvis Pakistan, går längre än så och mördar kristna som sprider sin tro eller i deras ögon "förminskar" Islam. I andra länder är kristna föremål för riktade och återkommande terrorattentat, och då tänker jag inte på ISIS pågående förföljelse och massmord av kristna som EU såväl som USA har erkänt som ett folkmord (genocide).

Enligt Pew research institute är kristna globalt sett den mest förföljda och diskriminerade religiösa gruppen. Det kan man kanske tvista om, men att säga att kristofobi knappt existerar tycker jag är fel.
 
Läser i SvD idag om ett annat kvinnohelvete: Kirgizistan. Kvinnor kidnappas och tvingas gifta sig med sin kidnappare. Gammal sed som är förbjuden i lag - men den respekteras inte. Medeltiden tar sig sakta tillbaka i landet.
 
Läser i SvD idag om ett annat kvinnohelvete: Kirgizistan. Kvinnor kidnappas och tvingas gifta sig med sin kidnappare. Gammal sed som är förbjuden i lag - men den respekteras inte. Medeltiden tar sig sakta tillbaka i landet.
Som man går du alltså ut och tar den kvinna du vill ha?
Vidrigt!
Vad händer om nån anmäler, i och med att det är förbjudet enligt lag? Eller är det ingen som vågar? :(
 
Ja, upp till 30 kvinnor om dagen, enligt artikeln. Traditionerna är starkare än det moderna rättssamhället.
 
Ja, upp till 30 kvinnor om dagen, enligt artikeln. Traditionerna är starkare än det moderna rättssamhället.
Precis. Jag tror att det är så i väldigt många länder där kvinnoförtrycket är som hårdast. Förmodligen är mycket av det förbjudet i lag, men gamla seder och traditioner råder.

I Thailand har prostitution varit förbjuden sedan 1960-talet. Ha.Ha.Ha.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp