Kvinnohelvetet på jorden

Till att börja med så ska vi ju INTE utvisa människor till det där helvetet.

Det är ju en stor sekt full av folk som indoktrinerats och hålls fångna. Som Ryans besök i Jonestown triggade en "massflykt" när tillfället gavs, så tror jag att ett sätt att hjälpa är att ge de drabbade fria flyktvägar (och vara beredda på att försvara dem). Vi kan inte säga att de ska förändra sitt leverne, men vi borde kunna erbjuda en väg ut för dem som inte vill vara där.

Att försvåra flykt från afganistan är att bidra till brotten mot mänskliga rättigheter, och är helt förkastligt!
:bow::bow:
 
Till att börja med så ska vi ju INTE utvisa människor till det där helvetet.

Det är ju en stor sekt full av folk som indoktrinerats och hålls fångna. Som Ryans besök i Jonestown triggade en "massflykt" när tillfället gavs, så tror jag att ett sätt att hjälpa är att ge de drabbade fria flyktvägar (och vara beredda på att försvara dem). Vi kan inte säga att de ska förändra sitt leverne, men vi borde kunna erbjuda en väg ut för dem som inte vill vara där.

Att försvåra flykt från afganistan är att bidra till brotten mot mänskliga rättigheter, och är helt förkastligt!
Helt sant!

Plus att en stor del av de som utvisas till landet aldrig har satt sin fot där! De har föräldrar och släkt från landet men är födda i t.ex. Pakistan elelr Iran. Har levt där hela livet. Sedan tar de sig till Sverige, bedöms sakna flyktingskäl och utvisas till Afghanistan fast de aldrig varit där i hela sitt liv.

Svensk myndighetsutövning när den är som sämst.
 
Ja det är ju knäckfrågan. Hur förändrar man en maktstruktur som gör att män kan göra precis vad de vill, jag repeterar, precis vad de vill, med kvinnor? Det är så bortom fasansfullt.

Jag tror att det är den enda vägen att gå, man kan informera, utbilda, skaffa kvinnojourer och organisationer till förbannelse som värnar den kvinnliga delen av befolkningen, men så länge männen " står utanför" och alternativt inte har "något annat" i sitt liv att växa i så är det oerhört svårt kanske omöjligt.

Detta ovan är inte helt enkelt att skriva, och hur går man tillväga med en manlig struktur som förlorar sin identitet med de förändringar som vi i väst anser givna?

Hoppas hoppas Magda Gad kan göra någon skillnad.
 
Till att börja med så ska vi ju INTE utvisa människor till det där helvetet.

Det är ju en stor sekt full av folk som indoktrinerats och hålls fångna. Som Ryans besök i Jonestown triggade en "massflykt" när tillfället gavs, så tror jag att ett sätt att hjälpa är att ge de drabbade fria flyktvägar (och vara beredda på att försvara dem). Vi kan inte säga att de ska förändra sitt leverne, men vi borde kunna erbjuda en väg ut för dem som inte vill vara där.

Att försvåra flykt från afganistan är att bidra till brotten mot mänskliga rättigheter, och är helt förkastligt!
Jag har tänkt på de unga ensamkommande killarna under trådens gång. Antingen har de levt på drift här i Sverige och gått på droger, och så utvisas de här svajiga existenserna till ett sådant samhälle. Eller så har de bott i familj i Sverige, gått i skolan, fått ett sammanhang där de varit älskade - och så utvisas de till ett sådant samhälle.

Tja ... :(
 
Jag tror att det är den enda vägen att gå, man kan informera, utbilda, skaffa kvinnojourer och organisationer till förbannelse som värnar den kvinnliga delen av befolkningen, men så länge männen " står utanför" och alternativt inte har "något annat" i sitt liv att växa i så är det oerhört svårt kanske omöjligt.

Detta ovan är inte helt enkelt att skriva, och hur går man tillväga med en manlig struktur som förlorar sin identitet med de förändringar som vi i väst anser givna?

Hoppas hoppas Magda Gad kan göra någon skillnad.
Just av de skälen tror jag att förändring "utifrån" är dömd att misslyckas. Väst kan inte komma klampande och berätta hur man ska göra och tycka.

Förändring måste komma inifrån. Därför tror jag fortfarande på utbildning, information och stärkande av kvinnors ställning geom att hjälpa till ekonomisk oberoende etc etc. Sånt som SAK gör.
 
Att det inte bara är imamer eller islam utan den patriarkala strukturen visar den här artikeln https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/xRBnWp/vidriga-berattelserna-det-var-blod-overallt eftersom fotboll ska vara en progressiv aktivitet. Och Afghanistan inte är ensam om just det här fenomenet (se cf landslagsläkaren i USA i gymnastik likaså college tränaren). Även i @metoo rörelsens spår har det framkommit förtryck, våldtäkt och sexuellt utnyttjande. Liksom 'hästprofilen' i Sverige för den delen.

Intressant med just Afghanistan är att trots sitt geografiska läge har det aldrig ockuperats av en främmande makt helt. Varken Ryssland, Storbritannien (under 1800-talets Great Game). Sovjet eller för den delen USA eller Al-Qaida har någonsin lyckats. De har utvecklat ett eget, extremt, patriarkalt samhälle och en extrem form av islam.

Och att det är dödsstraff för homosexuella är definitivt en sanning med modifikation. https://en.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi

Jag skulle inte säga att Afghanistan är ett medeltida samhälle som västvärlden definierar det, utan en helt annan kultur som förblivit statiskt under flera århundraden, man kan, socialantropologiskt, dra en parallell till Japan under den tid de förbjöd utlänningar eller utländsk kultur. Om islam helt skulle försvinna från Afghanistan tvivlar jag starkt på att samhället och männens förtryck av kvinnor skulle försvinna på samma gång.
 
Jag har tänkt på de unga ensamkommande killarna under trådens gång. Antingen har de levt på drift här i Sverige och gått på droger, och så utvisas de här svajiga existenserna till ett sådant samhälle. Eller så har de bott i familj i Sverige, gått i skolan, fått ett sammanhang där de varit älskade - och så utvisas de till ett sådant samhälle.

Tja ... :(

Ja. Visst har vi en flyktingkris: Det är en jävla kris hur illa vi har behandlat de här människorna. Och behandlar.

Och så gnäller vi här över att det är "jobbigt att se tiggare". JFC, perspektiv, Svensson!
 
Att det inte bara är imamer eller islam utan den patriarkala strukturen visar den här artikeln https://www.aftonbladet.se/sportbladet/fotboll/a/xRBnWp/vidriga-berattelserna-det-var-blod-overallt eftersom fotboll ska vara en progressiv aktivitet. Och Afghanistan inte är ensam om just det här fenomenet (se cf landslagsläkaren i USA i gymnastik likaså college tränaren). Även i @metoo rörelsens spår har det framkommit förtryck, våldtäkt och sexuellt utnyttjande. Liksom 'hästprofilen' i Sverige för den delen.

Intressant med just Afghanistan är att trots sitt geografiska läge har det aldrig ockuperats av en främmande makt helt. Varken Ryssland, Storbritannien (under 1800-talets Great Game). Sovjet eller för den delen USA eller Al-Qaida har någonsin lyckats. De har utvecklat ett eget, extremt, patriarkalt samhälle och en extrem form av islam.

Och att det är dödsstraff för homosexuella är definitivt en sanning med modifikation. https://en.wikipedia.org/wiki/Bacha_bazi

Jag skulle inte säga att Afghanistan är ett medeltida samhälle som västvärlden definierar det, utan en helt annan kultur som förblivit statiskt under flera århundraden, man kan, socialantropologiskt, dra en parallell till Japan under den tid de förbjöd utlänningar eller utländsk kultur. Om islam helt skulle försvinna från Afghanistan tvivlar jag starkt på att samhället och männens förtryck av kvinnor skulle försvinna på samma gång.
Han sa inte att det var dödsstraff för homosexuella, han sa att det skulle vara det enligt islamsk lag men att Afghanistan tyvärr inte har de lagarna.

”-Så länge som det finns muslimer i Afghanistan kommer det aldrig att ske. Enligt islam ska denna typ av människor dödas. Om regeringen är islamsk ska straffet vara döden. Enligt islamsk lag ska de som gör detta dömas av en domare i en islamsk rättegång och sättas vid en vägg och väggen ska störtas över dem eller så ska de puttas ut från den högsta byggnadens tak, men tyvärr har vi inte dessa lagar i Afghanistan på grund av den nuvarande regeringen.”

Jag tror att de flesta här känner till både hästprofilen och metoo men åtminstone jag har rätt svårt att koppla det särskilt nära till Afghanistan.
 
Han sa inte att det var dödsstraff för homosexuella, han sa att det skulle vara det enligt islamsk lag men att Afghanistan tyvärr inte har de lagarna.

”-Så länge som det finns muslimer i Afghanistan kommer det aldrig att ske. Enligt islam ska denna typ av människor dödas. Om regeringen är islamsk ska straffet vara döden. Enligt islamsk lag ska de som gör detta dömas av en domare i en islamsk rättegång och sättas vid en vägg och väggen ska störtas över dem eller så ska de puttas ut från den högsta byggnadens tak, men tyvärr har vi inte dessa lagar i Afghanistan på grund av den nuvarande regeringen.”

Jag tror att de flesta här känner till både hästprofilen och metoo men åtminstone jag har rätt svårt att koppla det särskilt nära till Afghanistan.

Min poäng var att även när övergrepp begås i andra sammanhang så är det inte alltid kopplat till religion. Utan handlar generellt om mäns förtryck av kvinnor.
 
Ja, vad ska världen göra. Ska världen göra något? - "världen" är alldeles för ofta USA. Ett USA som har egen agenda är de ger sig in i konflikter.
Fastna inte i kolonialt tänkande. Värtvärlden är itne bäst på allting.

Afghanistan är på medeltida nivå. Det enda som hjälper är upplysning, utbildning. Alla insatser för att utbilda människor är av godo. Men det går trots allt framåt!

Jag vet att svenska afganistankommittén gör ett bra jobb. Må de kunna fortsätta och fler följa i deras spår. Numera finns en stor afghansk diaspora. Männniskor i i-länder som verkar för att deras hemland ska gå framåt. Inte minst i Sverige finns de. Tänk så fantastiskt det vore om läget i landet förbättrades så mycket att personer som skaffat utbildning och kunskaper kan flytta tillbaka och lyfta landet.



Sv Afganistankommittén är imponerande!

Utbildning och möjlighet till nätverkande inom och utanför landet, det är delar av lösningarna tror jag. Så att kvinnor inte stängs in ensamma utan har sociala kontakter med andra kvinnor i sina byar, och i bästa fall med manliga allierade.

Det är jättesvårt att komma in med pekpinnar utifrån utan att det i realiteten bara ger en motrespons och ytterligare förtryck. En förändringsprocess måste vara en del av den kulturella kontexten för att bli bestående.

De gamla gubbarna kommer inte att ändra sig, varför skulle de? De sitter ju på all makt och kunskap. Mansplaining on crack. Men yngre män kan ändras , och kvinnors syn på sig själva och på sina döttrar kan ändras.
 
Ptja de är väl runt 35miljoner i Afghanistan och om vi nu tar emot kvinnorna som flyktingar så borde det väl bli i runda slänga 15miljoner. Blir till att bygga lite bostäder och spara i allmänhet tror jag men ska väl gå.
 
Tittar man på Afghanistans geografi och topografi så skulle det bli dyrare att asfaltera än 15 miljoner kvinnor i Sverige. Som sagt, det finns en anledning att Afghanistan aldrig erövrats av en främmande makt trots sitt läge och att Usama bin Laden kunde hålla sig undan i grottorna i Afghanistan när halva världen, ffa USA, jagade honom.
 
Vem menade att endast Sverige skulle ta emot? O_o Detta är ju inte heller en tråd för flyktingpolitik.
Jag menade bara att så skulle man kunna läsa problemet men det är inte en särskilt realistisk lösning antagligen. Det finns många länder där det relativt sett är jävligt att leva jämfört med sverige men det är svårt att lösa det på riktigt utan att förändra dessa länder i grunden hur man nu ska göra det.
 
Jag menade bara att så skulle man kunna läsa problemet men det är inte en särskilt realistisk lösning antagligen. Det finns många länder där det relativt sett är jävligt att leva jämfört med sverige men det är svårt att lösa det på riktigt utan att förändra dessa länder i grunden hur man nu ska göra det.

OT, som sagt. Vill du diskutera flyktingpolitik finns det ju andra trådar du kan haka på.
 
Finns ju en fördel med de killar som kommit hit och blir tillbakavisade (och nej, jag är inte för att utvisa till Afghanistan) och det är ju att de faktiskt sått ett udd demokrati och jämställdhet. Jag har haft mycket kurser i journalistik och åsikt och tryckfrihet för ensamkommande, jag vet att det jobbats hårt på jämställdhet och sådana grejer. Jag vet i alla fall fyra killar som blivit utvisade och faktiskt engagerat sig antingen som journalister, bloggare eller i frivilligorganisationer i landet. En har hunnit gifta sig sedan han åkte tillbaka och verkar behandla sin tjej rätt väl. Det kanske inte hjälper någon idag, det tar många år till förändring, men jag hoppas att dessa utvisningar i alla fall har gett en udd demokrati i killarna att faktiskt förändra landets situation till lite, lite bättre.

Jag läste en bok en gång, talibanerna, vilket är en oerhört intressant bok om hur Afghanistan har blivit det land med de värderingar det faktiskt är idag, jag rekommenderar alla att läsa den boken om man är intresserad av hur det kan se ut som det gör idag. Den är slutsåld på Bokus men ser ut så här om någon vill låna på ett bibliotek: https://www.bokus.com/bok/978918693...mistiska-krafterna-i-afghanistan-och-varlden/

Förövrigt är det väl ofta så enligt forskning att de länder som är mest stängda mellan män och kvinnor, där Afghanistan ligger på topp, är de länder som har mest problem med våld mot kvinnor också. Tragiskt men sant, också sån där forskning vi fått föreläsning om men som jag inte orkar googla var den finns. Men det är kanske inte så konstigt att ett land som är helt stängt mellan könen dras med den typen av våld eller företeelser som sexuella övergrepp på män som är vanligast i världen där eller dansande pojkar.
 
Det var inte en fråga om flyktingpolitik, varför påpekade du inte OT för andra posts som handlade om flyktingar?

För att de inte ens varit hälften så OT som ditt inlägg om att 15 miljoner skulle komma hit och att vi då behöver spara och bygga bostäder? Det var ju knappast trådens kärna, liksom.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Fototråd del II
  • Bästa sms-appen
  • Svensk politik nr 3

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp