Kvinnohelvetet på jorden

Hur sörjer kvinnorna i Afghanistan sina barn? Blir de avtrubbade eller har de stora öppna sår i sina själar?
Givetvis blir de inte avtrubbade. Det är en hemsk västerländsk idé att mammor i andra länder skulle sörja sina barn mindre än man gör här. Jag kan inte ens föreställa mig hur kvinnorna mår där.

@mandalaki Jag är också lättad att se att tråden inte spårade ur i islamofobi! Men också att den inte, som väldigt ofta är fallet, landar i en massa "men det finns faktiskt problem i Europa också!?!"-inlägg. Såna inlägg som av nån outgrundlig anledning vill balansera och relativisera istället för att bara säga "gud ja, det är så fruktansvärt".
 
Givetvis blir de inte avtrubbade. Det är en hemsk västerländsk idé att mammor i andra länder skulle sörja sina barn mindre än man gör här. Jag kan inte ens föreställa mig hur kvinnorna mår där.

@mandalaki Jag är också lättad att se att tråden inte spårade ur i islamofobi! Men också att den inte, som väldigt ofta är fallet, landar i en massa "men det finns faktiskt problem i Europa också!?!"-inlägg. Såna inlägg som av nån outgrundlig anledning vill balansera och relativisera istället för att bara säga "gud ja, det är så fruktansvärt".
Nej det har du rätt i, det har inte gått åt det hållet heller! Vilket är bra.
 
Givetvis blir de inte avtrubbade. Det är en hemsk västerländsk idé att mammor i andra länder skulle sörja sina barn mindre än man gör här. Jag kan inte ens föreställa mig hur kvinnorna mår där.

@mandalaki Jag är också lättad att se att tråden inte spårade ur i islamofobi! Men också att den inte, som väldigt ofta är fallet, landar i en massa "men det finns faktiskt problem i Europa också!?!"-inlägg. Såna inlägg som av nån outgrundlig anledning vill balansera och relativisera istället för att bara säga "gud ja, det är så fruktansvärt".
Jag tror inte att det finns något så eländigt i Europa att jämföra med, tack och lov.
 
Har alltid undrat lite över Jobs fruar. Det är väl bra, antar jag, att han var ståndaktig vad gäller gud och att han fick tillbaka alla sina åsnor och kameler. Men man undrar stilla vad hans fruar tyckte om att gud gav honom nya söner så då var allt bra igen.
 
DE visade för inte så länge sen en dokumentär om mammor och barn , det röktes ofta opium/heroin för att döva sorgen, smärtan hungern och de små barnen som grät blåste de röken på så de somnade i ruset.
 
Jag har hört en del av det värsta från min salig mor. Hon arbetade periodvis som barnmorska i Syd Jemen där kvinnorna inte fick klä av sig för undersökning o männen var med sina kvinnor under undersökningarna samt vid barnafödandet, hon fick aldrig klippa, det fick hellre gå sönder, det var ju guds vilja.
Senare i livet arbetade hon periodvis på ett fistulasjukhus i Etiopien som obstetrisk kirurg, kvinnor gick dit från halva Afrika för vård. Speciellt unga förstföderskor drabbas ofta av fistlar som gör det svårt att hålla tätt, dvs de läcker såväl urin som avföring, dessa kvinnor sluts ut ur gemenskapen o behandlas ungeför som spetälska. Sjukhuset saknade ofta el o den dieseldrivna generatorn användes enbart under operationer.
 
Har alltid undrat lite över Jobs fruar. Det är väl bra, antar jag, att han var ståndaktig vad gäller gud och att han fick tillbaka alla sina åsnor och kameler. Men man undrar stilla vad hans fruar tyckte om att gud gav honom nya söner så då var allt bra igen.
Jag har ingen som helst aning om vad som hände Job, bara en gräslig gammal bok om ett gräsligt folk och en gräslig gud de blint följde. Typ gräsliga alla andra bokstavstrogna.
 
Givetvis blir de inte avtrubbade. Det är en hemsk västerländsk idé att mammor i andra länder skulle sörja sina barn mindre än man gör här. Jag kan inte ens föreställa mig hur kvinnorna mår där.

@mandalaki Jag är också lättad att se att tråden inte spårade ur i islamofobi! Men också att den inte, som väldigt ofta är fallet, landar i en massa "men det finns faktiskt problem i Europa också!?!"-inlägg. Såna inlägg som av nån outgrundlig anledning vill balansera och relativisera istället för att bara säga "gud ja, det är så fruktansvärt".
Varför är det självklart? Det är därför jag frågar för att det inte är självklart för mig. Otroligt trist att du hackar på mig som en hemsk människa. Jag trodde att vi höll bättre ton än så.
 
Till att börja med så ska vi ju INTE utvisa människor till det där helvetet.

Det är ju en stor sekt full av folk som indoktrinerats och hålls fångna. Som Ryans besök i Jonestown triggade en "massflykt" när tillfället gavs, så tror jag att ett sätt att hjälpa är att ge de drabbade fria flyktvägar (och vara beredda på att försvara dem). Vi kan inte säga att de ska förändra sitt leverne, men vi borde kunna erbjuda en väg ut för dem som inte vill vara där.

Att försvåra flykt från afganistan är att bidra till brotten mot mänskliga rättigheter, och är helt förkastligt!

Framförallt borde vi underlätta för kvinnor att fly från den här kulturen och inte utvisa kvinnor som riskerar att dödas för att de flytt från tvångsäktenskap.
 
Det är så oerhört viktigt att dessa kvinnor och flickor får komma tull tals. En kvinna som inte får lämna sitt hem, besöks släktingar eller uppsöka sjukvård har små chanser att komma till tals. Arbetet med att göra dessa kvinnors röst hörd får inte begränsa av rädsla för islamofobi. Jag har läst Ayaan Hirsi Ali som försöker göra kvinnors röst hörd och arbetat politiskt för att integration i Nederländerna. Hon kan inte bo kvar i Nederländerna pga starka mordhot. En sak som gjort henne förbannad på västvärlden är att så många verkar tro att en muslim inte kan ändra sin kvinnosyn eller åsikt. Är det inte förakt att påstå att en människa enbart pga sin kultur inte har ett större intellekt än att den kan ta till sig av andra influenser. Många är uppvuxna och matade med sedan barnsben med begränsad insyn i andra kulturer pga en Iman som styr sin församling hårt. Vi är så rädda för att vara kolonisatören som skriver andra på näsan att vi låter flickor i Sverige leva utan samma rättigheter som resten av befolkningen. Flickor ingår tvångsäktenskap, könsstympning medan de bor i Sverige. Samtidigt som studier visar att många hellre skulle avstått könsstympning om de visste att de inte krävdes, både män och kvinnor är ofta emot det. Bra information av en Iman eller annan stöttande person i Sverige som känner kulturen hade hindrat mycket onödigt lidande tror jag. Även att vi vågar prata kvinnosyn med unga Afghanska män utan att skrika islamofobi eller kulturrasism. Dessa män är intelligenta och fullt kapabla att ta förstå rättssystemet i Sverige. De behöver informeras om fri och rättigheter för alla i Sverige även flör kvinnor. Vi föraktar dessa män om vi förnekar att det är en riskgrupp som riskerar utanförskap. Dessa män flyr från något. Jag anser att inslag i kulturer som strider mot mänskliga rättigheter är något vi måste motarbeta. Vi vill inte sitta och se på när en ny förintelse närmar sig. Jag vill inte sitta och kväva kvinnors röst i Afghanistan för att inte spä på islamofobi. Jag vill inte vara en av de som blundar av rädsla för islamofobi. Det vill inte mina muslimska kolleger heller. En av de som oftast för detta på tal på min arbetsplats är en muslimsk man som flydde som barn från en förtryckande regim. Han vill inte att vi ska blunda för hur muslimska kvinnor behandlas i Afghanistan.
 
Jag har ingen som helst aning om vad som hände Job, bara en gräslig gammal bok om ett gräsligt folk och en gräslig gud de blint följde. Typ gräsliga alla andra bokstavstrogna.
Varför är det politiskt korrekt att tycka att Bibeln är gräslig men inte Koranen? Jag vill visa ristna, muslimer och judar ska visas samma respekt. Sedan håller jag med om att mycket i Bibeln är fruktansvärt och visar en fruktansvärd människosyn. Hela folk som utplånas i Guds namn.
 
Varför är det politiskt korrekt att tycka att Bibeln är gräslig men inte Koranen? Jag vill visa ristna, muslimer och judar ska visas samma respekt. Sedan håller jag med om att mycket i Bibeln är fruktansvärt och visar en fruktansvärd människosyn. Hela folk som utplånas i Guds namn.
Var hittar du det? Vem har de åsikterna.

Sorry men du tappar mig här.

/tanten - jättepk....
 
Det som historiskt visat sig fungera i sådana här fall är väl utbildning och handel, om alla män och inte bara imamerna ser att de kan få ökad levnadsstandard och bra chanser i livet om de öppnar upp landet så har de en stark motivation. Att tvinga sig på länder har det väl aldrig funnits något lyckat exempel på. Även om lusten är stark att kasta ut varje kvinnohatande imam från ett torn så står det flera män att ta efter.
 
Mia_R s kommentar om Job och en gräslig gammal bok. Historien finns i gammla testamentet, i Bibeln.
Så om man tycker att något är "gräsligt" så måste man ta med alla andra liknande saker i samma inlägg? Tycker du drar stora och konstiga växlar på det där?
 
Så om man tycker att något är "gräsligt" så måste man ta med alla andra liknande saker i samma inlägg? Tycker du drar stora och konstiga växlar på det där?

Fast nja. När någon skrev att islam var en märklig religion så började du direkt orera om islamofobi. När någon däremot skriver att kristendomen är gräslig så borde väl du lika snabbt komma orerande om kristofobi (?) eller?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp