Kvinnor gör allt medan männen tittar på.

Bukefalos 30 år!

Överallt. Kolla på par som är och handlar, kvinnan ska bära kassarna, ha koll på ungar mm medan mannen bara går där som ett mähä.
Tycker det är helt uppåt väggarna.
Såklart att arbetsuppgifter inte är könade men man kan ju inte förneka att män är starkare än kvinnor och borde försöka vara lite gentlemän.

Jag kan inte ha någon som helst respekt för män som låter kvinnan dra det tyngsta lasset vad det än gäller.

Jag skulle tycka en relation där ena parten låter den andra "dra tyngsta lasset vad det än gäller" verkar lite eller mycket trasig. Som att en part är helt passiv och blir curlad av den andra. För mig har det noll med kön på de inblandade att göra.

För övrigt är det inte alls en generell sanning att män är fysiskt starkare än kvinnor. Den egenskapen är starkt betingad av intressen och hälsa exempelvis.

Varför skulle en kvinna göra det ens? Jag har då aldrig sett något par där kvinnan släpar på allt bagage medan mannen går men händerna i fickorna. Å andra sidan tycker jag det är lika fel åt andra hållet, att jag som kvinna inte kan ta min egen väska om vi reser tillsammans och inte har gemensam packning.
Märkligt. Det är ett vanligt fenomen. Eller ja, vanligare än man önskar.

Visst jag har också sett par/ familjer med ojämn arbetsfördelning. Men det som stör mig är just den ojämna arbetsfördelningen inte att det är man/ kvinna egentligen. Jag tycker det är fel att man inte hjälps åt. Om jag är med vänner och den kommer med flera kassar så tar jag naturligt och bär en kasse oavsett kön. För att man hjälps åt.
Så det som stör mig i såna fall du beskriver är att personen framstår som egoistisk snarare än att personen inte tar en manlig roll.
Jag tycker att en manlig roll är att ta det tyngsta. Varför inte när han ändå är starkare.
Tycker det är tragiskt att feminismen har dragits ut på sin spets att männen bara står och tittar.

Överallt. Kolla på par som är och handlar, kvinnan ska bära kassarna, ha koll på ungar mm medan mannen bara går där som ett mähä.
Såklart att arbetsuppgifter inte är könade men man kan ju inte förneka att män är starkare än kvinnor och borde försöka vara lite gentlemän.

Jag kan inte ha någon som helst respekt för män som låter kvinnan dra det tyngsta lasset vad det än gäller.

Jag kan inte alls relatera till det du beskriver. Han nog aldrig sett en kvinna kånka på all packning + barn, och mannen har gått tomhänt bredvid.

För övrigt är det inte alls en generell sanning att män är fysiskt starkare än kvinnor. Den egenskapen är starkt betingad av intressen och hälsa exempelvis.
Statistiskt är det visserligen så på gruppnivå. Men med så stora individuella variationer inom de båda grupperna att det i det enskilda fallet är de individuella faktorerna som slår igenom mest.

Jag skulle tycka en relation där ena parten låter den andra "dra tyngsta lasset vad det än gäller" verkar lite eller mycket trasig. Som att en part är helt passiv och blir curlad av den andra. För mig har det noll med kön på de inblandade att göra.

Det är visst en generell sanning. Sen finns det olikheter men du kan aldrig säga att män inte generellt är starkare än kvinnor. Kom igen.

Jag kan tex gräva ett helt dike själv om det krävs men jag skulle uppskatta om en man som är starkare än vad jag är gör det mesta. Med det sagt så menar jag inte att han ska göra allt.

Jag vet inte om det är något ni också har tänkt på men jag tycker det blir vanligare och vanligare. Kvinnor som bär på alla väskor, ungar mm medan männen inte gör något.
Kvinnor som släpar tungt, bygger, gräver mm medan mannen står bredvid och tittar på.
I diskussioner säger sen männen att det är så vi kvinnor vill ha det, att det är feminism. Jag kallar mig inte för feminist men det jag tänker är jämlikhet är lika lön för lika arbete, att inte bli diskriminerad för sitt kön, att tas på allvar även om man är kvinna. För mig är det inte att kvinnor ska göra allt tungt arbete.
Varför har det blivit såhär? Personligen är jag handlingskraftig, tjänar en hel del mer än min man och sköter mycket ute på gården men jag vill ändå känna mig kvinnlig. Jag vill att min man gör det tyngsta arbetet och att jag gör andra saker i hemmet. Vi har det så tack och lov men ibland måste jag ändå påminna min egen make om att det är han som är mannen och inte jag. :angel1:

Är feminism och jämställdhet verkligen att vi kvinnor ska göra de tunga jobben även om vi skulle kunna? Jag tycker absolut inte det men det verkar sprida sig som en farsot i samhället.
Jag önskar mig lite av 1920-talets män tillbaka.
Har nog inte sett det du har. Hade väl känt att om ena parten kämpar livet ur sig och den andra gör noll vore det något off.

Vi gör det vi är bäst på, tycker är mer kul/mindre trist etc.
I vårt fall innebär det ofta att sambo gör tyngre saker. Han är mkt starkare och då slipper han också, som min kiropraktor, reparera mig om jag gör mer än jag bör. 😅

Sen går det väl i perioder vem som har mer tid/ork och då kanske ena parten gör mer just då.

Jag tycker att en manlig roll är att ta det tyngsta. Varför inte när han ändå är starkare.
Tycker det är tragiskt att feminismen har dragits ut på sin spets att männen bara står och tittar.
Men hur får du fram det orsakssambandet? Att det är feminismen som ligger bakom att det förekommer ett antal män som tar rollen att bara stå och titta. Framför andra möjliga orsaker? Om det är okända människor du observerat det hos.

Jag vet inte om det är något ni också har tänkt på men jag tycker det blir vanligare och vanligare. Kvinnor som bär på alla väskor, ungar mm medan männen inte gör något.
Kvinnor som släpar tungt, bygger, gräver mm medan mannen står bredvid och tittar på.
I diskussioner säger sen männen att det är så vi kvinnor vill ha det, att det är feminism. Jag kallar mig inte för feminist men det jag tänker är jämlikhet är lika lön för lika arbete, att inte bli diskriminerad för sitt kön, att tas på allvar även om man är kvinna. För mig är det inte att kvinnor ska göra allt tungt arbete.
Varför har det blivit såhär? Personligen är jag handlingskraftig, tjänar en hel del mer än min man och sköter mycket ute på gården men jag vill ändå känna mig kvinnlig. Jag vill att min man gör det tyngsta arbetet och att jag gör andra saker i hemmet. Vi har det så tack och lov men ibland måste jag ändå påminna min egen make om att det är han som är mannen och inte jag. :angel1:

Är feminism och jämställdhet verkligen att vi kvinnor ska göra de tunga jobben även om vi skulle kunna? Jag tycker absolut inte det men det verkar sprida sig som en farsot i samhället.
Jag önskar mig lite av 1920-talets män tillbaka.

Ja, feminism är exempelvis att kvinnor som vill göra tunga jobb ska få göra det. Och att kvinnor som inte vill göra tunga jobb ska kunna låta bli.

Varför det har blivit så är på grund av tanken att vilka möjligheter och rättigheter man har som individ inte ska begränsas av ens kön.

Alltså jag bär ofta kassarna särskilt om maken har känningar i ryggen.. Dessutom blir han kvar i kassan rätt ofta och betalar och då packar jag kassarna och börjar släpa dem mot bilen.

Han försöker sno dem men jag tycker det är löjligt, jag är fullt kapabel att bära matkassarna själv :meh:. Alltså skulle du döma ut oss för att jag släpar på matkassarna jag själv insisterar på att bära och han gör "ingenting"??

Finns säkert gott om män som de facto har skador, sjukdomar särskilt efter fysiskt krävande, tunga jobb där ryggen, axlar eller annat fått ta stryk där det numera är helt okej att inte insistera på att bära allt själv när man har en partner.

De fall jag vet om där kvinnan gjort "allt" så har den andra partnern icke varit kapabel tex pga en stelopererad rygg, sjukdom eller annat som inte synts utanpå men jag som känner dem vet hur det förhåller sig.

Det är visst en generell sanning. Sen finns det olikheter men du kan aldrig säga att män inte generellt är starkare än kvinnor. Kom igen.

Jag kan tex gräva ett helt dike själv om det krävs men jag skulle uppskatta om en man som är starkare än vad jag är gör det mesta. Med det sagt så menar jag inte att han ska göra allt.

Men en kvinna som är starkare än dig duger inte? Ett dike längre än någon enstaka kvartsmeter är krävande, då skulle jag vilja ha maskinell hjälp och plötsligt har jobbet inte längre med fysisk styrka att göra särskilt mycket.

Eller är det också ett problem, att maskinföraren är en kvinna medan en man är inne och lagar mat åt familjen?

Har nog inte sett det du har. Hade väl känt att om ena parten kämpar livet ur sig och den andra gör noll vore det något off.

Vi gör det vi är bäst på, tycker är mer kul/mindre trist etc.
I vårt fall innebär det ofta att sambo gör tyngre saker. Han är mkt starkare och då slipper han också, som min kiropraktor, reparera mig om jag gör mer än jag bör. 😅

Sen går det väl i perioder vem som har mer tid/ork och då kanske ena parten gör mer just då.
Det är ju sunt. Så har vi också det.
Vi har inga uppgifter som man ska göra för att man är man eller kvinna. Tack och lov.

Men hur får du fram det orsakssambandet? Att det är feminismen som ligger bakom att det förekommer ett antal män som tar rollen att bara stå och titta. Framför andra möjliga orsaker? Om det är okända människor du observerat det hos.
För att män uttrycker det i olika forum. Jag ser det på min arbetsplats också tex.

Men en kvinna som är starkare än dig duger inte? Ett dike längre än någon enstaka kvartsmeter är krävande, då skulle jag vilja ha maskinell hjälp och plötsligt har jobbet inte längre med fysisk styrka att göra särskilt mycket.

Eller är det också ett problem, att maskinföraren är en kvinna medan en man är inne och lagar mat åt familjen?
Du missar poängen. Jag kan tyvärr inte förklara tydligare än jag har gjort men tänk dig att ni ska gräva en grop på en kubikmeter. Ska du som kvinna eller man gräva mest om ni båda är friska och starka? Ska man kanske gräva en halv kubik var? Eller ska mannen står med armarna i kors och se när kvinnan gräver hela hålet?

Vem som kör ev maskiner har inte med detta att göra alls.

För att män uttrycker det i olika forum. Jag ser det på min arbetsplats också tex.
Hur uttrycker männen det? Att de pga feminismen inte får bära tunga saker?
Jag tror inte att de männen på fullaste allvar tror det. Jag har också sett män skriva sånt men det var uppenbart att de männen inte trodde det utan de ville bara vara roliga eller jävlas med kvinnor.
Jag har aldrig hört någon feminist säga att feminism innebär att män ska bli själviska och att man inte ska hjälpas åt. Lite sunt förnuft måste man ju ändå ha.

Du missar poängen. Jag kan tyvärr inte förklara tydligare än jag har gjort men tänk dig att ni ska gräva en grop på en kubikmeter. Ska du som kvinna eller man gräva mest om ni båda är friska och starka? Ska man kanske gräva en halv kubik var? Eller ska mannen står med armarna i kors och se när kvinnan gräver hela hålet?

Men det finns ju inget egentligt svar på det? Alla par gör väl olika och på det sätt som passar dem?
Dessutom kanske man gör olika vid olika tillfällen tex om en grop behöver grävas nu och jag bara är hemma så ordnar jag det. Men annars kanske mannen gör det om han har mer intresse för det.

Jag kan vara sån, för jag kan själv. Och har nånstans lärt mig att ska det göras får jag göra det. Jag jobbar på det, men ibland tittar det fram. Det har dock INGET med feminism att göra, snarare destruktiva mönster och erfarenheter som ibland tittar fram.

Jag tycker könet är helt oväsentligt. Om gropgrävandet är högsta prio så bör man organisera arbetet så att vars och ens insats gör så stor nytta som möjligt för att komma till resultatet. Armarna i kors verkar inte bidra till resultaten oavsett vilket kön armarna tillhör, så det verkar lite kontraproduktivt. Kanske är en bra lösning att man gräver tills man är lagom mör för vila och lämnar då över till den andre som fortsätter tills den är lagom mör och sedan fortsätter? Då får man en lite automatisk reglering där det blir olika grävtider beroende på förmåga.

Om det i själva verket finns (som i de flesta fall) annat som också har hög prio kan väl den som vill gräva få göra det i den takt den mäktar med, så kan annat göras också under tiden.

Liknande trådar

• Vad kan vi göra mot mäns våld?
  • Dagens sjuka samhälle
  • PCOS byter namn till PMOS
  • Vilket ansvar ligger på föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12