Kvinnor gör allt medan männen tittar på.

Bukefalos 30 år!

Jag vet inte om det är något ni också har tänkt på men jag tycker det blir vanligare och vanligare. Kvinnor som bär på alla väskor, ungar mm medan männen inte gör något.
Kvinnor som släpar tungt, bygger, gräver mm medan mannen står bredvid och tittar på.
I diskussioner säger sen männen att det är så vi kvinnor vill ha det, att det är feminism. Jag kallar mig inte för feminist men det jag tänker är jämlikhet är lika lön för lika arbete, att inte bli diskriminerad för sitt kön, att tas på allvar även om man är kvinna. För mig är det inte att kvinnor ska göra allt tungt arbete.
Varför har det blivit såhär? Personligen är jag handlingskraftig, tjänar en hel del mer än min man och sköter mycket ute på gården men jag vill ändå känna mig kvinnlig. Jag vill att min man gör det tyngsta arbetet och att jag gör andra saker i hemmet. Vi har det så tack och lov men ibland måste jag ändå påminna min egen make om att det är han som är mannen och inte jag. :angel1:

Är feminism och jämställdhet verkligen att vi kvinnor ska göra de tunga jobben även om vi skulle kunna? Jag tycker absolut inte det men det verkar sprida sig som en farsot i samhället.
Jag önskar mig lite av 1920-talets män tillbaka.

Jag känner inte igen mig i din beskrivning. Den speglar inte min verklighet. Tack och lov!

Får mig också att tänka på när jag var på Biltema med mitt ex och köpte en cykel (till mig, han var chaufför). Paketet var inte tungt men otympligt så jag halvt bar halvt släppade det mot bilen innan en far och son erbjöd sin hjälp. De kollade lite konstigt på exet som gick bredvid tills vi förklarade att han nyligen krossat båda fötterna i en bilolycka och inte fick belasta dem.

För att män uttrycker det i olika forum. Jag ser det på min arbetsplats också tex.
Men det där är väl bara (allmänt trångsynta) män som känner sig rejält hotade av ”galna feministiska kvinnor” (som inte vill bli hunsade och som vill ha lika rättigheter på alla plan i samhället) som höhöar i grupp och tycker att ”Där får de minsann se hur jobbigt och svårt det är att vara man! Det ska nog få dem att gå tillbaka till spisen!”. Så har iallafall jag upplevt det, de få gånger jag hört något liknande…

Jag har också väldigt svårt att förstå kopplingen till feminism. Följde männen på 20-talet verkligen med och handlade, bar kassarna och hade koll på barnen?
Jag gör inte den kopplingen. Det är männen som låter kvinnorna göra allt som gör den kopplingen. Jag tycker en sådan koppling är helt uppåt väggarna.

Jag tycker att en manlig roll är att ta det tyngsta. Varför inte när han ändå är starkare.
Tycker det är tragiskt att feminismen har dragits ut på sin spets att männen bara står och tittar.

Om du vill det så i din relation så är det helt ok. Men andra människor kan väl få ha det på andra sätt i sina relationer. Det känns inte rimligt att andra ska anpassa sig efter vad du tycker är manligt.

Feminism handlar om att alla ska få samma möjligheter oavsett kön samt att alla ska kunna göra de VAL de vill utan att deras kön begränsar dom. Dvs att ens kön inte ska innebär begränsingar. Detta gäller allt från:
  • Lika lön för samma arbetet
  • Att ges skälig förutsättningar för att utföra arbetet utifrån sitt kön
  • Att arbetsmiljön är bra för samtliga, dvs tex att arbetsmiljön inte är rå eller har kvinnofientlig gargong (tänk "locker room talks). Att män som arbetar inom mer kvinnodominerade yrken inte förminskas eller liknande
  • Att kläder faktiskt inte har ett kön. Att man i vart fall oavsett kön får/kan, utan kommentarer eller blickar använda de kläder man vill
  • Att leksaker inte har en könstillhörighet
  • Att vara känsliga, gråta osv inte är kvinnligt utan mänskligt och därmed även ok för män och pojkar. Att kvinnor inte är det "emotionellt könet".
  • Att ta hand om barn/familj inte är en "kvinnogöra" utan är bägge föräldrarnas ansvar. Samma sak med hus och husshållet, ansvaret för det, inklusive projektledningen, är samtliga vuxna i hushållets ansvar.
  • Och mtk mer

Det du skriver om handlar helt enkelt om lata män som inte vill ta ansvar. Enkelt då att skylla på feminism/kvinnor.

Men det där är väl bara (allmänt trångsynta) män som känner sig rejält hotade av ”galna feministiska kvinnor” (som inte vill bli hunsade och som vill ha lika rättigheter på alla plan i samhället) som höhöar i grupp och tycker att ”Där får de minsann se hur jobbigt och svårt det är att vara man! Det ska nog få dem att gå tillbaka till spisen!”. Så har iallafall jag upplevt det, de få gånger jag hört något liknande…

Ja det finns det gott om män som gör men jag ser det i dagliga livet också.
Det är därför jag reagerar på det.

Om du vill det så i din relation så är det helt ok. Men andra människor kan väl få ha det på andra sätt i sina relationer. Det känns inte rimligt att andra ska anpassa sig efter vad du tycker är manligt.
Så du tycker det är rimligt att män står med armarna i kors och låter dig sköta allt?
Så brukar det inte låta i andra trådar här på detta forumet.

Feminism handlar om att alla ska få samma möjligheter oavsett kön samt att alla ska kunna göra de VAL de vill utan att deras kön begränsar dom. Dvs att ens kön inte ska innebär begränsingar. Detta gäller allt från:
  • Lika lön för samma arbetet
  • Att ges skälig förutsättningar för att utföra arbetet utifrån sitt kön
  • Att arbetsmiljön är bra för samtliga, dvs tex att arbetsmiljön inte är rå eller har kvinnofientlig gargong (tänk "locker room talks). Att män som arbetar inom mer kvinnodominerade yrken inte förminskas eller liknande
  • Att kläder faktiskt inte har ett kön. Att man i vart fall oavsett kön får/kan, utan kommentarer eller blickar använda de kläder man vill
  • Att leksaker inte har en könstillhörighet
  • Att vara känsliga, gråta osv inte är kvinnligt utan mänskligt och därmed även ok för män och pojkar. Att kvinnor inte är det "emotionellt könet".
  • Att ta hand om barn/familj inte är en "kvinnogöra" utan är bägge föräldrarnas ansvar. Samma sak med hus och husshållet, ansvaret för det, inklusive projektledningen, är samtliga vuxna i hushållets ansvar.
  • Och mtk mer

Det du skriver om handlar helt enkelt om lata män som inte vill ta ansvar. Enkelt då att skylla på feminism/kvinnor.
Ja exakt. Det är det som de gör och som jag vill belysa.

Jag gör inte den kopplingen. Det är männen som låter kvinnorna göra allt som gör den kopplingen. Jag tycker en sådan koppling är helt uppåt väggarna.
Fast återigen, det var inte som att män på 20-talet, som du önskade dig tillbaka till, följde med och handlade, bar kassarna och hade koll på barnen. Tvärtom har det setts som typiskt kvinnliga sysslor.

Men du menar att det sitter män på nätet och påstår att om inte feminismen fanns skulle de gjort allt det där? Tillåt mig tvivla.

Jag tycker att en manlig roll är att ta det tyngsta. Varför inte när han ändå är starkare.
Tycker det är tragiskt att feminismen har dragits ut på sin spets att männen bara står och tittar.
Det är väl knappast feminismen som gör att du sett män som har händerna i fickorna och inte hjälper till? Snarare handlar det väl om män som inte bryr sig om andra.

Fast återigen, det var inte som att män på 20-talet, som du önskade dig tillbaka till, följde med och handlade, bar kassarna och hade koll på barnen. Tvärtom har det setts som typiskt kvinnliga sysslor.

Men du menar att det sitter män på nätet och påstår att om inte feminismen fanns skulle de gjort allt det där? Tillåt mig tvivla.
Nej jag vet det, men jag kunde önska mer heder i samhället, både från män och kvinnor. Jag vet hur 1920-talet var.

Så du tycker det är rimligt att män står med armarna i kors och låter dig sköta allt?
Så brukar det inte låta i andra trådar här på detta forumet.
Fast de männen i äldre tider hade nog inte betett sig annorlunda. De hade nog inte ens följt med och storhandlat.
Jag tror som sagt det är män som är lite lata eller bekväma och sen är det skönt att kunna skylla på feminismen samtidigt som man Höhö-ar.

Jag tycker snarare att det låter på dina inlägg som att det är du som skyller på det.
Va? Nej, hur kan du ens få det till det?
Jag skrev ju att männen skyller på det.

Det är något som jag, och andra med mig, har observerat under ett tag. Tragiskt tycker jag men tydligen tycker flertalet här att det är helt ok att kvinnan gör allt och mannen tittar på. Ska minnas det till nästa inlägg.
Jag är ändå extremt högerorienterad och blir mörkrädd av inläggen här på den ordentligt vänsterorienterade sida.

Dagens yngre män
1000002769.webp

Liknande trådar

• Vad kan vi göra mot mäns våld?
  • Dagens sjuka samhälle
  • PCOS byter namn till PMOS
  • Vilket ansvar ligger på föräldrar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund